Bukefalos 28 år!

Lön - hovslagare??

Jag föreställer en verksamhet där hovslagaren tar emot hästar hos sig. Kunderna lämnar hästen på morgonen och hämtar den på kvällen. Hovslagaren skor i ett utrymme som är optimerat med ljus, bra golv, plats för verktyg osv. Dessutom finns möjlighet att köpa till tilläggstjänster som et, vattenband, mm, kanske även kiro, veterinär vissa dagar, sadel/utrustningskoll. Kunden bokar in de tjänster som behövs efter samråd med hovslagaren. Detta kräver investeringar, men gör att resorna försvinner och förutsättningarna för att sko hållbart är optimala. Jag gjorde en affärsplan åt en vän på detta för rätt många år sen och kalkylen såg riktigt bra ut.

Ja det är min dröm, med hovrehab-lösdrift (track system med olika grus) på den gården.
 
Jag fattar faktiskt inte hur någon hovis klarar att göra sitt arbete på heltid, jag klarade inte mer än cirka 20 kunder per månad, och det utan skor 😅.

Otroligt tufft jobb fysiskt och mentalt. Mycket bilkörning (här i norr).

Skulle nog faktiskt rekommendera att ha planen för en bred verksamhet, om din kropp inte håller för 200 kunder / 6 veckor. Tänk om du blir skadad?
Jag hade mellan 3-10 hästar/dag, jag åkte långt för vissa kunder och då var det ofta runt 20 hästar på 2-3 dagar för att motivera restiden.

Folk underskattar hur mycket (obetald) restid, verktygsunderhåll och liknande som går åt när man driver sådan verksamhet. Bilen gick 5-6 000 mil om året... När jag höll på var priset för en helskoning ungefär hälften av det som står i tråden, och jag räknade med att dra in ungefär 1000 kr/h effektiv arbetstid, före skatt och avgifter. Vissa timmar betydligt mer (snälla rutinärenden) andra betydligt mindre. För att inte tala om all tid som går åt till att stå och vänta på hästägare som inte är på plats och har hästen redo i tid, och gå igenom fakturorna och skicka påminnelser till alla j-la människor som "glömmer betala"...
 
och gå igenom fakturorna och skicka påminnelser till alla j-la människor som "glömmer betala"...
Appropå detta. Min hovslagare berättade sist att det är jättevanligt att folk inte betalar fakturorna. Jag blev helt chockad, är helt otänkbart för mig! Trodde verkligen inte det var vanligt.
Detta var i slutet mars och då hade han börjat få in pengar från alla som borde ha betalat i januari-februari.

Tydligen får han höra av sig till vissa regelbundet och säga att han inte kommer komma på nästa bokade tid om de inte betalar föregående faktura först..
 
Appropå detta. Min hovslagare berättade sist att det är jättevanligt att folk inte betalar fakturorna. Jag blev helt chockad, är helt otänkbart för mig! Trodde verkligen inte det var vanligt.
Detta var i slutet mars och då hade han börjat få in pengar från alla som borde ha betalat i januari-februari.

Tydligen får han höra av sig till vissa regelbundet och säga att han inte kommer komma på nästa bokade tid om de inte betalar föregående faktura först..
Det var ett av huvudskälen till att jag slutade. Folk är helt sanslöst fräcka med att inte betala fakturor.
 
Appropå detta. Min hovslagare berättade sist att det är jättevanligt att folk inte betalar fakturorna. Jag blev helt chockad, är helt otänkbart för mig! Trodde verkligen inte det var vanligt.
Detta var i slutet mars och då hade han börjat få in pengar från alla som borde ha betalat i januari-februari.

Tydligen får han höra av sig till vissa regelbundet och säga att han inte kommer komma på nästa bokade tid om de inte betalar föregående faktura först..
Var därför jag aldrig hade faktura som betalningsalternativ till privata kunder.
 
Jag hade mellan 3-10 hästar/dag, jag åkte långt för vissa kunder och då var det ofta runt 20 hästar på 2-3 dagar för att motivera restiden.

Folk underskattar hur mycket (obetald) restid, verktygsunderhåll och liknande som går åt när man driver sådan verksamhet. Bilen gick 5-6 000 mil om året... När jag höll på var priset för en helskoning ungefär hälften av det som står i tråden, och jag räknade med att dra in ungefär 1000 kr/h effektiv arbetstid, före skatt och avgifter. Vissa timmar betydligt mer (snälla rutinärenden) andra betydligt mindre. För att inte tala om all tid som går åt till att stå och vänta på hästägare som inte är på plats och har hästen redo i tid, och gå igenom fakturorna och skicka påminnelser till alla j-la människor som "glömmer betala"...
Ja det är nog många som inte tänker på hur mycket tid som försvinner i restid. Jag hade ute min veterinär häromdagen och han klagade just på det. Han har en granne som är taxi chaufför och de hade jämfört antal mil de kör i veckan och det visade sig att de körde ungefär samma antal mil.
 
Men eftersom du faktiskt inte kollade vad han menade exakt och du ju själv skrivit att han ville ha 5-6 hästar/dag osv trots att det skulle kräva 34 dagar/mån så känns det inte som om den hovslagarens verksamhet passar in i en diskussion om vad en normal meddellön är som hovslagare så kan vi släppa honom? :)

Jag tippar som @Murray att c:a 200 kunder är ett vettigt underlag.
Jag skrev inte att han "ville ha 5 till 6 hästar per dag", jag skrev bara att han sagt att det behövs runt 200 kunder för att få det att gå ihop. Och det är faktiskt inte tycker jag omöjligt att ha det antalet kunder på en skoperiod på 6 veckor alls. Det känns ganska rimligt om det är ett jobb som ska dra runt hela ens liv. Och huruvida det får plats 5 hästar på en dag beror ju helt på vart man skor, hur långa resorna är osv. Jag tycker inte det är orimligt alls.

Och kunderna kommer ju tillbaka varje period, därför tycker jag inte 200 kunder är konstigt alls att behöva för att få det att gå runt. Sen hur man lägger upp det, det är väl väldigt individuellt med hur mycket tid man har och hur mycket man orkar.
 
Senast ändrad:
Jag föreställer en verksamhet där hovslagaren tar emot hästar hos sig. Kunderna lämnar hästen på morgonen och hämtar den på kvällen. Hovslagaren skor i ett utrymme som är optimerat med ljus, bra golv, plats för verktyg osv. Dessutom finns möjlighet att köpa till tilläggstjänster som et, vattenband, mm, kanske även kiro, veterinär vissa dagar, sadel/utrustningskoll. Kunden bokar in de tjänster som behövs efter samråd med hovslagaren. Detta kräver investeringar, men gör att resorna försvinner och förutsättningarna för att sko hållbart är optimala. Jag gjorde en affärsplan åt en vän på detta för rätt många år sen och kalkylen såg riktigt bra ut.
Så hade min hovslagare det i Skåne. Körde till smedjan och alla hästar varmskoddes för att ytterligare spara på hovslagarnas kropp. Var tre hovisar som jobbade där.
 
Nu har jag varit låginkomsttagare i jela mitt liv så jag tycker att en bruttolön på strax under 20' för 2 skoningar/dag låter toppen. Det är ju ett deltidsjobb och blir ju perfekt att kombinera med något som är betydligt snällare mot kroppen. Att kombinera med något annat inom hästhälsa, ex laserbehandling/osteopat/kiro hade definitivt gjort en mycket attraktiv på marknaden dessutom.
 
Appropå detta. Min hovslagare berättade sist att det är jättevanligt att folk inte betalar fakturorna. Jag blev helt chockad, är helt otänkbart för mig! Trodde verkligen inte det var vanligt.
Detta var i slutet mars och då hade han börjat få in pengar från alla som borde ha betalat i januari-februari.

Tydligen får han höra av sig till vissa regelbundet och säga att han inte kommer komma på nästa bokade tid om de inte betalar föregående faktura först..
Var därför jag aldrig hade faktura som betalningsalternativ till privata kunder.
Det måste ha skett en stor förändring med att det är så vedertaget med Swish nuförtiden. Är det inte väsentligt lättare nu att få betalt om du kräver kontant eller Swish?
 
Det måste ha skett en stor förändring med att det är så vedertaget med Swish nuförtiden. Är det inte väsentligt lättare nu att få betalt om du kräver kontant eller Swish?
Kanske, men många har väl stor andel företagskunder och de lär ju kräva faktura. Tror dessutom att faktureringen är väldigt enkel beroende på vilket system hovslagaren använder för bokning osv. Min använder hippocrates.
 
Det måste ha skett en stor förändring med att det är så vedertaget med Swish nuförtiden. Är det inte väsentligt lättare nu att få betalt om du kräver kontant eller Swish?
Kontantkassa var i princip omöjligt på den tiden jag höll på (före Swish fanns), pga risk för pengatvätt.
 
Jag vet inte huruvida det var verkningar eller helskoningar, det var vad han sa att han behövde för att få det att går runt. Som sagt så skodde han även på helger också. Tror ju inte direkt att han tjänade på att ljuga för mig om antalet hästar han behövde ha i månaden för att kunna få ihop livet.
Jag har hört flera hovslagare nämna 200 - 250 kunder för att överleva. Alltså inte per månad då utan kunder som skor var x vecka. Tänker att just om det är skoningar eller verkningar påverkar en del med?
 
Finns ju fler sätt än fysiska pengar eller faktura.
Ojdå, vilka då betalningssätt menar du? I natura eller? Spännande , Berätta mer? Snälla 😝😏🤩


Jag har hört flera hovslagare nämna 200 - 250 kunder för att överleva. Alltså inte per månad då utan kunder som skor var x vecka. Tänker att just om det är skoningar eller verkningar påverkar en del med?
Jamen om vi räknar lite i verkligheten skoning inkl moms.

200 kunder a 1500 kr = 300 000kr

Mer rimligt är då 20 kunder i månaden vilket blir 30000kr inkl moms eller 40 kunder i månaden vilket är 60000kr i månadslön.

Mer rimligt i arbetsbelastning för hållbart arbetsliv också.

Kanske, men många har väl stor andel företagskunder och de lär ju kräva faktura. Tror dessutom att faktureringen är väldigt enkel beroende på vilket system hovslagaren använder för bokning osv. Min använder hippocrates.
Fast alla de moderna bokning och betalningssätten är ju beroende på mobilutvecklingen. Jag jämställer dem med Swish, dvs beroende av moderna mobilenheter. Gör livet enklare att betala för kunder på landet. Hovslagaren kan faktiskt enklare vägra lämna stallet om de inte får betalt med Swish eller annan enkel mobil betalning.
 
Ojdå, vilka då betalningssätt menar du? I natura eller? Spännande , Berätta mer? Snälla 😝😏🤩



Jamen om vi räknar lite i verkligheten skoning inkl moms.

200 kunder a 1500 kr = 300 000kr

Mer rimligt är då 20 kunder i månaden vilket blir 30000kr inkl moms eller 40 kunder i månaden vilket är 60000kr i månadslön.

Mer rimligt i arbetsbelastning för hållbart arbetsliv också.


Fast alla de moderna bokning och betalningssätten är ju beroende på mobilutvecklingen. Jag jämställer dem med Swish, dvs beroende av moderna mobilenheter. Gör livet enklare att betala för kunder på landet. Hovslagaren kan faktiskt enklare vägra lämna stallet om de inte får betalt med Swish eller annan enkel mobil betalning.
Jag tänkte mer på att det förmodligen blir en annan arbetsinsats för att sköta sin redovisning.
Det känns ju dessutom ohållbart. Har kunden inga pengar så kommer den ju fortfarande inte kunna betala. Ska hovslagaren stå där hela dagen och missa alla andra kunder?
 
Jag fattar verkligen inte. Dels fattar jag inte hur man kan ha djur utan tillräcklig inkomst/buffert men även hur man kan ha det liksom som rutin? Jag skulle få sån jävla ångest.
Hovslagaren är ju en person person en anlitar regelbundet, så en person i alla fall jag vill ha en bra relation till!
 
Jamen om vi räknar lite i verkligheten skoning inkl moms.

200 kunder a 1500 kr = 300 000kr

Mer rimligt är då 20 kunder i månaden vilket blir 30000kr inkl moms eller 40 kunder i månaden vilket är 60000kr i månadslön
Om kunderna betalar 60'000 kr så får dessvärre hovslagaren inte ut samma summa i lön.

Moms, avgifter och kostnader mm ska dras av, så lönen ut till hovslagaren blir betydligt lägre.
 
Om kunderna betalar 60'000 kr så får dessvärre hovslagaren inte ut samma summa i lön.

Moms, avgifter och kostnader mm ska dras av, så lönen ut till hovslagaren blir betydligt lägre.
Dessutom ska intäkterna täcka bil ( bränsle, service, slitage, däck, värdeminskning mm mm), verktyg, material (skor, söm,sulor etc)
Pension, sjukförsäkring, pengar för att överleva karensen i sjukförsäkringen för egenföretagare m m
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 397
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 389
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 982
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp