Sv: Allt om kamera &foto
Några speciella inställningar jag bör använda mig av, eller ska jag bara testa friskt och se vad som blir bra? Tror ni visst motljus skulle funka?
Porträtt, inte minst utomhus, blir ofta trevligt med ganska kort skärpedjup. Det betyder att det djupområde där bilden är skarp är ganska "grunt", du får alltså ett skarpt ansikte men mer oskarp bakgrund (och eventuell förgrund). Motsatsen är stort skärpedjup, där både huvudmotivet och bak-(och för)grund är skarpa.
Skärpedjupet påverkar du med två faktorer. Dels får du kortare skärpedjup ju större brännvidd du använder på objektivet. Därför passar Irenes råd om att använda 55 mm-läget bra. Hade du haft ett objektiv som tillåtit dig att använda någonstans runt 80-100 mm hade det varit ännu mer optimalt, men 55 mm är helt ok.
Dels får du kortare skärpedjup ju större bländaröppning du använder.
Varför det är så kräver ett litet mer omfattande resonemang för att förklara, för tillfället kan vi nöja oss med
att det är så.
Med kamerans exponeringsinställning i sina mest automatiska lägen kommer den att välja kombinationer av bländare och slutartid själv, utan möjlighet för dig att påverka det ena eller det andra. För att kunna påverka bländarinställningen väljer du exempelvis läget A som står för Aperture priority. Aperture betyder bländare, och i det här läget ställer du själv in önskat bländarvärde varpå kameran väljer en passande slutartid. Jag gissar att ditt 18-55 mm objektiv har ungefär 4,5 som största bländaröppning, och det kan vara lagom att börja prova med. Bländaröppningen i objektivet beskrivs med lägre siffervärde ju större den är, också en kunskap som bara är att förlika sig med.

Det betyder att 4,0 eller 4,5 är en ganska stor bländaröppning medan 16 eller 22 betyder att öppningen (och därmed ljusinsläppet till kameran) är liten. Dyrare objektiv kan ofta använda bländaröppningar neråt 2,8 eller 2,0 vilket dels ger möjlighet att fotografera med rimlig slutartid i svagt ljus, och dels ger möjlighet till riktigt kort skärpedjup om/när man vill ha det.
Kamerans ISO-känslighet väljer du så låg som möjligt med hänsyn till ljusförhållandena, gärna 200 eller 400 ISO. Ju högre känslighet du väljer desto brusigare (kornigare) blir bilderna.
Till sist - om det visar sig att du hamnar på slutartider runt 1/60 sekund eller kortare så kan du fotografera på fri hand utan större problem. Det ger dig möjlighet att vara flexibel och enkelt välja bildutsnitt, och hela fotograferingssituationen blir litet mindre statisk. För bilder med längre slutartider - uppåt 1/30 eller 1/20 sekund eller mer - behöver du som regel stativ för att undvika skakningsoskärpa.
Motljus är ofta undervärderat vid porträtt, ett skimrande bakljus i håret kan vara hur fint som helst. Tänk bara på ett par saker. Välj en kameravinkel där du inte har solen synlig i sökaren, solen behöver som regel vara utanför bilden för att du inte skall riskera att få fula så kallade inslag där solreflexer i objektivet gör biden diffus och mjölkig. Prova dig fram för att se hur långt utanför bilden en ljuskälla (typ solen) behöver vara för att du skall slippa den effekten, det brukar gå att se rätt tydlig skillnad.
Nästa sak som är viktig när du fotograferar i motljus är att exponera efter rätt del av bilden. Med helautomatisk exponering riskerar du att kameran "luras" av det infallande motljuset, och kompenserar genom att välja en exponering som gör att ansiktet på ditt motiv blir för mörkt. Vad du behöver göra är att, som Irenes förklarade, exponeringsmäta specifikt på motivets hud. Det är för övrigt oftast det bästa sättet även utan motljus, för att undvika att lura exponeringsmätningen med ljusa eller mörka kläder eller liknande. Normalt är det ju just motivets hud som är viktigast att exponera rätt; om mörka kläder blir litet för mörka eller om ljusa kläder eller solreflexer blir litet för ljusa är oftast mer acceptabelt.
Du kan nå väldigt fina resultat genom att kombinera befintligt (mot)ljus med ett lätt blixtljus framifrån, så kallad upplättningsblixt. Det kräver dock en hel del övning för att dosera lagom, men din kamera har säkert en automatisk funktion för upplättningsblixt som du kan prova med. Men gräv inte ner dig för djupt i det vid de första porträttillfällena; du kommer att komma långt med befintligt ljus.
Apropå fokusering så kan det vara idé att använda autofokus men inställd till så litet mätområde som möjligt, till skillnad från kamerans mer automatiska lägen där den använder en stor mängd autofokuspunkter i bilden för att ställa skärpan. För porträtt vill du normalt att den skarpaste punkten i bilden är på ett specifikt ställe, och det är i motivets ögon. Inte öron eller nästipp utan just ögon. Med AF-mätningen på så litet område som möjligt kan du själv bestämma exakt var i bilden du vill att skärpan skall ligga.