Bukefalos 28 år!

Alltid barn före hund?

doris

Trådstartare
Jag och min sambo är väldigt sugna på att skaffa vovve/vovvar. Men vi har fått höra av en närstående att man skall helst ha barn först, eftersom hunden inte skall bli avis när bebisen kommer.

Stämmer det? Är det någon skillnad i fall man har två hundar? är det någon skillnad om man hinner ha hunden i typ 5 år innan barnet kommer?

Tacksam för svar
 
Sv: Alltid barn före hund?

Uhhh, det där har folk sagt till oss och tjatat "Ska ni verkligen skaffa hund innan ni har fått bäbisen"..??!
Suck, suck och åter suck. Jag är helt övertygad om att det inte blir värre än man gör det till. Jag vill dessutom tro att det är enklare att skaffa hunden först, istället för att skaffa den när bäbisen är liten, då man har mer tid att ge hunden en trygg och lugn tillvaro.

Pinglan
 
Sv: Alltid barn före hund?

Beror helt på vad det är för hund... Våra hundar har inte brytt sig ett dyft (syrrans hundar och barn) Å mina hundar som jag har hemma kan jag inte ens föreställa mig om att de skulle bli avis.

Mina hundar är vana att inte alltid vara nummer ett, utan ibland får de finna sig i att de kommer i sista hand. De kan få gå bort när vi har gäster och inte sitta och dregla i deras knä, jag orkar inte klappa de jämt och de får inte alltid smaka när vi har nått gott i handen och de finner sig snällt i det.

Det som jag däremot skulle fundera på är att man kanske inte vet hur jobbigt det är med hund/barn! Innan man får barn vet man kanske inte om man har tid med hunden och innan man har hunden så vet man inte hur mycket tid det tar att rasta och motionera de samt all extra städning man får ägna sig åt...
 
Sv: Alltid barn före hund?

vad skönt att höra att det finns fler som tänker som vi.

Att det inte blir jobbigare än man gör det till.

Våran vovve/våra vovvar kommer inte att ha tillgång till hela huset, tex vardagsrummet och sovrummet skall vara hundfritt, men däremot skall vi hängna in hela gården så att de får röra sig fritt ute mellan promenaderna.

Tack!
 
Sv: Alltid barn före hund?

hoppas bara att ni inte tillbringar mycket tid i vardagsrummet... och skaffa helst en ganska självständig ras som inte blir förtvivlad när den inte får vara med flocken.
 
Sv: Alltid barn före hund?

Vi tillbringar rätt så lite tid i vardagsrummet, mer i köket och i arbetsrummet dit hunden/hundarna är mer än välkommna. Vi vill ha en hundfri zon med tanke på det främmande som dyker upp ibland.

Sen är det nog så att vi antagligen kommer att skaffa "varsin" hund, så det kommer nog att vara 2 vovvar i ett par år innan någon bebis kommer.

Men inget är bestämt, vi håller bara på att undersöka olika alternativ just nu.
 
Sv: Alltid barn före hund?

Visste det bero på vad man har för ledarskap, men "alla" talade om att vi skulle bli tvugna att avliva våran Springer när jag blev gravid. Andledningen skulle vara att vi hade gosat för mycket med honom och gett honom för mycket uppmärksamhet... Bullshit, visst tyckte att det var ett underligt kryp matte hade med sig hem men sen var det inget mer med det. Däremot när elin började äta riktig mat lärde hans sig att uppskatta henne till fullo, en alldeles egen matmamma!! Hon älskar att mata hunden, och är den som "alltid" ger honom mat, med viss assistans från oss.
 
Sv: Alltid barn före hund?

skönt att höra att det går.
Visst, det beror ju helt på vilken sorts hund man har.

Hur gammal var eran hund när Elin kom in i familjen?
 
Sv: Alltid barn före hund?

Själv har jag svårt att se att man har tid för både bebis och hund. Om man inte har en väldigt icke-krävande hund då såklart.
 
Sv: Alltid barn före hund?

Har ingen som helst egen erfarenhet av sånt här men min kompis har 2 boxrar som är vana att vara med överallt och mkt uppmärksamhet o det gick hur bra som helst när bebisen kom! Hon gjorde bara så att de fick vara med, det är tillåtet att nosa på bebben o att pussa lite försiktigt på henne osv. Så att de inte kände att bebben var en konkurrent utan "deras oxå" lixom.

När min mamma ammade mej satt jag på ena sidan o taxen fick sitta på andra armen o titta på. :love: Så han gillade tydligen mej skarpt, aldrig någon avundsjuka där inte.. :smirk:

Jag måste säja att jag personligen inte tycker att man ska ha "hundfria zoner" eftersom de vill vara en del i flocken... Men alla gör ju på sina sätt o efter vad som funkar bra för dom! O är de 2 hundar blir det kanske lite skillnad! :bump:
 
Sv: Alltid barn före hund?

vi har ju inte tänkt oss en ras som är i behov av väldigt mycket aktivering, som tex border collie.

Men samtidigt måste jag ju säga att det är rätt så vanligt med småbarns familjer som har hund, jag undrade mest i fall man kunde skaffa vovven innan barn eller om det är helt fel, med tanke på hunden.
 
Sv: Alltid barn före hund?

Han var två år då, han är fyra i dagsläget, och så kan jag svara på filliduttan oxå, varför skulle det vara problem att hinna med hunden när man har barn? Vi är ju två om både barn och hund och ingen av dem kräver mer än en person... När elin var liten så gick vi långa barnvagnspromenader och när hon somna kunde jag ställa vagnen och sen träna lydnad, eftersök eller något annat. Visst var det en månad i början Birk blev lite eftersatt men det var mer pga att det där allmänt kaos i vårat liv just då, min svärfar var sjuk och dog tio dagar efter förlossningen så ingen av oss var riktigt i toppform.
Men visst vi har fördel att vi bara kan öppna dörren och släppa ut Birk om det skulle krisa, så ut har han alltid fått komma vissa dagar har det kanske bara blivit en ordentlig promenad men å andra sidan så har vi aktiverat honom mycket andra dagar.
Det är ett utmärkt sätt att se till att pappan oxå får tid ensam med bebis, jag har varit ute med hunden och han har varit hemma med elin.
 
Sv: Alltid barn före hund?

Det där rådet har jag också fått. Lustigt nog av folk som aldrig haft hund, men som tänkte skaffa sig när de hade slutat med barnafödandet. :smirk:

Jag tror som många andra i tråden att det är helt och hållet beroende på hundens mentalitet och trygghet. När min dotter föddes för 9 månander sedan hade vi bara en labrador. För 2 månader sedan skaffade vi labrador nr 2. Hundarna avgudar min dotter och är nästan löjligt hänsynsfulla och lugna när dottern råkar befinna sig "mitt i smeten". De vill gärna båda två ligga på hennes lektäcke och bara titta på barnet.

Men mina hundar har också lärt sig att de ibland får finna sig i att ha prioritet "sist". (utan att för den sakens skull bli bortglömda) Detta gällde även innan barnet.

En sak till som gör det ganska lätt för mig, är att min snälle far kommer dagligen kl 7 och går en långpromenad med den äldre hunden.. :bow: :bow: :bow: .. Visserligen har jag kalkylerat med tidiga barnvagnspromenader, men man tackar ju inte nej till sådan hjälp. Dessutom går min pappa morgonpromenader oavsett om hunden följer med eller ej.. :love:
 
Sv: Alltid barn före hund?

glömde säga att jag kommer ha hund när (om) jag skaffar barn. de nuvarande fullkomligt ÄLSKAR barn och det tycker jag är ett gott tecken (finns nog få hundar som blir lyckliga när en hel dagisgrupp trängs om att få klappa men vid sådana tillfällen är mina hundar i himmelriket).
 
Sv: Alltid barn före hund?

Märkligt att det är så många som råder katt och hundägare att göra sig av med sina husdjur så fort det ska bakas ungar?

Hur det går med hund + barn är helt upp till dig - båda tar tid men hur mkt beror på hur du vill prioritera. Du kan gå helt upp i både barn och hundar och låta de styra ditt liv - eller inte.

Tänk dig för innan och lägg upp en plan så du behöver bli en av alla de otroligt många som tex lägger upp annons på Blocket pga barn= tidsbrist.
 
Sv: Alltid barn före hund?

jag skulle vara mest rädd att barnet vart allergiskt jag.... jisses vilken tragedi om man får barn och måste göra sig av med familjemedlemmar :(

Jag har dock svårt att se en schäferägare med nyfödd... om man nu inte är fler som gillar aktivera och träna hunden i familjen. Orkar man ens som nybliven mamma ägna tid åt annat än barnet? Jag är imponerad av alla mammor som orkar. Min mamma hade hästar och hundar då jag föddes, men hon vart ju utbränd sen efter ett par år också... jisses :P
 
Sv: Alltid barn före hund?

*lånar knapp*

Bara för att man har barn först, så innebär det inte att man inte skaffar ett barn till.

Ponera att du har barn, skaffar hund och sedan får ett barn till. Det är inte säkert att hunden bryr sig - han/hon är redan van vid barn - eller så kan han tycka att nya barnet inte hör dit.

Det är så individuellt hur det fungerar, men av alla hundvänner jag har - så är det bara en som råkat riktigt illa ut med sin hund. För alla andra har det där med nytt barn i familjen fungerat utmärkt, trots att hunden var först.
 
Senast ändrad:
Sv: Alltid barn före hund?

Håller verkligen med dig där. Inte måste man väl "säga upp" sitt liv med annat bara för att man skaffar barn.

Maken/Killen skall väl å hjälpa till. Och som du sade, det är ju ett utmärkt tillfälle att låte pappa och barn vara ensamma med varandra utan mamman som skall visa och ha översyn. Dessutom tror jag ju att det kan vara mycket nyttigt för mamman att få vara "själv" en stund. Att gå på en långprommenad med vovven/vovvarna kan ju vara precis det som hon behöver för att orka vara mamma.

Jag hoppas att barnet som vi få (om vi får något) inte har några besvär av allergier eller har andra sjukdommar som gör att man måsta anpassa sig för mycket. Och jag hoppas även att den vovve/de vovvar vi skaffa är tåiga individer.

Känns iaf lite betryggande att så många svarat som jag hoppats. Sen vet man ju iaf inte hur det kommer se ut i framtiden.
 
Sv: Alltid barn före hund?

Det låter ju som ett ganska vanligt fenomen att man har hund först och sedan barn. Jag trodde inte att det var så vanligt iom att vi fått den avrådan.

Och givetvis får man ju vara noga med att se om något verkar fel i förhållandet barn-hund, osv.

Och hundens psyke är ju viktigt vare sig man skall ha barn eller inte. Min hund skall kunna vara med i mitt liv.
 
Sv: Alltid barn före hund?

Klart man inte måste men alla jag känner som skaffat barn har t ex slutat med hästar. En lämnade t o m bort sin ögonsten till hund när barn nr. 2 kom.

Jag tror dom hade hunnit med både och om dom verkligen velat men barnen blir ofta det som tar över även om dom sa nåt helt annat innan barnen/t kom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 989
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 142
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 669
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 049
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp