Alltså det här med katthem, känner mig kluven

Och Donna var en ”teddykatt”
1CABD93B-CA79-45DF-9D8A-C553C120DA27.jpeg
 
Wow! Vilket intressant exempel :up:
Jag vet inte om de låg lite längre ifrån varandra i början för jag hoppade in i projektet någonstans i mitten då de precis hade börjat slå ihop sig och vi kastrerade drygt 30 katter. Efter det (2007) har det inte fötts en enda kattunge vi känner till. Det är ju verkligen superbra ur ett tnr-perspektiv men lite tråkigt att så speciella katter försvinner
 
Betänk dock att katter är annorlunda än andra djur som människan har stängt in i hagar etc, en ko ute i skogen stöter nog sällan på en tjur från en annan gård.
Medan fertila katter kan vandra långt.

Tillägg: dvs man kan inte garantera att tantens katter inte nyligen korsats med någon okänd katt utifrån, vilket de flesta bondkatter "avlades" vidare på till skillnad från dessa andra lantarter som man troligen utsett en partner till.
Ja?
Det är ju därför det är svårare med katter.
Och därför man numera får räkna med att de flesta är uppblandade, alternativt att man har för lite möjlighet att veta något.

Bedömningen bygger så klart på vad man vet om vilka katter som funnits i omgivningen och hur långt det är genom obygd skog till nästa by, om de kan antas överleva vintern utan att komma in osv. Jag sa inte att det kommer att vara lätt. Jag sitter inte på något facit om hur många det finns eller om de går att hitta.
 
Ja?
Det är ju därför det är svårare med katter.
Och därför man numera får räkna med att de flesta är uppblandade, alternativt att man har för lite möjlighet att veta något.

Bedömningen bygger så klart på vad man vet om vilka katter som funnits i omgivningen och hur långt det är genom obygd skog till nästa by, om de kan antas överleva vintern utan att komma in osv. Jag sa inte att det kommer att vara lätt. Jag sitter inte på något facit om hur många det finns eller om de går att hitta.
Om man får räkna med att de flesta är uppblandade, vad är det då man ska bevara?
 
Plus att man får ju fråga sig om det är möjligt. Man bör ju ha en bild framför sig vad det är som man vill få fram, och vad som är den ursprungliga huskatten är uppenbarligen svårt att veta med tanke på skillnaderna som finns.

Om vi tittar på Wikipedia så säger de "Svenska lantraser är husdjurraser som ursprungligen kommit från ett begränsat område och funnit där så pass länge att den till stora delar anpassat sig genetiskt till den lokala miljön."
Jag vill betona begränsat område, det är något som jag inte tror går att bevisa med katter på samma sätt som med andra lantbruksdjur.

Men!
Om man är förtjust i en specifik sort av katt som man inte tycker finns bland de kattraser som finns idag - arbeta gärna fram en ras. Men det är inte så troligt en ursprunglig lantras, utan isåfall snarare en alternativ europé.
 
Om man får räkna med att de flesta är uppblandade, vad är det då man ska bevara?
Det är ju inte de uppblandade som har bevarandevärde...
Är alla uppblandade så finns inte lantrasen kvar.

Det är om det finns identifierbara rester kvar av lantrasen som det finns något att bevara.
 
Det är ju inte de uppblandade som har bevarandevärde...
Är alla uppblandade så finns inte lantrasen kvar.

Det är om det finns identifierbara rester kvar av lantrasen som det finns något att bevara.
Ja problemet är ju att det inte är troligt att det finns någon som inte är uppblandad, och så behöver man hitta en grupp av liknande katter i samma begränsade område. Vilket är svårt då katter finns typ överallt i landet. Plus att man då behöver identifiera vad det är som gör dem till en lantras, dvs ha tillräckligt stor skillnad från alla andra katter i hela landet.
 
Ja problemet är ju att det inte är troligt att det finns någon som inte är uppblandad, och så behöver man hitta en grupp av liknande katter i samma begränsade område. Vilket är svårt då katter finns typ överallt i landet. Plus att man då behöver identifiera vad det är som gör dem till en lantras, dvs ha tillräckligt stor skillnad från alla andra katter i hela landet.
Men bonnkatter anses väl inte haft en sådan geografisk variation att det är relevant att tala om en massa olika lokala lantraser inom Sverige?
 
Det finns tex en bukekatt som har ett sött runt ansikte, bukaren adopterade den som en skyggis från ett katthem.

Fast de smärta rörliga katterna i stan som du sett, de kan ju lika gärna ha haft någon raskatts gen i sig som gjort dem så? Dvs inte varit så lantras:iga som man eventuellt uppfattat dem som.

Men annars så kan uppfödare av européer ha avlat särskilt på de med lite rundare ansikten och därmed fått fram mera såna katter (all avel går ju till så), men det utesluter ju dock inte deras ursprung.
Raskatter var inte jättevanliga då vad jag minns, det var rena rama sensationen när det flyttade in tre raskatter varav en gick i sele i kvarteret. Birmor o en Burma (den som gick i sele var de rädd inte skulle hitta hem, dåligt lokalsinne)

Jo det var ju det som var haken, så uppfödarna av européer har en rasstandard som säger att katter ska vara massiva, muskulösa och ha runda ansikten och avlar på det utseendet. Så för varje tioårsperiod kommer ju chansen att få tag i en fin bonnkattig katt med trekantigt ansikte och nättare drag att minska samtidigt som européen kommer att avlas till allt rundare ansikten och alltmer massiv kropp, och klängigare beteende, alla raskatter har ju på sätt och vis ursprung från ett visst land, men sedan renodlats bort från det ursprunget mot ett utställningsutseende och beteende.

(Tror du totalt missuppfattat vad jag menar med en nättare katt, jag menar alltså inte Siamesnätt, bara inte massiv.)
 
Men bonnkatter anses väl inte haft en sådan geografisk variation att det är relevant att tala om en massa olika lokala lantraser inom Sverige?
"Svenska lantraser är husdjurraser som ursprungligen kommit från ett begränsat område och funnit där så pass länge att den till stora delar anpassat sig genetiskt till den lokala miljön. "
Wikipedia.


Annars menar man ju att hela Sverige är det begränsade området, och det är inte möjligt numera utan då har tidpunkten för att hitta "den" rasen förbi sen länge. Utan om man ska hitta en ras så får det bli typ jämtländska fäkatten eller nåt.
 
Raskatter var inte jättevanliga då vad jag minns, det var rena rama sensationen när det flyttade in tre raskatter varav en gick i sele i kvarteret. Birmor o en Burma (den som gick i sele var de rädd inte skulle hitta hem, dåligt lokalsinne)

Jo det var ju det som var haken, så uppfödarna av européer har en rasstandard som säger att katter ska vara massiva, muskulösa och ha runda ansikten och avlar på det utseendet. Så för varje tioårsperiod kommer ju chansen att få tag i en fin bonnkattig katt med trekantigt ansikte och nättare drag att minska samtidigt som européen kommer att avlas till allt rundare ansikten och alltmer massiv kropp, och klängigare beteende, alla raskatter har ju på sätt och vis ursprung från ett visst land, men sedan renodlats bort från det ursprunget mot ett utställningsutseende och beteende.

(Tror du totalt missuppfattat vad jag menar med en nättare katt, jag menar alltså inte Siamesnätt, bara inte massivt muskulös.)
Lobba för detta inom europén, säg att man börjar komma för långt bort från den svenska huskatten. Som i andra djurraser där man tycker att man hamnat för långt från idealet etc.

Jag uppfattar snarare dig som att du vill ha en typ av katt oavsett om det verkligen är ursprungligen en lantras. Tex om man skulle kunna imorgon bevisa på något vis hur den ursprungliga(vad det än räknas som) huskatten såg ut och om den inte såg ut som den du skriver om, nättare katt med trekantigt ansikte - jag får uppfattningen att det är ändå den katten du vill ha?
Och det är ju okej, problemet är att man inte kan kalla den för den ursprungliga lantrasen. Än iallafall.
 
Vet inte.
Några individer tror jag säkert det går att hitta. Typ hos en tant i skogen utanför Storuman som bott på samma småbruk sedan hon födes.
Men några populationer med tillräckligt många och okastrerade individer? Tveksam...
(Ska dock säga att jag inte vet vad jordbruksverket anser, eller hur underbyggt det föreningen bakom avelsplanen anser är)

Ska inte säga att jag kan kattavelns historia. Men bevarandegenetik på 40-talet? Njae, skulle inte tro det.
Om man ser till tidsandan och vad som gjordes med andra raser så är det mer troligt att man ville "rasifiera" den. Det var mycket standardiseringsideal då, t.ex. att fjällkorna skulle göras så vita som möjligt.
Dessutom fanns ingen anledning att "bevara" något som var det allmänt spridda, som inte fanns något hot om utrotning av då.
Tydligen så hade Europeen ett gemensamt ursprung med Brittiskt korthår, som delades av och blandades med perser (men de säger fortfarande på Brittiskt korthår att det är en lokal brittisk gammal ras). Varpå det antyds att det ett tag accepterades Brittiskt korthår in i Europé aveln, fast man inte tyckte det var så bra. Enligt någon artikel.

1616699909420.png


Men det ger ju onekligen intryck av att även om du börjar med en sak så kanske man till slut har någonting annat så länge du avlar medvetet på utseende och inomhusbeteende. Men som sagt jag borde såklart inte argumentera om katter när jag inte ens kan ha en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp