Alltså, men ursäkta mig?? En tråd om tomater

Stenfrukt dök upp i minnet, hade för mig att hallon är det, så bidrar med detta:
Wikipedia skrev:
Även delfrukterna hos de sammansatta frukterna björnbär, hallon, hjortron och åkerbär är små stenfrukter. De bildas av blommor som har separata pistiller och sitter ihop i så kallade fruktförband.


lite kom jag ihåg från skolan i alla fall. 😁
 
Det här påminner mig om då dottern kom hem från fritidsgården, där de hade haft halloween-frågesport, och en av frågorna var ifall pumpan är en frukt.
Jag lyckades (märkligt nog) hålla mig från att skriva ett långt mail till ledarna med förklaring till varför pumpan faktiskt är en frukt :angel:
 
Jag kände nåt liknande rätt nyligen när jag lärde mig att blåbären som växer vilt i Sverige inte heter blueberry på engelska! O_o
De heter bilberry.

blueberry.jpg



Google varför ljuger du för oss??

Jag anar en konspiration.
 
Botaniskt sett existerar det inte några grönsaker alls. :angel: Men i den mån vi ändå vill tala om grönsaker så kan jag ge det lugnande beskedet att både tomat och gurka en grönsak.

Grönsaker finns alltså inte, utan är botaniskt sett frukter, rötter, stjälkar, blad eller blommor.
 
Jag kände nåt liknande rätt nyligen när jag lärde mig att blåbären som växer vilt i Sverige inte heter blueberry på engelska! O_o
De heter bilberry.
I delar av USA kallar man wild blueberries för huckleberries ... men ibland kallar man alla möjliga mer eller mindre blå bär på små buskar både för blueberries och huckleberries. (Men jag tror huckleberries i princip är detsamma som svenska blåbär, har bara ätit sylt - inte plockat själv). Oavsett INTE att förväxla med de smaklösa (amerikanska) blueberries ...
 
Ja hallon är som sagt fruktförband av sammansatta frukter, precis som ananas är. Jordgubbe är faktiskt inget av det som föreslagits utan det är en uppsvälld blombotten. Det är alltså mittdelen av blomman som sväller upp till en fruktkropp och pistillerna i mitten blir fröna på utsidan. Ett lat sätt att odla fler jordgubbsplantor är att mosa ner jordgubbar rätt i jorden.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 961
Senast: Niyama
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 203
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp