Bukefalos 28 år!

Alltså, men ursäkta mig?? En tråd om tomater

Ja hallon är som sagt fruktförband av sammansatta frukter, precis som ananas är. Jordgubbe är faktiskt inget av det som föreslagits utan det är en uppsvälld blombotten. Det är alltså mittdelen av blomman som sväller upp till en fruktkropp och pistillerna i mitten blir fröna på utsidan. Ett lat sätt att odla fler jordgubbsplantor är att mosa ner jordgubbar rätt i jorden.
Så ett hallonland är flera förband som sprider sig och tar över
Det är ju en jäkla invasionsarmé alltså O_o
:p
 
Vårt är inramat av träsyll + marksten åt ett håll, pallkragar och jordärtskockor åt ett håll och syrener på de två sista sidorna. Lite fight fire with fire :angel:
Jordärtskockor måste jag odla i år! Är det svårt?

Vi planterade för övrigt hallon, var det osmart? 😂
 
Ja hallon är som sagt fruktförband av sammansatta frukter, precis som ananas är. Jordgubbe är faktiskt inget av det som föreslagits utan det är en uppsvälld blombotten. Det är alltså mittdelen av blomman som sväller upp till en fruktkropp och pistillerna i mitten blir fröna på utsidan. Ett lat sätt att odla fler jordgubbsplantor är att mosa ner jordgubbar rätt i jorden.
Vadå ”precis som ananas”? :confused: Det är ju inga pluppar i ananas?
 
Jordärtskockor måste jag odla i år! Är det svårt?

Vi planterade för övrigt hallon, var det osmart? 😂
Det svåra är att bli av med dem om du inte vill ha dem kvar. Vi har en ställning av armeringsnät böjd mellan två odlingslådor. Skockorna växer i marken mellan lådorna och stjälkarna får stöd av nätet innan de når trädet över. Där håller de sig eftersom de är väl avgränsade, men vi vet egentligen inte hur många som kan ha spridit sig åt sidorna under odlingslådorna.

Hallon är jättetrevligt men var beredd på att jobba med avgränsning och inramning ett tag :)
 
Grönsaker finns alltså inte, utan är botaniskt sett frukter, rötter, stjälkar, blad eller blommor.

SkeletalDelightfulArthropods-size_restricted.gif


Brb måste lämna rummet och djupandas i påse några minuter
 
Ja hallon är som sagt fruktförband av sammansatta frukter, precis som ananas är. Jordgubbe är faktiskt inget av det som föreslagits utan det är en uppsvälld blombotten. Det är alltså mittdelen av blomman som sväller upp till en fruktkropp och pistillerna i mitten blir fröna på utsidan. Ett lat sätt att odla fler jordgubbsplantor är att mosa ner jordgubbar rätt i jorden.

"Fröna" på utsidan är faktiskt nötter botaniskt sett. Att jordgubben är en uppsvälld blombotten innebär att den är en skenfrukt.

Trodde ni att jag skämtade eller? :D
 
Svamp är ju sådär genetiskt ballt att det liksom är samma individ som sprids med mycel har jag för mig. Lite som växter som sprids med rhizomer. Det största fältet av en individ av liljekonvalj som hittats har jag för mig var runt 70kvm.
 
Botaniskt sett existerar det inte några grönsaker alls. :angel: Men i den mån vi ändå vill tala om grönsaker så kan jag ge det lugnande beskedet att både tomat och gurka en grönsak.

Grönsaker finns alltså inte, utan är botaniskt sett frukter, rötter, stjälkar, blad eller blommor.
I vilket fall som helst är tomaten ingen grönsak, den är en röd sak.
:bag:
Ja förutom då gröna tomater...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 529
Senast: Niyama
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp