Alltså skor

Bukefalos 30 år!

Saucony Echelon Walker passar mina breda fötter. Dom är lite dyra men väldigt hållbara och helt underbart bekväma.

• Gilla
Reactions: kem
Tack allihopa, nu har jag flera märken och modeller att kika närmare på. Känns hoppfullt!

Efter påtryckningar från en frälst vän så föll jag tillslut till föga och gick till en barfotasko-specialbutik (FreeFoot närmare bestämt men det finns säkert andra kedjor). Jag är inte den som faller för trender och påstådda universallösningar men tvingades motvilligt att ge vännen rätt - jösses vilka bekväma skor!! Den riktiga barfotakänslan (á la "känna varje gruskorn") är jag inte intresserad av men det är första gången jag hittat ett par skor som lyckas vara både smala i hälen och breda i tån samtidigt. Bland de mer mainstream märkena har jag alltid behövt kompromissa med antingen trånga tår eller glappande hälar.

Är inte helt säker på vilken modell jag har men det är samma märke som och väldigt lika dessa, men i svart. Väger ingenting, andas och fungerar lika bra till vardags i stan som vid promenader över stock sten.
Hur är dämpningen på dem? Jag tycker när jag läser om barfotaskor att det ofta står typ minimalt med dämpning, jag vill ändå ha ganska mycket.

Saucony Echelon Walker passar mina breda fötter. Dom är lite dyra men väldigt hållbara och helt underbart bekväma.

Jag kanske måste på skojakt… Är så less på mina asics som kostar över 2000 kr och håller i tre månader.

Jag behöver en hållbar sko (går lätt 10000 steg/dag) som hjälper när jag pronerar. Jag är helt okej med att skon bara håller ett år, men tre månader är verkligen inte okej!

Hur är dämpningen på dem? Jag tycker när jag läser om barfotaskor att det ofta står typ minimalt med dämpning, jag vill ändå ha ganska mycket.

Jag är ingen expert alls men mina är absolut dämpade i viss grad och är uppbyggda för hålfoten. Så strikt sett inte barfotaskor (som helt saknar dämpning) men med (mycket) bred tåbox och "zero drop" (ie ingen klack/ingen höjdskillnad mellan tå och häl). Modellen jag har är listad som "promenadsko" men om du klickar runt på hemsidan så har de även löparskor och vandringskängor som jag gissar är mer dämpade.

Har du möjlighet så hade jag absolut försökt prova skor i butik. Jag fick prova en tre-fyra olika modeller för att hitta de som passade mig.

Jag säger också Rieker. Har sneakers vinterstövlar kängor och mängder med sandaler. De finns alltså i alla typer av skor. Jag har breda fötter med högt fotvalv. Lycka till

• Gilla
Reactions: kem
Jag kanske måste på skojakt… Är så less på mina asics som kostar över 2000 kr och håller i tre månader.

Jag behöver en hållbar sko (går lätt 10000 steg/dag) som hjälper när jag pronerar. Jag är helt okej med att skon bara håller ett år, men tre månader är verkligen inte okej!

Mina Acis för pronation är inne på sitt 6:e år!!! Alla tidigare acis har hållit i flera år. I och för sig så används de som sneakers till jobbet, men ändå.

Jag hade reklamerat om jag vore du. Längre än 3 månader ska de absolut hålla.

/Lizzie

Mina Acis för pronation är inne på sitt 6:e år!!! Alla tidigare acis har hållit i flera år. I och för sig så används de som sneakers till jobbet, men ändå.

Jag hade reklamerat om jag vore du. Längre än 3 månader ska de absolut hålla.

/Lizzie

Vilken modell har du? Tror min är för löpning vilket är totalt onödigt…

Vilken modell har du? Tror min är för löpning vilket är totalt onödigt…
Var går de sönder? För om det är i tåboxen så kan det vara att du behöver en modell med mer höjd på tåboxen eller så behöver du kanske en annan storlek. Skor som inte håller trots bra kvalité beror oftast på att modellen är fel för den personen.

Var går de sönder? För om det är i tåboxen så kan det vara att du behöver en modell med mer höjd på tåboxen eller så behöver du kanske en annan storlek. Skor som inte håller trots bra kvalité beror oftast på att modellen är fel för den personen.

Det är lite olika. Ofta blir det hål framtill i ”nätet”. Hälen har också gått sönder nån gång.

Sen ”äter” mina hälar skor, så där blir det hål på insidan i skor också. Men det brukar iaf ta ett halvår innan det går igenom hela skon.

Det är lite olika. Ofta blir det hål framtill i ”nätet”. Hälen har också gått sönder nån gång.

Sen ”äter” mina hälar skor, så där blir det hål på insidan i skor också. Men det brukar iaf ta ett halvår innan det går igenom hela skon.
Om det blir hål i nätet fort hade jag kollat efter modell med högre höjd på tåbox. Vad gäller hälen finns det hälkappor att klistra på insidan. Det kanske du ska pröva nästa gång du köper nya skor för att se om det hjälper? Annars tror jag en modell med tightare häl kan hjälpa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka