Allvarlig Strålröta

Kopparpasta från biltema fungerar. Produkter som torkar ur hoven skapar ofta nya mikroskopiska spickor för bakterier och svamp att överleva i.
Pensla på och efter några gånger är det borta. Fungerade utmärkt på min shettis som haft problem.
 
Har ni röntgat? Annars skulle jag göra det.
Om det vore en i övrigt frisk häst skulle jag ha röntgat, nu är jag i valet och kvalet om det är "värt" det. Hon kommer aldrig gå att rida då hon är permanent halt pga pålagringar i kotlederna, dock så pass lite att det inte stör hennes "bara gå i hagen och njuta av livet"- liv, men jag tänker inte lägga ner nå mycket pengar på sjukvård, då är det tyvärr bättre att ta bort henne. Sorgligt men sant. 😥
 
Jag har också haft goda resultat med Biltemas kopparpasta på häst med "kroniskt" djupa strålfåror och benägenhet till röta. Tog på varje/varannan dag i en-två veckor, sedan luktade tre av fyra hovar bra igen. Gissar att den sista ger med sig snart också med fortsatt behandling. Kluttar i ca två "ärtor" per fåra och smetar ut/in med nåt styvare halmstrå.
 
Mitt 16 åriga varmblodssto har fått strålröta, rätt allvarligt på ena framhoven. Det har pågått någon månad, jag har haft hovis ute under tiden och fått tips, råd och en "medicin" innehållande tjära av henne.

Men det tycks bara bli värre, nu idag så haltar hästen märkbart och jag känner mig lite uppgiven. Jag har behandlat i drygt en och en halv månad, när vänder det om behandlingen fungerar?

Jag ska såklart konsultera veterinär i morgon, men det känns inte så akut att jag vill ta ut hen under jourtid men lite buketips och svar vill jag gärna ha.

Kan det vara så illa att jag måste ta bort henne?

Hästen i fråga har en hel del andra problem och jag kommer rent krasst inte att vilja kosta på henne nå många kronor i veterinärvård/extra hovslagarkostnader utan då tar jag tyvärr hellre bort henne.

Om du inte vill kosta på hästen veterinärvård och den har pålagringar BF och nu är halt finns väl bara ett beslut att ta?

Det måste utredas varför hästen är halt. Kan lika gärna vara fång som strålrötan. Hästen måste få hjälp med smärtan och hovarna. Av veterinär. Mest troligt på klinik.

Att fortsätta fippla hemma för att spara pengar i det läge du beskriver i tråden är inte för hästens bästa.
 
Om du inte vill kosta på hästen veterinärvård och den har pålagringar BF och nu är halt finns väl bara ett beslut att ta?

Det måste utredas varför hästen är halt. Kan lika gärna vara fång som strålrötan. Hästen måste få hjälp med smärtan och hovarna. Av veterinär. Mest troligt på klinik.

Att fortsätta fippla hemma för att spara pengar i det läge du beskriver i tråden är inte för hästens bästa.

Jag vet. Egentligen vet jag det, det är bara så satans svårt att ta beslutet. 😥 Jag brukar inte vara så här velig Och hade hon varit mer halt hade det varit lättare att ta beslutet.

Alltså, jag vill ju inte att hon får mer ont, bara att det inte ska vara så vagt.
 
Senast ändrad:
Jag vet. Egentligen vet jag det, det är bara så satans svårt att ta beslutet. 😥 Jag brukar inte vara så här velig Och hade hon varit mer halt hade det varit lättare att ta beslutet.

Alltså, jag vill ju inte att hon får mer ont, bara att det inte ska vara så vagt.

Fast är det så vagt? Hästen har ont, är halt och det har blivit värre senaste tiden?
 
Fast är det så vagt? Hästen har ont, är halt och det har blivit värre senaste tiden?
Då har jag förklarat för dåligt. I vanliga fall (alltså innan hovbölden eller vad det nu är) är hon inte märkbart halt i skritt, när hon travar har hon en rörelsestörning/hälta, dock inte så stor att jag omedelbart kan se var hon är halt utan lite diffust så där. Den hältan är utredd av veterinär och den kan hon enligt veterinären ha och gå i hagen med utan att må "dåligt".

Hältan hon har nu är så pass synlig att hon nickar även i skritt men hon stödjer på benet när hon står och vilar och hon hänger med kompisarna runt i hagen.

Jag känner att den hältan inte är så allvarlig att jag inte kan avvakta "ett tag" för att se om den blir värre /om det nu är en böld. Problemet är ju hur långt " ett tag" kan vara utan att det börjar bli taskigt mot hästen. För jag vill inte vara den där hästägaren som har kvar hästen med en hälta som hon mår dåligt av i åratal bara för att hon är min älskling. Men jag vill heller inte ta bort henne på en gång "bara för att".
 
Då har jag förklarat för dåligt. I vanliga fall (alltså innan hovbölden eller vad det nu är) är hon inte märkbart halt i skritt, när hon travar har hon en rörelsestörning/hälta, dock inte så stor att jag omedelbart kan se var hon är halt utan lite diffust så där. Den hältan är utredd av veterinär och den kan hon enligt veterinären ha och gå i hagen med utan att må "dåligt".

Hältan hon har nu är så pass synlig att hon nickar även i skritt men hon stödjer på benet när hon står och vilar och hon hänger med kompisarna runt i hagen.

Jag känner att den hältan inte är så allvarlig att jag inte kan avvakta "ett tag" för att se om den blir värre /om det nu är en böld. Problemet är ju hur långt " ett tag" kan vara utan att det börjar bli taskigt mot hästen. För jag vill inte vara den där hästägaren som har kvar hästen med en hälta som hon mår dåligt av i åratal bara för att hon är min älskling. Men jag vill heller inte ta bort henne på en gång "bara för att".
Men du kan ju åka och kolla henne mer grundligt?
Är alternativen verkligen låta vara eller ta bort?

Ta henne till klinik.

Hälta som syns i skritt är ju förövrigt ganska rejält.
 
Då har jag förklarat för dåligt. I vanliga fall (alltså innan hovbölden eller vad det nu är) är hon inte märkbart halt i skritt, när hon travar har hon en rörelsestörning/hälta, dock inte så stor att jag omedelbart kan se var hon är halt utan lite diffust så där. Den hältan är utredd av veterinär och den kan hon enligt veterinären ha och gå i hagen med utan att må "dåligt".

Hältan hon har nu är så pass synlig att hon nickar även i skritt men hon stödjer på benet när hon står och vilar och hon hänger med kompisarna runt i hagen.

Jag känner att den hältan inte är så allvarlig att jag inte kan avvakta "ett tag" för att se om den blir värre /om det nu är en böld. Problemet är ju hur långt " ett tag" kan vara utan att det börjar bli taskigt mot hästen. För jag vill inte vara den där hästägaren som har kvar hästen med en hälta som hon mår dåligt av i åratal bara för att hon är min älskling. Men jag vill heller inte ta bort henne på en gång "bara för att".

Fast det är den hältan jag menar inte är vag. Hästen är nickhalt i skritt. Du måste endera ge den veterinärvård eller ta bort den. Att vänta strider mot djurskyddslagen till och med.

Den kan vara nickhalt av sin pålagring. Av fång. Av strålrötan. Av något helt annat.

En häst som är nickhalt i skritt har ONT. Riktigt ont. Den är rejält halt. Det är inte vagt och det är inget man avvaktar med mer än några dagar.

Så jag är ledsen men ”ett tag” har passerat förbi. Du måste verkligen ta ansvar för hästens välfärd nu. Sen om du ringer veterinären eller Lantbrukstjänst är ett personligt val. Men du kan inte vänta mer med en så kraftigt halt häst!
 
En häst som är nickhalt i skritt är rejält halt, som fler redan sagt. Där får välja mellan att kolla med veterinär eller ta bort.
Att gå runt och spänna sig är ju inte gynnsamt för någon häst. Och det blir spänningar, avlastande etc när de är halta, spec så pass halta som nickhalt i skritt.
Att bara låta hästen gå så här är inte ok. Nu har det väl gått över en vecka?

Just när hästen dessutom har såna pålagringar så kan ju de ha blivit värre och kan vara anledningen till hältan.
Så en veterinär låter ju som någon hästen behöver träffa nu. Och gärna då en veterinär som är bra på hältutredningar, har utrustning för det etc.
 
Det låter som att du behöver få bukt på detta snarast, det är inte mycket material mellan strålen, elastiska putan och in till led & ben i hoven. Tar sig rötan in dit så har du i värsta fall en häst som inte går att rädda.

Hade det varit min häst så hade jag velat se till att rötdrabbat rensas bort, skurat riktigt rent med ex. Såpa och torkat helt torrt, sedan fyllt med artimud och väntat tills det torkat in ordentligt innan du släpper ut i hage igen så det verkligen sitter kvar. Har haft häst som fick ganska djup röta när jag var bortrest, det klättrade upp mellan ballarna och hästen var öm vid tryck men ej halt. Det var ok på 2 dagar med envis rengöring. Tjära är lite lurigt också då det även kan ta död på bra bakterier och störa barriären.

Men i detta fall - veterinär, gärna röntgen först för att veta vad du har att göra med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 639
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 762
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp