Allvetande buke! Bonden har gödslat mitt bete :(

Hvis det er potet så sprayer de det som er ovenfor marken (i norge heter det potetkål) på denne tiden for at det skal vissne/dø. Så det blir enklere å få opp potetene senere. Ikke noe jeg ville hatt på hestenes foder/gress...

Ja, precis. Det var knappast gödning så här sent på säsongen. Jag tror det är glyfosat (typ RoundUp) man använder för att döda blasten på potatisen innan skörd. Det dödar all växtlighet det kommer i kontakt med, så har du fått det i hagen kommer du snart se exakt var det hamnat. Det bryts ner när det kommer i kontakt med jord, så det är inte farligt så lång tid, men hästarna ska förstås inte äta av gräset med medlet på sig.
 
@Lovisaleonora visst kör man urin från både nöt och gris men man "sprayar" det inte (ja jag är i branschen). Och till potatis nu, nej då är det bara blastdödare.

Mikronäringsämnen kan man spruta, även i ekologisk produktion, men inte i augusti.
 
@Dandylinn Han erbjöd mig ett annat bete faktiskt, men då får jag ändå sätta nytt staket och dessutom gå med hästarna ca 2 km morgon och kväll så det var helt enkelt inget alternativ.

@athena blastdödare lät ju rimligt när han sa att det hamnade på bladen....dock kunde han ju ha nämnt det i så fall...allt jag hittar så är blastdödare jättegifta grejer ju :wtf:

Vilken soppa, ska träffa han på fm nu...
 
Så där nu har jag pratat med bonden och han vägrar ersätta:banghead:. Han säger att han höll ett avstånd på minst 2 meter, om han hade gjort det så skulle ju mina stolpar och tråd och gräset intill aldrig blivit blöta!
Han hävdar att han aldrig gjort något fel och vägrar stå till svars efter han har pratat med sin "rådgivare". :rage:

Han har använt ett medel som heter Flex N18. vad är det? hittar inget när jag googlar:confused:
 


Jag har nu träffat bonden och hans far. Man kan väl helt klart säga att kemin mellan bonden och mig helt enkelt inte är den bästa :angel:, men hans far och jag redde upp det hela så vad jag har förstått så ska det inte vara nån fara :up: Tänk vad kemi och kommunikation kan göra livet lättare ;)
 
Så skönt att det löste sig! :) En tanke: Om du vill ha bort doften/medlet kan du kanske be bonden att vattna ner det? Eftersom hans grödor ju ändå vattnas varje dag. Lite vatten gör ju nytta också i knastertorr hage... ;)
 
Ja vi pratade om vattnet då dom har vattnat min hage i mellanåt för att komma åt sina grödor och pappan tog för givet jag inte hade nåt emot det och det har jag inte så vi är överens där med.:)
 
Nackdelen med att ha bete jämte odlingsmark. Flex är absolut ingen fara för hästar, stolpar, gräs, eller mark. Ren gödning. Påtala däremot att du vill veta vilka insekts och ogräsmedel dom använder till sin potatis. Där där finns det betydligt värre saker man bör se upp för...
 
Du skall se att det kommer att växa fint där han har kommit åt.
Jag hade gjort allt för att ha en superbra relation till markangränsande bonde.

Har stor nytta av min, som jag helt enkelt fjäskar ihjäl mig för. Men så får jag ta hö på de skiften han har vall på, gödslar mina sommarhagar om han får en slatt över, vill jag ha halm så är det bara att säga till vilken åker jag vill ha ifrån så kan jag åka och hämta osv.
En glad bonde är en riktig guldgruva. :)
 
Finns det ens gödning som växterna tar upp via bladen? Låter osannolikt. Kanske var roundup eller liknande han sprayade. :crazy:
Jo, bladgödsling är vanligt förekommande på specialgrödor, perfekt att använda när det är så torrt att man inte kan gödsla på marken!

Och jo, Flex är näring och inget annat!
 
Har du fått reda på vad bonden spridde ut? Jag tror det är något för att få blasten att vissna ner in för skörden. Kan var gödning också. Hade inte släppt hästarna på det. inte fören till våren när nytt kommer upp. Men det är olagligt att göra som han gjorde. Hur har det gått?
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Har du fått reda på vad bonden spridde ut? Jag tror det är något för att få blasten att vissna ner in för skörden. Kan var gödning också. Hade inte släppt hästarna på det. inte fören till våren när nytt kommer upp. Men det är olagligt att göra som han gjorde. Hur har det gått?
Med vänlig hälsning
pudlan
Det står lite längre upp i tråden ;)
 
Lånar tråden lite. Mitt bete ligger också bredvid odlingsmark. Detta besprutades med Roundup i lördags, Självklart när jag var bortrest över helgen. Dock sa min granne att de inte var så nära mitt bete (några meter ifrån) har inte fått tag på bonden, men vågar ju självklart inte släppa hästarna på den plätten. Har regnat massor, nästintill varje dag sen lördags, bör jag vara orolig för att släppa hästarna där nu? borde inte kommit in någon Roundup i min hage då de höll bra avstånd men endå tänk om?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 752
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp