Allvetande buke! Bonden har gödslat mitt bete :(

EmmaW

Trådstartare
I kväll efter insläppet ser jag hur bonden kommer och börjar spreja sina grödor som finns på andra sidan staketet av mitt bete. Jag ser hur han sprayar ner mina stolpar och tråd :eek: och jag anar oråd och går ut och pratar med honom. Han har sprayat med nåt "snabbväxande" gödsel som luktar starkt kemikaliskt :yuck: och eftersom han inte hållit nåt avstånd så har han även sprayat in i min hage :crazy: Hans ursäkt var att det är vindstilla :meh: jag anser inte att det rättfärdigar saken då han har sprayat in på "min" mark vilket han till slut medgav.
Han ska ersätta mig nu med stolpar och eltråd så jag kan spärra av marken han besprutat då jag bara har en hage att tillgå. Han ska även ersätta mig med hö och halm. Min enda lediga dag denna vecka och resan i morgon ställs nu in för att stå och fixa staket och foder hela dagen:down:.....jag är inte direkt överlycklig just nu :banghead:
Jag vet inte vad han har använt för medel , jag glömde fråga mitt i allt men hur länge dröjer det innan det är borta och jag vågar släppa hästarna där igen? Bonden visste inte :meh: En vecka eller två? Eller måste jag vänta på regn? Allvetande buke hjälp mig med detta! :arghh:
 
Kräv att få produktbladet. Det är han skyldig att ha om han använder produkten.

Troligt är ju att det går ner i marken vid nästa regn och sedan är saken ur världen.
 
Nja det var inte grispiss kan jag lova :p Det var nån sorts gödning (skrev fel ovan) som lägger sig på bladen yrade han om? Jag ska be om namnet och produktbladet i morgon.
Han trodde inte det skulle vara nån fara för hästarna alls :confused:, jag vill verkligen inte chansa. Hunden vägrade tom följa med ut till traktorn på fältet för att hon inte gillade doften :yuck:
 
Vad är det han odlar på det aktuella fältet?
Vet inte:cautious: Gröna höga växter som vattnas varje kväll i massor...jag tror det kan vara potatis :confused: men jag är tyvärr helt lost på sånt här, men jag vet att gården är känd för all sin potatis så jag jag gissar på det?
 
Potatis alltså... Du kan ju alltid googla på vad man rimligen använder för gödning på potatis så här sent i säsong.
 
Nästa regn.....ja det känns ju som om det lär dröja här :meh: vi har väl haft minst regn av hela sverige snart :cautious:
 
Potatis alltså... Du kan ju alltid googla på vad man rimligen använder för gödning på potatis så här sent i säsong.
kan ju vara det mesta tydligen ser jag efter en snabb googling :banghead: Jag får helt enkelt fråga i morgon.
så, 40 nya stolp ska jag sätta ner i morgon :wtf:.....trä eller plast stolp?
 
Jag hade faktiskt börjat med att kolla hur hästarna reagerar. Går de inte i närheten av området hade jag skitit i att härja runt med stolpar.

Men kräv att få produktbladet.
 
Jag hade faktiskt börjat med att kolla hur hästarna reagerar. Går de inte i närheten av området hade jag skitit i att härja runt med stolpar.

Men kräv att få produktbladet.
Nu har jag två ponnyer, varav främst den ena äter verkligen ALLT. Hon har flertalet gånger bevisat att växter "normala" hästar aldrig rör äter hon om dom kommer henne förbi. Jag vågar därför inte chansa.då jobbar jag hellre häcken av mig i morgon för att vara på säkra sidan. Dom andra två tror jag har vett att låta bli.
 
Gör en mindre inhägnad åt just allätaren i den andra hagen då. Minimera din egen insats. Börja med att få reda på vad det är.
 
Gör en mindre inhägnad åt just allätaren i den andra hagen då. Minimera din egen insats. Börja med att få reda på vad det är.
Tyvärr är det inte möjligt just nu om hon ska ha bete att klara sig på annars måste hitta foderlösningar och det finns fler faktorer som väger in och hur jag än funderar så är det här bästa och smidigaste insatsen just nu.
Jag ska ta reda på det i morgon. Hur som haver så måste jag spärra av hagen i alla fall då jag inte vill chansa :(
 
Så nu har jag googlat mig snurrig....det är potatis han odlar. gården har svensk sigill och med i "SMAK" om det har nån betydelse:confused:
 
Vilken soppa..

Om det är så att medlet kan vara hälsoskadligt för hästarna, hade jag tänkt:

Jag hade krävt ny betesmark som hästarna ska klara sig på som han fick stängsla.
Alternativet hade varit att minimera hagen och sen fick han stå för foder och utfodringar..

Dvs jag hade velat få bete ersatt eller allt arbete/foder/tidsåtgång för att utfodra hästarna
resten av betessäsongen ut och det tycker jag hade varit skäligt om det är så att besprutningen är skadlig..
 
Hvis det er potet så sprayer de det som er ovenfor marken (i norge heter det potetkål) på denne tiden for at det skal vissne/dø. Så det blir enklere å få opp potetene senere. Ikke noe jeg ville hatt på hestenes foder/gress...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 754
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp