Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

ylvalill

Trådstartare
Vi har hittat en gård som vi är spekulanter på. Tanken är att ha den som hästgård för ett par egna hästar. Marken som finns till är odlad vall bestående av bland annat alsikeklöver :crazy:. Vågar man ge sig på att köpa och hoppas på att det går att få bukt med alsikeklövern, eller är det bara att lägga ned? Vill ju inte bli stående med en massa problem och mark som ändå inte går att använda till hästar. :(

Vart hittar man någon att rådfråga när det gäller hur man hanterar betesmarkerna, t ex gällande besprutning, plöjning och ny sådd (för det är väl det man får räkna med för att bli av med eländet...), är det närmaste bonden som gäller eller finns det nån annanstans man kan vända sig?
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Du kan pröva med att prata med hushållningsällskapet där du bor, ibland har dom den kunskap som du efterfrågar och ibland inte...

Du kan också pröva att kontakta SVA enheten för kemi, miljö och fodersäkerhet och se om de har några tips att komma med.

Alsickeklövern är svår att få bort, men det borde ju inte vara helt omöjligt.

Den trivs ju dessutom mindre bra i mullrika och kväverika jordar och är mest farlig på lite blötare jordar.
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Tack för tipsen! Har hushållningssällskapet gratis rådgivning eller är det någon betaltjänst?
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Kom på att man söder ut odlar detta till just foder, pratar du nu alltså om att marken är odlingsmark för juust dessa blommor?

Trodde du menade att dem växte lite hit och dit i hagarna?
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Vad är det för problem med den klövern? Jag har för mig att det är en ätbar växt? Uppdatera mig! blev nyfiken!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alsikeklöver
Där står det om den att det är en "foderväxt":)
Den kan ge något som jag kanske inte kan stava till, nämligen fotosencebilitet.

Men det innebär att t ex hästar som äter av den kan bli överkänsliga mot solljus och stora besvär där de är vita som bläs och ben. Många förväxlar säkert detta med hästar som är känsliga för sol. Men det brukar inte ge lika stora besvär. Det finns även andra växter i våra betesmarker som kan ge samma symptom.
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Det är inte "lite hit och dit i hagarna" men inte heller enbart alsikeklöver. Marken används i dagsläget för ensilageproduktion (tror jag) och det som odlas är några olika sorters gräs med inblandning av alsikeklöver. Vad jag har förstått så är det en ganska vanlig blandning för vallordling men tyvärr är alsikeklövern giftig för just hästar. :-(
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Såvitt jag förstått så är det INTE Alsikeklövern i sig som är boven utan någon sorts parasit/svamp eller liknande som under blöta eller fuktiga förhållanden växer på undersidan av Alsikeklöverns blad.

När hästarna äter så får de en slags toxinförgiftning som kan yttra sig på olika sätt såsom depression, dålig aptit, lymfangit och feber, kanske inte ens att ägaren märker att hästen är hängig på betet. Hästar med opigmenterad hud är lättare att upptäcka förgiftningen på då de inte tål solljus på sina vita tecken/vita fält. De får brännblåsor som spricker upp och varar. Fotosensibilitet.

mvh Eva
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Det stämmer. Problemet är att det är i princip omöjligt att avgöra om den klövern man har är drabbad. Rödklöver kan också få denna mögelsvamp förresten.

Jag upptäckte spridda alsiker i en hage och dom sprutade jag (högst motvilligt) med round up. Men det är knappast bra att hålla på med det heller om det rör sig om någon större areal.

Om gården är perfekt annars så kanske ni kunde grusa en hage och sen plöja upp resten?
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Grusa en vinterhage hade jag tänkt göra i alla fall så det är lugnt, och plöja upp och så nytt ser jag inte heller som något större problem - om det bara får bort alsikeklövern! Det jag är rädd för är att det kommer tillbaka igen även om man sår nytt. Läste nåt om att om man har alsikeklöver så kommer fröna att finnas i marken för evigt och då kan det ju komma tillbaka när som helst, eller?

Är det någon som har erfarenhet av att ta bort (försöka ta bort) alsikeklöver från hagar eller åkermark?
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Upptäckte alsikeklöver i en av de nyslagna vallarna och en hel del har hunnits plastas in. Kommer antagligen vara tvungen att kassera några av balarna om inte han som gör jobbet vill ha dem till sina kor. Det har inte funnits sådan klöver på den ängen tidigare, i alla fall inte i den mängden.

Hörde att lantbutiken ska ha något besprutningsmedel som enbart biter på klöver. Ska kolla upp det lite närmare, vill verkligen inte att det sprider sig mer.
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Upptäckte alsikeklöver i en av de nyslagna vallarna och en hel del har hunnits plastas in. Kommer antagligen vara tvungen att kassera några av balarna om inte han som gör jobbet vill ha dem till sina kor. Det har inte funnits sådan klöver på den ängen tidigare, i alla fall inte i den mängden.

Hörde att lantbutiken ska ha något besprutningsmedel som enbart biter på klöver. Ska kolla upp det lite närmare, vill verkligen inte att det sprider sig mer.

Duplosan® Super, Starane 180

Men kolla om du får släppa på bete direkt efter användning.
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Tack så mycket!

Har inget behov av att använda det som bete närmaste tiden efter besprutning men självklart ska jag läsa vad som gäller :)
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Har nu varit i kontakt med ett antal rådgivare som ska kunna detta med växtodling och det har varit lite skiftande åsikter när det gäller klövern. De flesta verkar dock överens om att det borde gå att minska klövern ordentligt genom kemisk eller mekanisk bearbetning samt att man sedan plöjer och sår nytt. Dock verkar det fortfarande finnas risk att alsikeklövern återkommer och att det är svårt att säga i vilken omfattning.

Frågan är hur noga man måste vara? Måste det vara helt rent från alsikeklöver, eller kan man tolerera att det finns några här och var i en stor sommarbeteshage? Så länge det finns gräs att tillgå borde väl hästarna äta gräs istället? Har kollat hagen där min häst går nu och där är väldigt växlande växtlighet, "naturhage". Klövern verkar de gärna lämna kvar så det kan ju knappast vara favoritfödan? Har läst att hästar tål en viss inbladning av alsikeklöver i fodret, men vet knappt vad man skall tro längre, det verkar vara väldigt olika uppfattningar.

Gården känns verkligen kanonbra ur väldigt många aspekter och vi har letat rätt länge efter "rätt" ställe nu, men samtidigt vill jag ju inte bli stående med en massa problem. Hur hade ni resonerat? Hade ni vågat chansa? Planen är att köpa fler hästar om det blir gårdsköp och det vore ju fruktansvärt om de skulle bli sjuka så snart man får hem dem på grund av hagarna.
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Hej!

Förra stallet jag stog i hade "helsickeklöver" i hagarna. När jag flyttade dit hade vi ett sto med stora sår över alla vita ställen på ben och huvud. Dom flyttade (planerat sen innan) och hästen blev bra.

Min pålla fick oförklarlig feber, svullna ben och dålig aptit, vi trodde först det var fästingsjukdom, men testerna var negativa. Då trodde vi på ett virus, men närjag läser om dessa symtom (som jag inte visste om då) börjar jag fundera på om det var klövern hon råkade ut för. Dom gick i klöverhagen när hon blev sjuk...

Jag vet inte hur man blir av med klvern men läste på förra sommaren och tolkade det som om den är svår att bli av med och krävde omgångar av bekämpning..

/Lavinia

Såvitt jag förstått så är det INTE Alsikeklövern i sig som är boven utan någon sorts parasit/svamp eller liknande som under blöta eller fuktiga förhållanden växer på undersidan av Alsikeklöverns blad.

När hästarna äter så får de en slags toxinförgiftning som kan yttra sig på olika sätt såsom depression, dålig aptit, lymfangit och feber, kanske inte ens att ägaren märker att hästen är hängig på betet. Hästar med opigmenterad hud är lättare att upptäcka förgiftningen på då de inte tål solljus på sina vita tecken/vita fält. De får brännblåsor som spricker upp och varar. Fotosensibilitet.

mvh Eva
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

För att vara säker på att få bort "helsickesklöern" :laugh: så skulle jag ha:

1, sprutat hela marken med glyfosat (round-up), fråga en maskinstation om hjälp om du inte har traktorspruta och tillstånd att köpa medlet vilket kräver utbildning etc.

2, höstplöjning som då blottar djupare rötter mot vinterkylan.

3, upprepade fräsningar eller harvningar under våren med 2-3 veckors mellanrum. Genom att vänta ett par veckor mellan harvningarna så "lurar" man frön som finns kvar i marken att gro så att man sedan kan bekämpa dessa mekaniskt med harvning eller fräsning.

Jag använder inte normalt sett gift på åkrarna öht men detta är ju ett speciellt fall och en körning med traktorsprutan kan spara in åtskilliga körningar med plog, harv, kultivator, fräs eller annat redskap och spara in många liter diesel - så i det här fallet tycker jag att det är befogat.

Klöver har normalt många fördelar, det är kvävefixerande vilket minskar gödslingsbehovet, konstgödning i synnerhet, och det är väldigt bra med blommande klöver för det svenska beståndet av humlor (i synnerhet den svenska klöverhumlan som behöver all hjälp den kan få för sin överlevnad).

Men klövern har ju även risker som tex Alsickeklövern eller rödklöver som kan ha lite för höga halter av östrogen för tex får.

Men byt gärna ut din alsickeklöver mot någon trevlig vitklöver sort, bortåt 20% vitklöver i en "hästvall" är inga konstigheter utan är bra för miljön.
 
Senast ändrad:
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Tack för ett utförligt svar, du verkar vara väldigt insatt i detta! :)

Passar på och ställer några kompletterande frågor om det är ok. Maskinstation, vad är det och vart hittar man en sådan? Jag är visserligen uppvuxen "på landet" men mina lantbrukskunskaper är så gott som obefintliga. Men jag hoppas på att lära mig ;)

Tänkte också på det här med när man skall göra vad. Kemisk bekämpning har jag fått höra att man ska göra när det växer som mest, och det borde väl vara på försommaren, eller?

Höstplöjning när gör man det? Om vi köper gården kommer vi troligtvis att få tillträde först i oktober, är det för sent för att plöja? Och kan det vara värt att göra det trots att vi inte fått sprutat innan (för det är väl knappast lönt att göra i oktober...?)

Skulle ju helst vilja få sått nytt redan till våren så att man skulle kunna använda hagarna året därpå (för första året kan man väl inte räkna med att använda dem som bete?) Köper man en gård vill man ju helst inte vänta flera år på att kunna ta hem hästarna. :crazy:

Usch, på sätt och vis känns det som att det är en dålig idé att försöka sig på det här, det är bara så synd för bortsett från alsikeklövern så känns denna gården verkligen jättebra. :confused:
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Kan tillägga att det förutom alsikeklövern också är gott om vitklöver och även rödklöver på markerna, så klöver verkar trivas rätt bra där...
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Klöver är kväverikt o därmed bra gödning.

Jag skulle plöja ner det på hösten o så spannmål med vall.

Alsike brukar komma upp igen, men sen inte ta sig lika bra om man putsar vallen. Gräset tar överhanden.

Jag har ju råkat ut för alsikeförgiftning, men tror som ngn skrev att det är mögelsporer men på blommorna. Det odlas ju som foder till kor.
Jag har använt denna hagen många år efter, men har släppt hästarna tidigt innan blomning. Sen är det mest vitklöver som kommer o då väntar jag till det blommat ut. Eller släpper en mkt kort tid per dag. hästarna äter ju hemskt gärna klövret- först o sen när det är nästan slut får de gå där hela tiden o äta annat.

Hagar med stora mängder alsike verkar hästarna rata.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 548
Senast: sydney
·
A
Ekonomi & Juridik Det börjar dra ihop sig till att köpa gård inom den närmsta framtiden, men då hopar sig också frågetecknen en aning. Skulle verkligen...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Amaranth
·
S
Ekonomi & Juridik Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta den gärna. Jo vi vill gärna bo på landet och jag har lite funderingar vad...
Svar
15
· Visningar
3 567
Senast: Stinat
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 531
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp