Våga köpa gård?

S

Stinat

Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta den gärna.

Jo vi vill gärna bo på landet och jag har lite funderingar vad gäller att ha egen gård. Dels fö- och nackdelar mot inackordering, men även specifika frågor :p Vi har tittat på många hus och vi vill inte bo inne i stan, men heller inte i ett villaområde på landet. Utan lite mer självständigt och gärna med stall eftersom jag helt säkert kommer att köpa egen häst. Nu har det kommit ett hus med stall 3 boxar samt betesmark. Vi har inte varit på visning men det verkar finnas ordentligt med hagmark 1 ha. Tidigare har det endast funnits 3-4000 m2 och mer små rasthagar, detta ser ut att va åtminstone en rejäl hage.

Bara att köpa hus känns ju läskigt och svårt, men att ha ett stall och hagar också :confused: Hur svårt är det egentligen? Har INTE tänkt ha mer än två egna hästar där.

Måste man "göra" något med hagarna?
Vad bör man titta efter på visningen när det gäller just stallet och hagarna?
Hur gör man med köp av ensilage/hö?? Brukar man få det fraktat till sig eller hämtar man?
Vad kostar det ungefär med ensilage och hur gör man, en bal går ju knappast åt i tid åt två hästar, har hört att den ska gå åt på 4 dagar. Min medishäst är stor och äter ändå bara 12 kg om dagen..

Granne med denna lilla minigård är en liten anläggning med ridhus och paddock. Jag har ju inte haft häst och tänker att man kan ha lite kontakt med dem ifall man har frågor. Vad tror ni? Kan man köpa en liten gård som denna och låta hästeriet vänta 1 år innan man hittat sin häst, hur underhåller man hagarna då, kan man låta dem vara bara? Måste man ha traktor förresten och vad gör man med gödsel?? Spån verkar ju enklast att förvara men..ja..
 
Sv: Våga köpa gård?

Lite kommentarer, ett hektar är inte mycket mark. Det räcker nog till två hästar vintertid, men då får man ha dem på bete någon annanstans.

Vet ej vad du menar göra med hagarna, stängsla in om det ej finns ett bra häststaket, fixa ström till trådarna. Beroende på hur marken ser ut får man göra något åt den.

Om du ska köpa gård med stall, se till att stallet är godkännt ur djurskyddssynpunkt. Titta på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se om vilka regler som gäller för hästhållning och häststall.

Man kan både hämta grovfodret själv och få det hemkört, det brukar avtalas med försäljaren hur man gör. Om du använder hösilage så kan du köpa mindre balar som går åt fortare, de är dock oftast dyrare än de stora balarna.

Det är väl jättebra att ha en ridanläggning som granne. Om du aldrig haft egen häst så hade jag nog börjat med att hyra in hästen där för att lära mig mer om skötsel av både hästar, stall och allt runtomkring. Hagarna kan väl ett par hästar, kanske din och någon mer, från ridanläggningen få beta av, alternativt putsar man hagarna vid behov.

Med endast 1 hektar tycker jag att man klarar sig utan egen traktor, du kan säkert be någon putsa hagen vid behov. När det gäller gödsellagring så kolla med miljökontoret i din kommun, det kan vara olika krav i olika kommuner.

Lycka till!
 
Sv: Våga köpa gård?

Med endast 1 hektar tycker jag att man klarar sig utan egen traktor, du kan säkert be någon putsa hagen vid behov.

Det som behöver putsas på ett hektar är inte helt superjobbigt att gå och ta med en skarpslipad lie. Typ områden där det växer nässlor, vid rator och sådär.
 
Sv: Våga köpa gård?

Att köpa gård är inte läskigare än att köpa hus, Men jag kan ju börja med att 1 ha är inte stort, vår vinterhage på 3 hästar är 1,5 ha och jag tycker den är i minsta laget, sommarhagen är på 5 ha och jag skulle gladeligen vilja ha det dubbla.

Hösilage är det ju olika priser på och det smartaste om man bara har 2 hästar är att köpa småbal på 40-50 kg. Jag köper storbal på 500 kg och mina har fri tillgång så den räcker ca 1,5 v. Är det kallt håller den i ca 10 dagar, vid varmare väderlek använder jag småbal som jag betalar ca 2,50 kr kg för storbalen kostar 50 öre kg och dessutom hemkörd utav bonden ingår i priset. Småbalarna får vi hämta själva hos en annan leverantör, som du ser skiljer det sig i pris och leveranser.

Vi har ingen traktor utan använder 4-hjuling, bonden som har åkrarna nedanför våran gård brukar ploga uppfarten till huset och stallet vintertid men så är han en klippa på att ställa upp och har man en trevlig bonde i närheten är det guld värt :love:

Nackdelen med eget är att man är själv och oavsett om man är sjuk, vill vara ledig eller resa bort så måste man ha hjälp och allt måste planeras men de nackdelarna uppvägs utav friheten att man är sin egen och bestämmer själv.

Om ni väljer denna gården så kolla upp betes möjligheter för som sagt 1 ha kommer du inte långt på.
 
Sv: Våga köpa gård?

Jättetack för alla svar, uppskattar att få synpunkter. Jag är ju ganska naiv och tror att vem som helst kan klara sånt här :o Men det är ju svårt och man är lite lätt beroende av kontakter känns det som, iaf om man vill att det ska va smidigt (och billigt). Men ja alltså jag läste i en bok att man bör räkna med0,5 ha/häst. Fast det är väl kanske bara okej men helst ska man ha mer eller?

Hur vet man det är vinter eller sommarhage? Vad bedömmer man på? Vad är egentligen en vinter- och sommarhage?? Ang. bete finns det massor i området så det är inga problem. Hur vet man om det växer nåt giftigt i hagen?? Kan det räcka att två hästar går i hagen? Behöver man någonsinn göra nåt mer? Förutom själva staketet. Mer dränera eller rensa typ?

Det här med att ha egen häst och att man bör stå bland folk som kan, ja det håller jag med om. Jag har ingen brådska och förstår hur ni menar. Men så är det ju det där med att "om man ändå köper på landet vore det en dröm att få ha dem hemma...". Rida ut med sambon efter jobbet osv.

Att vara medryttare är dock ingen lösning. Jag har skött så många hästar genom åren och det är aldrig nån som blivit sjuk haha. Jag får max badda ett sår med jodopax, skönt det förstås! Men det svåraste jag gör nu är väl välja täcke, schabrak och benskydd. Men jag har aldrig behövt linda, klippa eller sånt. Ägarna sköter ju det, min medishäst är underbar jag vill inte byta, haha ska mans kriva i en annons att man gärna vill ha någon lite lättskadad och småkrasslig så man får se det man läst om i praktiken haha. Nej jag skojar bara men ni förstår säkert hur jag menar.

Det svåra är ju när hästen gör illa sig eller behöver nåt utöver det vanliga. Då måste man ju kunna kontakta någon kunnig. Jag tror man lär sig mest när man har egen häst och måste ta alla beslut. Jag har dessutom lärt mig att dessa beslut inte handlar om liv eller död. Ägare har typ alltid en inställning att det löser sig, man kan inte göra så himla mycket fel och helt enkelt "det ordnar sig". Så länge hästen verkar må bra gör det inget om man glömmer täcke 1 gång.
 
Sv: Våga köpa gård?

Jag anser att 1 ha bete per häst bör finnas. Sommarhage resp vinterhage är eg vad som är bäst mark, växtlighet bra mark som inte bara trampas upp osv Min sommarhage är "självdränerande" då det går diken runt hagen, bra mark med god växtlighet utav varierande art, själv vill jag inte ha för mycket klöver i hagen. Stånds som är en giftig växt gräver jag upp med rötterna om jag ser någon.

Man behöver inte vara proffs som många hävdar är ett måste om man ska skaffa häst och gård, vanligt hederligt sunt bondförnuft kommer man långt med och det är fasiken lättare att ha häst än barn och det är ingen som kräver att man ska gå som förskollärare innan man skaffar barn ;) knäpp jämförelse kanske men nog så sann...

Det brukar lösa sig bra med kontakter i närområdet, den känner den som känner den osv. När vi flyttade hit kände vi inte en människa på 2,5 mils radie och ett år senare har vi massor utav vänner, bönder som är villiga att hjälpa m.fl så det löser sig om man bara vågar lyfta luren eller åka till grannen och prata osv
 
Sv: Våga köpa gård?

Jag tror att de menade 0,5 ha "rasthage" per häst. Man brukar räkna på det när man vill undvika att behöva dränera/hårdgöra marken på grund av belastningen från hästarna. Så 0,5 ha/häst funkar på vintern om inte hagen ligger dåligt till (så att den blir blöt och eländig). Sedan räknar man med ca 1-1,5 ha per häst på bete. Det är alltså så mycket betesmark hästen behöver för att kunna livnära sig på enbart bete. om man har naturbetesmark behövs mer areal per häst än om man har vallbete t ex. Det är lite generaliserad bild av det hela, men ungefär så kan man räkna i alla fall.

Kontentan är alltså... 1 ha till två hästar funkar som areal för vinterhage om det är hygglig dränering i hagen(kan också vara smart att dela upp hagen i två och växla mellan dem). Lite snålt, men som sagt ok. Sedan får du ha hästarna på bete någon annanstans på sommaren för att din hage ska få vila. Du får också räkna med att mocka det värsta i hagen då och då.
 
Sv: Våga köpa gård?

Okej, ja det ska bli spännande med visning men vi kommer nog fega ur.. Sen är det ju frågan om man tjänar tillräckligt med framförallt tid (för pengar tjänar man väl knappt in eftersom man måste ha två hästar?) som gör det värt att ha häst hemma jmf med inackorderad?

Vad gör ni med ert gödsel? Var kastar ni när ni mockat, har ni en stor hög eller en container typ? Vad gör ni av det?

Föresten, om nån har lust så får ni gärna berätta mer om det ekonomiska överhudvudtaget vad gäller egen gård - hyra in sig. Antar att det blir billigare månadsvis men med större utgifter några gånger varje år? Tack för era svar!!!
 
Sv: Våga köpa gård?

Jag har typ ett sånt ställe du pratar om. Fast vi har 0.83hektar "bara".

Jag köpte det som 23åring :D Det kändes stort men har gått alldeles utmärkt! Hade dock aldrig klarat det utan min kära sambo. Det är ju en hel del jobb med att köra hem hö, bära upp det på loftet, mocka skit o bli av med skiten. Men jag skulle aldrig byta bort det mot en vanlig villa o uppstallning! Däremot e vi på gång att byta upp oss till en betydligt större gård -för att kunna ha paddock, inackorderingar och ta eget hö!!!

Det som jag tycker utmärker en liten gård är att man måste mocka mycket. Har man så lite mark som jag (o som du beskriver) så gäller det att hålla efter hagarna. Det blir för lite mark för att låta skiten ligga, om inte hästarna skall gå i en bajsåker. Dessutom märkte vi redan efter ett par veckor på hösten att vi var tvunga att grusa upp en yta, belastningen på så lite mark blir stor.

Gödselhanteringen sköter vi via en container.
Hö kör vi hem med hästtransporten.
En fyrhjuling har vi för gårdsarbeten -inget måste men underlättar!

Jag upplever inte att det tar jättemycket tid, det är bara roligt o ha hästarna hemma. Kunna se dom dygnet runt, lära sig deras rutiner o kunna gå ut o snacka med dom närsomhelst- man får ett närmare förhållande med dom. Jag prövade ha en häst uppstallad i vintras men blev tokig av att inte ha kontroll. Det är så skönt o sköta allt själv :)

Ekonomiskt så spar man pengar jämfört med stallplats -iaf jag. Om jag räknar in tre stallplatser i våra lånekostnader så bor vi gratis typ. Men man får vara beredd på stora kostnader periodvis istället för t.ex. månatlig stallhyra. -När man hämtar hem hö t.ex. eller när man köper hem ett större lass strö eller tömmer containern på skit.

Klart du vågar satsa!
 
Sv: Våga köpa gård?

Jag (snart 24 år) har en liten gård ihop med min sambo (32), 3 boxar och ett drygt ha mark. Mina hästar släpps inte på sommarbete, men det gjorde de inte när vi hade betydligt mer mark hos mina föräldrar heller.
När jag bodde hemma hade jag viss hjälp av mina föräldrar; de tog gärna någon helgmorgon då de ändå ofta var uppe tidigt. De kunde sköta insläpp och kvällsfodring om jag skulle iväg och kunde ta hand om dem helt om jag var borta över en helg tex. Nu gör jag allt själv. Sambon hjälper mig när jag ska ha upp hö på loftet, dvs ca 1 h i månaden.
Du måste vara medveten om att du ska ut i stallet minst två gånger per dag, oavsett övriga planer.
Jag kan inte tänka mig att bo på något annat sätt än egen gård (vi kommer köpa lite större såsmåningom), jag älskar att få sköta hästarna själv, bestämma hur allt kan vara, se dem från nästan alla rum i huset... :love:
 
Sv: Våga köpa gård?

Ja det vore ju kul om det gick men vi får verkligen fundera! Men hur gör man då med sitt mockande? Dels i hagen, går ni med en kärra och liksom mockar ibland? Gödselstacken sen då, har ni container och hur gör ni er av med skiten och vad betalar ni i så fall? Kan man verkligen sälja gödsel förresten, har hört det?
 
Sv: Våga köpa gård?

Jag har inte behövt mocka mina hagar faktiskt. Vet inte om fåglarna festar på det eller vad, men där är knappt några högar (mina 2-åringar går på lösdrift hos mina föräldrar, 2 hästar på ungefär samma areal, och där behövs mockas..?).
Vi frågade förra gårdsägaren var han gjort av sin gödsel och fick på så sätt kontakt med en bonde i närheten som kommer och tar det från plattan. Pris vet jag inte än, för han tar det till hösten :)
 
Sv: Våga köpa gård?

Det ska bli kul med visning och se vad de gör med sin skit o annat. Det hela är ju en chansning eftersom vi inte levt så förut men i värsta fall får man väl sälja då. SKa höra med dem ang stallet brevid, om de är schyssta och vad det kostar att ha häst där. Jag visste inte ens att ridhuset låg där, kanske kan ha häst där ändå även om vi inte köper huset :D

Sen är det ju det där med barn, jag funnerar forttfarande på om man orkar med både barn och två hästar hemma!!
 
Sv: Våga köpa gård?

:bump::bump: Puff, puff ;)

Hur gick det på visningen?
 
Sv: Våga köpa gård?

Det där med pengarna och huruvida det blir billigare eller ej är ju helt beroende på standard på stall där man hyr in sig och i vilket skick gården i fråga är osv.

Jag har själv nyligen köpt gård (flyttade in 1/4 i år) och gick i samband med det från en till två hästar igen. Jag kommer billigare undan för båda mina nu här hemma än vad en kostade innan och då stöd-fodrar jag ändå hela sommaren. Men då har jag också flyttat från Stockholm där det generellt är dyrt att stå uppstallad.. 70 mil norrut till Västerbotten där det rent generellt är billigt att köpa gård. :)

Det är en hel del jobb dock och det måste man vara inställd på. Nu går mina hästar inte på all vår mark då vi kämpar på med sanering av skräp och gallring av skog för att kunna utöka hagarna. I dag går de dygnet runt på ca 1 hektar bara och då mockar vi rubbet ungefär varannan vecka och det är trots att vi har traktor och bara skyfflar i skopan ett ganska drygt jobb.

Under sommaren byggs lösdrift här och vi kämpar på med att röja upp våra marker. När allt är klart och vi slår upp de slutgiltiga permanenta staketen kommer de ha ca 2 hektar vinterhage som är mest skog samt att vi har 1,5 hektar rena grönytor att öppna upp på sommaren. Vi planerar att plöja och så dem i höst så vi ska få så fint bete som möjligt nästa sommar men vi kommer ändå måsta stödfodra med så begränsad yta. Det finns en par intressanta ytor i närheten så vi får försöka lära känna ägarna där och smila in oss för mer betesmark. :)

Det är underbart att ha gård. Helt fantastiskt med närheten till hästarna och om man som jag stått i kollektivstall innan - helt underbart att få bestämma allting själv. Det är också otroligt jobbigt. Jag drog på mig en ledinflammation efter en månad ungefär och det har nu gått 2 månader och den blir inte bra. Sambon gör allt tungt arbete åt mig men när han då gick och bröt revbenen stod som allt stilla i 3 veckor, mycket frustrerande.

Tips inför visningen..
Befintligt staket runt hagmarker? Det kostar några tusen att bygga nytt.
Stallar, lagliga mått och okey standard eller måste något göras? I äldre stall är takhöjden det vanligaste problemet tror jag.
Hur ser det ut med foderförvarning etc? Skulle ni greja hanteringen själva utan traktor?
Finns gödselplatta? Annars måste du ha container eller gjuta en platta.
Då 1 ha är lite.. finns det bra marker i krokarna där kanske arrende skulle vara möjligt?

Det är olika för olika leverantörer av hö och hösilage om de vill att man hämtar eller erbjuder utkörning. Nu vet jag inte i vilket område ni spanar på gård men du kan alltid kolla annonser för foder och strö i rätt trakter här på buke och på blocket etc för att bilda dig en uppfattning om prisbild för sånt.
 
Sv: Våga köpa gård?

Nu har vi sett den lilla gården och den var jättefin :love: kan väl knappt kallas gård för det var mer som en villa med stall+hage, ingen stor gårdsplan eller så som jag tänker mig en gård haha. Det var liksom en infart och på rad kommer parkering, stallet och sen huset. Efter huset kommer hagen samt går hela vägen på utsidan liksom förbi tillbaka mot parkeringen, som en rektangel typ. Sen granne då med anläggning med ridhus och massa hästar.

Jag frågade om hagarna, som såg ut att va jättemycket mark jämfört med många hagar jag annars sett! På stora ridanläggningar går ju hästar som i ett stort shackbräde med en ruta/häst. Jag tyckte den såg bra ut också, stängsel var helt okej, fast man fick inte elaggregatet, inte blöt mark men visst lite nertrampad. Men den var uppdelad i två antagligen för att låta delarna vila ibland eller? Men vad gör man om det blir väldigt blött? Kan man ha i nåt när hösten kommer som suger upp vätska om ni förstår hur jag menar?Idag gick en b-ponny+shettis där tror jag. Men så hade ägaren fått låna en extra dunge + sommarhage på 1 ha eftersom det gynnar både bonde + hästägare. Så det trodde de man kunde få men självklart inga garantier.

Det var ju liksom ingen stor gårdsplan direkt så det här med att behöva ha traktor för att få bort snö osv kunde man glömma. Men dock så är det plats för 5 bilar, men det orkar man väl skotta för hand?? Vi mätte förresten i stallet och det höll måtten för stor häst som vi kollat upp. Elen såg också okej ut.

Gödeslhanteringen hade de en kärra till som en bonde kom och tömde, allt handlar om kontakter ja... Hoppas folk ställer upp om man flyttar dit (eller nån annan liten gård!) Känns som man spar tusenlappar!! Men när man läser om regler och tänker på olika stall jag varit i inser man att inte alla lyder lagarna. Men så är de ju inte lika hårt om man bara har två hästar. Tydligen finns också firmor som hyr ut och tömmer containers. Men det kostar ganska mycket. Ja vi vill nog ha detta, bostadshuset var superfint. Men vi får ju köpa himla massa och kanske har man inte häst förrän nästa sommar. Kan man låta stall+hage stå helt och hållet?? Jag vill inte gärna hyra ut det när vi nyss flyttat dit, man tar ju på sig en del då också.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 028
Senast: AntiPrimax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 346
Senast: sthu
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp