alt till full-cheek bett?

Sv: alt till full-cheek bett?

Du kan prova att göra som westernryttarna och sätta en "kindkedja" på tränsbettet. Det gör att bettet inte kan åka igenom munnen. Ta en gammal aachenrem och prova.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Agony; ja det är bara pullar nosgrimman som hon reagerat på, när hon först började så gick jag över till en engelsk och då var det inga problem alls.
men då hon tar bettet lättare med engelsk nosgrimma, så vill jag ha remont vid hoppning då hon inte tar bettet alls med det. (menar såklart att hästen tar bettet och drar iväg med mig, inte att hon inte ska ta det när man tränsar :rofl:)

Gaia; tror inte att det hjälper så mycket med en kindkedja, hästen får ju också lätt skav i mungipan av rörliga bett.

Tigertofflan; lutar mest åt D-rings bett eller muff bett nu, ska nog rota igenom mina grannars bett samlingar ^_^ och se vad som kan passa :rofl:
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Du kanske kan prova att spänna ena sidostycket ett hål upp?

Bara en fundering att man kan få känslan av att både remont och pullar håller bettet på plats. Så att spänna upp sidostycket kan ju ge en liknande effekt?

(jag är en sådan som har bettet väldigt löst oftast men ibland rider även jag med remont och då brukar jag få spänna sidostyckena 1-2 hål för annars "svävar" sidostyckena i luften, hajar du? :D )
 
Sv: alt till full-cheek bett?

tror inte att det hjälper så mycket med en kindkedja, hästen får ju också lätt skav i mungipan av rörliga bett.

Du kan ju ha fasta ringar ändå.

Men jag undrar fortfarande om den övre nosdelen på din remontgrimma är tillräckligt kort? De brukar vara på tok för långa... För mig fungerar parerstänger + remont med hjälp av en avkortad rem.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

ska ta mig ut till stallet och tränsa pollen så att jag kan ta en bild på hur det ser ut :D.
försöker att inte ha sidostyckena lösa men vill inte att de blir för korta heller :/

Du kan ju ha fasta ringar ändå.

Men jag undrar fortfarande om den övre nosdelen på din remontgrimma är tillräckligt kort? De brukar vara på tok för långa... För mig fungerar parerstänger + remont med hjälp av en avkortad rem.
aha du menar ska testa parer bettet igen + remont och se om det fungerar med en rem. trodde först att du menade att man skulle ha remmen för att stabilisera det rörliga bettet:rofl:
 
Sv: alt till full-cheek bett?

har tagit bilder på när jag har fullcheek better och remont nosgrimman nu,

32010751.jpg
32010752.jpg

det är svårt att se, men de övre pinnarna på bettet puttas utåt av remont nosgrimman,
vilket gör att de nedre petas innåt. (:rofl:fy vad bra jag är på att beskriva XD)

här är med mitt vanliga träns bett, det är 5mm för långt (storlek 13,5 istället för 13).
32010750.jpg
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Jag ser inte alls det där som nåt problem. :) Hade väntat mig nåt helt annat :D Känns han annorlunda?? Tycker HÄSTEN att det är nåt fel med kombinationen remont - fullcheek? Om hästen känns fin skulle inte jag oroa mig över huvud taget och hålla på fippla med massa bettbyten osv. Tänk på att bettet lägger sig mycket friare när du har kontakt i tygeln med bettet. Det flyttar sig lite bakåt då.

Men jag hade, om jag var du, satt på läderögglor på bettet för att lyfta upp övre parerstången från ringen på nosgrimman. Jag vill helst inte ha parerstängerna liggandes så där horisontalt. De ska peka uppåt. Då frigör du även lite plats åt underkäken där du tycker det klämmer, underkäken är smalare längre ner mot munnen - där stängerna hamnar om du har ögglor. Dessutom blir bettet MYCKET stabilare med dem och stängerna rör sig inte över kinden när du tar i tyglarna. En tanke bara.
jag har fullcheek och remot, men skulle inte ha det utan ögglorna just för att stängerna ramlar ner på nosgrimman. :)
 
Senast ändrad:
Sv: alt till full-cheek bett?

Jämför vinkeln på stängerna på din bild och denna. Mycket bättre tycker jag att frilägga ringarna på nosgrimman så inte de trycker av stängerna när du tar ett ledande tygeltag på andra sidan.

Bilden lånad från google..
fullcheeksnafflebridlewebal.jpg


Sedan finns det olika långa läderögglor så du kan påverka vilken vinkel du vill ha stängerna i.

Kan fota mitt bett ikväll tillsammans med remonten med och utan ögglorna så får du se hur mycket det faktiskt gör. :)
 
Sv: alt till full-cheek bett?

det jag mest är oroad över är hur bettet ser ut i munnen på hästen när man har öglan på, borde inte bettet vridas fel då?
31331249.jpg

32010751.jpg

nu så är ju bettet i samma vinkel som när jag hade pullar nosgrimman. förresten, borde det inte bli en liten gag bett effekt av att bettet sitter i sidostycket när man tar i tyglen?
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Snarare att bettet vrids rätt med läderöglor så att mundelens böj "sluter om" tungan. Och nej, det blir inte någon gageffekt alls.

På gränsen att nosgrimmans överdel blir för lång, men det är ok.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

det jag mest är oroad över är hur bettet ser ut i munnen på hästen när man har öglan på, borde inte bettet vridas fel då?

Nej. Tänk såhär; När du rider på ett vanligt tränsbett kommer mundelen vandra upp längs ringarna så att mundelen hamnar med böjen på "rätt håll" över hästens tunga. Så här: http://www.travelblog.org/Photos/1152846

När du rider på ett fullcheek utan de små läderöglorna lägger sig bettet med böjen mot hästens nos, nedåt alltså. Med läderöglorna lägger bettet sig med böjen över tungan, precis som det ska ligga. Och som någon annan påpekade, bettet upplevs som mycket stabilare.

Och angående gageffekten, OM det skulle bli någon, så är den så liten att den går att bortse från.
 
Senast ändrad:
Sv: alt till full-cheek bett?

De andra har redan svarat att nej, de vrids rätt! Bettet som du har det har vridits fel och rör sig väldigt mycket när du tar i tygeln. För då vrids det uppåt åt rätt håll. Och varje gång du släpper efter i tygeln så ramlar det tillbaka = bettet guppar upp och ner i munnen på hästen! Kan inte vara särskilt bra egentligen. Och framförallt är det ju lite onödigt när det finns 2 små läderbitar för typ 20kr som kan stabilisera upp bettet och ge det den effekt man tänkt sig.

Men jag har iafl fotat idag. Ska försöka förklara. Nu har jag lite kortare parerstänger än dig så mitt bett sitter bättre och kommer att sitta bättre än dit med remont. Så om jag var du skulle jag byta till ett med lite kortare stänger för att slippa att de sticker ut så mycket. Globus har med kortare. Men det kan ju funka jättebra med de långa med. Har aldrig provat. Men bettet blir absolut inte sämre med de kortare. Mitt funkar suveränt på min häst som kan gapa så man drar igenom betten.



Ditt bett sitter såhär: (jag har bara lossat ögglan från mitt träns som är inställt, så jag har ej satt satt på det oinställt!)
32011510.jpg



Tar man ett ledande tygeltag på andra sidan så trycks nosgrimman in av bettet:
32011410.jpg



Ledande tygeltag även här. kan inte vara skönt!:
32011422.jpg



Nu har jag bara hakat på ögglan på bettet, sitter helt klart mycket bättre nu tycker jag även om den fortfarande ligger ovanpå nosgrimman! Bettets vinkel här blir rätt. Men mitt bett ligger inte ovanpå nosgrimman egentligen som på detta kort. Detta tog ag för att visa exakt samma som ditt fast hur vinkeln ändras med ögglorna. Du får se nedan hur det löser sig helt naturligt vid ridning när man har ögglorna och kortare stänger. Och mitt bett som är rakt, svagt böjt får böjjen precis rätt på tungan.
32011426.jpg



Mitt bett ligger inte naturligt ovanpå remmen, utan under. Remmen ligger helt fri då och även bettet. Och när jag tar tyglarna så går går den utan att ta i nånstans och lägger sig bakom nosgrimman precis som ovan. Fördelen med att den får lov att lägga sig under remmen gör ju att bettet ALDRIG NÅGONSIN kan trycka in nosgrimman och spännet i läppen på hästen vid ledande tygeltag. Det är bara bettet som håller emot.
32011434.jpg



För att när man tar lätt lätt i tygeln som du rider när du har kontakt under ridning så friläggs nosgrimman. jag tar knappt något i bettet som du ser på mungipan. Såhär ligger mitt bett hela tiden under ridning. Här kommer vikten (tror jag) av att ha lite kortare stänger vid användning av remont. Hela nosgrimman går nämligen fri då.
32011436.jpg



Det blir ett bra mellanrum mellan bett och remmen på nosgrimman. De rör aldrig varandra. Men detta kan nog beror lite på hur hästen är skapt och hur nosgrimman sitter. Men detta funkar perfekt på min.
32011570.jpg



Är det någon som har några invändningar så kommentera gärna. Jag har exprimentera fram vad jag tycker funkar bäst med denna kombination bett/nosgrimma då min häst trivs bäst med dessa två. Hade samma problem om dig TS.
 
Senast ändrad:
Sv: alt till full-cheek bett?

Gag-effekt kan du aldrig få. Det finns inget som lyfter bettet uppåt när du drar i tygeln. Det funkar precis som ett vanligt bett med ögglorna. Det enda du gör är att förhindra att bettet vrider sig i munnen på hästen.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Enda problemen som skulle kunna uppstå med din betsling som jag ser det är om hästen gapar deluxe när du inte tar i tyglarna samtidigt och stängerna då skulle kunna klämma mellan nosgrimma och häst. Men det är ju knappast troligt ;) Jättebra bilder! :bow:

Var hittar du remmarna/öglorna? Jag ser dem ingen stans och vill inte köpa på nätet.

Dock misstänker jag att TS tyvärr kanske redan har Globusbettet, de har långa stänger över 11.5 cm på de tredelade rostfria (iaf när jag köpte här om året).
 
Sv: alt till full-cheek bett?

TS: Sitter din pullargrimma alltid så? För isf är det mycket troligt att hästen fått besvär av den efter en tid, sepc om den gapar/tar tag i bettet och inte går med helt sluten mun hela tiden. Ringarna ska sitta högre upp och väl bakom "kindbenet" på sidan av huvudet för att inte störa :) Kanske räcker det med att bara rätta till den?
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Känns ju inte så troligt att han skulle göra det :D Enda gångerna han kan gapa är när man tar i han hårt, och då ligger ju redan bettet fritt bakom nosgrimman pga kontakten i tygeln. Så jag ser det inte som ett problem. Detta har känts som den bästa lösningen för denna lite kluriga bett/nosgrimma kombination. Den är inte helt lätt att få till så det blir perfekt.

Ja du jag bad min hästaffär ta hem dem. Alla tillverkare på bett verkade ha dem då jag kollade i deras produktkataloger.

jag har ju ett rakt globus och de över 11,5 var lika korta då. Detta är ju ett plastbett och en annan utformning på bettringarna än TS's. Har för mig att detta finns i delat och icke syntet med samma bettring. Men är det så att det inte finns med kortare stänger till hennes storlek och hon absolut vill ha denna kombination så skulle jag utan tvekan iafl sätta på ögglorna så man minimerar trycket på ringarna på nosgrimman och får bettets mundel rättvänt!!
 
Senast ändrad:
Sv: alt till full-cheek bett?

Ah, då ska jag be att få kika i produktkatalogerna om jag får för mig att byta igen, tack för tipset!
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Tycker också du ska sätta keepers på för att hålla ditt bett på plats.
Jag förstår vad du menar med mundelen vrids men tänk när du rider och rider hästen i form och har stöd på tygeln.

Dessutom som någon annan påpekade så sitter pullarnosgrimman fel :(

20100506019.jpg
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Ja kika i dem. Jag vet att globus och hansbo har. Och dem säljer ju nästan alla hästsportaffärer. Hos globus heter de kort och gott ''fullcheek-ögglor'' :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: Vogue
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 564
Senast: Hedwig02
·
Utrustning Varför blir alla nosgrimmor jag köper så konstiga efter ett tag? :confused: Jag har köpt tre aachen(stavas?)nosgrimmor på tre år och...
Svar
6
· Visningar
924
R
Utrustning Vi har en islandshäst som gått på ridskola typ halva sitt liv. När han kom hade han remontnosgrimma och ett bett som var 125 mm långt...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp