Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om du inte orkar med studierna alls om du inte har boendestöd?
Men det är ju inte det som är problemet. Även om man är i behov av boendestöd har man ju rätt till ett vanligt liv där man helst studerar eller arbetar. Därför behöver boendestödet kunna vara tillgängligt även utanför kontorstid såklart. Annars kommer ju ingen som har boendestöd kunna arbeta eller studera, vilket då skulle vara diskriminering och dessutom väldigt dyrt för samhället att bekosta hemmavarande personer.
 
Men om du inte orkar med studierna alls om du inte har boendestöd?
Jag orkar med studierna, min knappt något alls utöver det.
Det är kanske helt enkelt ett val du måste göra?

Annars kan du väl börja med att kolla med utbildningsansvarig om du på något annat sätt kan få tag i materialet som gås igenom under just den tiden? Folk brukar kunna vara rätt hyggliga och hjälpsamma om man berättar om sina problem och ber om hjälp.
Jag kan få tag i presentationer/power points via Teams, men missar resten.

Jag tycker du ska höra med din biståndshandläggare om du kan få stöd på andra tider. Det är ju jättepositivt att du kan delta i en utbildning så du kan komma ut i arbete. Det måste de ju stötta.
Jag för försöka ta tag i det.
 
Men det är ju inte det som är problemet. Även om man är i behov av boendestöd har man ju rätt till ett vanligt liv där man helst studerar eller arbetar. Därför behöver boendestödet kunna vara tillgängligt även utanför kontorstid såklart. Annars kommer ju ingen som har boendestöd kunna arbeta eller studera, vilket då skulle vara diskriminering och dessutom väldigt dyrt för samhället att bekosta hemmavarande personer.

Självklart! Men nu är ju problemet att boendestödet inte är tillgängligt utanför kontorstid. Då får man anpassa sig efter det.
 
Nej, de räknar väl med att man klarar sig själv om man klarar av att studera eller jobba.
Har du fått ett beslut där de formulerar sig så? Överklaga, det är inte ok.

Dessutom kan man gott använda olika sorters förmåga till olika saker. Man kan fortfarande vara kass på att städa och diska men klara av att sitta och programera på en arbetsplats t.ex. Eller fungera i en arbetsmiljö där det finns kollegor och arbetskamrater runt en, men inte ensam hemma utan något omgivande stöd.
 
Självklart! Men nu är ju problemet att boendestödet inte är tillgängligt utanför kontorstid. Då får man anpassa sig efter det.
Om TS ska anpassa sitt liv efter boendestödets tider kommer hen ju inte kunna ha ett jobb på kontorstid. Lösningen behöver vara en annan. Har man dessutom behov av boendestöd så är det sannolikt bra att inte avvika från studierna då det är lätt att halka efter. Då kanske TS inte klarar studierna alls.
 
TS, jag skulle inte börja mecka med studietiderna, följ schemat så du klarar dina studier, det är viktigt. Du och din biståndshandläggare behöver hitta en annan metod för att hjälpa dig med hushållsarbetet. Kanske kan du få stöd av någon på utbildningen/arbetsförmedlingen så att kommunen förstår hur viktigt det är att du får det stöd du behöver utanför arbete/studietid.
 
Fast jag vill ju inte missa undervisning och riskera att halka efter. Förvisso har jag väldigt mycket förkunskaper men jag tar min utbildning seriöst och vill inte missa något ifall det är något jag inte redan kan.

Finns det någon kurator knuten till skolan eller utbildningen så kan du vända dig till denna för att få stöttning i att prata med ansvarig för att kunna anpassa tiderna så att dit liv i övrigt fungerar och du kan ha boendestöd. Jag förmodar också att du har fått en arbetsmarknadsutbildning genom AF? Isåfall kan det vara ide att vända till den handläggare på AF som beviljade dig utbildningen och berätta om vad som inte fungerar för dig just nu och få hjälp i att se över dina tider för utbildning.

Har du haft personligt ombud någon gång för att stötta dig i kontakter med myndighet, skola o.s.v ? Annars kan du kan på den här sidan läsa om personligt ombud http://personligtombud.se/ Personligt ombud arbetar fristående från myndigheter och kan stötta dig i att ha dessa kontakter och borde även kunna hjälpa dig i kontakt med skolan för att få anpassade tider och stöttning i att igen det du missar i skolan på annat sätt då är i behov av boendestöd. Det är kostnadsfritt. För att få veta om det finns i din kommun kan du ringa kommunens växel eller ta kontakt med din biståndshandläggare.
 
Om du orkar strida för det verkar det vara den bästa lösningen. 😊
Strida orkar jag inte. På sin höjd orkar jag nog bara fråga hur situationen ska lösas.
Har du fått ett beslut där de formulerar sig så? Överklaga, det är inte ok.

Dessutom kan man gott använda olika sorters förmåga till olika saker. Man kan fortfarande vara kass på att städa och diska men klara av att sitta och programera på en arbetsplats t.ex. Eller fungera i en arbetsmiljö där det finns kollegor och arbetskamrater runt en, men inte ensam hemma utan något omgivande stöd.
Nej, jag har inget sådant beslut. Jag antog bara att de räknar med att man får klara sig själv eftersom det i praktiken är så det fungerar.
 
Självklart! Men nu är ju problemet att boendestödet inte är tillgängligt utanför kontorstid. Då får man anpassa sig efter det.
Fast nä. Är det bedömt att man har behov och man är beviljad en insats så är det kommunens uppgift att kunna verkställa. Det kan inte vara på villkorat att man ska ställa sig själv utan försörjning.

Om det var väldigt speciella tider på någon udda tjänst eller långpendling kanske det vore en annan sak. Men att man inte ska kunna vara uppbokad på helt normala kontorstider är helt orimligt.
Går ex. att peka på skrivningen att främja ökad självständighet. Då ska man inte behöva välja bort en fullt normal försörjning för att kunna få den hjälp som det är beslutat att man är i behov av.
 
Finns det någon kurator knuten till skolan eller utbildningen så kan du vända dig till denna för att få stöttning i att prata med ansvarig för att kunna anpassa tiderna så att dit liv i övrigt fungerar och du kan ha boendestöd. Jag förmodar också att du har fått en arbetsmarknadsutbildning genom AF? Isåfall kan det vara ide att vända till den handläggare på AF som beviljade dig utbildningen och berätta om vad som inte fungerar för dig just nu och få hjälp i att se över dina tider för utbildning.

Har du haft personligt ombud någon gång för att stötta dig i kontakter med myndighet, skola o.s.v ? Annars kan du kan på den här sidan läsa om personligt ombud http://personligtombud.se/ Personligt ombud arbetar fristående från myndigheter och kan stötta dig i att ha dessa kontakter och borde även kunna hjälpa dig i kontakt med skolan för att få anpassade tider och stöttning i att igen det du missar i skolan på annat sätt då är i behov av boendestöd. Det är kostnadsfritt. För att få veta om det finns i din kommun kan du ringa kommunens växel eller ta kontakt med din biståndshandläggare.
Nej, det finns ingen kurator.

Ja, jag har fått arbetsmarknadsutbildningen via AF.

Jag känner till att personligt ombud finns, men hade inte en tanke på att jag behövde anlita dem.
 
Strida orkar jag inte. På sin höjd orkar jag nog bara fråga hur situationen ska lösas.

Nej, jag har inget sådant beslut. Jag antog bara att de räknar med att man får klara sig själv eftersom det i praktiken är så det fungerar.

Förstår att du inte orkar strida, men det verkar vara läge att fråga. Trodde du fått beslut.
 
Strida orkar jag inte. På sin höjd orkar jag nog bara fråga hur situationen ska lösas.

Nej, jag har inget sådant beslut. Jag antog bara att de räknar med att man får klara sig själv eftersom det i praktiken är så det fungerar.
Men då har du idag ett beslut om boendestöd som kommunen inte verkställer.
Fråga hur de tänker sig att ordna så du kan få den hjälp det är beslutat att du ska få.
Ifall de drar den så ska det skrivas ett riktigt beslut om det, inte bara något lösligt snack.

Har du pratat med handläggare, inte bara med din boendestödspersonal? Det behöver lyftas till att bli ett riktigt beslutsärende, inte bara en schemaläggningsfråga.
 
Förstår att du inte orkar strida, men det verkar vara läge att fråga. Trodde du fått beslut.
Jag har beslut på boendestöd.
Men då har du idag ett beslut om boendestöd som kommunen inte verkställer.
Fråga hur de tänker sig att ordna så du kan få den hjälp det är beslutat att du ska få.
Ifall de drar den så ska det skrivas ett riktigt beslut om det, inte bara något lösligt snack.

Har du pratat med handläggare, inte bara med din boendestödspersonal? Det behöver lyftas till att bli ett riktigt beslutsärende, inte bara en schemaläggningsfråga.
Ja, jag får ställa frågan hur de tänkt sig lösa situationen. Jag har inte pratat med biståndshandläggaren om det här, bara boendestödet som har upphört att komma för att jag är upptagen.
 
Kanske kan du få gå till en arbetsterapeut för att lära dig hur du ska kunna hantera vardagen, träna upp förmågor och få verktyg.
Jag är i botten deprimerad, men har alltid haft problem med att hålla ordning m.m. Nu är livet bara en kamp i uppförsbacke hela tiden. Och jag känner att jag inte orkar.

Jag har tidigare gått hos arbetsterapeut, men minns inte vad vi gjorde. Inget blev i alla fall bättre av att gå där. När hon slutade fick jag ingen ny arbetsterapeut.

Jag har i samråd med boendestöd fått göra listor på saker jag behöver göra. Haken är att det inte fungerar. Jag tittar inte på listorna och gör inte vad jag ska. Min psykolog har försökt tipsa mig om att göra något typ en kvart om dagen och sedan belöna mig. Haken är att jag kommer inte igång och har ingen aning om hur jag ska belöna mig.
 
Jag har beslut på boendestöd.

Ja, jag får ställa frågan hur de tänkt sig lösa situationen. Jag har inte pratat med biståndshandläggaren om det här, bara boendestödet som har upphört att komma för att jag är upptagen.
Jag tycker, ju mer jag tänker på det, att det låter jättemärkligt. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av hur det brukar fungera heller. Det jag tycker låter konstigt är att det är du och boendestödet som har haft diskussion om att tjänsten ska upphöra pga att tiden inte passar. På något vis tycker jag att det samtalet - om det nu ÄR så det fungerar i din kommun - borde ha kommit direkt från biståndshandläggaren. Men det kanske inte alls är så det funkar. Du är helt säker på att kommunen har koll på att ingen kommer till dig längre?
 
Jag tycker, ju mer jag tänker på det, att det låter jättemärkligt. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av hur det brukar fungera heller. Det jag tycker låter konstigt är att det är du och boendestödet som har haft diskussion om att tjänsten ska upphöra pga att tiden inte passar. På något vis tycker jag att det samtalet - om det nu ÄR så det fungerar i din kommun - borde ha kommit direkt från biståndshandläggaren. Men det kanske inte alls är så det funkar. Du är helt säker på att kommunen har koll på att ingen kommer till dig längre?
Jag har ingen aning om vad kommunen vet. Jag har bara sagt till boendestödet att jag inte kan vardagar under kontorstid för att jag pluggar och då har de slutat komma hit för de jobbar inte utanför kontorstid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp