Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Prata med biståndshandlägaren, så att boendestödet inte bara har slutat komma men biståndshandlägaren tror att det rullar på som tidigare
Jag ska göra det. Om jag nu lyckas pricka in deras snäva telefontid. Det går tyvärr inte att mejla till biståndshandläggaren.
 
Även om det inte går att maila direkt till rätt handläggare så bör det finnas någon adress som är gemensam för socialtjänsten eller liknande som du kan använda. Kolla om du hittar den på deras hemsida.
Längst ner på sidan finns en mejladress till kommunen. Det är det enda som finns.
 
Jag har en stark känsla av att jag ändå inte kommer få tillbaka mitt boendestöd för då måste de göra om hela verksamheten.

Allt känns helt hopplöst. Fattar inte hur jag ska orka.
 
Jag har en stark känsla av att jag ändå inte kommer få tillbaka mitt boendestöd för då måste de göra om hela verksamheten.

Allt känns helt hopplöst. Fattar inte hur jag ska orka.
Det är inte din uppgift att fundera på det problemet.
Du beskriver dina behov och förutsättningar.
De löser hur verksamheten ska utföra de uppgifter de har.

Och du har faktiskt fått ett beslut på att du behöver och ska få den här hjälpen!
 
Jag har ingen aning om vad kommunen vet. Jag har bara sagt till boendestödet att jag inte kan vardagar under kontorstid för att jag pluggar och då har de slutat komma hit för de jobbar inte utanför kontorstid.
Men då är det inte alls säkert att dom inte jobbar helger, det kan mycket väl bero på hur beslutet ser ut som man har fått. Det kanske inte är så att alla kan få helger om dom inte ser att behovet finns för det. Det kanske inte är boendestödet som själva kan bestämma huruvida dom ska jobba helger eller inte.
 
Jag har en stark känsla av att jag ändå inte kommer få tillbaka mitt boendestöd för då måste de göra om hela verksamheten.

Allt känns helt hopplöst. Fattar inte hur jag ska orka.
DITT boendestöd kanske inte jobbar helger eller kvällar. Andra kanske gör det. Möjligt att det har blivit ett missförstånd, tänker jag. Det är kanske inte alls så att du förlorar boendestödet, utan kanske bara den person som du har haft. Det är väl ändå lönt att ta kontakt med kommunen och försöka reda ut det?
 
Jag tycker också det låter märkligt att det skulle vara omöjligt att få hjälp av boendestöd senare eftermiddagar. Det är inte rimligt att du ska avstå stödet du fått beviljat för att du har en sysselsättning. Många människor måste ju behöva boendestöd trots att de jobbar/har studier, du KAN inte vara den första. Håller tummarna för att du får kontakt med handläggaren så ni kan räta ut några frågetecken.
 
DITT boendestöd kanske inte jobbar helger eller kvällar. Andra kanske gör det. Möjligt att det har blivit ett missförstånd, tänker jag. Det är kanske inte alls så att du förlorar boendestödet, utan kanske bara den person som du har haft. Det är väl ändå lönt att ta kontakt med kommunen och försöka reda ut det?
Nej, de jobbar inte helger. Jag har haft massor av vikarier när ordinarie varit ledig, men nu är det bara stopp. Jag har frågat om jag kan få kväll eller helg men de jobbar inte då.

Men jag ska kontakta biståndshandläggare. Tror tyvärr inte jag kommer få ett rakt svar utan frågan ska väl malas.

Men att jag överhuvudtaget sitter i den här sitsen och saknar boendestöd är påfrestande. Mitt liv fungerar inte och jag vet inte ens vad jag ska äta eftersom jag inte orkar laga mat. Igår åt jag en fryst färdig rätt till lunch och till kvällen blev det en laxbit med spenat. Idag har jag ingen aning om hur jag ska lösa matfrågan.
 
Nej, de jobbar inte helger. Jag har haft massor av vikarier när ordinarie varit ledig, men nu är det bara stopp.

Men jag ska kontakta biståndshandläggare. Tror tyvärr inte jag kommer få ett rakt svar utan frågan ska väl malas.

Men att jag överhuvudtaget sitter i den här sitsen och saknar boendestöd är påfrestande. Mitt liv fungerar inte och jag vet inte ens vad jag ska äta eftersom jag inte orkar laga mat. Igår åt jag en fryst färdig rätt till lunch och till kvällen blev det en laxbit med spenat. Idag har jag ingen aning om hur jag ska lösa matfrågan.
Bra att du kontaktar biståndshandläggaren. Jag skulle föreslå att du gör det via mejl och kräver ett skriftligt svar. Då kan du läsa i lugn och ro.
 
Boendestöd jobbar inte bara kontorstider i båda de kommuner jag har samröre med, dvs den jag bor i och den jag jobbar i. Tex så senast de anställde så var tiderna för den tjänsten 12-20 på vardagar men så vitt jag vet jobbar de helg också.

Våra familjebehandlare jobbar också helg när det behövs, folks problem tar ju inte paus bara för att det är helg.
 
Jag tycker att det känns rimligt att fråga hur boendestödet ska utformas utifrån de nya förutsättningarna (d v s studier dagtid). Det kan vara skönt att luta sig mot hur andra kommuner ser boendestödet, t ex här:

https://www.gnosjo.se/download/18.3...8486333/Riktlinjer - Boendestöd för vuxna.pdf

"Boendestödet syftar till att:
  • genom ett personligt utformat stöd ge den enskilde möjlighet att få en struktur i vardagen och stärka hans eller hennes förmåga att klara sig på egen hand,

..."


"Tillgänglighet
Boendestöd ska finnas tillgängligt vardag som helgdag och dagtid som kvällstid utifrån den enskildes behov.
Nattetid bör, i samverkan med andra verksamheter (utförare) finnas någon form av jourtillgänglighet i form av hemtjänstens nattpatrull."
 
Jag har nu mejlat kommunen och frågat hur problemet ska lösas.
Bra gjort!
Förhoppningsvis har ditt boendestöd redan meddelat din handläggare om att hen inte kan komma till dig längre eftersom hen inte arbetar kväll/helg. I alla fall så borde personen ha gjort det. Den som utför den hjälp som du har beviljats kan ju inte ensidigt besluta att den ska upphöra. Men lite märkligt att handläggaren inte har kontaktat dig med förslag på lösning.
Vet inte om alla boendestöd är anställda av kommunen, men i en del kommuner så anlitas andra för att utföra den typen av tjänsten, bl a för att ge större möjlighet till olika tider. Boendestöd på "udda" tider kan t ex kombineras med en tjänst på särskilt boende eller liknande verksamhet som alltid har personal på plats.
 
Bra gjort!
Förhoppningsvis har ditt boendestöd redan meddelat din handläggare om att hen inte kan komma till dig längre eftersom hen inte arbetar kväll/helg. I alla fall så borde personen ha gjort det. Den som utför den hjälp som du har beviljats kan ju inte ensidigt besluta att den ska upphöra. Men lite märkligt att handläggaren inte har kontaktat dig med förslag på lösning.
Vet inte om alla boendestöd är anställda av kommunen, men i en del kommuner så anlitas andra för att utföra den typen av tjänsten, bl a för att ge större möjlighet till olika tider. Boendestöd på "udda" tider kan t ex kombineras med en tjänst på särskilt boende eller liknande verksamhet som alltid har personal på plats.
Det borde ju fungera som du säger, men har ju inte gjort det.

Hur menar du boendestöd kan kombineras med annat? Jag har ju bara behov av boendestöd och inget annat. Jag har haft eget boende hela mitt vuxna liv. Och jag har på något sätt klarat av det tidigare, men sen blev jag utmattad och deprimerad. Och sen har det inte fungerat. Kanske har jag fel boende nu men jag kan inte se några alternativ. Jag har vantrivts med alla mina tidigare boenden.
 
Bra gjort!
Förhoppningsvis har ditt boendestöd redan meddelat din handläggare om att hen inte kan komma till dig längre eftersom hen inte arbetar kväll/helg. I alla fall så borde personen ha gjort det. Den som utför den hjälp som du har beviljats kan ju inte ensidigt besluta att den ska upphöra. Men lite märkligt att handläggaren inte har kontaktat dig med förslag på lösning.
Vet inte om alla boendestöd är anställda av kommunen, men i en del kommuner så anlitas andra för att utföra den typen av tjänsten, bl a för att ge större möjlighet till olika tider. Boendestöd på "udda" tider kan t ex kombineras med en tjänst på särskilt boende eller liknande verksamhet som alltid har personal på plats.
Det förekommer att det felaktigt dokumenteras som att en tackat nej till det som erbjudits. Vilket alltså inte är ok, ifall man hävdar giltiga skäl till att tiden inte fungerar. Men det kan leda till att någon inte lyfter en fråga som ska lyftas.
Därför det är viktigt att fråga så något inte bara blir missat. Och kräva ett skriftligt beslut med motivering om de ändå skulle envisas med att dra in det.
 
Senast ändrad:
Det borde ju fungera som du säger, men har ju inte gjort det.

Hur menar du boendestöd kan kombineras med annat? Jag har ju bara behov av boendestöd och inget annat. Jag har haft eget boende hela mitt vuxna liv. Och jag har på något sätt klarat av det tidigare, men sen blev jag utmattad och deprimerad. Och sen har det inte fungerat. Kanske har jag fel boende nu men jag kan inte se några alternativ. Jag har vantrivts med alla mina tidigare boenden.
Jag antar att @mamman menar att det är boendestödets tjänst som ibland kan kombineras med en annan tjänst? Inte att det skulle ha något med dig att göra.
 
Det borde ju fungera som du säger, men har ju inte gjort det.

Hur menar du boendestöd kan kombineras med annat? Jag har ju bara behov av boendestöd och inget annat. Jag har haft eget boende hela mitt vuxna liv. Och jag har på något sätt klarat av det tidigare, men sen blev jag utmattad och deprimerad. Och sen har det inte fungerat. Kanske har jag fel boende nu men jag kan inte se några alternativ. Jag har vantrivts med alla mina tidigare boenden.
Det är sorgligt att det inte har fungerat som det borde. Men du har varit stark och tagit tag i det själv!
Förlåt om jag uttryckte mig oklart. Jag menar inte att du ska kombinera boendestöd med något annat. Men de som arbetar som boendestödjare kan ha en tjänst som både innebär arbete som boendestöd och på någon typ av boende. Det kan behövas för att det ska vara enklare att ge boendestöd på kvällar och helger och för att få tillräckligt många timmar för dem som jobbar.
 
Det förekommer att det felaktigt dokumenteras som att en tackat nej till det som erbjudits. Vilket alltså inte är ok, ifall man hävdar giltiga skäl till att tiden inte fungerar. Men det kan leda till att någon inte lyfter en fråga som ska lyftas.
Därför det är viktigt att fråga så något inte bara blir missat. Och kräva ett skriftligt beslut med motivering om de ändå skulle envisas med att dra in det.
Inser att den erfarenhet som jag har av hur boendestöd fungerar kanske är ovanligt bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 094
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp