Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag har förstått så är det lite olika beroende inom vilken avdelning man har boendestöd, är det inom SoL eller LSS?

Vi har boendestöd (LSS) då det behövs även om det är innan jobb/skola eller efter jobb/skola. Inga kontorstider här.
Dock vet jag att SoL har mer mitt på dagen.

Dock ska ju boendestödet anpassas utefter den som har fått det beviljat.
Skulle vara som att vi planerade in boendestöd med våra boenden när dom är på daglig verksamhet eller att dom mister vår hjälp bara för dom klarar av dv varje dag varje vecka, hela dagar.

Hur fick du hjälp att bli beviljad boendestöd från första början? Kanske finns hjälp att få där?
Har du någon kontaktperson eller god man?
 
Vad jag har förstått så är det lite olika beroende inom vilken avdelning man har boendestöd, är det inom SoL eller LSS?

Vi har boendestöd (LSS) då det behövs även om det är innan jobb/skola eller efter jobb/skola. Inga kontorstider här.
Dock vet jag att SoL har mer mitt på dagen.

Dock ska ju boendestödet anpassas utefter den som har fått det beviljat.
Skulle vara som att vi planerade in boendestöd med våra boenden när dom är på daglig verksamhet eller att dom mister vår hjälp bara för dom klarar av dv varje dag varje vecka, hela dagar.

Hur fick du hjälp att bli beviljad boendestöd från första början? Kanske finns hjälp att få där?
Har du någon kontaktperson eller god man?
Jag tror jag fått boendestöd inom SoL. Inte Lss i alla fall.

Jag fick reda på att jag kunde få boendestöd på den depressionsskola jag gick. Så jag vände mig direkt till handläggaren för boendestöd. Hon utredde mitt behov och sen började vi med en timme i veckan. Det utökades senare till två timmar på grund av en händelse (men i praktiken blev det en timme och tre kvart.)

Jag har ingen kontaktperson eller God man.
 
Senast ändrad:
Jag läste precis på https://www.specialnest.se/liv-hem/boendestod-vad-och-vem att man inte kan få boendestöd på kvällar och helger :cry:. Så jag är utlämnad till att klara mig själv. Så fruktansvärt jobbigt.
Hon pratar nog för sin stad och det är också en 6 år gammal artikel. Jag vet att i staden där jag bor finns det även på helger och iaf till 18 på vardagar. Så tappa inte allt hopp innan det är utrett. Du har rätt till detta stöd.
 
Jag har haft boendestöd på kvällar och helger. En period hade jag besök på morgonen och på kvällen alla dagar o veckan. Så här går det.
Nu har jag den som tur är bara tre gånger i veckan. Försöker tjata bort det, går sådär..
Man kan aldrig bli tvingad att ta emot hjälp från boendestöd. Vill du inte ha det så öppna inte dörren bara och låtsas inte vara hemma. Dock kan man ju ev känna en viss press från psykiatrin som gärna ser att man tar hjälp av boendestödet men det är aldrig ett tvång.

Är man inte delaktig i deras försök till hjälp så slösar man ju bara bort deras tid, bättre dom ger den tiden till folk som vill ha hjälpen. Dom har ont om tid ofta som det är.
 
Man kan aldrig bli tvingad att ta emot hjälp från boendestöd. Vill du inte ha det så öppna inte dörren bara och låtsas inte vara hemma. Dock kan man ju ev känna en viss press från psykiatrin som gärna ser att man tar hjälp av boendestödet men det är aldrig ett tvång.
Fått välja mellan boendestöd eller LPT inom slutenvården. Och tar jag inte emot boendestöd så anser psyk att jag inte är mottaglig för hjälp och går då ingen hjälp från dom.
Fel, men så är läget.
 
Fått välja mellan boendestöd eller LPT inom slutenvården. Och tar jag inte emot boendestöd så anser psyk att jag inte är mottaglig för hjälp och går då ingen hjälp från dom.
Fel, men så är läget.
Nja, dom kan påstå sådant men dom kan aldrig tvinga än till det. För det första så får man inte lpt för att man inte klarar vardagssysslor hemma, för det andra så är boendestöd aldrig något tvång någonsin. Som sagt, förstår att det kan kännas som om man måste ta emot hjälpen men det behöver man inte om man inte vill, psykiatrin har sagt sådant till mig många gånger men det håller aldrig. Vad ska det liksom stå isåfall för anledning? Vägrade ta emot hjälp med att sköta vardagssysslorna?

Dom får inte sätta LPT på en för att man inte sköter vardagssysslorna som det ju är meningen att boendestödet ska vara en hjälp med.
 
Nja, dom kan påstå sådant men dom kan aldrig tvinga än till det. För det första så får man inte låt för att man inte klarar vardagssysslor hemma, för det andra så är boendestöd aldrig något tvång. Som sagt, förstår att det kan kännas som om man måste ta emot hjälpen men det behöver man inte, psykiatrin har sagt sådant till mig många gånger men det håller aldrig. Dom får inte sätta LPT på en för att man inte sköter vardagssysslorna.
Jag klarar vardagssysslor utmärkt, det är inte därför jag har boendestöd.
Men lämnar detta nu, blir för privat.
 
Enligt min erfarenhet är arbetsmarknadsutbildningar ofta väldigt anpassningsbara, jag skulle pratat med utbildningsanordnaren om det är möjligt att anpassa utbildningsgången utifrån boendestödsinsatserna, om kommunen nu inte löser det.
Jag kan bara inte alls komma fram till hur det ska ske. All undervisning sker ju live. Inget spelas in.
 
Men det är ju precis sådant som kan anpassas. Att du kan få ta del av kompletterande material, kanske annan tid/frågestund med läraren, att de spelar in just den snutten som du missar, osv osv. Du vet ju inte vad de har möjlighet att göra innan du frågar?
Hur ska jag kunna ta del av den praktiska undervisningen då och alla utflykter vi gör för att titta på växter? Nästa vecka har vi t.ex. praktisk beskärning på schemat. Den här veckan har vi en guidad rundtur. Är jag inte med så missar jag det.
 
Hur ska jag kunna ta del av den praktiska undervisningen då och alla utflykter vi gör för att titta på växter? Nästa vecka har vi t.ex. praktisk beskärning på schemat. Den här veckan har vi en guidad rundtur. Är jag inte med så missar jag det.
Vad händer om du blir sjuk? Hur tar du igen det du missar då? För det skulle ju också kunna hända, speciellt i corona-tider när man ska vara hemma vid minsta symtom - tänker jag.
 
Vad händer om du blir sjuk? Hur tar du igen det du missar då? För det skulle ju också kunna hända, speciellt i corona-tider när man ska vara hemma vid minsta symtom - tänker jag.
Jag vet inte vad som händer då. Men jag är typ aldrig sjuk och planerar inte för det precis. Att planera för att vara frånvarande känns bara som att då skiter man i det blå skåpet liksom och sätter sig på pottkanten med flit.
 
Om jag förstått det hela rätt är du i skolan på distans mellan 8-16.

Det borde väl innebära att om boendestödet bara kan kontorstid så finns det minst ett antal tider boendestödet kan komma. Kanske två dagar per vecka 16-17.

Kanske ni har en längre lunch någon dag i veckan på utbildningen som skulle kunna fungera med boendestöd.

Sedan har jag som andra svårt att tro att de inte skulle kunna jobba till 18 så att du kan få 16-18. Förhoppningsvis får du kontakt med rätt person som verkligen är ansvarig så de kan lösa detta.
 
Om jag förstått det hela rätt är du i skolan på distans mellan 8-16.

Det borde väl innebära att om boendestödet bara kan kontorstid så finns det minst ett antal tider boendestödet kan komma. Kanske två dagar per vecka 16-17.

Kanske ni har en längre lunch någon dag i veckan på utbildningen som skulle kunna fungera med boendestöd.

Sedan har jag som andra svårt att tro att de inte skulle kunna jobba till 18 så att du kan få 16-18. Förhoppningsvis får du kontakt med rätt person som verkligen är ansvarig så de kan lösa detta.
Det är mycket distans nu i början men vi är på plats ibland och det blir mer av det framöver. Jag har 1 timme enkel resa till skolan så jag får räkna med att vara borta mellan 7.30 och 17.00 de dagar jag måste vara på plats. Vi får reda på vilka dagar vi ska vara på plats fredag veckan innan. Och när jag kommer hem vid 17 så är jag rätt mör och har inte riktigt någon ork kvar till boendestödet.

Lunchen är 45 minuter varje dag. På den tiden hinner jag inte med boendestödet. Jag har 2 timmar beviljade men får i praktiken 1 timme och 45 minuter (eller fick rättare sagt.) Jag har fått all min tid i ett svep, inte uppdelat. Antagligen för att boendestödet har lång restid till mig så planeringsmässigt var det väl bäst så.

Jag kan inte se att det finns utrymme för boendestöd i mitt schema, som dessutom varierar vecka för vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 533
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 298
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 544
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp