Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju fusk. Och varför skulle en klasskamrat vilja hjälpa till med att fuska?
Nej det är inte fusk, det är så man lär sig, det finns en anledning till varför jag som lärare ber eleverna att diskutera sina uppgifter med varandra. Att formulera vad man inte förstår ökar den egna förståelsen, för eleven som har förstått ökar hens förståelse när hen får förklara för någon annan. Det är så lärande och utveckling går till.
 
Jag tänker såhär:

Det är nog dags att ansöka om personligt ombud/god man ( gm ska tydligen också kunna göra den biten du behöver hjälp med). Skolan bör verkligen kunna vara behjälplig med att t.ex spela in någon föreläsning i slutet av dagen som du då kan se senare till förmån för boendestöd.
 
Nej det är inte fusk, det är så man lär sig, det finns en anledning till varför jag som lärare ber eleverna att diskutera sina uppgifter med varandra. Att formulera vad man inte förstår ökar den egna förståelsen, för eleven som har förstått ökar hens förståelse när hen får förklara för någon annan. Det är så lärande och utveckling går till.
Jag förstår frågorna. Och det är inte grupparbeten.
 
Jag tänker såhär:

Det är nog dags att ansöka om personligt ombud/god man ( gm ska tydligen också kunna göra den biten du behöver hjälp med). Skolan bör verkligen kunna vara behjälplig med att t.ex spela in någon föreläsning i slutet av dagen som du då kan se senare till förmån för boendestöd.
Jag har faktiskt ringt personligt ombud idag. Det är kö. Jag kan få vänta upp till två veckor innan de hör av sig tillbaka. Men jag orkar fan inte ratta allting själv. Mitt liv har liksom rasat helt och inget funkar längre.
 
Jag förstår frågorna. Och det är inte grupparbeten.
Men du har inte svaret, alltså pratar du med dina klasskamrater, frågor hur de tänker runt svaren, genom att ni diskuterar det med varandra så fördjupar alla sina förståelse för området. Det är inte enbart grupparbeten utan i allt akademiskt lärande behöver man få prata och diskutera för att fördjupa sin kunskaper. Vi uppmuntras även när vi skriver hemtentor att diskutera frågorna med varandra men se till att vi inte skriver av varandra. Som jag fattade är det här inte ens en tenta utan en daglig uppgift?
 
Nej, inte i närheten. Det finns bara pizzerior här. Man får åka några mil för att komma till något som liknar en restaurang. Där är maten svindyr om man äter dagens mat. Vet inte om de säljer matlådor.

På skolans restaurang lär de sälja matlådor, men jag vet inte hur man gör för att köpa dem.
Nu har jag hittat en restaurang som säljer matlådor men det är långt att åka. Blir dyrt med bensinen.
 
Nu har jag hittat en restaurang som säljer matlådor men det är långt att åka. Blir dyrt med bensinen.
Vi har några gäster som köper matlådor en gång i veckan. Torsdag eller fredag. Så ställer vi undan matlådor tidigare i veckan som gästen önskar. Sen har hen att leva på några dagar. Ofta äter de en matlåda i två dagar.
Kanske går att göra ett liknande upplägg?
 
Jag kan inte göra så. Jag anser att det är fel.

Jag skulle själv inte vilja hjälpa någon med en inlämningsuppgift.
Nu har du valet att antingen vara principfast och eventuellt misslyckas med uppgiften iom att du mår så dåligt. Eller så lyssnar du på de i tråden som är både lärare och studenter och pratar med någon i klassen och kanske både fixar uppgiften och odlar en ny bekantskap.
Det är liksom inte fel eller dåligt på något vis, som du tycker. Utan det är väldigt vanligt och ett beteende som uppmuntras.
Jag vet jättemånga kompisar som både är lärare och studenter som uppmuntrar att man pratar med varann vid kunskapsletande, även utanför grupparbeten.

Du kanske måste släppa den här principen för att nå framåt, iaf just nu.
 
Finns det någon som är på väg till eller nära skolan? Så kanske du kan handla på vägen lite då och då och bunkra.
Man får åka en omväg in till centrum på hemvägen från skolan. Skolan lär också sälja överbliven mat som matlådor men jag vet inte hur man handlar dessa.

Men jag känner att det blir dyrt med dessa matlådor. Jag har så jäkla ont om pengar nu. Jag går back den här månaden och nästa månad går jag back ännu mer.
 
Jag kan inte göra så. Jag anser att det är fel.

Jag skulle själv inte vilja hjälpa någon med en inlämningsuppgift.
Du måste släppa det här. Hade vi inte hjälpts åt i min utbildning hade många misslyckas. Man lär sig trots att man hjälper varandra. Vissa av mina klasskompisar pluggade alltid tillsammans. Det är en sorts studieteknik. Det är inte så att du frågar vad 5-7+18 är och får svaret, du kanske frågar hur dom har tänkt, var dom har hittat information om uppgiften och resonerar om vad som är rätt svar. Detta även om det är en inlämning.

Vad tror du att du lär dig mer av, att inte hitta svaret alls eller genom att be om hjälp? Och det är lärandet som är viktigt.
 
Man får åka en omväg in till centrum på hemvägen från skolan. Skolan lär också sälja överbliven mat som matlådor men jag vet inte hur man handlar dessa.

Men jag känner att det blir dyrt med dessa matlådor. Jag har så jäkla ont om pengar nu. Jag går back den här månaden och nästa månad går jag back ännu mer.
Förstår helt!
 
Man får åka en omväg in till centrum på hemvägen från skolan. Skolan lär också sälja överbliven mat som matlådor men jag vet inte hur man handlar dessa.

Men jag känner att det blir dyrt med dessa matlådor. Jag har så jäkla ont om pengar nu. Jag går back den här månaden och nästa månad går jag back ännu mer.
Funkar inte mitt tips om att äta tortilla? Då skulle du kunna steka upp falafel (eller vilket protein du väljer) för en hel vecka och ha i kylen ☺️
Låg kostnad, bra mat och enkelt att fixa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 360
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 958
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 928
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp