Bukefalos 28 år!

Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så uppgiven. Jag har pratat med biståndshandläggaren och det går inte att få boendestöd kvällar eller helger i den här kommunen. Min enda möjlighet är att offra studietid.

Och så tyckte hon att jag skulle ha kontakt med arbetsterapeut (som om det skulle hjälpa något). Hemtjänst kunde jag också ansöka om.

Orkar inte :cry:
 
Så uppgiven. Jag har pratat med biståndshandläggaren och det går inte att få boendestöd kvällar eller helger i den här kommunen. Min enda möjlighet är att offra studietid.

Och så tyckte hon att jag skulle ha kontakt med arbetsterapeut (som om det skulle hjälpa något). Hemtjänst kunde jag också ansöka om.

Orkar inte :cry:
Kräv ett skriftligt beslut. Överklaga.
Om hon inte skriver någon annan motivering än den så borde det inte hålla i rätten.
 
Kräv ett skriftligt beslut. Överklaga.
Om hon inte skriver någon annan motivering än den så borde det inte hålla i rätten.
Jag kommer aldrig att orka dra det till rätten. Så de kommer ju undan med att bara säga att det inte går att få kvällar och helger.

Och när jag säger att jag ju aldrig kommer kunna ha ett riktigt jobb så slätas det över med att det kanske fungerar bättre om ett år. Tyvärr tror jag inte att jag någonsin kommer att bli frisk och jag kommer aldrig att få förmågan att hålla ordning och laga mat. Jag har ju aldrig kunnat. När det gäller maten så tycker biståndshandläggaren att jag ska leva på färdiga rätter från affären. Haken är att jag under långa tider gjort det och att jag då haft mycket problem med magen. Jag tål nog inte de färdiga rätterna.
 
Jag tycker du ska haka på all hjälp du kan få från kommunen så kan de sen återkoppla att du behöver mer hjälp. Du ska få ett skriftligt avslag med motivering till varför de avslår.
De avslår inte utan ger mig bara möjlighet att få boendestöd under den tiden som jag pluggar. Så det innebär att jag inte kan plugga som jag ska.
 
Så uppgiven. Jag har pratat med biståndshandläggaren och det går inte att få boendestöd kvällar eller helger i den här kommunen. Min enda möjlighet är att offra studietid.

Och så tyckte hon att jag skulle ha kontakt med arbetsterapeut (som om det skulle hjälpa något). Hemtjänst kunde jag också ansöka om.

Orkar inte :cry:
Ansök om hemtjänst, då kan du få hjälp med det du behöver undertiden du studerar.
 
Ansök om hemtjänst, då kan du få hjälp med det du behöver undertiden du studerar.
Jag vet inte vad hemtjänsten kan göra i mitt kaos. Jag tillåter de ju inte heller att städa undan mina prylar för det måste göras på mitt sätt. Jag måste veta vart prylarna hamnar.
 
Så uppgiven. Jag har pratat med biståndshandläggaren och det går inte att få boendestöd kvällar eller helger i den här kommunen. Min enda möjlighet är att offra studietid.

Och så tyckte hon att jag skulle ha kontakt med arbetsterapeut (som om det skulle hjälpa något). Hemtjänst kunde jag också ansöka om.

Orkar inte :cry:
Nappa på möte med arbetsterapeut, de är proffs på att hjälpa folk hitta verktyg och lösningar för liknande problem. Det är vad hela deras jobb består av.
 
De avslår inte utan ger mig bara möjlighet att få boendestöd under den tiden som jag pluggar. Så det innebär att jag inte kan plugga som jag ska.
Man formulerar ansökan hur detaljerat man vill.
Du har specifikt bett om ett boendestöd som är möjligt att förena med att du är aktiv på arbetsmarknaden (=aktuell åtgärd från AF) under kontorstid. Det säger de nej till så är det formellt sett ett avslag på det som du efterfrågade.
 
Nappa på möte med arbetsterapeut, de är proffs på att hjälpa folk hitta verktyg och lösningar för liknande problem. Det är vad hela deras jobb består av.
Visst kan jag gå till arbetsterapeut men jag har inget hopp alls om att jag kommer att börja fungera bättre. Jag har ju gått hos arbetsterapeut förut och det gjorde ingen skillnad i hur jag klarar min vardag.
 
Jag vet inte vad hemtjänsten kan göra i mitt kaos. Jag tillåter de ju inte heller att städa undan mina prylar för det måste göras på mitt sätt. Jag måste veta vart prylarna hamnar.
Men börja med att ta reda på vad hemtjänsten kan hjälpa dig med? Du har kanske förutfattade meningar om vad de gör? Var du inte väldigt negativ till boendestöd också, innan du hade fått prova på tjänsten?
 
Jag kommer aldrig att orka dra det till rätten. Så de kommer ju undan med att bara säga att det inte går att få kvällar och helger.

Och när jag säger att jag ju aldrig kommer kunna ha ett riktigt jobb så slätas det över med att det kanske fungerar bättre om ett år. Tyvärr tror jag inte att jag någonsin kommer att bli frisk och jag kommer aldrig att få förmågan att hålla ordning och laga mat. Jag har ju aldrig kunnat. När det gäller maten så tycker biståndshandläggaren att jag ska leva på färdiga rätter från affären. Haken är att jag under långa tider gjort det och att jag då haft mycket problem med magen. Jag tål nog inte de färdiga rätterna.
Bara kommentar om de färdiga rätterna. Många restauranger häromkring lagar matlådor nu. Man får köpa 10st för en summa och välja vilka man vill ha. Då får du hemlagad mat som inte är färdigmat. Det vore kanske något?

Eller - om du har rätt till hemtjänst kanske du kan få mat via hemtjänsten?
 
Jag vet inte vad hemtjänsten kan göra i mitt kaos. Jag tillåter de ju inte heller att städa undan mina prylar för det måste göras på mitt sätt. Jag måste veta vart prylarna hamnar.
Förutom städning, kan de tvätta åt dig och du kan få lagad mat. Oftast blir det lättare med städningen när du vet att de kommer på tisdagarna tex och då behöver golvet vara fritt så de kan dammsuga och skura. Då blir det kanske en rutin för dig att plocka undan på måndagarna.
 
Men börja med att ta reda på vad hemtjänsten kan hjälpa dig med? Du har kanske förutfattade meningar om vad de gör? Var du inte väldigt negativ till boendestöd också, innan du hade fått prova på tjänsten?
Hemtjänsten gör saker åt en, inte tillsammans med en. Dessutom kostar det pengar, som lägst typ en tusenlapp i månaden. Jag har inte någon tusenlapp över. Den här månaden går jag back. Nästa månad går jag back ännu mer.

Förutom städning, kan de tvätta åt dig och du kan få lagad mat. Oftast blir det lättare med städningen när du vet att de kommer på tisdagarna tex och då behöver golvet vara fritt så de kan dammsuga och skura. Då blir det kanske en rutin för dig att plocka undan på måndagarna.
Jag kommer inte orka plocka undan från bord och bänkar. Det är där alla saker samlas.

Tvätten sköter jag själv.
 
Hemtjänsten gör saker åt en, inte tillsammans med en. Dessutom kostar det pengar, som lägst typ en tusenlapp i månaden. Jag har inte någon tusenlapp över. Den här månaden går jag back. Nästa månad går jag back ännu mer.


Jag kommer inte orka plocka undan från bord och bänkar. Det är där alla saker samlas.

Tvätten sköter jag själv.
Om du inte behöver laga mat och dammsuga/städa kanske du orkar?
 
Hemtjänsten gör saker åt en, inte tillsammans med en. Dessutom kostar det pengar, som lägst typ en tusenlapp i månaden. Jag har inte någon tusenlapp över. Den här månaden går jag back. Nästa månad går jag back ännu mer.


Jag kommer inte orka plocka undan från bord och bänkar. Det är där alla saker samlas.

Tvätten sköter jag själv.

Hemtjänsten kommer inte hindra dig från att vara delaktig. Hemtjänst är inte till för att en ska passifieras utan du ska kunna deltaga i aktiviteterna som utförs på den nivå du klarar av.
Exempelvis vid aktivitet om ni ska göra köttbullar så kan Hemtjänsten blanda och steka och du rulla köttfärsen till bullar, eller att du packar påsar med tvätt och de tvättar/viker och du packar in själv var du vill ha det osv.
Mina anhöriga har haft mycket hjälp av Hemtjänsten, och fått varit delaktiga i det de klarar av.
 
Om du inte behöver laga mat och dammsuga/städa kanske du orkar?
Nej. Just nu orkar jag ju inget alls. Idag har jag inte ens orkat fixa lunch så jag åt två mackor. Jag har inte ens orkat med skolan idag p.g.a. att jag fått det bekräftat att jag inte får boendestöd på en tid som passar mig.
 
De avslår inte utan ger mig bara möjlighet att få boendestöd under den tiden som jag pluggar. Så det innebär att jag inte kan plugga som jag ska.
Men kan det inte vara värt det att missa ett par timmars studier i veckan mot att få behålla boendestödet? Ibland är det ju så, schemat går inte ihop och man får välja. Hellre boendestöd på den tid som passar dem, än inget stöd på en tid som passar dig.

Hinner du laga mat för hela veckan på de två timmar boendestödet varit där, eller hur har du gjort med maten tis-sön tidigare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 057
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 130
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 338
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp