Bukefalos 28 år!

Alternativ till gipsplugg vid skoning efter öppnad hovböld?

JohannaB

Trådstartare
Min häst fick för två veckor sedan en böld öppnad i sin hov, därefter gipsad (av veterinär).
Dock hade inte sulan riktigt läkt idag så nu är hon omgipsad igen för tryck på läderhuden där hålet finns.

Veterinären hoppas att hon om en vecka ska kunna skos istället med gipsplugg och hård sula över den, det vore ju onekligen bra eftersom hon när vi kan göra det får gå i hage igen (och det gillar både jag och hästen ;)).
Men finns det någon modernare lösning än gips när det gäller "tryck" mot läderhuden under sulan vid skoning?
Det har ju kommit oändligt mycket olika fyllnadsmaterialer och solepack osv och jag är osäker på om veterinären är mest uppdaterad gällande nyheterna (de skor ju aldrig utan gipsar ju så kanske därför han föreslog gipsplugg även vid skoning?).
Självklart ska veterinären få avgöra vad som ska finnas under sulan men jag inhämtar gärna information och köper in bra alternativ till gipset till nästa besök så jag har bästa möjliga alternativ.

En följdfråga om gipsplugg under sula, löser inte den upp sig av vätska?

Tjärdrev var ett alternativ, men frågan är hur lätt det är att packa ett tryck med det och att det inte flyttar sig?
Silikon antar jag kanske är för mjukt?
Tacksam för tips och råd!
 
Eftersom gips är bakteriedödande i viss utsträckning hade jag inte velat ha någon ersättning utan just gips i det här fallet.
 
Jag hade anlitat en RIKTIGT duktig godkänd hovslagare och låtit han/hon bestämma vad som är bäst att göra i din hästs fall. Veterinärer är inte alltid bäst på hovar, har jag märkt.
 
Haft en i stallet som fick typ framfall efter hovböld. Den var gipsad jättelänge och stod på box tills det såg bra ut. När den väl skoddes var det utan sula för att ha en chans att hålla rent och hålla koll.
 
Gipsplugg under sula är väl ingen höjdare direkt, eftersom gipset luckras upp av vatten.

När jag utbildade mig till hovis och gjorde min praktik med klinikhovslagare, så fick jag lära mig att när det bildats ett lager horn uppepå läderhuden så att det tydligt blev "hårt" och inte bara hud, så kunde man sko hästen vanligt med en sula.

Jag vet inte om det finns nyare rön om detta, det är rätt många år sedan (1997) och jag är inte verksam i yrket längre. Men det har fungerat bra de gånger jag har erfarenhet av, både från praktikperioden och min egen tidigare verksamhet.
 
Jag förstår inte riktigt heller hur gips kan klara blötan ute i hagen bara skyddad av en sula men tydligen kan den det @ameo
Jag hoppas det ser bra ut på tisdag helt enkelt och att gips funkar för henne!
Det finns helt galet mycket produkter på marknaden nu men av de jag pratat med verkar det inte vara vad man rekommenderar, antingen gips eller tjärdrev (eller dess moderna variant sole pack) eller gips inne tills det läkt komplett verkar vara vad de flesta säger?
Men kolla utbudet te x här: http://www.teamalutorp.se/hovlagning-kemiska-produkter/17
Hon har inget framfall egentligen, som tur är, utan känner av läderhuden i hålet. Behandlingen blir ju ändå densamma.

Tack för hjälpen allesammans!
 
Gjorde nyligen täcksko av durkplåt till häst med liknande skada. Gipsplugg "i hålet", Sole pack direkt över som "mothåll" och tjärdrev i resten av utrymmet som blir under täckskon. Inte min bild, men snarlik:
IMG_0348puncwound.JPG.w300h400.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 864
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
836
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Amha
·
Hästvård Ponnyn var plötsligt blockhalt när hon togs in från hagen för två veckor sen. Vet kom ut och konstaterar att det är en hovböld men hon...
Svar
6
· Visningar
3 576
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp