Bukefalos 28 år!

Hovböld som inte läkt?

Camomill_

Trådstartare
Ponnyn var plötsligt blockhalt när hon togs in från hagen för två veckor sen. Vet kom ut och konstaterar att det är en hovböld men hon tycker att det behöver mogna mer innan den kan öppnas.
Hon får gå med omslag och två dagar senare kommer hovis ut och tittar, hon hittar ett litet hål som hon börjar karva ur, efter ett tag kommer det lite vätska när hon trycker på hoven, men hon vill inte ta bort mer för att då skulle hoven börja blöda. Hon tror dock att det lilla hålet ska räcka som dränage. Ponnyn får gå med omslag i tre dagar och sen kommer hovis tillbaka, hon kan inte känna någon puls, ponnyn haltar inte och reagerar inte lika starkt för visitertång. Hon anser att hovbölden är borta, sätter tillbaka skon och tycker att jag ska börja rida som vanligt igen. Hon är dock fortfarande varm över hoven. Jag litar på hovis och börjar rida lite försiktigt, efter tre dagar är hon fortfarande varm över hoven men ingen puls och haltar inte. Jag tycker detta är konstigt och frågar hovis, hon säger "har hon ingen puls så är det nog inget fraligt". Jag fortsätter rida, nu ytterligare fyra dagar senare är hon fortfarnde varm över hoven, ej halt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känns inte helt rätt att rida henne när hon är varm. Kan det vara så att bölden fortfarande är kvar? Är det normalt att dom är varm ai hoven, kan det bero på att den håller på att läka?

Jag ska ringa veterinären på tisdag (det är ju röd dag nu) och rådfråga men jag tänkte att det kanske finns någon som har några tips?

Själv känner jag mig väldigt osäker på att hovis gjort tillräckligt med bölden, och just det att hon inte kan svara på varför ponnyn fortfarnde är varm gör att det känns för mig som att hon inte är tillräckligt kunnig :confused:

Tacksam för all hjälp/ råd jag kan få
 
Sv: Hovböld som inte läkt?

Jag tycker absolut du ska rådfråga veterinär. Är hästen mycket varmare i den "sjuka" hoven än övriga? Rörelse är ju förvisso bra men det kan ibland krävas penicillin eller att man skär mera. Så vad det i alla fall när min fölunge fick en hovböld.
 
Sv: Hovböld som inte läkt?

Ponnyn var plötsligt blockhalt när hon togs in från hagen för två veckor sen. Vet kom ut och konstaterar att det är en hovböld men hon tycker att det behöver mogna mer innan den kan öppnas.
Hon får gå med omslag och två dagar senare kommer hovis ut och tittar, hon hittar ett litet hål som hon börjar karva ur, efter ett tag kommer det lite vätska när hon trycker på hoven, men hon vill inte ta bort mer för att då skulle hoven börja blöda. Hon tror dock att det lilla hålet ska räcka som dränage. Ponnyn får gå med omslag i tre dagar och sen kommer hovis tillbaka, hon kan inte känna någon puls, ponnyn haltar inte och reagerar inte lika starkt för visitertång. Hon anser att hovbölden är borta, sätter tillbaka skon och tycker att jag ska börja rida som vanligt igen. Hon är dock fortfarande varm över hoven. Jag litar på hovis och börjar rida lite försiktigt, efter tre dagar är hon fortfarande varm över hoven men ingen puls och haltar inte. Jag tycker detta är konstigt och frågar hovis, hon säger "har hon ingen puls så är det nog inget fraligt". Jag fortsätter rida, nu ytterligare fyra dagar senare är hon fortfarnde varm över hoven, ej halt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känns inte helt rätt att rida henne när hon är varm. Kan det vara så att bölden fortfarande är kvar? Är det normalt att dom är varm ai hoven, kan det bero på att den håller på att läka?

Jag ska ringa veterinären på tisdag (det är ju röd dag nu) och rådfråga men jag tänkte att det kanske finns någon som har några tips?

Själv känner jag mig väldigt osäker på att hovis gjort tillräckligt med bölden, och just det att hon inte kan svara på varför ponnyn fortfarnde är varm gör att det känns för mig som att hon inte är tillräckligt kunnig :confused:

Tacksam för all hjälp/ råd jag kan få
Mitt råd är att du kan lita på hovis. ÄR hästen inte halt så rid på, du behöver inte vara så försiktig och du låter väl hästen gå i hagen?
Vid hovböld är det bara bra om hoven får arbeta då läker det ut bättre och snabbare.
Att en hov är varm efter en böld är naturligt. Det är ju ett sår där och kroppen jobbar förfullt på att läka.
Men visst kan du ju alltid ringa en vetrinär ochså för att vara på den säkra sidan.¨
gulan
 
Sv: Hovböld som inte läkt?

Ja, jag ska ringa veterinären imorgon.
Hon är ljummen i den "sjuka" hoven
 
Sv: Hovböld som inte läkt?

okej, ja, hon går i hagen.
Det var just min tanke, att hon var varm för att hoven håller på att läka, men eftersom hovslagaren inte visste varför så blev jag lite osäker.

Nu blev jag lite lugnare i varje fall, ska ringa vet imorgon och hoppas att de säger samma sak =)
 
Sv: Hovböld som inte läkt?

Har haft många hovbölder och även frågat på veterinärstationen om att ge antibiotika, men fått svaret att det ger man inte för hovbölder för att blodcirkulationen är så dålig i hovarna.

Om du inte märker någon smärta hos hästen skulle jag faktiskt rida henne försiktigt. För ju mer hoven rör sig, desto bättre blodgenomströmning och dessutom trycks eventuellt kvarvarande var från hovbölden även ut då.
 
Sv: Hovböld som inte läkt?

Hovbölder kan vara luriga.
Även om man lyckats öppna upp bölden är det inte säkert att hela bölden dränerats. Det kan finnas fler bölder eller fickor som inte tömts. Jag skulle vilja påstå att det är vanligt att man inte får ordning på bölder på en gång. De kan dessutom komma och gå lite, efter att ha verkat helt bra kan bölden plötsligt blossa upp och hästen kan bli halt igen.

I det här läget låter det inte som om du har någon anledning att misstro hovslagaren. Det är förvisso aldrig fel att rådfråga en veterinär som faktiskt kan titta på hästen (vilket vi på forumet inte kan göra), så är du osäker gör du rätt i att ringa veterinär. Men som svar på frågan: Ja, bölden kan finnas kvar, och det kan anses som normalt att den fortsätter krångla ett tag framöver. Det verkar inte vara något fel på din hovslagares kunskaper.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 577
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: MiniLi
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 625
Senast: Meglio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp