Alternativ till inflammationshämmande

FUNNY

Trådstartare
någon som har bra erfarenheter av sådant? Vad som helst massage, alternativmedicin, kosttillskott mm.
Har en kusen som troligtvis kommer att drabbas av inflammationer i bakknät pga fraktur på miniskern där, och veterinären tyckte att det enda man kan göra är att behandla med jämna mellanrum, men jag vill gärna hitta något som funkar så att man kan undvika inflammationen och gallan som uppkommer i möjligaste mån.
/Anna

Sv: Alternativ till inflammationshämmande

du ska aldrig massera en inflamerad led....

Nej jag vet att en ny skada ska man inte massera på, men eftersom hästen kommer att ha det här till och från hela livet så tänkte jag hitta något som gör att man kan undvika inflammationen och tex massage....han har ju en galla på bakknät och den är ju en följdverkan av hans skadade minisker...

ingefära har en infl dämpande effekr även vitlök..

låna en bok på biblan om alternativa behandlingar ..Tex håll hästen frisk i dem står det om örter och sånt.. Kiropraktor är ju aldrig fel heller.. Det är jätteviktigt att lederna får röra sej oxå så att man inte blir för stel

Lycka till

Msn och healing gör underverk . Det sista är lite svårt att få tag i men det första är lätt.

FUNNY skrev:
någon som har bra erfarenheter av sådant? Vad som helst massage, alternativmedicin, kosttillskott mm.
Har en kusen som troligtvis kommer att drabbas av inflammationer i bakknät pga fraktur på miniskern där, och veterinären tyckte att det enda man kan göra är att behandla med jämna mellanrum, men jag vill gärna hitta något som funkar så att man kan undvika inflammationen och gallan som uppkommer i möjligaste mån.
/Anna

Jag har en herre med lite liknande problematik. Han har en skelettdefekt i hasleden, som mekaniskt retar leden i vissa lägen. Han är triangelmärkt för just detta.

I alla fall, han får dels ledtillskott (flexijoint, innehåller glukosamin, kondriotin, msm och hajbrosk) som gör STOR skillnad. Sedan har han magnetskydd på haserna nattetid. Om det gör så stor skillnad vet jag eg inte, men med magnetskydd försvinner dne genomgående hasledsgallan han annars får, så nåt gör det. (värme etc påverkar inte gallan)

Sen träffar han regelbundet sin favoritperson - equiatrikern. Och får massage och akupunktur. Detta r inte för hasen i sig, utan vad hasen ställer till med i resten av kroppen. Det blir ju snedbelastningar och kompensationsbelastningar när han sparar VB när han går i hagen, busar i hagen etc. Och om man gör något åt dem INNAN de hinner ge besvär så.

Han stretchas och masseras av mig 3 - 4 ggr/vecka med, och vissa muskelgrupper linimentas. Detta är också förebyggande.

Sen, han har sina sämre perioder (nu t ex när leran går hårt åt hasen) så får han endera djävulsklorot (ört) eller om jag känner att det behövs tyngre artilleri butta.

Djävulskon ger jag två veckor i stöten och ser bra effekt, men man ska komma ihåg att det inte bara är inflammationsdämpande, det är smärtstillande med. (Som butta fast ört då). Och det är inte sådär supersnällt mot magen så man ska helst inte ge det månad ut och månad in.

Prova laser- ökar blodcirkulationen i aktuellt område...

Hur mycket Msn kan jag ge honom då, har faktiskt sådant hemma som vi själva skulle äta men höll på att spy av det...

guuud det där flexijont är ju skitdyrt hur länge räcker en flaska..

Är det bäst me flytande eller me pulver?

Lindaslycka skrev:
guuud det där flexijont är ju skitdyrt hur länge räcker en flaska..

Är det bäst me flytande eller me pulver?

Jag ger pulver.

Och det är dyrt ja, men inte skitdyrt. ALLA ledtillskott är dyra, och per dagsdos är flexin bland de billigare. Ser man dessutom vad man 'får för pengarna' så..

Dagsdos pulver ponny: 10 gram
Dagsdos stor häst: 10-20 gram.

Jag ger min maxade D-ponny (arab) 15 gram/dag. Det gör att 1½ kg räcker i 100 dagar, dvs drygt 3 månader.

Visst kostar det, men det kostar mer med ett veterinärbesök med ledsprutning var tredje månad.. :devil: :angel:

Är det billigARE än flytande?

3 månader ja då är det ju ok ändå

Lindaslycka skrev:
Är det billigARE än flytande?

3 månader ja då är det ju ok ändå

1 liter flytande 698 kr. Innehåller då också djävulsklo.
Rek dos startdos 40 ml i 7 dagar, därefter 20 ml/dag. Det ger på underhållsdos att 1 liter (1000 ml) räcker i 1000/20 = 50 dagar. 698 kr/50 = 13,96 kr = 14 kr/dag i underhållsdos.

600 gram pulver (utan djävulsklo) kostar 578 kr.
15 gr/dag = 40 dagar = 14,45 = 14.40 kr/dag. Dyrare än flytande.
20 gr/dag = 30 dagar = 19,27 kr/dag. Dyrare än flytande.

1 kg (1000 gram) pulver kostar 924 kr.
15 gr/dag = 66,67 = 66 dagar = 14 kr/dag. Samma pris som flytande.
20 gram/dag = 50 dagar = 18,48 = 18,50 kr/dag. Dyrare än flytande.

1.5 kg (1500 gram) kostar 1270 kr.
15 gram/dag = 100 dagar = 12.70 kr/dag. Billigare än flytande.
20 gram/dag = 75 dagar = 16,93 kr/dag. Dyrare än flytande.

Så, det beror på hur stor dos din häst/ponny ska ha och vilken förpackningsstorlek du väljer. Lite fashinerande att på pulver skiljer doseringen, på flytande är den samma.

På Equimins svenska sida anges dosrekommendationerna:
Upp till 140 cm: 10 gram/dag
140 - 150 cm: 15 gram/dag
Över 160 cm: 20 gram/dag.

På burken anges på engelska:
Upp to 14 hh (ca 140 cm): 1 mått (= 10 gram) dagligen.
14 hh upwards (över ca 140 cm): 1½-2 mått (=15 - 20 gram) dagligen.

På burken anges på svenska:
Upp till 140 cm = 1 mått (10 gram) dagligen.
140 cm och uppåt: ´1½ - 2 mått (0 15-20 gr) dagligen.

Så, det är lite förvirring ang dosrekommendationerna ;)

Liknande trådar

Hästvård Det är ju en djungel av olika tillskott så vänder mig till buke för tips... Har en häst med inflammation i bakknän och...
Svar
14
· Visningar
1 834
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst skos med aluminiumskor av typ "rollover" samt flytsula, fram. Detta pga artrtos i hovled vä fram efter fraktur. Frakturen är...
Svar
1
· Visningar
2 220
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Jag vill börja med att säga att veterinär varit ut till hästen och behandlat, men både vi och han kliar oss i huvudet, därav tråden...
Svar
13
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka