Alternativ?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 10 050

Bukefalos 30 år!

Min boendestödjare S tycker att jag borde sjukskrivas helt. Idag orkade jag inte ens upp ur sängen när hon kom och vi fick inget gjort idag. Men jag tror inte det är någon ide att försöka bli sjukskriven. Lär bli nej. Vet inte vad jag har för alternativ kvar.

Är i alla fall inskriven i spot-teamet. Ett psykiatriskt team som också gör hembesök. För jag kände för några dagar sedan att jag är på väg att krascha. Och jag blev beviljad insatsen på mindre än en halvtimme.

Jag tänker mest att man ställer frågan först till försäkringskassan om man är berättigad till sjukpenning/ersättning eller ej. Visar det sig att det är ett nej är man ju i samma situation som innan. Inte att man sjukskriver sig och sedan ser hur det går :).
Så fungerar det inte. Utan man går till läkare. Läkare sjukskriver och skriver intyg. Man skickar in till FK. Och väntar på svar. Under tiden jobbar man inte på den omfattning läkaren sjukskrev

Och säger FK nej så har man varit sjukskriven utan inkomst. Dessvärre ser systemet ut så. För alla, det har inget med just Willes situation eller så att göra.

Och det är ett helt idiotiskt system, ja. Särskilt som det kan ta månader att få svar. (Normal handläggning är en månad, det är inte sällsynt det tar längre tid)

Det är lång handläggningstid. Man kan inte ställa frågan om man kommer att bli beviljad sjukpenning. Det kan de inte svara på utan att man sjukskriver sig, skickar in läkarintyg och att de handlägger ärendet.
Nej jag förstår att du inte kan veta hur de bedömmer själv sjukintyget, jag trodde du var osäker på om du var berättigad sjukpenning om du blev sjuk överhuvudtaget utifrån att du har aktivitetsersättning.

Nej jag förstår att du inte kan veta hur de bedömmer själv sjukintyget, jag trodde du var osäker på om du var berättigad sjukpenning om du blev sjuk överhuvudtaget utifrån att du har aktivitetsersättning.
Wille har aktivitetsstöd. Men man kan vara sjuk med aktivitetsstöd. En viss period får man behålla stödet trots sjuk. Efter en viss period kan man bli utskriven pga frånvaron och då får man prövas mot sjukpenning.

Jag missförstod också din fråga. Det som Wille skulle behöva utreda enligt din fråga är vad hon har för SGI. Men tyvärr är reglerna lika dumma där - SGI utreds och fastställs när man ansöker om ersättning. Inte innan. Så även om jag också missförstod blir effekten densamma. Vänta och hoppas - men riskera att varit sjukskriven utan att få ersättning.

Wille har aktivitetsstöd. Men man kan vara sjuk med aktivitetsstöd. En viss period får man behålla stödet trots sjuk. Efter en viss period kan man bli utskriven pga frånvaron och då får man prövas mot sjukpenning.

Jag missförstod också din fråga. Det som Wille skulle behöva utreda enligt din fråga är vad hon har för SGI. Men tyvärr är reglerna lika dumma där - SGI utreds och fastställs när man ansöker om ersättning. Inte innan. Så även om jag också missförstod blir effekten densamma. Vänta och hoppas - men riskera att varit sjukskriven utan att få ersättning.
Vad jag har för SGI är helt irrelevant. Det är OM jag har SGI som avgör. Jag får ändå inte mer än 543 kronor brutto per dag när jag är arbetslös.

Eller möjligen kanske ännu mindre.

Vad jag har för SGI är helt irrelevant. Det är OM jag har SGI som avgör. Jag får ändå inte mer än 543 kronor brutto per dag när jag är arbetslös.

Eller möjligen kanske ännu mindre.
Ja och OM du har SGI utreds och fastställs först vid ansökan. Exakt det jag menade och skrev ”vad du har för SGI”. För SGI noll är ett svar på den frågan.

Hur skulle jag ha fått 0 i SGI? Jag ser det som uteslutet.

Det har bara blivit värre och värre senaste tiden.
Om man inte har någon SGI får man SGI noll.
Och du var väl orolig att inte ha någon SGI eftersom du betonade att frågan var OM du hade någon SGI, inte var den var. Har du ingen SGI sätts den till noll. Du borde dock ha en SGI utifrån det du berättat på bukefalos

Ja blir det värre och värre kommer det ju göra att du inte kan söka jobb till slut. Dvs goda skäl att höra med läkare om sjukskrivning nu istället för att oroa dig för att inte så ersättning om du är sjuk. För blir du så dålig att du inte kan söka jobb får du ju ingen ersättning heller.

Om man inte har någon SGI får man SGI noll.
Och du var väl orolig att inte ha någon SGI eftersom du betonade att frågan var OM du hade någon SGI, inte var den var. Har du ingen SGI sätts den till noll. Du borde dock ha en SGI utifrån det du berättat på bukefalos

Ja blir det värre och värre kommer det ju göra att du inte kan söka jobb till slut. Dvs goda skäl att höra med läkare om sjukskrivning nu istället för att oroa dig för att inte så ersättning om du är sjuk. För blir du så dålig att du inte kan söka jobb får du ju ingen ersättning heller.
Självklart har jag SGI. Det är inte jag som börjat jiddra om att jag kanske inte skulle ha det. Suck.

Jag har heller inte jiddrat om vilken nivå SGI kan ligga på. För det saknar betydelse. Det enda FK tittar på är OM man har SGI, och det har jag ju. Jag informerar bara om HUR FK fungerar. Fan vad kommunikation är svårt när det jag skriver inte läses.

Mitt enda frågetecken har hela tiden varit om en sjukskrivning kommer att godkännas.

Självklart har jag SGI. Det är inte jag som börjat jiddra om att jag kanske inte skulle ha det. Suck.

Jag har heller inte jiddrat om vilken nivå SGI kan ligga på. För det saknar betydelse. Det enda FK tittar på är OM man har SGI, och det har jag ju. Jag informerar bara om HUR FK fungerar. Fan vad kommunikation är svårt när det jag skriver inte läses.

Mitt enda frågetecken har hela tiden varit om en sjukskrivning kommer att godkännas.
Då missförstod jag dig när du skrev att det som spelar roll är OM du har SGI. Jag läser vad du skriver men ibland sker missförstånd. Precis som du missförstår ibland. Händer alla!

Enda sättet att veta om en sjukpenning godkänds är - precis som du vet - att ansöka om den. Jag håller tummarna du får svar så snart som möjligt!

Du är faktiskt lite otydlig, ingen kan veta vad du tänker dig mena när du skriver "Risken är att jag får 0 kronor om jag sjukskrivs. " Det kan tolkas som om du tror du har noll SGI.

Och som vanligt, "suck" och "jiddra" och "fan"- när folk försöker hjälpa och ge råd och du är /blir otrevlig. Ingen ursäkt tycker jag att uppföra sig så för att du tycker livet suger.

Det vore väl en toppenlösning - och mer permanent än sommargäster? Håller tummarna!
Hon är fortfarande inne på att jag ska ha sommargäster och säger att jag ska vila ibland. Problemet är att jag vilar aldrig, inte ens när jag ligger i sängen med en katt. Stressen är över mig konstant. Och nu känner jag det i hjärtat också. Det går inte som det ska.

Hon är fortfarande inne på att jag ska ha sommargäster och säger att jag ska vila ibland. Problemet är att jag vilar aldrig, inte ens när jag ligger i sängen med en katt. Stressen är över mig konstant. Och nu känner jag det i hjärtat också. Det går inte som det ska.
Okej. Vad skulle DU vilja ha för lösning - inte optimalt i slutänden utan utifrån din situation nu? Hur skulle du kunna vila? Vad orkar du?

Okej. Vad skulle DU vilja ha för lösning - inte optimalt i slutänden utan utifrån din situation nu? Hur skulle du kunna vila? Vad orkar du?
Jag tror inte det finns någon lösning alls. Jag tror att stressen kommer att ta kål på mig.

Liknande trådar

• Vad gjorde jag för fel
  • R
    Hej dagboken
  • Ett år äldre...
  • Att leta inåt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026