"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Dessutom ska man väl tillägga att en importerad spanjor ofta innebär en massa jobb runt allmän vardag - inte van att gå i hage , inte van vid vårt klimat osv . Mycket jobb !
Hade jag varit TS med dennes "historia" hade jag inte lagt på mig extra jobb utan satsat på en "vanlig" häst . De flesta hästar dvs som är friska , går medelsvår utan problem liksom ...

Ts : du har inte övervägt övervuxen connemara ?
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Håller med, testa ett par araber, de är ju väldigt allsidiga hästar !

Jag är ju väldigt förtjust i min frieserkorsning , men ärligt talat så är ju en arab lite mer lättriden.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Just så. Det är ofta väldigt mycket jobb med att försvenska en import. Fast det gäller ju för holländska, belgiska, tyska o s v hästar också. Det stora problemet är att det är svårt att få dem att gå i hage utan att springa ihjäl sig, de har ofta inte varit i hage sen de var tre år.
Vad det gäller iberiska importer kan det vara besvärligt med vårt foder, dessa hästar är ofta vana vid helt andra fodersorter än vad vi har. Sen är det ingen jättehit att ta hit en häst som är van vid varmare klimat, de brukar gå lite lätt bananas här när det blir vinter... Och det där med att alla hingstar är så snälla och lätthanterliga är inte riktigt sant. Det finns coola också, men många är väldigt taggade. Framförallt när de kommer hit och skall hanteras av tjejer, i sina hemländer är de i regel hanterade och ridna av män. Oftast är PRE/Lusitanos hingstar i sina hemländer, så att hitta en valack som är fin är väldigt svårt. Och skär man en vuxen hingst så kan det bli bättre, men det kan också resultera i att man förlorar en stor del av den hästen som man faktiskt föll för.
TS, själva importbiten är inte mycket märkvärdigare pappersmässigt sett än en transport här i Sverige. Hästen skall ha pass och ett färskt friskhetsintyg bara. (Så länge som man håller sig inom EU).
Skall man handla utomlands gör man klokt i att skaffa sig ett ombud med gott renomé också. Det gjorde jag senast och det var värt varenda krona!
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

DSC_0355.jpg


20120508_175226.jpg


tks_0189.jpg


tks_0195-1.jpg


Min grabb är en PRE och jag tycker han räcker väl till åt min dressyr, jag har som livsmål att starta en st:george någon gång, sen om vi kommer dit är mest upp till om jag lär mig rida ordentligt :o
Han är importerad men inte av mig utan jag köpte honom i sverige. Han har gångarter någonstans mitt emellan en typisk PRE och ett halvblod tycker jag. Man kan nog om man är betydligt skickligare än mig rida fram riktigt bra gångarter i honom.
Han är 163 cm och alldelles lagom enligt mig:p
Vi gör allt från rida barbacka i skogen till cavaletti och dressyr :laugh:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Yes absolut ! Givetvis skulle jag ha förtydligat alla importer . Nu såg jag ju i efterhand att ts inte övervägde import så får be om ursäkt om jag snurrade in på det men ville tillägga till ditt inlägg ändå .

Ang Det du skriver om PRE/Lusitano som importer och hingstar osv i ditt sista inlägg håller jag helt med i övrigt också .
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Araber :love:

Svårare blir det om TS vill ha ngn som går tex LA stadigt hemma och vill börja känna på MSV. Få araber är tyvärr utbildade/välridna. Men å andra sidan finns det många av dom och man kan välja och vraka och se om den har förutsättningar iaf. Nu förtiden finns det ju även lite större araber också.

Vad är din frieser korsad med?
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

*kl

För ett par år sedan var jag väldigt inriktad på en arab, en större sådan som hade lite bättre gång. Men det föll på att det finns så väldigt få hästar som är utbildade, så jag kom inte ens så långt att jag kunde börja fundera på gångarterna :o Jag har ridit mkt arab och alltid trivs bra på dem, hästtypen är trevlig.

Connemaror har jag faktiskt också varit inne på, men jag tycker det verkar helt sjukt svårt att hitta större sådana? Var faktiskt endel inne och diskuterade i en av rastrådarna och fick ehlt enkelt förklarat att det är sjukt sårt att hitta övervuxna som är till salu öht :o Men visst, dyker det upp en som är vuxen och utbildad så visst kan jag åka och titta, problemet är att det ine gjort det då jag sökt häst :o
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

JagoGPhoppatiAhla.jpg


Hon är korsning frieser/oldenburger.

En väldigt pigg sak som gillar både hoppning o dressyr :D
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vill gärna ha storhäst, kan bli knepigt på tävlingar annars. Jag vet att man får tävla ponny om man reggar som storhäst men ja.. jag vet inte. Jag vill inte stänga några dörrar i onödan för hästen jag köper vill jag inte byta ut för att jag kanske blir mer tävlingsinriktad framöver.

Men man ska aldrig säga aldrig. Jag var ett tag inne på att rida ponny hela livet, satsa på ungponnyer osv. Men nu vill jag ha en vuxen utbildad häst, iaf tills jag glömt bort hur dryga dom kan vara i unghäståren :angel: O.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vill gärna ha storhäst, kan bli knepigt på tävlingar annars. Jag vet att man får tävla ponny om man reggar som storhäst men ja.. jag vet inte. Jag vill inte stänga några dörrar i onödan för hästen jag köper vill jag inte byta ut för att jag kanske blir mer tävlingsinriktad framöver.

Fast regeln att ponnyn måste har storhästlicens och då samtidigt inte får tävla som ponny är borttagen. Så nu får ponny lov att starta på storhästtävling med vuxen ryttare och ponnytävling hursomhelst:).
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Aha, det visste jag inte.

Dyker det upp en välutbildad ponny med bra gång är jag öppen för det med. Men kollar just nu i första hand på storhästar, antagligen för att man "ska" ha det. Men som sagt, jag tittar i första hand på individ, utbildningsnivå och gångarter. Är det 148 eller 149 cm hög har inte så stor betydelse egentligen. Det finns faktiskt ponnyer som hävdar sig bland storhästar emellanåt, dock kan det bli problem i hoppning med avstånden osv. Samt att jag är lite höjdrädd och det känns tryggare att sitta på en stor häst när hindren blir över metern :o

Men jag älskar att rida ponny. rider just nu en d-ponny emellanåt när min häst är borta. Och det är så kul att rida den, idag red jag för min vanliga b-tränare i dressyr och det gick så jäkla bra. Obeskrivlig känsla att rida en utbildad häst... Jag tror det optimala är att ha en äldre läromästare parallellt med unghästen. Men det har inte jagvarken tid eller råd med i längden, och just nu är jag väldigt sugen på att hålla mig borta från unghästbiten ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har ridit rätt mkt kallblodstravare förr om åren, min första häst var också en sådan. Den var inte travtränad och var således väldigt trevlig att rida, mjuk i munnen och hade fint driv. Däremot är det jättesvårt tycker jag att hitta någon som är inriden, utbildad (mina minikrav just nu) och dessutom har exteriör och gångarter för sig. De flesta är oridna unghästar och/eller unghästar från travet som ska skolas om. Och det där med omskolning är ju inte lätt gjort...

Jo du har rätt i att de som är utbildade knappast är till salu. Det är ju väldigt bra hästar, nämligen.

Men varför inte skola om själv
Min Lukas köpte jag direkt från trav som fyraåring. När han var sju, gick han LA på 66% vilket jag tycker är OK. Som åttaåring i sommar troligen (enligt dressyrdomaren) startklar MSV B och ligger på runt 70% så som han går idag. Fortfarande enligt samma domare.

Tre eller fyra år är ju inte så hemskt lång tid för att utbilda en häst från travare till LA-MSV dressyr.
Och oj vad resan har varit kul!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Men varför inte skola om själv

Därför att jag har en unghäst idag som jag säljer bla för att hon är för grön för mig. Jag vill ha en färdig häst att koncentrera mig på min egen ridning på. Innan nuvarande häst hade jag 3 hästar och sedan 10 år utan, jag behöver komma igång igen på den nivå jag red på innan uppehållet (LA-MSV) och då behöver jag en häst som kan utbilda mig och inte vice versa.

I framtiden är det inte omöjligt att jag vill ha ett utbildningsprojekt själv, men jag måste få göra saker i rätt ordning först. Jag gjorde en kompromiss och en chansning då jag köpte nuvarande häst, men nu har jag provat på det i ett år och det är inte min grej just nu. Jag måste få tillbaka suget och känslan att det är lättsamt att rida och ha häst, det senaste året har varit tvärtom. Köper jag ett för stort projekt nu kommer jag att tröttna, det känner jag i magen.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

En rejält övervuxen Connemara hade jag också velat ha, men jag har inte hittat någon sådan som har varit vuxen, välriden och till salu när jag har letat häst.
Ett tips kanske kan vara Angloarab? Har en vän som har en sådan, den är helt fantastisk att rida!! Den är väl ca 1,62 tror jag. Maken till underbar dressyrhäst får man leta efter! Den var inte så dyr heller, ca 65 000 kr tror jag och då var den utbildad MSV.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Och kan man tänka sig... Här kom då den enda riktigt bra PRE som jag vet om som någon har köpt i Sverige... Och som dessutom har varit fullt igång och väldigt välriden. Samma säljare som till Tornblommas fantastiska PRE för övrigt.
Tuaphua, (varför har du ett så konstigt nick? :D) jag tror inte att vi tänker på samma hästar? Vet en betydligt högre utbildad väldigt fin PRE som var till salu i dina trakter för några år sen, men den jag tänker på hade mycket problem med skador och då faller en sån häst bort för mig. En bra häst får inte vara bräcklig. Inte om den får god ridning och bra omvårdnad i a f, och det tror jag att den jag tänker på fick. Fast jag vet ju inte, men så tolkar jag det när man ser resultat och kort i a f. Tror nog att det är samma häst vi tänker på där (?) för jag var intresserad av att köpa den. Men den var inte hel just då och det var tydligen inget ovanligt när man kollade runt lite.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Visst är det lite svårare att komma med ponny på en storhäst tävling.. (jo jag vet eftersom jag faktiskt tävlar min ponny bland dom stora...) Men jag tänker som så här...det finns fler vardagar än tävlingar. Man ska ha en fungerande och rolig vardag och tävlingarna är en plus i kanten bara.

Sedan måste jag erkänna att dom gånger det gått bra på tävling. Man står på prisutdelning men den "lilla udda" hästen och tittar på dom andra. Man känner sig lite extra stolt då :D

Men hittar man en trevlig liten storhäst så är det ju kanon det med :laugh:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ahh tack :o:D

Fastnade för rasen när jag såg en skimmel som samma säljare tävlade för några år sen... sen dess är jag hocked big time :D

Hittar man ett bra exemplar så är de underbara både i psyke och ridbarhet.... men jag kanskehade tur. Har inte varit i pre svängen så länge eftersom det här är min första.. men jag vänder aldrig tillbaka. Även om jag får leta läääänge när det blir dags igen.

Ts
En övervuxen ridponny då? Finns ju riktigt läckra individer!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

En övervuxen ridponny kan vara hur fin som helst! Speicellt dom Tyska. Jäklar vilka ponnyer dom börjar få fram där nere. :love:
En övervuxen brukar inte vara väldigt dyr heller.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Det är ett gammalt smeknamn. ;)

Den som bodde hos mig en sväng, som min vän äger, vet jag inte om han förr varit skadad faktiskt. Men sen hon köpt honom har han varit frisk, vad jag kan minnas. Han var ju dock ngt till åren redan vid köp. Så om än frisk kan ju en del vilja ha yngre för fler år ihop.
Jag har för mig att jag såg första träningen kompisen red på honom. Och då tyckte vår tränare att man skulle vara lite obs på hans rörelsemönster(linte alltså endast formgivning utan mer.. och försöka ändra om det ngt för att safe:a). Hon är dock en sån som är pedant med sånt. Jag tror inte de flesta andra skulle fundera kring hur han rör sig med tanke på förslitningsrisk. Och han har ju också hållit. Men igen - min tränare har ett extremt tränat öga just för rörelsestörningar och teknik att förändra dem. Och hon är, precis som mig, lite hysteriskt lagd och safe:ar hellre än sliter ut.
Trevlig häst! Har för mig att han såldes för att säljare ville ha halvblod t vidare klättring i klasserna. Han är ju ingen gångartsmaskin så.
men jag kan minnas fel eller så har inte alla fått all info. Så kan det ju också vara. ;)

Jag älskar den lille busen! Han är så härlig. Allt är skoj och lajbans och woaaaow med energi. Haha! Varje ridtur är bara en resa skratt.
Väldigt lättlärd och intelligent! Bussig häst! Hade gärna haft en sån modell många år yngre. Kanske lite större till min längd.

Hon hade tänkt köpa en ung, välriden förmåga nu. Men istället blir hon gravid och flyttar hem sitt gamla havblodssto till mig. Meh! Jag som trodde jag skulle få finlira på en fin PRE.:p
Nej, den andra är fin med. Men jag älskar PRES!:love::D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 593
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 309
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 411
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp