"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Håller med. TS det låter som du har fått tag på en för tuff individ som inte passar dig. Såna finns inom alla raser. Det finns många fina halvblod som inte har så hårt psyke! Häng inte upp dig på en bestämd ras men kolla på hästar i en prisklass och utbnivå som passar dig, så är jag säker på att du kan hitta rätt häst båda bland halvbloden och andra raser. :)

Lipizzaner är väldigt majestätiska och fina att rida. Min faster hade en jättefin hingst, en riktig bit. Den hade dock problem med fång. Melanom får de nästan alltid. Jag tycker lipizzaner ofta blir väldigt grova med konvex nos, precis som många lusitanos och även vissa PRE. Det gillar inte jag, vill ha ett känsligt konkavt huvud med stora ögon, eller åtminstone rakt. Jag passar inte ihop med hästar med stort romersk huvud har jag märkt, Hempflings bok om hästtyper fick mig att förstå varför. Min älskade drömhäst var en Pegasus. Men då är vi igen inne på tycke och kemi, som Tuaphua säger så är det allra viktigaste att man trivs med hästen och att man klarar av att rida den på ett bra sätt. Oavsett hur snygg den är och hur fantastisk gång den har så hjälper det föga om du inte tycker det är kul att rida den.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja, de är väl lite tuffare. Men, jag gillar tuffare hästar, jag skulle tröttna på en dönick.. Jag har bara ridit lipizzanare i Österrike. Så jag har ingen aning om hur de är i sverige så att säga. Har ridit två, den ena är på botten av min lista, såg ut som en tråkig arab med lång rygg i kroppen (ja, inte huvudet då), var skitlat o rörde sig 4-5 mässigt, om ens det (ridskolehäst). Den jag refererar till var då en 6 eller 7 åring. Som inte var skolad speciellt men liksom fattade allt jag gjorde direkt o vi bara flöt fram, sån underbar ridkänsla! Lär knappt hitta den igen, närmast har min welsh cob varit och hennes mamma, samt en travare (faktiskt!) som var utbildad hela vägen.

Vakna o alerta hästar, med mkt motor, som är med dig om du är deras ledare. Welsh cobar är likadana.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag rider bara Lipizzanare nu, har min åring hos en uppfödare, Man får såklart gå på individ men bland annat så är
ett av stona jag ridit är helt gudomlig. :love: Lättlärd, villig, pigg, rörlig och otroligt trevlig arbetsmoral. Rids ut "off road"
och hoppar diken. Träffa vildsvin och älg är inga problem.

Jag upplever att dom har stor ridbarhet när dom väl kommer till arbete och förstår vad dom ska göra. Lätt för samling har dom.

En av Lipizzarna jag rider nu,

IMG_5620ww_zps3fc14f78.jpg


På gården fanns en hingst som tävlade MSV när han var yngre.

Dom behöver inte ha konvexa huvuden heller, flera av stona här har mycket vackra huvuden med stora ögon och rak nosrygg. :)
Ingen häst här har haft fång och då går alla på bete från 1 Maj ända tills det blir för kallt för att gå på bete.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Vet att de inte behöver ha det, gillar de som har lite ädlare huvud med rak profil väldigt mkt. Den på bilden såg fin ut. :)

Hur ställer sig din uppfödare till melanom? Eftersom de nästan alltid är homozygot skimmel så har de extra stor risk att drabbas, eg så bör man inte korsa skimmel+skimmel enligt senaste forskningen på melanom. Det blir svårt när rasen nästan bara har den färgen... Dessutom är de långt oftare elakartade än vad man tidigare antog.
Älskar skimmlar men blir lite betänkt. Uppfödare av "skimmel-raser" brukar inte prata så högt om det vilket är synd.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Han är nog den som har huvud med mest konvex nosrygg här. :)

Jag har faktiskt inte frågat uppfödaren om melanom!
Men det är helt klart intressant att disskutera, såvitt jag vet så har dom inte haft problem med sina hästar.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Då måste de andra ha väldigt fina huvud ju. :D Det kanske är som med andra raser nu för tiden, att de börjat avla fram lite lättare modeller. De jag sett IRL har varit gammla, födda i början på 90 talet eller äldre!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Här finns det många hästar med vackra huvuden! Jag upplever inte någon av hästarna här som grova, dom ser ju inte ut som halvblod, men det är ju inte meningen heller.

En bild jag tagit på en hingst. Född i början på 90talet. ;)
DSC7026w.jpg
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Oj... låter riktigt riktigt svårt att få tag i en bra iberisk häst :crazy: Med bra menar jag då en häst som är vad jag söer, dvs en häst med bra gångarter (ska hålla för MSV) och med ridbarhet som passar en hobbyryttare (dvs en sådan som jag som inte är en naturbegåvning men ändå vill kunna rida tex en galopp som är vettig utan att göra det till mitt livsprojekt) och som inte är för känslig eller svår i huvudet (därför jag säljer min).

Prismässigt kollar jag på hästar 70-100k. Så detta ska ju infinna sig i den prisgruppen. Kanske är då en spanjor inte vad jag kan förvänta mig att hitta..? :o

För de pengarna tror jag inte att du kan hitta en sån häst som du vill ha - om man ser till PRE/Lusitanos. Tyvärr. Du kan hitta käcka hästar som kan gå MSV om man bara vill vara med så att säga, men någon gångartsiberier ser jag som omöjligt att hitta för de pengarna. Om man inte chansar och köper en unghäst då, men de kan ju utvecklas hur som helst så det är ett väldigt osäkert kort. För 15 000 Euro vet jag en som är till salu i Portugal, en bra häst (5 år tror jag), men ingen superhäst. Men bra för att vara en iberier. Sen tillkommer bes kostnad, det brukar köparen få betala i Spanien/Portugal, ca 5 000 kr kostar det med röntgen. Och så kommer transportkostnaden till, här kan man välja, antingen betalar man ca 16 000 kr och får fram en häst i toppskick, eller så tar man en transport för hälften av pengarna. Det sista är INTE att rekommendera. Inte om man vill börja rida med en gång i a f. Dessa hästar brukar inte se så roliga ut när de kommer fram...
Vill man ha en bra, väldriden, välutbildad häst med bra gång så får man börja räkna med 25 000 Euro i inköpspris om den skall hålla tävlingsmässig konkurrens kvalité. Och då är den oftast inte tillräckligt stor, skall den vara ca 1,62 och uppåt så får man lägga till 10 000 Euro till. Minst. Nu pratar jag hästar som har flera ( åtminstone 4-5) års utbildning.
Dessutom måste (!) man åka och provrida, helst flera dagar på raken. Räkna med ca 10 000 kr för resa och uppehälle. En vecka behöver man för att hinna titta på lite hästar och för att vara lite säker på om det är rätt häst eller inte.
Däremot kan man komma ner rejält i pris om inte hästen har godkända avelspapper. I Spanien/Portugal är de hysteriskt petiga med sina stamböcker, en häst som av någon anledning inte kan vara med där blir betydligt billigare. Och det kan vara en liten struntgrej som gör att de inte får vara med, typ att mamman var en cm för liten (Spanien) t e x.
I Sverige är det ytterst sällan en vuxen väldriden iberier med lite bra gång är till salu. För det första finns det nästan inga, och de som finns är i regel inte till salu. Jag vet bara en enda person som har lyckats hitta en sån här saluhäst i Sverige. Grattis till henne! :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

I see, då kan jag stryka de iberiska hästarna från min lista ;) Att importera finns inte på kartan. Jag har ingen erfarenhet av det. Jag vill titta på hästar i Sverige så man kan kommunicera enkelt med ägaren, titta på hästen flera ggr osv. Dessutom verkar det omständligt med lagar och regler och transporter etc.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Man ska ha KUL när man rider! Hur flott hästen rör sig spelar ju ingen roll om man iaf inte får fram det när man vill. :laugh:

Visst är det så. Men jag tycker ju att det är kul att rida en häst med gång och utstrålning :o I min värld måste det gå att hitta en som både är rolig, lättsam och fin att titta på. Även om man får leta, men det gör ju inget. Då kan jag ju spara lite pengar under tiden :angel:
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Lippizzar blir inte så stora heller va? För min del är det bara ett plus om hästen är 155-160 cm. Ju större ju mer lättriden måste det vara, jag är ju ponnysize själv... Jag tyckte förr att de verkade så grova, men det verkar kanske ha ändrats? IronWills bild visar ju en läckerbit, och inte någon grovbenad variant såsom jag minns den enda renrasiga jag nånsin sett IRL (förvisso född -79 :o).

Ni som verkar insatta i denna ras får gärna mejla mig om vart dessa uppfödare och/eller fina lippizzar håller hus. Så kanske man kan få sig en titt någon gång :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Den jag rider på bilden är 156 cm. Jag är 168 lång. Idealmankhöjd innom rasen är mellan 153 och 158 cm. :)

Däremot så tror jag att det kan vara svårt att hitta utbildade Lipizzanare i Sverige, brukar mest vara unghästar till salu tyvärr.
Men å andra sidan så är dom verkligen inte lika dyra som iberier.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

En helt idealisk storlek för en som jag som är strax unger 160 :laugh:

Ja det verkar vara ett stort problem, iaf för mig. Så fort något är annat än halvblod så är det unghästar. Typ. Friesers är väl de enda av nämnda raser som man ser vuxna och hyfsat utbildade i annonser. Men vad gäller spanjorer, welsh cob etc så är det oftast unghästar. Och det är ju då en av anledningarna till att jag säljer min - jag vill ha en utbildad häst som varit med ett tag så jag kan ha fokus på mig själv lite mer än på att hästen ska få rutin.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Frågan är ju också hur långt vill du komma och i vilken konkurrens? Gör du en rejäl satsning eller vill du bara kunna tävla msv klass med hyfsade resultat?

Min lusitano (och tycker att många andra lusar) rör sig trevligt, har inte den korta snabba gången som syns hos många iberier. Han är liten, bara 152cm och lätt i typen, men jag är bara 163cm så det funkar. Men han räcker ju inte till för de stora tävlingarna.

712.jpg


735.jpg


5.jpg
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vill kunna rida MSV med hyfsade resultat. Jag är dock ingen tävlingsjunkie, utan är mest ute efter att träna och sedan tävla ibland. Men jag vill ändå ha kvalitet, speciellt eftersom jag misstänker att tävlingsintresset ökar med tid och träning. Sedan är jag ju ingen superryttare heller, och har hästen svårigheter med gången tex så är jag ju inte den som kommer plocka fram det bästa ur den varje dag. Lite självinsikt måste man ju ha som heltidsarbetande svensson med häst som fritidsintresse :o

Mkt fin häst :) Och storleken hade varit alldeles perfekt åt mig.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Det kan vara min kompis du pratar om. :p
Förut iaf fanns det bara två PREs har jag för mig som gått så höga glasser som GP(dock i Spanien, men hyfsat höga klasser här med) i Sverige. Henns är en av dem. Och honom lyckades hon köpa av Svensk säljare som haft hästen ett gäng år.
Hon är sååå nöjd och lycklig med sin fina prins!
Jag har haft äran att få ha honom hemma på träning. Och han är urhärligoch som sagt "färdig" och välutbildad.
Jag tycker heller inte han ser ut i kroppen som många andra svenska PRE. Han har ju mer fördelaktig exteriör. Och det känns ju då man rider honom med.

TS:

Jag håller med om att det är svårt att hitta äldre Svenska Lipizzar. Det är unghästar som finns för det mesta, precis som med Iberierna. Det är ju relativt ovanlig ras. Och har man väl utbildat dem är de så fantastiska att rida att man inte vill släppa dem. :p

Här är en "liten" unghäst jag ridit(under första lastträningen på bilden):
Bilden luras lite iom vinkeln han står i och fotografen sitter. han är inte överbyggd. Utan väldigt kvadratisk. Han var fantastiskt kul att rida trots att han var under inridning bara så har han en annan förmåga att bära sig än halvblod under inridning oftast har. Han är dock lite högre än de flesta och är nog runt 5 år. Tagen sent..
Ozzy.jpg


Samma ridkänsla i denna, som kommer från stuteriet IW står på och rider hästar för. Lägger in två bilder från olika ggr iom att de båda är i extrema vinklar. Ena förkortar hals och andra förläääänger. Men man ser lite att hästen inte är överbyggd, superlång i ryggen etc. Även han en lillkille, var nog 3 år här. Den har ju min kompis startat upp från unga år och ridit och kört in. Han är fenomenal på att ta fram trygga, arbetsvilliga hästar.
Så den är steeencool. Han var tänkt att bli Stuteriets nya hingst förut och lades extra krut på att tränas. Men han blev lite för liten.
Det stuteriet har en bra ägarinna som lägger stort fokus på att hantera hästarna på rätt sätt redan från fölåldern. De har gott rykte om att ha friska hästar som dessutom är trygga och coola iom att de alla är med och tränas för min vän.
Ibra.jpg

PlutoIbra.jpg
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag tycker att de som visats här i tråden ser fina ut, det är dessutom alltid nyttigt att vidga vyerna lite och inte bara snöa in på halvbloden för att det är enklast och så har man alltid gjort. Jag ska se mig omkring, men på rasföreningsnes hemsida verkar det mestadels vara unghästar eller rätt oridna avelsston till salu.
Ett krav jag inte kan rucka på är att hästen är utbildad och att vad den kan är befäst. Att jag inte kommer hitta en häst av "alternativ" ras som är utbildad MSV får jag acceptera, men jag tycker iaf att de ska vara ridna såpass att de kan LB/LA på hemmaplan.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Du skriver om "alternativa" dressyrhästar.

Jag har en frieser men han är bara 3½ år gammal och knappt inriden. Sent tagen pga att han är valpig i kroppen. Just den är individen är inte så stor, har förstås flashiga rörelser. Ganska lätt för att vinkla om bäckenet, och lätt för galopp.
De nackdelar jag hört om frieserhästar är att de ofta har svårt för galoppen, och så det där med vek rygg. Dessutom är de ju byggda på ett sätt som gör att de lätt skjuter upp nacken och därmed sänker ryggen.

Jag tränar MSV dressyr på en kbl-travare. Enligt dressyrdomare, har han gott och väl kapacitet för tävling på åtminstone MSV.

Men han är exceptionell i gången jämfört med de flesta kbl-travarna.
Fördelen med den rasen är att de ofta har bra vinklar för dressyrridning, ofta är arbetsvilliga. Stegkvaliteten kan förstås skilja.
Nackdelar är ju om de är travtävlade och har blivit stressade - och lärda att vara hårda i munnen. Inte helt ovanlig ras bland "akademiskryttare".
Snäll prislapp runt 20000kr och man får väldigt mycket för pengarna.
Min MSV-häst betalade jag 15 för som fyraåring.

Får se om jag bryr mig om att tävla - det är licenser och annat som jag kanske inte bryr mig om att lösa eftersom han också går western och planen är B-nivå (svåraste nationella nivån) i sommar när hästen är åtta år.

Om man inte har uppenbar tävlingsambition i formen av att vinna MSV A tävlingar, kan man få en väldigt bra träningsbar dressyrhäst för väldigt liten peng.

Tycker också att welsh cob är väldigt fina och ofta har läckert steg vad jag sett, men har ingen erfarenhet av rasen.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har ridit rätt mkt kallblodstravare förr om åren, min första häst var också en sådan. Den var inte travtränad och var således väldigt trevlig att rida, mjuk i munnen och hade fint driv. Däremot är det jättesvårt tycker jag att hitta någon som är inriden, utbildad (mina minikrav just nu) och dessutom har exteriör och gångarter för sig. De flesta är oridna unghästar och/eller unghästar från travet som ska skolas om. Och det där med omskolning är ju inte lätt gjort...
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Har du inte funderat på arabhäst?
De håller sig klart under din prisklass, och du kommer att bli på bra humör efter varje ridtur, vare sig du rider ut i naturen eller rider i ridhuset.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 603
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp