Alvedon 665 slutar säljas. Nu då?

Jag tror inte någon här snackar om att man har blivit sämre av en stel nacke på jobbet. Utan det är i mångt långvariga kroniska smärtsjukdomar/ tillstånd. Det är en helt annan sak.
Det finns grader i helvetet. Nacken var ett exempel bara för att konkretisera.

Och jag skrev att jag förstår att många har ett behov av smärtlindring livet ut. Absolut inte meningen att idiotförklara och jag förstår att träning för de allra flesta ingår i mixen i den mån det är möjligt.

Men i tråden nämns ett rätt brett spektra av problematik.

Jag borde ha utvecklat mer, De som aldrig provat vare sig Tai chi eller kundalini har kanske utbyte av att veta att det är något som kan vara smärtlindrande och är något man kan göra hemma. Och något man många som har för svåra smärtor för typisk ”träning” kan utöva eftersom det inte nödvändigtvis kräver vare sig styrka eller rörlighet.

Bland annat har man sett positiva resultat hos personer med fibromyalgi när man jämfört behandling med Tai Chi övningar med mer traditionell rörelseträning. Det är kanske inte det första en sjukgymnast eller läkare tipsar om. Men kan vara ett steg mot att kunna bli bättre och minska medicinering.

Kundaliniyoga handlar inte i grunden om att vara vig eller rörlig utan om andning, avspänning och kroppsmedvetenhet för att hjälpa kroppen läka och tex lära sig känna exakt var smärtan sitter och kunna fokusera på den/de punkterna, och vävnaderna runtomkring. Det låter betydligt flummigare än det är.

Det kan utövas liggande, stående, sittande. Och är inget hokuspokus men ofta en del mantran för att skapa vibrationer i kroppen.

Jag är personligen väldigt glad att jag hittade det och vet många andra som blivit hjälpta. Jag har tex nästan aldrig migrän längre (mina anfall var av typen att jag blev helt utslagen ville soy, hade synstörningar/aura och ibland domningar i ansiktet) och när jag måste igenom smärtsamma saker nu så kan jag med hjälp av andning och fokus lindra på ett sätt jag inte kunde förut.

Googla tex Kundalini pain relief. Eller Tai Chi+ Pain relief.

Det var inte ett ”träning löser alla problem-inlägg”, men jag ser ju att det tolkas så särskilt om man ser för sig att Yoga handlar om att sitta i konstiga ställningar och töja kroppen.

Och nu har jag fått min skopa av sleven. Ni kan ju fortsätta skriva ”du är en idiot-inlägg” om ni känner behov för det. Men jag har mottagit budskapet.
 
Senast ändrad:
Jag undrar också lite försiktigt om inte fler människor med kroniska smärtor skulle vara mer hjälpta av fysisk terapi än medicinsk. Är det inte ganska vanligt att även mycket starka smärtstillande mister sin verkan efter lång tids bruk? (Och leder till beroende)

Jag baserar detta på att det lätt blir att man blir extremt orörlig och stillasittande när man har kroniska problem med smärta, och att det blir en ond cirkel som gör problemen allt värre.

Jag menar inte att alla smärttillstånd kan avhjälpas med rörelse, men vad som startar som ett relativt sett litet problem (där litet är tex ond nacke pga stillasittande jobb och stort problem är förlorad kroppsdel) kan förvärras av att man blir passiv eftersom man har ont, och får allt mer ont och behöver allt starkare smärtlindring. (Som blir allt mindre verksam varpå smärtorna blir större och passiviteten ökar ännu mer)

Det fokuseras ofta mycket på medicinering men det dämpar ju bara symptomen och löser inte grundproblemet.

Det handlar inte om att man nödvändigtvis skall börja på gym. Men börja väldigt försiktigt med skonsam ”träning” som tex Tai Chi, Kundalini yoga och andra typer av rörelseträning som ökar kroppsmedvetenheten och kroppskontrollen och inte minst får igång cirkulation och funktion i de muskler som gått i försvar och kroppen valt att koppla bort för att undgå smärtan.

Jag ser som flera andra här det provokativa i det du säger, men måste ändå hålla med dig dig om att mobilisering är en typ av smärtlindring i ett stort och komplext sammanhang. Jag har till exempel palliativa patienter kopplade till smärtpump som MÅSTE vara aktiva i den mån det går för att faktiskt få smärtlindringen de får i sitt system att cirkulera och fungera.
 
Jo men någon skrev här på Buke att 665 gav svårare förgiftning även om Pat tagit enligt ordinarie dos. Så jag tycker nog att det ändå var bra att de drog tillbaka den.
Det ser jag som ganska orimligt. En dygnsordination på alvedon 665 mg ger 3,990 gram alvedon. En dygnsordination på vanliga alvedon ger 4 gram alvedon. Det jag har läst och hört är att förgiftningar har uppstått när folk har tagit dosen för vanliga alvedon när de har tagit alvedon 665 mg och att den förgiftningen pga den långsamma frisättningen i alvedon 665 mg är enormt svår/omöjlig att häva jämfört med en överdos av vanlig alvedon. Alvedonförgiftning är allvarligt och kan ge dödsfall och det är väl det som är problemet, när det handlar om sådan medicin som i normalfallet kan köpas utan recept tror alltför många är den är ofarlig och så är verkligen inte fallet. När då en receptbelagd medicin får (nästan) samma namn och dessutom har en annan dosering så borde tillverkarna kunnat räkna ut med lilltån att det skulle ge problem. Som sagt, folk läser inte. Få läser medföljande faktablad och få läser doseringen och det är det som skapar problemen, det och den obefintliga respekten för receptfria mediciner.

Jag tycker att det är enormt tragiskt att medicinen inte finns kvar. Som sagt behöver jag den inte själv längre men skillnaden mellan vanlig alvedon och alvedon 665 mg är så enorm när jämn smärtlindring behövs att det för mig känns helt orimligt att dra in den. Istället skulle hårdare restriktioner omgärda förskrivningen av den och det skulle bara skrivas ut till de som behöver jämn smärtlindring dygnet runt.
 
Det ser jag som ganska orimligt. En dygnsordination på alvedon 665 mg ger 3,990 gram alvedon. En dygnsordination på vanliga alvedon ger 4 gram alvedon. Det jag har läst och hört är att förgiftningar har uppstått när folk har tagit dosen för vanliga alvedon när de har tagit alvedon 665 mg och att den förgiftningen pga den långsamma frisättningen i alvedon 665 mg är enormt svår/omöjlig att häva jämfört med en överdos av vanlig alvedon. Alvedonförgiftning är allvarligt och kan ge dödsfall och det är väl det som är problemet, när det handlar om sådan medicin som i normalfallet kan köpas utan recept tror alltför många är den är ofarlig och så är verkligen inte fallet. När då en receptbelagd medicin får (nästan) samma namn och dessutom har en annan dosering så borde tillverkarna kunnat räkna ut med lilltån att det skulle ge problem. Som sagt, folk läser inte. Få läser medföljande faktablad och få läser doseringen och det är det som skapar problemen, det och den obefintliga respekten för receptfria mediciner.

Jag tycker att det är enormt tragiskt att medicinen inte finns kvar. Som sagt behöver jag den inte själv längre men skillnaden mellan vanlig alvedon och alvedon 665 mg är så enorm när jämn smärtlindring behövs att det för mig känns helt orimligt att dra in den. Istället skulle hårdare restriktioner omgärda förskrivningen av den och det skulle bara skrivas ut till de som behöver jämn smärtlindring dygnet runt.
Och jag håller inte med. Jag behöver den själv pga smärta men tycker att nyttan understiger risken med intox på akuten. Och tydligen är det så att en normaldos kan ge förgiftning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 779
Senast: Anna-L
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 476
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 205
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp