Alvedon 665 slutar säljas. Nu då?

Ja, det var ju det man åt innan 665. Men på mig har effekten aldrig vårat längre än 4-6 h max.
Okej! På mig har det som sagt längre effekt så att jag t.ex. kan sova en hel natt utan att huvudvärken kommer tillbaka. Men det är ju säkert dels individuellt och dels lite beroende på vilken sorts smärta det är.
 
Okej! På mig har det som sagt längre effekt så att jag t.ex. kan sova en hel natt utan att huvudvärken kommer tillbaka. Men det är ju säkert dels individuellt och dels lite beroende på vilken sorts smärta det är.

Ja, det är ju ofta så. Tyvärr, tänk var det hade varit enkelt det hade varit annars :D
 
Och så en gång till: man kan alltså få förgiftning av Alvedon 665 UTAN att överdosera eller slarva!
Alla som fått problem är inte "överdoserare" eller slarvpellar


Jag har fått det. Jag följde till punkt och pricka rekommenderad dos efter en operation, snarare underdoserade (jag hoppade över en omgång per dag). Jag hade dosett, anteckningsblock där jag prickade av medicineringen, alarmet på mobilen (för att påminna om tid), och min partner till hjälp (som hade alarm på mobilen för när det var dags för medicin och kollade laddningen i dosetten).
Fast man kan få biverkningar av alla mediciner eftersom studierna är gjorda på grupper. Och paracetamol är ett preparat som ändå har få biverkningar relativt sett. Det betyder ju inte att just du inte kan biverkningar av alvedon, det är ju helt individuellt.
 
Hur tycker du det funkar? Jag har inte slut än på 665 men oroar mig.
Det är tyvärr en oro som är befogad. Nu behöver jag tack och lov inte dagligt intag längre men jag minns vilken enorm skillnad det blev på smärtlindringen när alvedon 665 mg kom! Jag slapp de enorma svängningarna i smärtlindringen, smärtlindringen blev jämnare och så mycket effektivare för att ta smärtstillande när smärtan redan är hög hjälper inte alls lika bra som när lindringen är konstant. Det är enormt sorgligt att missbruk/felbruk av medicin gör att så många får sämre smärtlindring men jag tror att tillverkaren får ta på sig det här för de gjorde en enorm miss när de kallade medicinen för ett så välkänt namn som alvedon. Folk läser inte utan tar "som de alltid har gjort" och då blir det så tråkiga följder. De hade kunnat ge medicinen ett helt annat namn, läkarkåren hade kunnat skriva ut den restriktivt och enbart till de som behöver långvarig konstant smärtlindring och problemet hade aldrig uppstått.
 
Det är tyvärr en oro som är befogad. Nu behöver jag tack och lov inte dagligt intag längre men jag minns vilken enorm skillnad det blev på smärtlindringen när alvedon 665 mg kom! Jag slapp de enorma svängningarna i smärtlindringen, smärtlindringen blev jämnare och så mycket effektivare för att ta smärtstillande när smärtan redan är hög hjälper inte alls lika bra som när lindringen är konstant. Det är enormt sorgligt att missbruk/felbruk av medicin gör att så många får sämre smärtlindring men jag tror att tillverkaren får ta på sig det här för de gjorde en enorm miss när de kallade medicinen för ett så välkänt namn som alvedon. Folk läser inte utan tar "som de alltid har gjort" och då blir det så tråkiga följder. De hade kunnat ge medicinen ett helt annat namn, läkarkåren hade kunnat skriva ut den restriktivt och enbart till de som behöver långvarig konstant smärtlindring och problemet hade aldrig uppstått.

Och om man behöver smärtlindring kortare tid också gärna. Det är inte bara långvarig smärta som blir hjälpt, även kortvarig smärta kan faktiskt behöva just denna när inget annat funkar bra.
Däremot behöver man ju inte göra det vanemässigt utan kanske bara på efterfrågan.
 
Och om man behöver smärtlindring kortare tid också gärna. Det är inte bara långvarig smärta som blir hjälpt, även kortvarig smärta kan faktiskt behöva just denna när inget annat funkar bra.
Däremot behöver man ju inte göra det vanemässigt utan kanske bara på efterfrågan.
Med långvarig smärta tänker jag i det här fallet på när konstant smärtlindring behövs under en tid. Det jag syftar på är att det inte ska skrivas ut utan att patienten är mycket medveten om att det här inte är något som ska tas vid enstaka tillfällen utan just när konstant smärtlindring behövs dygnets alla timmar dag ut och dag in. Att endel svarar bättre på alvedon 665 mg även vid enstaka tillfällen ser jag faktiskt hur elakt det än kan låta inte som en orsak till att skriva ut något som kan ge så allvarliga skador om det används som vanliga alvedon. Det är ju den förskrivningen som har gjort att vi har hamnat i det läget vi är i, tusentals människor får inte längre tillgång till den smärtlindring de behöver varje dag. Jag ser inte det som konstigare än att man inte får morfin utskrivet för att man har vanlig huvudvärk en dag.
 
Med långvarig smärta tänker jag i det här fallet på när konstant smärtlindring behövs under en tid. Det jag syftar på är att det inte ska skrivas ut utan att patienten är mycket medveten om att det här inte är något som ska tas vid enstaka tillfällen utan just när konstant smärtlindring behövs dygnets alla timmar dag ut och dag in. Att endel svarar bättre på alvedon 665 mg även vid enstaka tillfällen ser jag faktiskt hur elakt det än kan låta inte som en orsak till att skriva ut något som kan ge så allvarliga skador om det används som vanliga alvedon. Det är ju den förskrivningen som har gjort att vi har hamnat i det läget vi är i, tusentals människor får inte längre tillgång till den smärtlindring de behöver varje dag. Jag ser inte det som konstigare än att man inte får morfin utskrivet för att man har vanlig huvudvärk en dag.

Okej, vissa människor förtjänar smärta, andra inte med andra ord. Tack!
 
Jag undrar också lite försiktigt om inte fler människor med kroniska smärtor skulle vara mer hjälpta av fysisk terapi än medicinsk. Är det inte ganska vanligt att även mycket starka smärtstillande mister sin verkan efter lång tids bruk? (Och leder till beroende)

Jag baserar detta på att det lätt blir att man blir extremt orörlig och stillasittande när man har kroniska problem med smärta, och att det blir en ond cirkel som gör problemen allt värre.

Jag menar inte att alla smärttillstånd kan avhjälpas med rörelse, men vad som startar som ett relativt sett litet problem (där litet är tex ond nacke pga stillasittande jobb och stort problem är förlorad kroppsdel) kan förvärras av att man blir passiv eftersom man har ont, och får allt mer ont och behöver allt starkare smärtlindring. (Som blir allt mindre verksam varpå smärtorna blir större och passiviteten ökar ännu mer)

Det fokuseras ofta mycket på medicinering men det dämpar ju bara symptomen och löser inte grundproblemet.

Det handlar inte om att man nödvändigtvis skall börja på gym. Men börja väldigt försiktigt med skonsam ”träning” som tex Tai Chi, Kundalini yoga och andra typer av rörelseträning som ökar kroppsmedvetenheten och kroppskontrollen och inte minst får igång cirkulation och funktion i de muskler som gått i försvar och kroppen valt att koppla bort för att undgå smärtan.
 
Jag har 4 stackars tabletter 665 kvar och bävar inför att de ska ta slut. För mig är det skillnaden på en natts sömn eller inte. Vanliga paracetamol preparat dämpar smärta i ca 4 timmar (på mig) 665 i 7 :(
 
Jag har 4 stackars tabletter 665 kvar och bävar inför att de ska ta slut. För mig är det skillnaden på en natts sömn eller inte. Vanliga paracetamol preparat dämpar smärta i ca 4 timmar (på mig) 665 i 7 :(
Nu kanske du behöver just paracetamol men tex naproxen har ju också lång verkningstid.
 
Jag undrar också lite försiktigt om inte fler människor med kroniska smärtor skulle vara mer hjälpta av fysisk terapi än medicinsk. Är det inte ganska vanligt att även mycket starka smärtstillande mister sin verkan efter lång tids bruk? (Och leder till beroende)

Jag baserar detta på att det lätt blir att man blir extremt orörlig och stillasittande när man har kroniska problem med smärta, och att det blir en ond cirkel som gör problemen allt värre.

Jag menar inte att alla smärttillstånd kan avhjälpas med rörelse, men vad som startar som ett relativt sett litet problem (där litet är tex ond nacke pga stillasittande jobb och stort problem är förlorad kroppsdel) kan förvärras av att man blir passiv eftersom man har ont, och får allt mer ont och behöver allt starkare smärtlindring. (Som blir allt mindre verksam varpå smärtorna blir större och passiviteten ökar ännu mer)

Det fokuseras ofta mycket på medicinering men det dämpar ju bara symptomen och löser inte grundproblemet.

Det handlar inte om att man nödvändigtvis skall börja på gym. Men börja väldigt försiktigt med skonsam ”träning” som tex Tai Chi, Kundalini yoga och andra typer av rörelseträning som ökar kroppsmedvetenheten och kroppskontrollen och inte minst får igång cirkulation och funktion i de muskler som gått i försvar och kroppen valt att koppla bort för att undgå smärtan.

Vad får dig att tro att det bara är tabletter som gäller för smärtlindring?
Smärtstillande är en del av en palett av saker som lindrar kronisk, svår smärta. För många av oss FINNS det inget som "löser grundproblemet" utan resten av livet kommer vi hantera vår smärta för att ha ett fungerande liv. Smärthanteringen går på många olika ben för att fungera.
OCh ja, jag hugger rätt bra på detta, för det är väldigt provocerande och idiotförklarande, även om jag förstår att okunskapen finns hos dig.
 
Jag undrar också lite försiktigt om inte fler människor med kroniska smärtor skulle vara mer hjälpta av fysisk terapi än medicinsk.

Jag menar på att de med kronisk svår smärta faktiskt tack vare mediciner kan vara aktiva och att det blir positivt för kroppen.

Det är klart att de som är friska och smärtfria tycker att det bara är att ta sig i kragen och röra på sig- och det funkar säkert ett tag- med lite vilja och jävlar anamma- men när åren går och smärttillståndet faktiskt är mer eller mindre oförändrat- jo det är så med vissa allvarliga kroniska sjukdomar, då är det nog nödvändigt med hjälp för att få lite andrum.
 
Jag menar inte att alla smärttillstånd kan avhjälpas med rörelse, men vad som startar som ett relativt sett litet problem (där litet är tex ond nacke pga stillasittande jobb och stort problem är förlorad kroppsdel) kan förvärras av att man blir passiv eftersom man har ont, och får allt mer ont och behöver allt starkare smärtlindring.

Jag tror inte någon här snackar om att man har blivit sämre av en stel nacke på jobbet. Utan det är i mångt långvariga kroniska smärtsjukdomar/ tillstånd. Det är en helt annan sak.
 
Det är tyvärr en oro som är befogad. Nu behöver jag tack och lov inte dagligt intag längre men jag minns vilken enorm skillnad det blev på smärtlindringen när alvedon 665 mg kom! Jag slapp de enorma svängningarna i smärtlindringen, smärtlindringen blev jämnare och så mycket effektivare för att ta smärtstillande när smärtan redan är hög hjälper inte alls lika bra som när lindringen är konstant. Det är enormt sorgligt att missbruk/felbruk av medicin gör att så många får sämre smärtlindring men jag tror att tillverkaren får ta på sig det här för de gjorde en enorm miss när de kallade medicinen för ett så välkänt namn som alvedon. Folk läser inte utan tar "som de alltid har gjort" och då blir det så tråkiga följder. De hade kunnat ge medicinen ett helt annat namn, läkarkåren hade kunnat skriva ut den restriktivt och enbart till de som behöver långvarig konstant smärtlindring och problemet hade aldrig uppstått.
Jo men någon skrev här på Buke att 665 gav svårare förgiftning även om Pat tagit enligt ordinarie dos. Så jag tycker nog att det ändå var bra att de drog tillbaka den.
 
Jag undrar också lite försiktigt om inte fler människor med kroniska smärtor skulle vara mer hjälpta av fysisk terapi än medicinsk. Är det inte ganska vanligt att även mycket starka smärtstillande mister sin verkan efter lång tids bruk? (Och leder till beroende)

Jag baserar detta på att det lätt blir att man blir extremt orörlig och stillasittande när man har kroniska problem med smärta, och att det blir en ond cirkel som gör problemen allt värre.

Jag menar inte att alla smärttillstånd kan avhjälpas med rörelse, men vad som startar som ett relativt sett litet problem (där litet är tex ond nacke pga stillasittande jobb och stort problem är förlorad kroppsdel) kan förvärras av att man blir passiv eftersom man har ont, och får allt mer ont och behöver allt starkare smärtlindring. (Som blir allt mindre verksam varpå smärtorna blir större och passiviteten ökar ännu mer)

Det fokuseras ofta mycket på medicinering men det dämpar ju bara symptomen och löser inte grundproblemet.

Det handlar inte om att man nödvändigtvis skall börja på gym. Men börja väldigt försiktigt med skonsam ”träning” som tex Tai Chi, Kundalini yoga och andra typer av rörelseträning som ökar kroppsmedvetenheten och kroppskontrollen och inte minst får igång cirkulation och funktion i de muskler som gått i försvar och kroppen valt att koppla bort för att undgå smärtan.
Jag har inte sådan smärta alls - men även jag tycker att det du skriver är idiotförklarande. Frågan är väl snarast om rejäl medicinering ens hjälper de drabbade så att de kan t ex göra yoga.

För mig låter det som ungefär samma underskattning av såväl problematik som den drabbades fattningsgåvor som ”har du funderat på att äta mindre och röra dig mer?” till någon som är 165 lång och väger 120 kg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 779
Senast: Anna-L
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 477
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 205
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp