Bukefalos 28 år!

Alvedon 665 slutar säljas. Nu då?

Endometrios. Tål inte p-piller rätt av, har en annan hormonbehandling som har fått smärt-dagarna gå ner från 2 veckor per månad till 2-4 dagar, så en ordentlig förbättring, men de dagarna är ju så att man inte kan stå, gå på toaletten, sitta, äta, sova .etc
Jag har fortfarande ont med ipren + alvedon 665, men det är tolererbart.
Jag har för mig att en släkting med detta har en lösning med Försäkringskassan. Att det är fk som står för att hon är hemma dessa dagar så hon inte får problem med jobbet. Detta borde du kunna fråga din läkare om.
 
Eftersom den endast dras in i EU så borde möjligheten att söka licens för ex amerikansk förpackning av "alvedon 665" finnas för de som behöver den. Förutsatt att formuleringen finns i usa eller annat land utanför eu.

Om det är möjligt så kan de personer där läkarna kan motivera varför 665 är nödvändig ändå få sin behandling och fungera i vardagen.

Licenser är fantastiska till undantagspersoner som behöver något särskilt ej godkänt i Sverige!

Mvh farmaceut
 
Fast då får man skriva upp när man tog den. Det är inte så svårt. Har man glömt så får man vänta tills det hade gått att ta en ny dos om man hade tagit den förra dosen.

Att vara glad att en så revolutionerande medicin dras in, ja jag vet inte vad jag ska säga. Jag blir så ledsen men också provocerad. Hur kan man vara glad för att något som för många är det som faktiskt hjälper dras in? Som kommer göra att fler människor måste ta (mer) opiater och att än fler dukar under av smärtor? Smärtvården i vårt land är sedan länge nästintill obefintlig och under all kritik, måste den bli än sämre? Undrar vad det är mer som behöver dras in för att vissa människor inte tar sitt eget ansvar? Listan lär bli lång om vi ska gå den vägen.
Ja, jag är glad. Det är ju inte min mamma som är orsaken till att det dras in utan pga biverkningarna och riskerna med preparatet och som jag skrev så glömmer hon bort att ta tabletterna eftersom hon försöker undvika att äta mer än nödvändigt. Tror du verkligen att hon skulle komma ihåg att skriva upp varenda gång hon tagit dem om hon inte kommer ihåg om hon tagit någon?

Min mamma har haft värk så länge jag kan komma ihåg och jag vet förbannat väl bristerna i sjukvården då jag redan för över 30 år sedan hade god lust att träffa en viss professor i en mörk gränd och presentera honom för ett basebollträ, för att sedan tala om för honom att hans värk var inbillning! :mad:

Så att "ta sitt eget ansvar" är ett hån mot dem som lever ett liv med värk och som får svåra biverkningar och i det här fallet leverskador. Nog :devil: tog jag eget ansvar som kämpade med mina tabletter som bara fick mig att må sämre och som ledde till att den läkaren som skrev ut dem och som till sist orkade öppna FASS, sedan slängde ut mig med orden att "tål jag inte det här så tål jag inget annat". :crazy: :cry: :banghead:

Tråkigt att ett preparat som fungerar för dig blir indraget, men det blir som sagt inte indraget för att läkemedelsbolagen tycker det är roligt utan pga biverkningarna som anses vara för allvarliga och som drabbat många fler.
 
Jag tål inte heller paracetamol utan mår illa av den. Enligt rekommendation av min svägerska som är SSK tar jag en ipren och en (vanlig) paracetamol - ja okej mer ipren eftersom det är vad jag missbrukar. Tydligen är det vanligt att man ger det inom vården vid smärta.

Eftersom jag dessutom har en muterad gen av något slag som gör att jag inte metaboliserar något som går via levern (eller mycket långsamt) så blir det ännu värre med läkemedel som paracetamol har jag fattat det som och stannar kvar i kroppen mycket längre. :cautious: Citodon fattar jag inte hur någon kan missbruka. Gud vad illa man mår av det. Jag tål inte morfin heller utan spyr som en katt. :meh: En läkare upplyste mig om att drack jag alkohol och åt vissa tabletter på samma gång så blir det akuten.
 
Ja, jag är glad. Det är ju inte min mamma som är orsaken till att det dras in utan pga biverkningarna och riskerna med preparatet och som jag skrev så glömmer hon bort att ta tabletterna eftersom hon försöker undvika att äta mer än nödvändigt. Tror du verkligen att hon skulle komma ihåg att skriva upp varenda gång hon tagit dem om hon inte kommer ihåg om hon tagit någon?

Min mamma har haft värk så länge jag kan komma ihåg och jag vet förbannat väl bristerna i sjukvården då jag redan för över 30 år sedan hade god lust att träffa en viss professor i en mörk gränd och presentera honom för ett basebollträ, för att sedan tala om för honom att hans värk var inbillning! :mad:

Så att "ta sitt eget ansvar" är ett hån mot dem som lever ett liv med värk och som får svåra biverkningar och i det här fallet leverskador. Nog :devil: tog jag eget ansvar som kämpade med mina tabletter som bara fick mig att må sämre och som ledde till att den läkaren som skrev ut dem och som till sist orkade öppna FASS, sedan slängde ut mig med orden att "tål jag inte det här så tål jag inget annat". :crazy: :cry: :banghead:

Tråkigt att ett preparat som fungerar för dig blir indraget, men det blir som sagt inte indraget för att läkemedelsbolagen tycker det är roligt utan pga biverkningarna som anses vara för allvarliga och som drabbat många fler.
Kommer man inte ihåg så väntar man till nästa dos går att ta. Har man lätt för att glömma får man själv, anhörig eller vården utarbeta system för att inte glömma viktiga saker. Det är inte ett alternativ att ta ännu en dos om man inte minns om man har tagit eller inte. Det gäller inte bara alvedon 665 mg utan all medicin.

Med eget ansvar syftar jag på att inte överdosera. Att läkare har koll och följer upp enligt rekommendationerna är givetvis deras ansvar.
Att läkare beter sig som idioter och inte remitterar till någon som kan har inte heller med alvedon 665 mg vara eller inte vara att göra. Fel människa på fel plats kommer säkerligen alltid att finnas.

Jag behöver dem tack och lov inte längre, de gånger jag behöver paracetamol klarar jag mig med vanliga alvedon men jag har inte glömt för det. Jag reagerar inte för egen del utan för att jag vet vilken skillnad de gör för så många. Jag vet hur många det är som har dem som livlina och jag ser så mycket hellre att de blir kvar än att människor måste gå på eller höja sin befintliga dos av opiater.

Kanske är en licens som @Kaki skriver om en lösning.
 
Personligen: Jag kommer sakna dem... har klart mindre ont när jag kör 665 2x3 än 500 2x3-4. Är ju inte så ofta det blir den där fjärde gången, och den modifierad frisättningen är skön.
Professionellt: det var länge sen jag hade så ont i magen som när jag försökte rädda livet på min senaste Alvedon 665-intox. ”Vanliga” alvedon-intoxer kan man slappna av med efter några timmar. 665orna? Not so much. Där kommer jag inte att sakna dem.
Licensförslaget låter ju mycket rimligt till dem det verkligen inte finns lämpliga godkända läkemedel för.
 
Kommer man inte ihåg så väntar man till nästa dos går att ta. Har man lätt för att glömma får man själv, anhörig eller vården utarbeta system för att inte glömma viktiga saker. Det är inte ett alternativ att ta ännu en dos om man inte minns om man har tagit eller inte. Det gäller inte bara alvedon 665 mg utan all medicin.

Med eget ansvar syftar jag på att inte överdosera. Att läkare har koll och följer upp enligt rekommendationerna är givetvis deras ansvar.
Att läkare beter sig som idioter och inte remitterar till någon som kan har inte heller med alvedon 665 mg vara eller inte vara att göra. Fel människa på fel plats kommer säkerligen alltid att finnas.

Jag behöver dem tack och lov inte längre, de gånger jag behöver paracetamol klarar jag mig med vanliga alvedon men jag har inte glömt för det. Jag reagerar inte för egen del utan för att jag vet vilken skillnad de gör för så många. Jag vet hur många det är som har dem som livlina och jag ser så mycket hellre att de blir kvar än att människor måste gå på eller höja sin befintliga dos av opiater.

Kanske är en licens som @Kaki skriver om en lösning.
Nä jag är inte heller drabbad personligen. Fick sånna en gång när jag brutit ett revben och de som blev över är perfekta vid svår influensa då man får sova 6-8h innan man vaknar svettig istället för 4-6. Men har stenkoll på doseringar så yrkesskadad som jag är.

Men som i mitt yrke så tycker jag väldigt synd om alla som nu drabbas för att andra gör fel! Många älskar 665!
 
Nä jag är inte heller drabbad personligen. Fick sånna en gång när jag brutit ett revben och de som blev över är perfekta vid svår influensa då man får sova 6-8h innan man vaknar svettig istället för 4-6. Men har stenkoll på doseringar så yrkesskadad som jag är.

Men som i mitt yrke så tycker jag väldigt synd om alla som nu drabbas för att andra gör fel! Många älskar 665!
Du verkar totalt ha missat att den har gett svåra biverkningar så som leverskador trots att man användt dom enligt ordination.
 
Du verkar totalt ha missat att den har gett svåra biverkningar så som leverskador trots att man användt dom enligt ordination.

Ja, eftersom det inte står något om det i media så är det inte lätt att veta. Allt som skrivs är problemen med att behandla överdoser.
 
Personligen: Jag kommer sakna dem... har klart mindre ont när jag kör 665 2x3 än 500 2x3-4. Är ju inte så ofta det blir den där fjärde gången, och den modifierad frisättningen är skön.
Professionellt: det var länge sen jag hade så ont i magen som när jag försökte rädda livet på min senaste Alvedon 665-intox. ”Vanliga” alvedon-intoxer kan man slappna av med efter några timmar. 665orna? Not so much. Där kommer jag inte att sakna dem.
Licensförslaget låter ju mycket rimligt till dem det verkligen inte finns lämpliga godkända läkemedel för.
Så det kan vara den som är boven till mitt magonda?
 
Ja, eftersom det inte står något om det i media så är det inte lätt att veta. Allt som skrivs är problemen med att behandla överdoser.
Mycket möjligt, men tänk vilket ramaskri det skulle bli om man gick ut med att det även blir så på normal dosering. Dom vill knappast få människor att köpa mindre medicin än vad som redan görs.
 
Den tas bort pga av att många fått förgiftningsymptom på den ”vanliga” doseringen. Den är för stark helt enkelt för att kroppen inte ska ta skada både vid korta och längre behandlingar.
Har inte hört att det ska komma ut nån ny variant. Bara att denna ska tas bort.

Nej, den är inte "för stark" men det är svårare att behandla överdoseringar eftersom den är långverkande.
 
Du verkar totalt ha missat att den har gett svåra biverkningar så som leverskador trots att man användt dom enligt ordination.
Fast leverskador kan vanlig paracetamol utan modifierad frisättning också ge. Det är inte unikt för alvedon 665 mg utan gäller för all paracetamol.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 875
Senast: fejko
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 820
Senast: Anna-L
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 652
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 447
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp