Alvedon 665 slutar säljas. Nu då?

Jag har för mig att en släkting med detta har en lösning med Försäkringskassan. Att det är fk som står för att hon är hemma dessa dagar så hon inte får problem med jobbet. Detta borde du kunna fråga din läkare om.

Fast problem med jobbet blir det ändå, med korttidsfrånvaro. De måste ta in en vikarie, med kort varsel. Inte direkt populärt.
Jag vill helst inte att de ska veta. De har ingenting med det att göra.

Med bra värktabletter har jag kunnat iaf få känna på hur det är att ha ett helt normalt liv, utan att behöva detaljplanera efter när jag tror att värken ska komma (och mensen är inte ens regelbunden med hormonerna jag äter, felmarginal på 5 dagar +- ). Jag kan liksom boka en resa och åka i alla fall, oavsett tid på månaden, eller om mensen har råkat flytta på sig. Jag behöver inte förklara några krämpor på jobbet, bara jobba.

Alltså, det är svårt att förklara hur mycket lättare precis allt blev sen jag fick vettig smärtlindring.

Finns ju väl också andra mediciner som är hemska vid överdosering? Kan inte tänka mig att det är jättelattjo att överdosera citodon etc. Andra mediciner som har både leverskador som biverkning, och vid överdosering. På så vis kan ju inte alvedon 665 vara något särskilt speciellt? Det är receptbelagd medicin, inte godis.
 
Fast problem med jobbet blir det ändå, med korttidsfrånvaro. De måste ta in en vikarie, med kort varsel. Inte direkt populärt.
Jag vill helst inte att de ska veta. De har ingenting med det att göra.

Med bra värktabletter har jag kunnat iaf få känna på hur det är att ha ett helt normalt liv, utan att behöva detaljplanera efter när jag tror att värken ska komma (och mensen är inte ens regelbunden med hormonerna jag äter, felmarginal på 5 dagar +- ). Jag kan liksom boka en resa och åka i alla fall, oavsett tid på månaden, eller om mensen har råkat flytta på sig. Jag behöver inte förklara några krämpor på jobbet, bara jobba.

Alltså, det är svårt att förklara hur mycket lättare precis allt blev sen jag fick vettig smärtlindring.

Finns ju väl också andra mediciner som är hemska vid överdosering? Kan inte tänka mig att det är jättelattjo att överdosera citodon etc. Andra mediciner som har både leverskador som biverkning, och vid överdosering. På så vis kan ju inte alvedon 665 vara något särskilt speciellt? Det är receptbelagd medicin, inte godis.
Citodon innehåller 500mg paracetamol o 30mg kodein.
 
Kommer man inte ihåg så väntar man till nästa dos går att ta. Har man lätt för att glömma får man själv, anhörig eller vården utarbeta system för att inte glömma viktiga saker. Det är inte ett alternativ att ta ännu en dos om man inte minns om man har tagit eller inte. Det gäller inte bara alvedon 665 mg utan all medicin.

Med eget ansvar syftar jag på att inte överdosera. Att läkare har koll och följer upp enligt rekommendationerna är givetvis deras ansvar.
Att läkare beter sig som idioter och inte remitterar till någon som kan har inte heller med alvedon 665 mg vara eller inte vara att göra. Fel människa på fel plats kommer säkerligen alltid att finnas.

Jag behöver dem tack och lov inte längre, de gånger jag behöver paracetamol klarar jag mig med vanliga alvedon men jag har inte glömt för det. Jag reagerar inte för egen del utan för att jag vet vilken skillnad de gör för så många. Jag vet hur många det är som har dem som livlina och jag ser så mycket hellre att de blir kvar än att människor måste gå på eller höja sin befintliga dos av opiater.

Kanske är en licens som @Kaki skriver om en lösning.
Om man inte tar det regelbundet, hur vet man då om det är säkert att ta "nästa gång" ifall man glömt om man tagit nån eller inte? :confused::confused::confused:

Min mamma är inte omyndigförklarad av varesig familj eller vård, så hur du har tänkt att vi ska sitta och övervaka henne från upp till 70 mil när syrran som är den som bor närmast jobbar fattar jag faktiskt inte. Hon är pensionär men klarar sig själv, städar, tvättar och handlar själv och du tycker att mina syskon och jag ska sitta och övervaka hennes oregelbundna behov av värktabletter? O_o
 
Fast problem med jobbet blir det ändå, med korttidsfrånvaro. De måste ta in en vikarie, med kort varsel. Inte direkt populärt.
Jag vill helst inte att de ska veta. De har ingenting med det att göra.

Med bra värktabletter har jag kunnat iaf få känna på hur det är att ha ett helt normalt liv, utan att behöva detaljplanera efter när jag tror att värken ska komma (och mensen är inte ens regelbunden med hormonerna jag äter, felmarginal på 5 dagar +- ). Jag kan liksom boka en resa och åka i alla fall, oavsett tid på månaden, eller om mensen har råkat flytta på sig. Jag behöver inte förklara några krämpor på jobbet, bara jobba.

Alltså, det är svårt att förklara hur mycket lättare precis allt blev sen jag fick vettig smärtlindring.

Finns ju väl också andra mediciner som är hemska vid överdosering? Kan inte tänka mig att det är jättelattjo att överdosera citodon etc. Andra mediciner som har både leverskador som biverkning, och vid överdosering. På så vis kan ju inte alvedon 665 vara något särskilt speciellt? Det är receptbelagd medicin, inte godis.
Ja det är klart att det blir problem om du har ett jobb som kräver ständig närvaro. Hon jag pratar om tror jag har ett mer anpassningsbart arbete där det kanske inte är nödvändigt att ta in vikarie utan det går att lösa ändå.
 
Om man inte tar det regelbundet, hur vet man då om det är säkert att ta "nästa gång" ifall man glömt om man tagit nån eller inte? :confused::confused::confused:

Min mamma är inte omyndigförklarad av varesig familj eller vård, så hur du har tänkt att vi ska sitta och övervaka henne från upp till 70 mil när syrran som är den som bor närmast jobbar fattar jag faktiskt inte. Hon är pensionär men klarar sig själv, städar, tvättar och handlar själv och du tycker att mina syskon och jag ska sitta och övervaka hennes oregelbundna behov av värktabletter? O_o
Kl 14 funderar hon på om hon tog tabletten eller inte men kan omöjligt minnas vilket, då får hon vänta i åtta timmar (om det handlar om alvedon 665 mg) innan hon tar dosen. Svårare än så är det ju inte.

Vad omyndigförklarande kommer in förstår jag inte alls. Det finns inte ens längre i Sverige. Hjälp kan man behöva oavsett.
 
Kl 14 funderar hon på om hon tog tabletten eller inte men kan omöjligt minnas vilket, då får hon vänta i åtta timmar (om det handlar om alvedon 665 mg) innan hon tar dosen. Svårare än så är det ju inte.

Vad omyndigförklarande kommer in förstår jag inte alls. Det finns inte ens längre i Sverige. Hjälp kan man behöva oavsett.
Varför ska hon vänta till kl 22 om hon inte kommer ihåg ifall hon har tagit någon tablett? Hur underlättar det öht?

Hon äter inte regelbundet, så vad har det öht med att vänta på åtta timmar från när att göra?
 
Då får du läsa på.
Det kan ju vara så att andra EU länder valt att fasa ut den senare under året, kollade med mina vänner i Ungern o Rumänien dom har inte hört ett ljud om att den ska stoppas.
För övrigt så kan den köpas receptfritt i båda länderna ,så dom verkar inte ha några alvedonknarkare där
 
Men det här handlar inte bara om "att sköta sig", eller ens missbruk.

Vissa, och tydligen alldeles för många, t.ex. jag, har blivit "förgiftade" trots minutiöst skött medicinering (dosett, larm, anteckningar) , med normaldos föreskriven av läkare, efter en operation.

VC-läkaren misstrodde mig till en början, det kunde bara inte vara medicinens fel, utan jag skulle ha haft dålig ordning på hur jag tog tabletterna. Det hade jag icke!
Alltså, det finns säkert medicin som inte alla tål, jag är inte läkare eller farmaceut men studier är ju gjorda på gruppnivå och då finns det ju alltid undantag. Trist för dem som drabbas, men man måste ha de läkemedel som i rätt dosering ger minst antal biverkningar hos så många som möjligt. Och där tycker jag paracetamol verkar väldigt bra.
 
Alltså, det finns säkert medicin som inte alla tål, jag är inte läkare eller farmaceut men studier är ju gjorda på gruppnivå och då finns det ju alltid undantag. Trist för dem som drabbas, men man måste ha de läkemedel som i rätt dosering ger minst antal biverkningar hos så många som möjligt. Och där tycker jag paracetamol verkar väldigt bra.
Men det är inte Alvedon (paracetamol) i största allmänhet som ska plockas bort, det är den med modifierad frisättning, Alvedon 665!
Det är den varianten som ställer till problem alltför ofta, även för personer som använder den enligt ordination.
 
Men det är inte Alvedon (paracetamol) i största allmänhet som ska plockas bort, det är den med modifierad frisättning, Alvedon 665!
Det är den varianten som ställer till problem alltför ofta, även för personer som använder den enligt ordination.

Ja? Och det är just den med modifierad frisättning som gör att man kan ta den exakt samtidigt med ipren istället för att behöva plocka med tabletter varannan timma, att man kan få sova 8 timmar, och att man inte måste vänta som en mask som vrider sig på en krok, till nästa tillfälle man får ta mera smärtstillande (alvedon).

Alvedon 665 tar man inte bara för att, man gör det för att man tål alvedon bra, får rätt bra smärtlindring när det fungerar som bäst, men vanlig alvedon utan modifierad frisättning når inte "hela vägen" så att säga.
 
Ja? Och det är just den med modifierad frisättning som gör att man kan ta den exakt samtidigt med ipren istället för att behöva plocka med tabletter varannan timma, att man kan få sova 8 timmar, och att man inte måste vänta som en mask som vrider sig på en krok, till nästa tillfälle man får ta mera smärtstillande (alvedon).

Alvedon 665 tar man inte bara för att, man gör det för att man tål alvedon bra, får rätt bra smärtlindring när det fungerar som bäst, men vanlig alvedon utan modifierad frisättning når inte "hela vägen" så att säga.
Jag svarade inte dig, jag förstår dina bevekelsegrunder för varför du vill använda Alvedon 665.
Och jag respekterar i högsta grad att det är en problematisk situation för dig när läkemedlet tas bort.

Den jag svarade, skrev så att det kunde uppfattas som om alla varianter av Paracetamol skulle "förbjudas". Och så är det inte.

Jag har aldrig tidigare haft allvarligare problem med någon medicin, annat sedvanliga magproblem med penicillin, och likartade problem med Diklofenak, men dessa problem är ju triviala jämfört med en utslagen (helt eller delvis) lever! Och det var det jag drabbades av p.g.a. Alvedon 665.

Bara för att många (de flesta?) barnen vars mammor åt Neurosedyn, födde oskadade barn, så vore det inte ett skäl att fortsätta använda det läkemedlet på samma sätt som innan man upptäckt att det kunde ge skadade barn. Det räcker med att "tillräckligt många", som använder ett läkemedel rätt, får skador, för att läkemedlet ska stoppas. Läkemedel ska vara säkra att använda på "populationsnivå".

Dock så borde det finnas en särskilt lösning (t.ex. licens som diskuterats tidigare), så att särskilt behövande , där inget alternativ finns, ska kunna få fortsätta med "sitt" fungerande läkemedel, i det här fallet Alvedon 665.

Hittills verkar Alvedon 665 har skrivits ut tämligen slentrianmässigt efter t.ex. operationer. Det kommer att få ett slut nu, och förhoppningsvis så kommer en hel skador att kunna undvikas.
 
Åh va synd! Den enda som hjälper mig! Fått ett helt annat liv med den (mensvärk). När börjar det gälla? Kan kanske försöka få läkaren att skriva ut innan?
 
Om "inte så väldigt mycket bättre" för dig är kunna jobba och komma ut istället för att få sitta hemma i soffan sovandes hela dygnet och inte kunna köra bil t.ex så här du ett helt annat tänk än mig. Och då förstår jag att man inte fattar vilken grej det här är.
"Kliniken" är ett av Sveriges större universitetssjukhus. En annan "klinik" är akuten på Danderyds sjukhus. För att ta upp exempel på "kliniker" som använder den. Använde den.

Kostnaden för skattebetalarna är en rätt svår fråga att svara på eftersom många människor pga egna val kostar många kronor mer än andra redan nu.

Nja.
Du utgår från en individuell situation i ditt resonemang, vilket är rimligt ur din synvinkel.
Jag utgår från de data och den statistik som ligger bakom, och skriver utifrån skillnaden på gruppnivå.
På gruppnivå är det inte så stor skillnad, faktiskt, även om det finns individer där det gjort stor skillnad.

Vi har helt enkelt olika utgångspunkt där min är det generella och din är det individuella.
 
Fast problem med jobbet blir det ändå, med korttidsfrånvaro. De måste ta in en vikarie, med kort varsel. Inte direkt populärt.
Jag vill helst inte att de ska veta. De har ingenting med det att göra.

Med bra värktabletter har jag kunnat iaf få känna på hur det är att ha ett helt normalt liv, utan att behöva detaljplanera efter när jag tror att värken ska komma (och mensen är inte ens regelbunden med hormonerna jag äter, felmarginal på 5 dagar +- ). Jag kan liksom boka en resa och åka i alla fall, oavsett tid på månaden, eller om mensen har råkat flytta på sig. Jag behöver inte förklara några krämpor på jobbet, bara jobba.

Alltså, det är svårt att förklara hur mycket lättare precis allt blev sen jag fick vettig smärtlindring.

Finns ju väl också andra mediciner som är hemska vid överdosering? Kan inte tänka mig att det är jättelattjo att överdosera citodon etc. Andra mediciner som har både leverskador som biverkning, och vid överdosering. På såvis kan ju inte alvedon 665 vara något särskilt speciellt? Det är receptbelagd medicin, inte godis.

Problemet med att överdosera Citodon är att man överdoserar paracetamol... det vill säga exakt samma problem som med att överdosera "vanliga" alvedon...
 
Alltså, det finns säkert medicin som inte alla tål, jag är inte läkare eller farmaceut men studier är ju gjorda på gruppnivå och då finns det ju alltid undantag. Trist för dem som drabbas, men man måste ha de läkemedel som i rätt dosering ger minst antal biverkningar hos så många som möjligt. Och där tycker jag paracetamol verkar väldigt bra.

Värdering av vilka biverkningar som anses problematiska är ju vad de får för konsekvenser.
Om man får en leversvikt som inte går att häva, och som kan uppstå relativt sent i förloppet av en relativt låggradig överdosering så är det inte så bra.
Behandlingen som står till buds vid paracetamolorsakad leversvikt som man inte klarar behandla i akutskedet kan vara levertransplantation.
Finns det ingen ledig lever så är konsekvensen döden.

Det krävs inte stor överdosering för att riskera allvarlig leverskada med paracetamol.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 539
Senast: fejko
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Anna-L
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 494
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 237
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp