Amazon i Sverige

Kommer du att handla på Amazon när de öppnar seriöst här i Sverige?

  • Ja!

    Röster: 15 17,6%
  • Bara om de är bättre/snabbare än Postnord etc.

    Röster: 3 3,5%
  • Ibland.

    Röster: 16 18,8%
  • Nej!

    Röster: 51 60,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85
Jag måste erkänna att jag har mycket dålig koll på Amazon och vad de egentligen gör/säljer.
Jag använder Amazon för att köpa saker till min partner i USA (svårt med betallösningar i småbutiker när man handlar från utlandet). Köper saker som stativ till mobilen, prenumeration på hans favoritkaffe, underkläder, sexleksaker, böcker... de har ALLT. Vi prenumererar även på deras streamingtjänst (som så klart har bäst utbud...)...
 
Amazons ägare är världens rikaste man, ägnar sig åt en massa rätt läskiga övervakningslösningar och anställda i USA har tex dött av hjärtinfarkt pga hysteriskt varm arbetsmiljö på lagret -de andra anställda uppmanades att fortsätta plocka ordrar... Arbetsvillkoren hos Amazon i USA är verkligen förkastliga!

Även om vissa saker regleras av facket så är arbetsmiljö styrt av Svensk lag !

Att ett företag inte vill ha facket på sin arbetsplats är helt och hållet upp till företaget. Att folk väljer att jobba under odrägliga former är upp till dem.
Tror ni verkligen att folk är lika desperata som i USA ? I USA jobbar en del 3 jobb för att få ihop till hyra och mat.
 
Även att göra det lilla man kan? Det kan man ju säga om mycket annars.

Tillägg: Och Amazon är inte riktigt en mygga skulle jag vilja påstå, snarare en stor kamel :D

Jag anser att bojkotta Amazon inte gör någon som helst skillnad. Jag väljer mina väderkvarnar med omsorg... jag orkar inte gå och vara indignerad över alltför mycket.
 
Även om vissa saker regleras av facket så är arbetsmiljö styrt av Svensk lag !

Att ett företag inte vill ha facket på sin arbetsplats är helt och hållet upp till företaget. Att folk väljer att jobba under odrägliga former är upp till dem.
Tror ni verkligen att folk är lika desperata som i USA ? I USA jobbar en del 3 jobb för att få ihop till hyra och mat.

Nä, det är inte alls upp till företaget i Sverige. Vi har föreningsfrihet här... och att säga att folk har råd att välja var de jobbar visar enbart på hur privilegierad du är.
 
Inte min sak att hitta en lösning. Inte mer än att jag tycker att svenska regler ska följas, av ALLA företag i Sverige.

Att utmåla ett företag som Hin Håle är lite naivt. Få av de stora är som sagt trevliga.
Fast ingen har väl påstått att andra företag är trevliga? :confused:

Och följa svenska regler har väl ingen sagt att man inte ska göra? Jag personligen har bara uttryckt tvivel på att de kommer att inte försöka bryta eller sträcka på reglerna iallafall.
 
Säljer allt möjligt vad jag vet. Och dumpar priserna tills motståndarna går i konkurs, vilket de har råd med tack vare sämre arbetsvillkor etc.

Jag har även för mig att de köper upp varor (alltså de gör inte varorna själva) från mindre företag, så man bör kunna använda Amazon för att leta upp dessa mindre företag och sedan köpa direkt från dem. Jag läste iallafall det som ett tips på en hemsida, vet inte riktigt hur korrekt det är.

Tillägg: Plus att i USA så levererar de även paketen själva, och stoltserar med väldigt snabb leveranstid. Vilket är inte alltid så positivt egentligen.

Bättre referenser än så får du komma med.

Amazon säljer varor från alla möjliga tillverkare (Sony, Nike, Adidas, Kitchen Aid osv). De senaste åren har de även tagit fram egna produkter, precis som att de producerar eget material till sin streamingtjänst.

Sedan har säljare (både företag och och privata säljare) möjlighet att sälja via Amazons plattform och det är där deras påtryckningsmedel kommer in.

Att snabba leveranser skulle vara ett problem kan jag inte se, jag fullkomligt ÄLSKAR Instabox!
 
Fast ingen har väl påstått att andra företag är trevliga? :confused:

Och följa svenska regler har väl ingen sagt att man inte ska göra? Jag personligen har bara uttryckt tvivel på att de kommer att inte försöka bryta eller sträcka på reglerna iallafall.

Nej men du har heller inte startat en tråd och förfasat dig över dem, det var det jag bemötte. Jag kan inte se varför man ska vara så upprörd över just det här företaget när det finns så många fler som inte sköter sig optimalt.

Förfasad över fenomenet? Ja. Över Amazon specifikt? Nej.
 
Jag anser att bojkotta Amazon inte gör någon som helst skillnad. Jag väljer mina väderkvarnar med omsorg... jag orkar inte gå och vara indignerad över alltför mycket.
Det kan man ju dock säga om mycket, oavsett om vad - tex klimatet, dessa företag etc.. Många kan göra mycket, därav mitt försök att sprida informationen här på buke.

Men man får absolut välja sina strider, det är helt förståeligt. Det finns ju så mycket som man kan vara upprörd över. Jag orkar inte med allt heller.
Personligen så känner jag att detta är något görbart, att inte handla av dem, och hoppas därmed att andra kan känna likadant :up:
 
Det kan man ju dock säga om mycket, oavsett om vad - tex klimatet, dessa företag etc.. Många kan göra mycket, därav mitt försök att sprida informationen här på buke.

Men man får absolut välja sina strider, det är helt förståeligt. Det finns ju så mycket som man kan vara upprörd över. Jag orkar inte med allt heller.
Personligen så känner jag att detta är något görbart, att inte handla av dem, och hoppas därmed att andra kan känna likadant :up:

Mycket av det du lagt in i tråden är inte information, det är ledare från bla Aftonbladet...

Jag säger verkligen inte att Amazon är trevliga (jag kan gå så långt som att medge att de är riktigt otrevliga...) men lite mer källkritik än så får man nog ha om man säger sig sprida information.
 
Så ... tydligen ska Amazon öppna här i Sverige i höst?

Just denna amazon som är rent av regelvidrig i behandlingen av sina anställda: "Amazon kommer starta upp på allvar i Sverige under hösten, och är känd över hela världen som ett notoriskt fackföreningsfientligt företag. Denna ledarsida har tidigare skrivit om Amazons affärsmodell, som inte bara påverkar de anställda utan också varje mindre näringsidkare som slås ut av Amazons fula konkurrensmetoder.
Företaget har två mål: Bli av med facken och monopolisera marknaden
.
"
Min fetning - är detta något som man vill stödja? Vill NI stödja detta?

Och det sker med svenska politikers goda minne som dessutom var de som bjöd in dessa giganter: "Den 1 januari 2017 sänktes elskatten med 97 procent för Facebook, Google och Amazon."
Wow, applåder, ja de stackars fattiga företagen behövde ju en NITTIOSJU procentig minskning av elpriset, det är ju inte som att elen är en del av klimatkrisen heller.

De svenska politikerna verkar ju hoppas på att det skulle innebära flera jobb i sverige...
"I Luleå finns redan en av Facebooks serverhallar. 300 nya jobb utlovades av ministern Mikael Damberg.
Det blev 56. Stödet från staten uppgick till 140 miljoner, det vill säga 2,5 miljoner per jobb. Ett så omfattande stöd kan andra företag bara drömma om.
"
Jag tycker att det är lite extra tydligt när den dåvarande näringsministern "Damberg skulle citeras i Amazons reklammaterial [som] var bolagets egen idé men man var inte nöjda med ministerns pressekreterares förslag", och fick tillbaka som respons: "Dambergs mer generella ordval om vikten av ett nytt “Nordeuropeiskt datacenter” ersattes med att han gläds åt “Amazons investering”. Dambergs ord om att han hoppas att etableringen ska leda till fler jobb och framväxandet av fler företag ströks."
Min fetning, kan det bli tydligare än så?

Jag vägrar köpa av Amazon och köper mycket hellre från andra större eller mindre etablerade företag. Jag vägrar låta dem försöka monopolisera marknaden, gör ni också det?

Faktiskt så tar jag personligen hellre Postnord, DHL etc., framför Amazon även om de senare skulle leverera till dörren. Någonstans drar jag min gräns.

Citaten kommer från:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbyl8l/it-jatten-fick-skriva-ministerns-citat-i-reklamkampanj
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Qon7JW/amazon-kommer-lura-skjortan-av-regeringen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGz3b6/regeringens-krypande-ar-genant
Nu vet inte jag vad som är sant men vad jag har läst så har ju regeringen varit positiva till detta och gett bidrag. Jag tänker att regeringen ser detta som ett bra tillfälle att minska arbetslösheten bland invandrare och flyktingar
 
För mig handlar det om "alla kan inte göra allt, men alla kan göra något".

Handlade tidigare på amazon, men har undvikit det sedan jag läst mer om deras vidriga inställning mot personal och liknande.
Kommer de till Sverige och följer svensk "kutym" så kanske.

Handlar t.ex. inte på Wish, H&M, sellpy, men har andra laster som inte gör mig bättre än någon annan.
 
Nej men du har heller inte startat en tråd och förfasat dig över dem, det var det jag bemötte. Jag kan inte se varför man ska vara så upprörd över just det här företaget när det finns så många fler som inte sköter sig optimalt.

Förfasad över fenomenet? Ja. Över Amazon specifikt? Nej.
Ok.. Först så håller jag inte med dig om att starta tråd om det så borde man starta trådar om alla andra. Tex här på buke finns det en USA tråd (som jag dessutom startade), borde jag ha startat andra trådar om Brasilien, Israel, Kina, Nordkorea etc. samtidigt för de är ju värre än USA i flera områden?
Bara för att det finns sämre eller lika dåliga företag borde ju inte innebära att man måste skriva om alla om man vill skriva om en.

Jag orkar ju inte heller bli upprörd över alla dåliga företag som finns, du är kanske mera upprörd över något annat företag som jag är mindre förfasad av.
Du kan kanske inte se mina anledningar och jag inte dina om varför detta känns viktigare än andra liknande, men vi kan ju acceptera och förstå varför den andra är upprörd över detta företag (eller land för all del).

För det andra, så tycker jag att Amazon är ett av de sämsta företagen pga de undergräver existerande fack i USA när man egentligen behöver mera av dem (plus för att jag ärligt talat känner till mera om den situationen än klädfabriken i Kina tex). Men du kanske tycker att det finns sämre företag som kränker rättigheter av arbetare i de fattiga östländerna, och det är ju helt okej. Vi båda tycker (tror jag?) att de är dåliga som gör sånt men kanske prioriterar annorlunda utan att man för den sakens skull tycker att det de gör är okej.
 
Nu vet inte jag vad som är sant men vad jag har läst så har ju regeringen varit positiva till detta och gett bidrag. Jag tänker att regeringen ser detta som ett bra tillfälle att minska arbetslösheten bland invandrare och flyktingar
Nu matar jag kanske trollet.. Men ett företag som redan har en taskig attityd mot anställda, framförallt människor som redan är utsatta (tänker då på de som arbetar på amazon i USA) vill man nu i Sverige skyffla dit för att göra samma sak?
Gravida som vittnar om att de inte får gå på toa när de behöver, inte för gå på läkarundersökningar o.s.v.
Skyffla dit redan utsatta i Sveriges samhälle och när det skiter sig är det inte företagets fel, utan invandrarnas och flyktingarna?
Jävligt bekvämt.
 
Jag handlar ibland på Amazon och har också deras streamingtjänst. Tyska Amazon, blir det för mig. Vet att företaget inte är särskilt fair, men jag uppskattar ”enkelheten”. Lätt att söka, de har i stort sett allt (även märkesprodukter och man hittar även små företag som säljer hemgjorda saker där), känns säkert, bra retur/reklamationsservice (det lilla jag använt dessa iaf) och blixtsnabb leverans (senast beställde jag på eftermiddagen/tidig kväll och paketet var framme nästa förmiddag.

Men ja. Jag erkänner helhjärtat att just detta med arbetsmiljöfrågor inte är det jag brinner allra mest för. Jag lägger helt enkelt min ”gör världen lite bättre-energi” på annat.
 
Mycket av det du lagt in i tråden är inte information, det är ledare från bla Aftonbladet...

Jag säger verkligen inte att Amazon är trevliga (jag kan gå så långt som att medge att de är riktigt otrevliga...) men lite mer källkritik än så får man nog ha om man säger sig sprida information.
Jag antar att det fakta de skrivit stämmer, om att regeringen (sosse tyvärr under löfven, är personligen inte alls nöjd över det) skickade det där brevet, siffrorna över antalet anställda, citat från breven, politikerna och Amazon, plus pengarna som getts till dem i bidrag etc. Ledare innebär såklart att de lagt in sina egna åsikter också men jag tror att det mesta jag klistrade in i första inlägget var fakta som kom från dem?
Plus att jag kände till problemet med Amazon sedan innan.
 
För mig handlar det om "alla kan inte göra allt, men alla kan göra något".

Handlade tidigare på amazon, men har undvikit det sedan jag läst mer om deras vidriga inställning mot personal och liknande.
Kommer de till Sverige och följer svensk "kutym" så kanske.

Handlar t.ex. inte på Wish, H&M, sellpy, men har andra laster som inte gör mig bättre än någon annan.
Ska läsa på om H&M nu efter det tagits upp som exempel :up:
 
Jag handlar från Amazon UK och US. För att de har böcker jag inte kommer åt på annat sätt. Det är från genrer som inte är populära (eller inte anses populära) och därför inte tas in i fysiska butiker, med få undantag.

Kommer därför antagligen inte handla av Amazon.se
 
Nu matar jag kanske trollet.. Men ett företag som redan har en taskig attityd mot anställda, framförallt människor som redan är utsatta (tänker då på de som arbetar på amazon i USA) vill man nu i Sverige skyffla dit för att göra samma sak?
Gravida som vittnar om att de inte får gå på toa när de behöver, inte för gå på läkarundersökningar o.s.v.
Skyffla dit redan utsatta i Sveriges samhälle och när det skiter sig är det inte företagets fel, utan invandrarnas och flyktingarna?
Jävligt bekvämt.
Du skrev vad jag tänkte :up:
Visa att de får fullgod arbetsmiljö och helt okej lön etc., så har jag inget emot dem i Sverige.

*KL*
Men däremot gillar jag inte Amazon i usa som är (blivande) moderföretaget till Amazon Sverige, och dit (och VDns fickor) hamnar ju pengarna till slut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp