Amazon i Sverige

Kommer du att handla på Amazon när de öppnar seriöst här i Sverige?

  • Ja!

    Röster: 15 17,6%
  • Bara om de är bättre/snabbare än Postnord etc.

    Röster: 3 3,5%
  • Ibland.

    Röster: 16 18,8%
  • Nej!

    Röster: 51 60,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85
Jag kommer nog inte att handla från Amazon så länge jag kan undvika det. Jag handlar inte från Sellpy heller både för att deras prissättning är helt åt helvete överlag och för att jag helt enkelt inte vill stötta företaget. Jag handlar absolut från företag som fått kritik, och är också kritisk, av olika skäl. Jag handlar ibland på H&M (kanske några hundralappar per år eller så, men likväl. Det göder dem, självklart.). Och är i högsta grad kluven till om jag ska handla mer från Zalando, som jag också handlat från ibland men som jag nu fått veta också har fått hård kritik för sin personalpolitik. Jag vet inte hur förhållandena ser ut hos de företag som tillverkar min mobil eller laptop. Men någonstans kan jag faktiskt ändå välja bort företag som jag inte vill stötta. Jag pekar inte finger åt nån som väljer att handla, men jag kan göra mina val utifrån mina möjligheter och preferenser.
 
Jag tycker Amazon ar ett vidrigt exempel pa "late stage capitalism" och anvander inte nagon av deras tjanster, inklusive streamingsservicen. (Bor i Uk sa har har de varit etablierade lange).

Visst ar inte andra foretag felfria, men nar problemen med Amazon ar sa manga och sa valpublicerade (och nar Jeff Bezoz verkar vara en hogst otrevlig och problematisk man) sa ar det ett enkelt foretag att undvika nar de gar sa mycket i strid med mina varderingar.

Sen, sa ar det inte svart att leva utan Amazon.. Nastan alla deras produkter, om de inte finns i en butik tillrackligt nara eller till likvardigt pris, kan kopas direkt fran tillverkaren.
 
Jag tycker att det är svårt. Media skriver om de bolag som det kan finnas intresse för folk att läsa om, d.v.s stora bolag som många känner till. Det pågår lika mycket skit (om inte mer eftersom de inte har ögon på sig) på små och mellanstora bolag. Sen kan man såklart undvika de bolag som man vet är skräp, men det behöver ju som sagt inte betyda att det du väljer i stället är bättre. Jättesvårt! Jag är för konsumentmakt men tycker att det är svårt att navigera mig i.
 
Sen, sa ar det inte svart att leva utan Amazon.. Nastan alla deras produkter, om de inte finns i en butik tillrackligt nara eller till likvardigt pris, kan kopas direkt fran tillverkaren.
Jag läste det någonstans på nätet men var inte riktigt säker, men det är alltså så? Då kan man ju nästan använda Amazon som Google för att komma fram till tillverkarna direkt istället, eller?
 
Jag tycker att det är svårt. Media skriver om de bolag som det kan finnas intresse för folk att läsa om, d.v.s stora bolag som många känner till. Det pågår lika mycket skit (om inte mer eftersom de inte har ögon på sig) på små och mellanstora bolag. Sen kan man såklart undvika de bolag som man vet är skräp, men det behöver ju som sagt inte betyda att det du väljer i stället är bättre. Jättesvårt! Jag är för konsumentmakt men tycker att det är svårt att navigera mig i.
Det är svårt! Jag håller med dig. Jag kan bara hoppas att jag fattar bättre beslut :crazy:
 
Jag läste det någonstans på nätet men var inte riktigt säker, men det är alltså så? Då kan man ju nästan använda Amazon som Google för att komma fram till tillverkarna direkt istället, eller?
Netonnet har ju bra upplägg. Så skulle även Amazon ha
 
Jag handlar från Amazon UK och US. För att de har böcker jag inte kommer åt på annat sätt. Det är från genrer som inte är populära (eller inte anses populära) och därför inte tas in i fysiska butiker, med få undantag.

Kommer därför antagligen inte handla av Amazon.se
Jag hoppas att ett svenskt Amazon kan göra att de levererar varor hit som annars bara finns i USA. Ett av mina favoritkaffesorter tex...
 
Hur anställda på Amazon har det i USA känns inte riktigt relevant här. Hela arbetsmarknaden där är ju sjuk och Amazon är långt ifrån ensamma om att behandla sin personal som skit.

I Sverige gäller svenska regler så det kommer inte fungera likadant här. Sen vet vi ju inte heller nu hur deras anställningsavtal här kommer se ut, och även om vi kan gissa oss till att de kanske inte kommer vara superbra så betyder det fortfarande inte att ett företag på något sätt skulle vara ondsint enbart baserat på att de saknar kollektivavtal.
 
Jag antar att det fakta de skrivit stämmer, om att regeringen (sosse tyvärr under löfven, är personligen inte alls nöjd över det) skickade det där brevet, siffrorna över antalet anställda, citat från breven, politikerna och Amazon, plus pengarna som getts till dem i bidrag etc. Ledare innebär såklart att de lagt in sina egna åsikter också men jag tror att det mesta jag klistrade in i första inlägget var fakta som kom från dem?
Plus att jag kände till problemet med Amazon sedan innan.

Du är inte insatt i hur företaget fungerar, du väljer att tro på fakta från källor som inte är helt oproblematiska (en vänstertidning som inte är den vederhäftigaste) och som helst bekräftar det du redan anser. Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel i sak men rekommenderar att du är lite mer källkritisk när du vill använda hänvisningar i en diskussion.
 
Hur anställda på Amazon har det i USA känns inte riktigt relevant här. Hela arbetsmarknaden där är ju sjuk och Amazon är långt ifrån ensamma om att behandla sin personal som skit.

I Sverige gäller svenska regler så det kommer inte fungera likadant här. Sen vet vi ju inte heller nu hur deras anställningsavtal här kommer se ut, och även om vi kan gissa oss till att de kanske inte kommer vara superbra så betyder det fortfarande inte att ett företag på något sätt skulle vara ondsint enbart baserat på att de saknar kollektivavtal.
Nja, jag håller inte riktigt med om att det inte är relevant. För pengarna som de tjänar i Sverige hamnar nog till slut i usa hos moderföretaget också.
Man kan dock säga samma sak om McDonalds... (Där är jag skyldig.)

Att ett stort företag saknar kollektivavtal tycker jag dock är ett rött varningstecken.
 
Du är inte insatt i hur företaget fungerar, du väljer att tro på fakta från källor som inte är helt oproblematiska (en vänstertidning som inte är den vederhäftigaste) och som helst bekräftar det du redan anser. Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel i sak men rekommenderar att du är lite mer källkritisk när du vill använda hänvisningar i en diskussion.
Du får gärna komma med andra fakta/bevis som motsäger mina fakta/bevis så kan jag ta ställning till dem.
 
Du får gärna komma med andra fakta/bevis som motsäger mina fakta/bevis så kan jag ta ställning till dem.

Jag sa att du inte nödvändigtvis har fel i sak... men att enbart gå på referenser som bekräftar din åsikt kan vara farligt, speciellt om det är ledare och inte oproblematiska publikationer. Jag placerar tex Aftonbladet och Expressen i samma kategori... deras fakta vill jag gärna ha bekräftad från någon vederhäftig källa innan jag köper den... eller att det kommer från någon av deras mer trovärdiga journalister.
 
Jag sa att du inte nödvändigtvis har fel i sak... men att enbart gå på referenser som bekräftar din åsikt kan vara farligt, speciellt om det är ledare och inte oproblematiska publikationer. Jag placerar tex Aftonbladet och Expressen i samma kategori... deras fakta vill jag gärna ha bekräftad från någon vederhäftig källa innan jag köper den... eller att det kommer från någon av deras mer trovärdiga journalister.
Okej, och som sagt så om det dyker upp andra fakta så är jag beredd att ta ställning.
 
Fast på Netonnet kan man ju även handla på nätet. Jag tror Amazon skulle lyckas med en gigantisk butik som folk skulle kunna gå och kolla i

Nästan alla stora företag i Sverige har väl webbshop - även tex Elgiganten- men de har ändå de fysiska butikerna som grundpelare. Netonnet har sk lagershopar, lite avskalade butiker där så lite som möjligt finns uppackat. När jag handlat där har väldigt få saker funnits att titta på i butiken, vilket säljarna också sagt är meningen. För att hålla nere priset. Oavsett, jag tvivlar på att Amazon är särskilt intresserade av att driva butik - av flera skäl. Deras affärsidé är väl snarare bred ehandel. Som tex Adlibris, Apotea och Cdon.
 
Nja, jag håller inte riktigt med om att det inte är relevant. För pengarna som de tjänar i Sverige hamnar nog till slut i usa hos moderföretaget också.
Man kan dock säga samma sak om McDonalds... (Där är jag skyldig.)

Att ett stort företag saknar kollektivavtal tycker jag dock är ett rött varningstecken.

Varför skulle inte pengarna ett dotterbolag tjänar gå till moderbolaget? Sedan tycker jag många storbolag betalar alldeles för lite skatt i många länder där de är verksamma men det har man ju börjat syna och åtgärda.

Sedan finns det perfekta exempel på skatteorättvisa i Sverige också... tro inte att kommunerna i norr får se så mycket av skattepengarna deras resurser producerar. De hamnar mestadels i Stockholm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp