Amazon i Sverige

Kommer du att handla på Amazon när de öppnar seriöst här i Sverige?

  • Ja!

    Röster: 15 17,6%
  • Bara om de är bättre/snabbare än Postnord etc.

    Röster: 3 3,5%
  • Ibland.

    Röster: 16 18,8%
  • Nej!

    Röster: 51 60,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85
Jag läste det någonstans på nätet men var inte riktigt säker, men det är alltså så? Då kan man ju nästan använda Amazon som Google för att komma fram till tillverkarna direkt istället, eller?

Amazon har fa egna produkter - de har t.ex. sin "Amazon prime" streaming service, "Amazon fire" serie med telefoner och paddor osv, men pa det stora hela fungerar de som en "plattform".
Min kompis var chef over amazons tradgardsmobler i UK, men foretaget har noll egna tradgardsmobler...
 
Amazon har fa egna produkter - de har t.ex. sin "Amazon prime" streaming service, "Amazon fire" serie med telefoner och paddor osv, men pa det stora hela fungerar de som en "plattform".
Min kompis var chef over amazons tradgardsmobler i UK, men foretaget har noll egna tradgardsmobler...

Dom säljer ju varor under eget namn dock?
 
Varför skulle inte pengarna ett dotterbolag tjänar gå till moderbolaget? Sedan tycker jag många storbolag betalar alldeles för lite skatt i många länder där de är verksamma men det har man ju börjat syna och åtgärda.

Sedan finns det perfekta exempel på skatteorättvisa i Sverige också... tro inte att kommunerna i norr får se så mycket av skattepengarna deras resurser producerar. De hamnar mestadels i Stockholm.
Det är ju det jag menar? Att pengarna hamnar nog hos moderbolaget?
Dvs det går inte att handla hos det svenska dotterbolaget och hoppas på att inga pengar hamnar hos moderbolaget.

Och det är jag säker på att det gör, inget motsäger det andra.
 
Amazon har fa egna produkter - de har t.ex. sin "Amazon prime" streaming service, "Amazon fire" serie med telefoner och paddor osv, men pa det stora hela fungerar de som en "plattform".
Min kompis var chef over amazons tradgardsmobler i UK, men foretaget har noll egna tradgardsmobler...
Jag menade, informationen för att hitta tillverkaren finns där? Att om man tittar på varan på Amazons hemsida så står det vilket företag som faktiskt tillverkade den?
 
Du får skicka ett underlag med dina uträkningar och så till dom, så kanske! De är ju så små och nya, så de behöver säkert lite tips på hur man bäst tjänar pengar.
Bra :idea:. Om Ikea lyckas så borde väl Amazon lyckas tänker jag. Dom har ju så mycket mer produkter
 
Även om vissa saker regleras av facket så är arbetsmiljö styrt av Svensk lag !

Att ett företag inte vill ha facket på sin arbetsplats är helt och hållet upp till företaget. Att folk väljer att jobba under odrägliga former är upp till dem.
Tror ni verkligen att folk är lika desperata som i USA ? I USA jobbar en del 3 jobb för att få ihop till hyra och mat.
Du behöver bara gå till Tyskland för att hitta folk med dubbla jobb för att klara sig. På minimilönen får du ut 1167€ på heltid. Det är svårt att hitta boende för folk med så liten inkomst. Min varmhyra ligger på 620€. Sen tillkommer el, tv-licens, telefon. Många tvingas ha ytterligare ett "minijobb" som ger max 450€ i månaden.
 
Det är ju det jag menar? Att pengarna hamnar nog hos moderbolaget?
Dvs det går inte att handla hos det svenska dotterbolaget och hoppas på att inga pengar hamnar hos moderbolaget.

Och det är jag säker på att det gör, inget motsäger det andra.

Men varför skulle man ens tro och hoppas på det?! Man är mer än lovligt naiv om man tror att pengar ett dotterbolag tjänar inte går till moderbolaget.
 
Men varför skulle man ens tro och hoppas på det?! Man är mer än lovligt naiv om man tror att pengar ett dotterbolag tjänar inte går till moderbolaget.
Det var ju som svar på inlägget nedan:
Hur anställda på Amazon har det i USA känns inte riktigt relevant här.
Närmare exakt på detta som jag klippt fram, jag ville visa att det är relevant då pengarna de tjänar i Sverige hamnar hos moderbolaget.
 
Jag hoppas att ett svenskt Amazon kan göra att de levererar varor hit som annars bara finns i USA. Ett av mina favoritkaffesorter tex...

Jag misstänker att det inte blir så. Med tanke på vilka stora skillnader det finns i utbudet i US vs UK (och även den tyska varianten) så är mina förhoppningar inte särskilt höga.
 
Jag köper en del via Amazon och kommer fortsätta att göra det även när de etablerat sig i Sverige. Det jag köper är dock inte faktiskt fysiska produkter som ska levereras, utan det handlar om olika slag av e-media - e-böcker, ljudböcker och Prime.

När det gäller e-böcker så handlar det om det är böcker som är mer ovanliga i Sverige - som inte går att få tag på via biblioteket och som inte finns på lager på t.ex. Adlibris/Bokus eller som kostar mycket mer (en av de senaste böckerna jag köpte kostade 50 kr som e-bok via Amazon och skulle kostat ca 250 kr som 330 sidor häftad bok via Adlibris/Bokus). Sen har jag tyvärr vant mig vid smidigheten - att direkt få hem boken jag vill läsa och börja läsa den, istället för att som i boken i exemplet ovan vänta 10-20 dagar på leverans (enligt Bokus, står som tillfälligt slut på Adlibris). Det finns även en del böcker som jag inte ens vet om det går att få tag på i svenska bokhandlar - böcker som självpublicerats via Amazon och endast finns som e-böcker. Jag köpte en Paperwhite för fem år sedan, så därför är just Amazons e-böcker smidigt. Jag har inte riktigt koll på hur det fungerar för författarna som publicerar via Amazon, är det en bra eller dålig deal för dem?

Böcker som är vanligare i Sverige brukar jag försöka låna på biblioteket, köpa via någon svensk internetbokhandelssida (det finns ingen bokhandel i min kommun, så det är inget direkt alternativ) eller försöka hitta via något loppis/second hand.

När det gäller ljudböcker så har jag tidigare testat t.ex. Storytel och någon annan svensk tjänst, men dels har de normalt sett ett sämre sortiment av böcker jag är intresserade av och dels föredrar jag Audibles metod av att man "köper" en bok (jag lyssnar inte så mycket, så för mig är det mer ekonomiskt rimligt att köpa en bok varannan eller var tredje månad än att betala Storytel för obegränsade böcker varje månad).

När det gäller Prime har jag endast haft det någon månad, och då endast för att jag ville se något speciellt som de hade och som inte finns tillgängligt någon annanstans (Good Omens senast).
 
De verkar ju ha/haft seriösa planer på det. Det är ju ett väldigt spännande koncept som kan slå hur som här i landet.
Googlade och såg att det var en affär för endast medlemsregistrerade konsumenter.
Är det som är det speciella med dem?
Jag är inte ens medlem på ICA :rofl:😅
 
Nja, jag håller inte riktigt med om att det inte är relevant. För pengarna som de tjänar i Sverige hamnar nog till slut i usa hos moderföretaget också.
Man kan dock säga samma sak om McDonalds... (Där är jag skyldig.)

Att ett stort företag saknar kollektivavtal tycker jag dock är ett rött varningstecken.
Men i så fall kan man ju se det som att företaget kan ta lärdom av vart deras verksamhet går bra och var den går dåligt? Alltså jag vet inte men känns lite väl meta att tänka så. Det är liksom inte alltför många företag totalt som äger allt i världen.

Här har du lite axplock:
https://www.getsafeonline.org/theme...es/december-28-2018-amazon-infographic-01.png

https://wikibuy.com/blog/11-companies-that-own-everything-904b28425120

Du kan hitta hur mycket som här som helst om du letar lite. Nestle äger typ halva världen. Visst en överdrift men inte allt för långt ifrån sanningen. Hur långt ska man liksom dra det med att pengarna går i "fel fickor" osv? för det gör de alltid.
 
Men i så fall kan man ju se det som att företaget kan ta lärdom av vart deras verksamhet går bra och var den går dåligt? Alltså jag vet inte men känns lite väl meta att tänka så. Det är liksom inte alltför många företag totalt som äger allt i världen.

Här har du lite axplock:
https://www.getsafeonline.org/theme...es/december-28-2018-amazon-infographic-01.png

https://wikibuy.com/blog/11-companies-that-own-everything-904b28425120

Du kan hitta hur mycket som här som helst om du letar lite. Nestle äger typ halva världen. Visst en överdrift men inte allt för långt ifrån sanningen. Hur långt ska man liksom dra det med att pengarna går i "fel fickor" osv? för det gör de alltid.
Jag är nog förvirrad, du skrev att du tyckte att det inte var relevant hur de anställda hade det i usa i samband med den eventuella svenska Amazon? Då argumenterade jag att det var relevant då pengar från svenska Amazon kommer att hamna i den amerikanska. Vilket du verkar hålla med om i ovan? Eller?

Och menade du att amerikanska Amazon skulle ta lärdom av att de inte går bra i Sverige?
Isåfall; Det kan man ju hoppas, men det känns lite naivt - jag bojkottar mera för att de inte ska få mina pengar och jag stödjer dem inte. Kanske för mitt samvete? För jag vet inte om det påverkar dem så mycket att de ändrar på deras affärsmodell, den har ju tyvärr varit vinnande hittills.
 
Så ... tydligen ska Amazon öppna här i Sverige i höst?

Just denna amazon som är rent av regelvidrig i behandlingen av sina anställda: "Amazon kommer starta upp på allvar i Sverige under hösten, och är känd över hela världen som ett notoriskt fackföreningsfientligt företag. Denna ledarsida har tidigare skrivit om Amazons affärsmodell, som inte bara påverkar de anställda utan också varje mindre näringsidkare som slås ut av Amazons fula konkurrensmetoder.
Företaget har två mål: Bli av med facken och monopolisera marknaden
.
"
Min fetning - är detta något som man vill stödja? Vill NI stödja detta?

Och det sker med svenska politikers goda minne som dessutom var de som bjöd in dessa giganter: "Den 1 januari 2017 sänktes elskatten med 97 procent för Facebook, Google och Amazon."
Wow, applåder, ja de stackars fattiga företagen behövde ju en NITTIOSJU procentig minskning av elpriset, det är ju inte som att elen är en del av klimatkrisen heller.

De svenska politikerna verkar ju hoppas på att det skulle innebära flera jobb i sverige...
"I Luleå finns redan en av Facebooks serverhallar. 300 nya jobb utlovades av ministern Mikael Damberg.
Det blev 56. Stödet från staten uppgick till 140 miljoner, det vill säga 2,5 miljoner per jobb. Ett så omfattande stöd kan andra företag bara drömma om.
"
Jag tycker att det är lite extra tydligt när den dåvarande näringsministern "Damberg skulle citeras i Amazons reklammaterial [som] var bolagets egen idé men man var inte nöjda med ministerns pressekreterares förslag", och fick tillbaka som respons: "Dambergs mer generella ordval om vikten av ett nytt “Nordeuropeiskt datacenter” ersattes med att han gläds åt “Amazons investering”. Dambergs ord om att han hoppas att etableringen ska leda till fler jobb och framväxandet av fler företag ströks."
Min fetning, kan det bli tydligare än så?

Jag vägrar köpa av Amazon och köper mycket hellre från andra större eller mindre etablerade företag. Jag vägrar låta dem försöka monopolisera marknaden, gör ni också det?

Faktiskt så tar jag personligen hellre Postnord, DHL etc., framför Amazon även om de senare skulle leverera till dörren. Någonstans drar jag min gräns.

Citaten kommer från:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbyl8l/it-jatten-fick-skriva-ministerns-citat-i-reklamkampanj
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Qon7JW/amazon-kommer-lura-skjortan-av-regeringen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGz3b6/regeringens-krypande-ar-genant
Jag röstar inte av den enkla anledningen att jag inte kommer att handla där. Men inte av någon särskild åsikt. Dvs utropstecknet hindrar mig.
Jag köper helt enkelt knappt något från nätet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp