Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är rätt kluven. Jag kan ibland tycka att det ser lätt bisarrt ut med alla dessa gråhåriga föräldrar på 40+ som lämnar på dagis. Det blir något övermoget med föräldraskapet som jag inte är helt säker på alltid är så gynnsamt.
Jag blir lite full i fnitter när jag handlar mat i den vettigaste butiken i mitt område, och så går jag där och undrar om barnen är där i sällskap med sina föräldrar eller sina mor-/farföräldrar.
Jag förstår hur du menar. Nu är ju inte 24 resp 44 de enda tänkbara barnafödaråldrarna, men ändå.
Jag blir lite full i fnitter när jag handlar mat i den vettigaste butiken i mitt område, och så går jag där och undrar om barnen är där i sällskap med sina föräldrar eller sina mor-/farföräldrar. Det brukar också vara en stark överrepresentation av adopterade barn, och i de fallen brukar jag anta att det grånade paret är deras föräldrar.
Jag har å andra sidan hela tiden varit tio år yngre än alla andra föräldrar - både i skolan och när vi för ett år sedan var ute och tittade på lägenhet åt sonen. Det kryllar av föräldrar och ungdomar vid visningar av ettor, visade det sig. Det var ju inte lättare heller för mig att konkurrera ekonomiskt vid budgivningarna med de andra föräldrarna som hade tio år längre karriärer bakom sig än vad jag har.
Tack för ditt inlägg!
Det kändes väldigt bra att läsa
Börjar mer och mer känna att allting nog faller på plats så småningom.
Lycka till du också!
Vari består det roliga, som får dig att fnittra? Är det över dig själv, att du tycker det är så viktigt att kunna placera folk i rätt fack? Eller att tiderna blivit så tokiga att det inte är självklart om någon är förälder eller farförälder? Eller det tokroliga i att en del får barn sent?
Visst har jag också tagit fel på förälder och farförälder någon gång, men särskilt komiskt har jag aldrig uppfattat det. Inte roligare än att man ibland tar fel på kön, etnicitet, eller annat sätt vi har att klassificera människor. Den komiska potentialen är begränsad i den typen av situation, tycker jag.
Det är knappast ngt nytt med mödrar i 40 årsåldern, det fanns en tid utan preventivmedel, då fick man barn tills man slutade få barn helt enkelt, eller dog förstås, och vissa kan få barn äldre än andra.
Det jag syftar på är inte enskilda individer, utan äldre föräldrar i flock, merparten i medelklassområden har nog ofta passerat 40 innan sista barnet lämnat dagis. Som kollektiv tex som dagis- eller klassföräldrar upplever jag oss (själv är jag 38) som överambitiösa med tendenser till att se om sina barns "karriärer" redan tidigt.