American bully

Citerade mig själv ovan. Påstod och påstod. Jag har alltså fått det förklarat för mig. Inte forskat vidare i det själv. Och jag anser väl inte det vara så osannolikt att man på något sätt uppmuntrar det med tanke på att hundarna tillåts hålla på mycket mer än i andra raser.

Jag kan då berätta att det inte stämmer. Exteriöraveln inom ADBA har vuxit fram som en separat avelsinriktning. Man behöver inte ta vägen via USA för att lära sig mer om rasen. Den har funnits i Sverige i över 30 år.

ADBA har lokalavdelningar i ett flertal Europeiska länder där det regelbundet anordnas utställningar. Rasstandarden finns tillgänglig på nätet och det är bara de exteriöra delarna som bedöms. Det enda arbete hundar kan meriteras i inom ADBA är weightpulling.

De uppfödare som fokuserar på utställningar har hemsidor och stamtavlorna innehåller vanligtvis inte kampmeriterade hundar. Att korsa in hundar från andra avelsinriktningar kan innebära att avkommorna inte följer standarden.

OFRN är en rätt vanligt förekommande linje inom exteriöraveln både i UKC och ADBA. Länkar ett exempel på en sådan uppfödare som förutom exteriöravel även använder sina hundar som catchdogs och till andra hundsporter.

https://www.southerninfernokennels.com/males
 
Jag kan då berätta att det inte stämmer. Exteriöraveln inom ADBA har vuxit fram som en separat avelsinriktning. Man behöver inte ta vägen via USA för att lära sig mer om rasen. Den har funnits i Sverige i över 30 år.

ADBA har lokalavdelningar i ett flertal Europeiska länder där det regelbundet anordnas utställningar. Rasstandarden finns tillgänglig på nätet och det är bara de exteriöra delarna som bedöms. Det enda arbete hundar kan meriteras i inom ADBA är weightpulling.

De uppfödare som fokuserar på utställningar har hemsidor och stamtavlorna innehåller vanligtvis inte kampmeriterade hundar. Att korsa in hundar från andra avelsinriktningar kan innebära att avkommorna inte följer standarden.

OFRN är en rätt vanligt förekommande linje inom exteriöraveln både i UKC och ADBA. Länkar ett exempel på en sådan uppfödare som förutom exteriöravel även använder sina hundar som catchdogs och till andra hundsporter.

https://www.southerninfernokennels.com/males

Inget av det du skriver säger ju emot det jag skrev dock? Men absolut, de kanske har fel. Det var ju dock folk som själva var där och hade såna hundar. Det är inte exteriöravel jag pratar om.
 
Fast kampvilja är inte samma sak som hundaggression. Mallar och schäfrar har också kampvilja men är inte nödvändigtvis hundaggressiva. Det beror på individen.

En rastypisk pitbull är en brukshund och ska behandlas som en. Den ska gärna stimuleras med att kampa med leksaker på ett kontrollerat sätt med regler, hjärngympa och motion. Precis som man inte kan förvänta sig att en rastypisk malle ska sitta hemma och lulla.

Sen är det klart att en hund som avlad på att inte ge upp för motstånd är lättare att få att slåss än en hund som är vek. Men det innebär inte att pitbulls som grupp inte går att ha med andra hundar.

Däremot skulle jag inte ha riktigt små hundar med stora kraftfulla hundar oavsett ras pga. skaderisken. Hade en vän vars yorkie bets ihjäl av en bulldogg. Yorkien hade varit upphetsad över något och nafsat bulldoggen i hälarna, och då sa bulldoggen ifrån.

Jag har inga problem med att man byter sida på vägen om man ser en hund av bulltyp, för att man inte vet vem vad det är för individ som håller i kopplet. Men jag tycke det är synd att dom utmålas som någon monsterhund. Personligen skulle jag vara mycket räddare för en ovtjarka eller anatolisk herdehund, än en pitbull.
 
Man får nog inte glömma att även om det är olagligt med hundkamper så görs det fortfarande i USA. Och som jag har förstått det använder de sig ofta av rasrena APBT och där avlas de ju på prestation, dvs hur bra den slåss. -blir gärna rättad om jag har fel.

Säger inte att bara för att man håller på med rasen att man skulle hålla på med ljusskygg verksamhet. Men det är ju samtidigt så att många vill behålla hundens egenskaper även om många säkerligen vill tona ner aggressionen/kampen mot andra djur. Tror inte det är så lätt tho. Om jag inte minns helt fel så ställer man helt enkelt upp hundarna ansikte mot ansikte med ett par meters mellanrum och ser om de är sugna på att slåss.

Typ som i den här videon:


Bara för att de gärna vill slåss betyder det ju inte att de inte kan träna kring andra hundar eller gå på en promenad och gå förbi en annan hund. Finns ju flertalet raser där de knappast hålls hundar i grupp hur som helst. Eller alls.
Nu har jag inte varit i svängen på många år, men på den tiden i slutet på 90talet och 2000 jag hjälpte till i hundstall så fick vi in omhändertagna hundar som hade använts i hundkamper här. Hundar täckta i ärr, söndertrasade öron osv. Det är inte de hundarna som man ser utanför butikerna i förortena med de tuffa killarna, utan dessa hålls dolda för det går liksom inte att förklara bort hur hundarna såg ut. Det finns inget som får mig att tro att det inte förekommer idag.
 
Fast kampvilja är inte samma sak som hundaggression. Mallar och schäfrar har också kampvilja men är inte nödvändigtvis hundaggressiva. Det beror på individen.

En rastypisk pitbull är en brukshund och ska behandlas som en. Den ska gärna stimuleras med att kampa med leksaker på ett kontrollerat sätt med regler, hjärngympa och motion. Precis som man inte kan förvänta sig att en rastypisk malle ska sitta hemma och lulla.

Sen är det klart att en hund som avlad på att inte ge upp för motstånd är lättare att få att slåss än en hund som är vek. Men det innebär inte att pitbulls som grupp inte går att ha med andra hundar.

Däremot skulle jag inte ha riktigt små hundar med stora kraftfulla hundar oavsett ras pga. skaderisken. Hade en vän vars yorkie bets ihjäl av en bulldogg. Yorkien hade varit upphetsad över något och nafsat bulldoggen i hälarna, och då sa bulldoggen ifrån.

Jag har inga problem med att man byter sida på vägen om man ser en hund av bulltyp, för att man inte vet vem vad det är för individ som håller i kopplet. Men jag tycke det är synd att dom utmålas som någon monsterhund. Personligen skulle jag vara mycket räddare för en ovtjarka eller anatolisk herdehund, än en pitbull.
Jag håller med om att det finns betydligt svårare hundar som jag är väldigt glad att de inte slagit igenom på bred front. De flesta är trevliga och glad om än inte min hundtyp.
Men det innebär inte att jag tänker låta något rosaskimmrande snömosyrande om " mobba inte nannydogs" gå oemotsagd...
Speciellt inte när man totalt blundar för extremaveln. Hundar ska kunna andas, röra sig obehindrat och leva ett aktivt normalt liv oavsett ras, och går det inte att fixa till så fäller jag ingen tår om rasen dör ut.
 
nej jag håller med dig, nu drog tråden iväg i att handla om bullraser i allmänhet. Men jag har verkligen inget intresse av dessa extremavlade bullys oavsett storlek. Pocketversionen ser ut som någon typ av frankensteinvariant av hund.

Nu vet jag inte om du menar mig med "snömosyrande om " mobba inte nannydogs", eller någon annan i tråden. Jag har hela tiden skrivit att en rastypisk pitbull är en brukshund och ska ha en ägare som förstår vad det innebär.

Ett problem i rasen är att den är spretig. Jag har träffat många olika pitbulls och de är olika. Min kompis har en som är "nannydog-typen", han bor utmärkt i ett hem där det finns andra hundar, en katt och hästar varav en mini. Han är väldigt försiktig, försynt och trevlig med både djur och människor. Han kräver inte mer aktivering än någon annan. Ett trevligt exemplar om inte särskilt "game".

Hans syster har mer skärpa, går fortfarande att ha med andra hundar, men jag skulle vara försiktig med vilka. Fortfarande en trevlig hund med människor och lämpliga hundar.

En annan kompis hade en pitbull, den blev ihjälbiten av tre andra pitbulls när de rymde från en grannes gård och in till hans. Grannen var en missbrukare som aldrig aktiverade hundarna, utan de fick vara ute i trädgården. Kanske hade de varit trevliga hundar en och en, eller hos en annan ägare, men nu gick det illa.

Där jag rider har dom en pitbulltik, på gården finns det 5 andra hundar. Alla ser ut som antingen labbar eller labbkorsningar. De springer vind för våg på gården och fodras även i grupp, även om de så klart har egna matskålar. Pitbulltiken är något reserverad och vaktar definitivt gården även om hon går undan när man kommer. Hon gillar även att göra utfall och skäller mot grannens hundar, för de kan se varandra genom stängslet utan att komma åt varandra. Grannens hundar gör precis likadant och de är gatukorsningar...
 
nej jag håller med dig, nu drog tråden iväg i att handla om bullraser i allmänhet. Men jag har verkligen inget intresse av dessa extremavlade bullys oavsett storlek. Pocketversionen ser ut som någon typ av frankensteinvariant av hund.

Nu vet jag inte om du menar mig med "snömosyrande om " mobba inte nannydogs", eller någon annan i tråden. Jag har hela tiden skrivit att en rastypisk pitbull är en brukshund och ska ha en ägare som förstår vad det innebär.

Ett problem i rasen är att den är spretig. Jag har träffat många olika pitbulls och de är olika. Min kompis har en som är "nannydog-typen", han bor utmärkt i ett hem där det finns andra hundar, en katt och hästar varav en mini. Han är väldigt försiktig, försynt och trevlig med både djur och människor. Han kräver inte mer aktivering än någon annan. Ett trevligt exemplar om inte särskilt "game".

Hans syster har mer skärpa, går fortfarande att ha med andra hundar, men jag skulle vara försiktig med vilka. Fortfarande en trevlig hund med människor och lämpliga hundar.

En annan kompis hade en pitbull, den blev ihjälbiten av tre andra pitbulls när de rymde från en grannes gård och in till hans. Grannen var en missbrukare som aldrig aktiverade hundarna, utan de fick vara ute i trädgården. Kanske hade de varit trevliga hundar en och en, eller hos en annan ägare, men nu gick det illa.

Där jag rider har dom en pitbulltik, på gården finns det 5 andra hundar. Alla ser ut som antingen labbar eller labbkorsningar. De springer vind för våg på gården och fodras även i grupp, även om de så klart har egna matskålar. Pitbulltiken är något reserverad och vaktar definitivt gården även om hon går undan när man kommer. Hon gillar även att göra utfall och skäller mot grannens hundar, för de kan se varandra genom stängslet utan att komma åt varandra. Grannens hundar gör precis likadant och de är gatukorsningar...
Men en ras har problem om hundarna i en kull är så olika som kullsyskonen du beskriver ovan. Fast du kanske delar den allmänna uppfattningen om att alla de aktuella raserna är lotteri. Där nitlott är en stor massa arg hund = något att undvika, även om vinsterna är riktigt attraktiva.

En brukshund som inta avlas för och används i något speciellt är inte heller något att hänga i julgranen. För hur utvärderar man då om man avlar på rätt bruksegenskaper? Åter igen ett lotteri. Det är ingen slump att det finns fler bruksraser.
 
nej jag håller med dig, nu drog tråden iväg i att handla om bullraser i allmänhet. Men jag har verkligen inget intresse av dessa extremavlade bullys oavsett storlek. Pocketversionen ser ut som någon typ av frankensteinvariant av hund.

Nu vet jag inte om du menar mig med "snömosyrande om " mobba inte nannydogs", eller någon annan i tråden. Jag har hela tiden skrivit att en rastypisk pitbull är en brukshund och ska ha en ägare som förstår vad det innebär.

Ett problem i rasen är att den är spretig. Jag har träffat många olika pitbulls och de är olika. Min kompis har en som är "nannydog-typen", han bor utmärkt i ett hem där det finns andra hundar, en katt och hästar varav en mini. Han är väldigt försiktig, försynt och trevlig med både djur och människor. Han kräver inte mer aktivering än någon annan. Ett trevligt exemplar om inte särskilt "game".

Hans syster har mer skärpa, går fortfarande att ha med andra hundar, men jag skulle vara försiktig med vilka. Fortfarande en trevlig hund med människor och lämpliga hundar.

En annan kompis hade en pitbull, den blev ihjälbiten av tre andra pitbulls när de rymde från en grannes gård och in till hans. Grannen var en missbrukare som aldrig aktiverade hundarna, utan de fick vara ute i trädgården. Kanske hade de varit trevliga hundar en och en, eller hos en annan ägare, men nu gick det illa.

Där jag rider har dom en pitbulltik, på gården finns det 5 andra hundar. Alla ser ut som antingen labbar eller labbkorsningar. De springer vind för våg på gården och fodras även i grupp, även om de så klart har egna matskålar. Pitbulltiken är något reserverad och vaktar definitivt gården även om hon går undan när man kommer. Hon gillar även att göra utfall och skäller mot grannens hundar, för de kan se varandra genom stängslet utan att komma åt varandra. Grannens hundar gör precis likadant och de är gatukorsningar...
Jag syftade bla på @Maggan 59
 
@muslidag skrev "Ett problem i rasen är att den är spretig."

Vilket förmodligen beror på att de flesta som tar pitbullvalpar inte sysslar med seriös avel utan med "min tik + din hane = söta valpar jag kan tjäna lite (svarta) pengar på. Eftersom man inte bryr sig om petitesser som stamtavlor och registrering vet man inte ens om hundarna verkligen är pitbulls eller något annat.

@muslidag skrev också "En rastypisk pitbull är en brukshund och ska behandlas som en".

Majoriteten av pitbullar, renrasiga eller korsningar, är rena sällskapshundar och behandlas som det. Där har vi kanske en del av problemet.
 
@muslidag skrev "Ett problem i rasen är att den är spretig."

Vilket förmodligen beror på att de flesta som tar pitbullvalpar inte sysslar med seriös avel utan med "min tik + din hane = söta valpar jag kan tjäna lite (svarta) pengar på. Eftersom man inte bryr sig om petitesser som stamtavlor och registrering vet man inte ens om hundarna verkligen är pitbulls eller något annat.

@muslidag skrev också "En rastypisk pitbull är en brukshund och ska behandlas som en".

Majoriteten av pitbullar, renrasiga eller korsningar, är rena sällskapshundar och behandlas som det. Där har vi kanske en del av problemet.
Liksom att de är sk identitetsförstärkare. DET är ett stort problem.
 
@BornAgain Nu tycker jag inte att det är konstigt att i samma kull kan det finnas skillnader mellan hundarna. Jag vet inte om du tolkar in mer skärpa än vad jag menar. Även i schäferkullar kan det bli valpar som där den ena blir tjänstehund och den andra soffpotatis.

Jag kan inte uttala mig om hur pitbull är i Sverige eftersom, vad jag har förstått, det knappt finns några renrasiga pitbulls i Sverige. Men i USA så är det en stor ras som är spretig. Vissa exteriöravlar, vissa buskavlar och vissa använder sina pitbulls som brukshundar i sporter som weight pull, spring pole och wall climb, liknande traditionella pitbullsporter. Det är sporter där man kan testa bruksegenskaperna alldeles utmärkt. Bara för att det inte är sporter som är populära i Sverige, betyder det inte att de inte är populära hundsporter någon annanstans. En ny hundsport GRC är dessutom särskilt framtagen för pitbulls, även om många andra raser deltar.

I USA finns det mängder av olika ägare, allt från typ tant Agda, hippietjejen, småstadsgangstern, barnfamiljen etc. I landet jag bor nu finns det också en mängd olika ägare till pitbulls och bullhundar. En del är renrasiga och en del är rescues. Jag ser allt från 20-åriga tjejer till medelsvensson, och nån "tuff" tyngdlyftarkille.
 
@Otherside Jag hade gärna skaffat mig en pitbull om jag hade tiden, och definitivt inte för att se farlig ut. Tror inte det hade funkat heller eftersom jag är kvinna, under 170 och har ett ganska oskyldigt ansikte:D Jag älskar rasens personlighet helt enkelt, men hade varit väldigt, väldigt noggrann med val av uppfödare.

Tycker dessutom inte att pitbulls ser farligare ut än andra stora hundar som boerbol, mastiffer etc. De flesta ser inte ut som de man ser på google, superdeffade med kuperade öron. Klart kuperar man öronen så ser de klart "farligare" ut, men så är det med dobermannen också.
 
@BornAgain Nu tycker jag inte att det är konstigt att i samma kull kan det finnas skillnader mellan hundarna. Jag vet inte om du tolkar in mer skärpa än vad jag menar. Även i schäferkullar kan det bli valpar som där den ena blir tjänstehund och den andra soffpotatis.
I min erfarenhet är man som (bruks)uppfödare sällan nöjd med stor spridning i en kull och att det är ett misslyckande sas.
Visst förekommer det; men det är inte jättevanligt i raser som avlar på funktion.
 
@BornAgain Nu tycker jag inte att det är konstigt att i samma kull kan det finnas skillnader mellan hundarna. Jag vet inte om du tolkar in mer skärpa än vad jag menar. Även i schäferkullar kan det bli valpar som där den ena blir tjänstehund och den andra soffpotatis.

Jag kan inte uttala mig om hur pitbull är i Sverige eftersom, vad jag har förstått, det knappt finns några renrasiga pitbulls i Sverige. Men i USA så är det en stor ras som är spretig. Vissa exteriöravlar, vissa buskavlar och vissa använder sina pitbulls som brukshundar i sporter som weight pull, spring pole och wall climb, liknande traditionella pitbullsporter. Det är sporter där man kan testa bruksegenskaperna alldeles utmärkt. Bara för att det inte är sporter som är populära i Sverige, betyder det inte att de inte är populära hundsporter någon annanstans. En ny hundsport GRC är dessutom särskilt framtagen för pitbulls, även om många andra raser deltar.

I USA finns det mängder av olika ägare, allt från typ tant Agda, hippietjejen, småstadsgangstern, barnfamiljen etc. I landet jag bor nu finns det också en mängd olika ägare till pitbulls och bullhundar. En del är renrasiga och en del är rescues. Jag ser allt från 20-åriga tjejer till medelsvensson, och nån "tuff" tyngdlyftarkille.
Vad är GRC? Jag blev nyfiken :)
 
@Wingates Fair enough.

Tiken går absolut att ha med andra hundar, men jag skulle inte välja att släppa henne ihop med hundar som har allmänt har dåligt hundspråk eller mycket attityd, för jag tror att om hon skulle lessna så säger hon ifrån. Det är en stor och kraftfull hund och då ökar så klart skaderisken oavsett om det är en pitbull eller en rottweiler man håller i kopplet.
 
Nej det är ingen ras, det har ingen rasstandard och inga hälsoprogram och ingen seriös hundorganisation som står bakom den. Det är precis samma elände som labradoodles förutom att dessa bullys lär få än större problem med sin anatomi, speciellt de som är mindre och där det verkar som att idealet är så skev benställning som möjligt. :( Eftersom de är korsningar med amstaff och liknande hundar så lär allergierna flöda dessutom.
Det är en ras dok ingen gammal ras men stamtavla har dom i abks eller ebkc tex. Ja dom är en tung ras med många fel tyvärr
 

Liknande trådar

Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 620
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite på Royal Canins hemsida när jag kom in på rassidan (där man kan läsa lite om olika raser) när jag stötte på...
2
Svar
33
· Visningar
3 037
Senast: Råttan
·
S
Övr. Hund jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 967
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp