Bukefalos 28 år!

Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Cappis

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här på Bukes som har en amstaff eller pittbull? -vi har en ammis tik som är 10 månader,helt underbar familjehund! hon älskar barnen och är snäll med allt och alla-det tråkiga är att möter man någon som är ute och går,undviker dom att passera..fördommar på våran sons skola-hur är det att ha pittbull..,-snacka om vad snacket gick här på bygden runt om i stugorna! (eftersom barnen på skolan snackar,spekulerar väll föräldrarna) tråkigt!!-i början när folk såg henne som valp,kunde dom säga:-det är väll inte en sån dära pittbull..-HA!-jovisst,svarade jag tillslut,detta är familjens "mördarhund" serru!! (då sa dom inget) -så,finns det någon här med erfarenheter av bemötandet utav denna ras?:angel:
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Delvis beror "fördomarna" på den statistik som finns från nordamerika på dödliga hundangrepp o delvis på att det till en väldigt stor del är idioter som inte borde ha hund som skaffar dessa hundar.
Jag anser inte att de är agressiva i grunden men de är avlade på ett sätt som gör att skadorna blir häftiga när ngt händer.
PL
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Min vän har två amstaffs! En hane på två år (liten för sin storlek) och en tik på ja 4-8 månader (minns inte säkert)
Alltså första gången jag åkte hem till henne o hör detta skällande får man ju hjärtat i halsgropen, men sist jag va där delade de två tjockisarna säng med mig, jag fick endast en dm täcke över benen! Och den hanen (enligt förra ägaren) skall vara rädd för närhet, jooovisst seru! Jag fick ju knappt plats!

Alltså föregående talar har rätt ang statistik osv, men alla djur blir vad man gör dem till enligt mig! Nu när jag träffat dessa hundar är jag säker på vilken ras jag ska ha när jag skaffa egen hund (rottis eller staff)
Underbara individer de där mördarhundarna =) (låter ju dock som monster när de leker)
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

jag känner många som har amstaff, pitbull tex. min farmor, folk ryggar till och med när hon är ute och går, larvligt tycker jag. självklart ska man respektera alla djur men att visa den rädsla som ofta framkommer när det gäller pitbull och amstaff. Själv tycker jag att det är väldigt trevliga hundar. det är alltid ägaren som formar hunden. Som någon tidigare skrev är det ofta helt fel människor som skaffar just den typ av ras. Och ses därför som en farlig hund. När jag träffar folk ute med mina hundar, Jämthund, Alaska husky och dem drar upp de här med pitbull argumenterar jag alltid fördelarna med just den ras. med tiden kasnke jag själv skaffar mig en sådan ras =)=)
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Håller med PL.
Men jag kan dock säga att jag för egen del tar avstånd från dessa hundar. Finner inget som helst intresse av att ha någon som helst kontakt med 'rasen'.

Börjar även tycka att dessa hundar börjar bli allt för överreklamerade - 'mördarhund' vs 'familjehund'...:cool:
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Ett problem jag inte tog upp ovan är de som tror att en hund alltid blir vad man gör den oberoende av arv.
PL
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Fördommarna mot rasen har ju uppkommit av en anledning, men finns säkert pittbulls som är snälla som lamm med.
Hur man än uppfostrar sin hund så har den ju sina gener och så, de flesta renrasiga hundar är ju avlade för speciella ändåmål.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Min kollega har en amstafftik. De köpte av en mkt seriös uppfödare som förutom att hon inte sålde till personer under 20 år även kollade upp och intervjuade dem ordenltigt om deras hundavana och vad de hade tänkt ha hunden till.
Så deras tik är en älskad familjehund som givetvis får motion och annat skoj.
Har inte träffat vovven själv men min kollega är en förnuftig människa så jag kan inte tänka mig att de har några problem.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

jag har en amstaff hane på 7 månader. men när jag är ute med han så skriker alla bara att han är såååååå söööööt!!!! :love:
men det är ju många som fäller en kompentar om typ "tänk om den där biffen anfaller, då..." ja då skulle han nog pussa ihjäl dig - säger jag.. men dom skrattar mest åt han sätt att ta sig fram. :D
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jag sitter i en knivig sits.. Har funderat på att skaffa hund nu, och jag har ÄNTLIGEN hittat en hund som verkar passa mig jätte bra. Först och främst vill jag ha en stor och aktiv hund, och en som man har lite att jobba med. En stor hund med hjärna att aktivera så att säga;)

Nu till saken, Hunden jag har hittat är en korsning mellan amstaff/schäfer. Direkt jag tar upp dom två raserna så flyger nästan folk i taket. "Varför köpa en korsning mellan kamp och sönderavlad schäfer?" Men men men men meeeeeen.. jag blir galen. Jag vill verkligen ha den här hunden, den verkar passa mig, och jag tänker göra ett helhjärtat försök att göra hunden till det bästa också. ÄVEN om jag så hade köpt en liten golvmopp.

Är det några som har erfarenhet av den här blandningen? Är den verkligen så "hemsk" som alla påstår?

Jag tror inte det iaf, därför kör jag mitt eget rejs:banana:
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

jag hade aldrig någonsin köpt en amstaff eller pitbull som är blandningar med annat än amstaff, pitbull eller staffe.

det finns en anledning till att det nästan alltid är blandningar med amstaff eller pitbull som biter folk.. tänk igenom detta. och då är det som oftast rottweiler, schäfer eller dyligt som är inblandat.
som sagt, skulle ALDRIG köpa eller avla fram det!!!

tycker du det är bra att blanda vakt med kamplust??? var tror du det kan sluta??
ryser av att tänka på att det finns folk som stödjer sådan avel. de e på grund av dessa blandningar som amstaffen fått sitt dåliga rykte. det är i stort sett ALDRIG en renrasig amstaff som bitit en människa (tänker nu på alla anfall i media). tror inte heller det är renrasig pitbiull som gör det - för både amstaff och pitbull är avlade för att vara människan till lags och vara hanterbara under kamper - oavsett om det gällt tjur eller hund. så en renrasig av dessa har EJ i sin natur att gå på folk. det är när man blandar i en massa vakt det blir nåt jävla stort fel!!!

STÖD INTE DEN AVELN! för guds skull. både för dig och för alla hundar och människors skull....
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

jag hade aldrig någonsin köpt en amstaff eller pitbull som är blandningar med annat än amstaff, pitbull eller staffe.

det finns en anledning till att det nästan alltid är blandningar med amstaff eller pitbull som biter folk.. tänk igenom detta. och då är det som oftast rottweiler, schäfer eller dyligt som är inblandat.
som sagt, skulle ALDRIG köpa eller avla fram det!!!

tycker du det är bra att blanda vakt med kamplust??? var tror du det kan sluta??

Vad är anledningen till att det alltid är blandningar med schäfer osv som biter folk då? Det första jag kan komma och tänka på att när det gäller korsningar så blir hunden billigare, och hamnar mycket lättare i fel händer. Annars kan jag inte se nån rak anledning?

Vill ha raka svar, som t.ex "blandningar av den här sorten är instabila pga att........" och inte några antaganden som t.ex "Hundar av den här sorten bits oftast mer än andra blandningar" med tanke på att jag verkligen funderar på den här hunden..
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

har skrivit det ovan. PGA att man blandar INTE vakt och kamp. där har du det enkla självklara svaret... vad är oklart???
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

har skrivit det ovan. PGA att man blandar INTE vakt och kamp. där har du det enkla självklara svaret... vad är oklart???

Okej..

Ja, jag kan förstå till viss del att den där korsningen kan vara lite knivig, men jag anser att alla behöver inte vara det. Nu är det ju visserligen så att det är väldigt lite schäfer i den här hunden, men det kanske spelar roll ändå?

Jag har erfarenheter av schäfer tidigare, vi har haft några st, och själv tycker jag att alla dom har varit MYCKET trevliga hundar och aldrig några problem.

Har även lite erfarenheter av amstaff och liknande hundar, och har heller aldrig träffat på någon hund som verkar lite halvknäpp ens..

Det är därför jag har vänt mig hit, för när jag berättar att jag funderar på den här hunden, så höjer alla ögonbrynen. Har också pratat med MYCKET duktiga hundägare med stor erfarenhet av alla sorters hundar.. Och det enda dom reagerar på i den här blandningen är amstaffen.. det är den som är "instabil" och inte schäfern..

Så.. Om du fick lägga din röst ang. det här (förutom att du inte verkar så för blandrasavel) TROR du, att den här hunden kommer innebära stora problem?

Och.... hur stor erfarenhet har du?
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jag har en amstaff hane som fyller två i feb...just nu e han riktigt jobbig eftersom han har förstått det där med blommor o bin, så på tis ska han kastreras!
Jag möts av fördommar hela tiden, jag brukar bara säga att folk inte behöver oroa sig för han äter inte skräpmat (taget från ice age) brukar ta nån sek innan dom förstår min förolämpling :devil:
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

jag säger inte att NÅN av dessa raser är instabila!! och både mamman och pappan kan ha världens bästa mentalitet - men när man blandar vakt och kamp kan det bli jävligt galet!!!
så jag tycker inte det har nåt med de två raserna att göra och vilka man blandar i - utan jag menar på att man ska inte blanda i nåt i en hundras med kamplust. man ska inte blanda i nåt annat med en hund som har vakt osv. men sen blir just kompinationen vakt och kamp otrevlig. det är därför det är så många som höjer på ögonbrynen.

sen det du säger att folk påpekar att amstaffen är instabil - det stämmer inte alls!! jag tror de hajar till för att man blandat i kamplust i vakthunden. amstaffen är absolut inte nån instabil hundras. dom har ofta väldigt bra mentalitet. det är blandningarna som blir så hemska.

tänk dig själv om du möter en människoa med en vakthund. hunden av nån anledning vaktar sin ägare från dig - om det bara är vakt i den så nöjer den väl sig med att vakta och mota bort dig - kanske ger ETT KORT bet som varning.
om du möter en människa med en amstaff så gör den förmodligen ingeting då dom är avlade för att vara mskor till lags. får absolut inte gå mot en människa trots alla omständigheter.
MEN, om du möter en människa med en blandning av dessa två, och vaktet väcks och hunden går mot dig - och kanske som schäferna hade kunnat gjort - gett ett bett. men skillnaden nu är att kamlusten kan väckas - coh vips har du en hund sittandes i stenhårt bett som vägrar släppa oavsett vad du eller nån annan gör. han är gjord att bita tills du gr upp.
och detta beror inte på nån instabilitet hos nåra föräldrar alls, utan att du blandat två olika hundar som är avlade för två helt olika saker. det slår slint. samma sak gäller när tex rottweiler är inblandat. lika hemskt.
så det är inte att jag är emot en viss ras, utan att man blanar två från helt olika egenskaper.

min erfarenhet?? jag har själv renrasig amstaff, jag känner många med amstaff och pitbulls, känner några med schäfer och framförallt läser mycket lite överallt. och nästan alla överfall av kamphundar är blandningar - säger inte det allt??
så jag har inte världens bästa erfarenhet, men tillräckligt frö att avråda nån till att köpa det du funderar på.... just för risken att det KAN gå fel. men det behöver absolut inte göra det. men tänk tanken att risken finns att det gör de, och riksen ökar markant med denna blandning -ÄR DET VÄRT OCH SKULLE DU KUNNA STÅ FÖR ATT DIN HUND KANSKE TILL OCH MED DÖDAT ETT BARN ELLER VUXEN??? den tanken är värd att tänka...

det finns ju sååå mycket andra hundar som är bättre lämpade och även de billiga. jag lovar du hittar en perfekt hund utan denna. tro mig.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jag har en amstaff hane som fyller två i feb...just nu e han riktigt jobbig eftersom han har förstått det där med blommor o bin, så på tis ska han kastreras!
Jag möts av fördommar hela tiden, jag brukar bara säga att folk inte behöver oroa sig för han äter inte skräpmat (taget från ice age) brukar ta nån sek innan dom förstår min förolämpling :devil:

:rofl::rofl:

:D:D
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

-Alltså,det här med att blanda amstaff och pittbullen med andra raser
har man ju sett en hel del av,schäfer,rottweiler,ridgeback..hmm..jag måste nog hålla med Radon,att det är väll inte den mest lyckade blandningen du är ute efter,tråkigt att höra,kanske,men du ville ju ha svar.-Det ända du skulle kunna gå på,är om dom har haft denna "kombinationen" tidigare och kan forska lite i hur dom avkommorna är.-Det är svårt det här,oftast så är seriösa uppfödare väldigt noga med vad dom avlar med.(SERIÖSA)-är det här folk du känner,vovvar du känner,kan det vara en annan sak,upp till dig,om du känner att du verkligen vill ha denna hund-hunden ska ju ändå ha en ägare) men är det inte så,ta istället och titta på något annat alternativ,såsom renrasigt!!:)
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

jag säger inte att NÅN av dessa raser är instabila!! och både mamman och pappan kan ha världens bästa mentalitet - men när man blandar vakt och kamp kan det bli jävligt galet!!!
så jag tycker inte det har nåt med de två raserna att göra och vilka man blandar i - utan jag menar på att man ska inte blanda i nåt i en hundras med kamplust. man ska inte blanda i nåt annat med en hund som har vakt osv. men sen blir just kompinationen vakt och kamp otrevlig. det är därför det är så många som höjer på ögonbrynen.

sen det du säger att folk påpekar att amstaffen är instabil - det stämmer inte alls!! jag tror de hajar till för att man blandat i kamplust i vakthunden. amstaffen är absolut inte nån instabil hundras. dom har ofta väldigt bra mentalitet. det är blandningarna som blir så hemska.

tänk dig själv om du möter en människoa med en vakthund. hunden av nån anledning vaktar sin ägare från dig - om det bara är vakt i den så nöjer den väl sig med att vakta och mota bort dig - kanske ger ETT KORT bet som varning.
om du möter en människa med en amstaff så gör den förmodligen ingeting då dom är avlade för att vara mskor till lags. får absolut inte gå mot en människa trots alla omständigheter.
MEN, om du möter en människa med en blandning av dessa två, och vaktet väcks och hunden går mot dig - och kanske som schäferna hade kunnat gjort - gett ett bett. men skillnaden nu är att kamlusten kan väckas - coh vips har du en hund sittandes i stenhårt bett som vägrar släppa oavsett vad du eller nån annan gör. han är gjord att bita tills du gr upp.
och detta beror inte på nån instabilitet hos nåra föräldrar alls, utan att du blandat två olika hundar som är avlade för två helt olika saker. det slår slint. samma sak gäller när tex rottweiler är inblandat. lika hemskt.
så det är inte att jag är emot en viss ras, utan att man blanar två från helt olika egenskaper.

min erfarenhet?? jag har själv renrasig amstaff, jag känner många med amstaff och pitbulls, känner några med schäfer och framförallt läser mycket lite överallt. och nästan alla överfall av kamphundar är blandningar - säger inte det allt??
så jag har inte världens bästa erfarenhet, men tillräckligt frö att avråda nån till att köpa det du funderar på.... just för risken att det KAN gå fel. men det behöver absolut inte göra det. men tänk tanken att risken finns att det gör de, och riksen ökar markant med denna blandning -ÄR DET VÄRT OCH SKULLE DU KUNNA STÅ FÖR ATT DIN HUND KANSKE TILL OCH MED DÖDAT ETT BARN ELLER VUXEN??? den tanken är värd att tänka...

det finns ju sååå mycket andra hundar som är bättre lämpade och även de billiga. jag lovar du hittar en perfekt hund utan denna. tro mig.


Visst, jag förstår precis vad du menar. Och jag har inte heller sagt att någon utav raserna är instabila, utan tvärtom. Jag gillar båda raserna starkt. Jag förstår att det finns måånga negativa åsikter om den här blandningen, eller jag har iaf fått den uppfattningen nu. Men visst i tusan finns det väl positiva också??

Sen är inte jag intresserad av en billig hund, utan jag är intresserad av en hund som passar mig. Det där jag skrev om att dom var billiga har inget med MITT val av hund att göra. Jag är fortfarande på jakt och har ögonen öppna, men jag är inte intresserad av ens 90 % av alla hundar som är till salu. Varken småhundar, labbar, golden osv osv är någon hund jag skulle kunna tänka mig.. ens om jag fick den gratis..
 

Liknande trådar

O
Hundavel & Ras Vi som har kamphund får stå ut med mycket fördommar mot raserna. Räcker med att man visar sig ute med sin hund så får man blickar eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 186
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp