Fördommar mot pittbull, amstaff osv

O

OonettanOo

Vi som har kamphund får stå ut med mycket fördommar mot raserna.
Räcker med att man visar sig ute med sin hund så får man blickar eller att folk kommer fram och säger att man är dum i huvet som har en pittbull.
Det idiotiska är att folk inte har någon vettig förklaring varför dom inte tycker om rasen utan försvaret är att det är en kamphund.
Men dom själva har aldrig träffat på en aggressiv och farlig pittbull eller amstaff utan dom har läst i tidningen att en eller flera blivit bitna/attackerade av en .

Men man kan få vilken ras som helst aggressiv, dock står det aldrig i tidningen om en pudel eller liknande som attackerat, för det är inte lika intressant.
Inte konstigt att det är så mycket fördommar om just pittbull och amstaff.

Vill bara säga det att allt beror på uppfostran.
Pittbull kan också vara en fin familjehund.

Jag själv har en pittbull och hon är världens snällaste och helt underbar.

Tycker det är tråkigt att man ska behöva stå ut med så mycket snack bara för att man har en sådan ras.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

det finns typ trehundraelva trådar som behandlar exakt samma ämne. använd sökfunktionen! jag tror inte det finns en enda tråd som avslutats i samförstånd utan det är helt enklet två läger där det ena är övertygade om hundtypens förträfflighet och det andra är övertygade om motsatsen.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Jag har vare sig Amstaff eller Pitbull utan en Staffordshire Bullterrier och jag känner inte igen mig i det du beskriver öht.

Däremot så visste jag när jag köpte henne att det kan förekomma och det får man liksom på köpet, det man kan göra är ju att bevisa/visa att ens egna hund är lydig/beter sig bra .

Men det finns sjukt många trådar i ämnet och dom brukar alla sluta på samma vis ..
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Det finns redan tre miljoner "kamphundar är snälla"-trådar.

Jag personligen tycker att personer som smutskastar rasen är ungefär lika jobbiga som personer som hävdar alla att pitbulls/amstaffar/staffar/whatever är "världens snällaste och världens goaste och världens bästa familjehundar som aldrig skulle göra en fluga förnär".

Men det är ju min personliga åsikt.
Och nej, jag har inte någonting emot någon av dessa "kamphundsraser", bara väldigt ofta deras ägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Jag har inget emot rasen staffe eller för den delen blandraser med "staffelook", men...

Här i Sthlm's området så ser man dock fortfarande dem mest i händerna på 20-åriga invandrar killar. Hundar som sliter och drar i kopplet, skäller/gör utfall mot ALLA andra hundar som kommer inom synhåll, med breda läderhalsband med nitar osv osv.

Så tyvärr kommer dessa "fördomar" nog hålla i sej länge än!!

Jag tror dessutom att det är skillnad på hur man bemöts om man skaffar en renrasig, sund och frisk staffe och deltar på kurser osv så att man kan föra sin hund på ett trevligt och positivt vis "ute bland folk". Mot om man kommer med en "pitbull" = blandras med dunkelt förflutet - i hetssele som är helt omedveten om att han/hon har en förare längst bak i kopplet!

/Swat
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Och nej, jag har inte någonting emot någon av dessa "kamphundsraser", bara väldigt ofta deras ägare.

Word!
:bow::bow::bow:

Jag har inte emot en specifik hundras. Men det vore att ljuga sig blå att inte kunna erkänna att många med "vissa hundraser" skaffar dem för att det är en image. En penisförlängare helt enkelt (även för vissa kvinnor).

"Vissa hundraser" har helt enkelt blivit lika mkt accessoar för "vissa människor" som en söt chihuahua på armen har blivit för innebrudar i storstan. Annat är lögn :grin:
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Jag har inget emot rasen staffe eller för den delen blandraser med "staffelook", men...

Här i Sthlm's området så ser man dock fortfarande dem mest i händerna på 20-åriga invandrar killar. Hundar som sliter och drar i kopplet, skäller/gör utfall mot ALLA andra hundar som kommer inom synhåll, med breda läderhalsband med nitar osv osv.

Så tyvärr kommer dessa "fördomar" nog hålla i sej länge än!!

Jag tror dessutom att det är skillnad på hur man bemöts om man skaffar en renrasig, sund och frisk staffe och deltar på kurser osv så att man kan föra sin hund på ett trevligt och positivt vis "ute bland folk". Mot om man kommer med en "pitbull" = blandras med dunkelt förflutet - i hetssele som är helt omedveten om att han/hon har en förare längst bak i kopplet!

/Swat

Skräckexemplet på SEA hund o katt häromveckan. Vi kör in på parkeringen och där står fetstilt exempel med varsin kraftig amstaff, bägge är dessutom kuperade?

Inne i butiken står ännu en kille med amstaff också kuperad och kikar på munkorgar tillsammans med personalen varpå jag hör följande dialog:

"Men asså, jag MÅSTE ha en kraftigare munkorg, dom ska ha den inomhus för annars biter dom ihjäl varandra, jag svär!"

Så förbannat sorgligt..:(
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Jag personligen tycker att personer som smutskastar rasen är ungefär lika jobbiga som personer som hävdar alla att pitbulls/amstaffar/staffar/whatever är "världens snällaste och världens goaste och världens bästa familjehundar som aldrig skulle göra en fluga förnär".

Håller med. Dessutom så kan jag tycka att folk som verkligen är MEDVETNA om vad dom har i änden av kopplet har lite mer att komma med. Dom som inte blundar för vad jycken är avlad för.
Kom inte o säg att rasen/raserna fått dåligt rykte pga av påhittade påståenden.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Jag har nog en släng fördommar gentemot rasen,
men jag har inte fått befog för det.

Däremot så har dom jag träffat varit så
förbaskat överlyckliga,pussgalna och ena
riktiga knähundar.
(amstaff och staff)
Jag gillar inte sånna hundar,
vill inte ha dom i ansiktet i tid och otid.
Och det blir så bökigt att ha dom i famnen jämt.
:D
Men dom jag varit i kontakt med (kennel)
har varit allt annat än otrevlig mot människor iaf.
Det är dock ingen ras jag skulle vilja ha.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Och jag tycker tvärtom, jag har sammanlagt tre kompisar med staffar och två av dom föder dessutom upp och det är aldrig någon som tittar snett på vare sig hundarna eller oss när vi är ute och gör något (badar eller går prommis eller vad som helst).
Det kanske beror lite på vart man bor och hur man "ser ut" själv, killar som försöker se hårda ut med en hund som idiotdrar i kopplet, hässjar och ser allmänt uppjagad tittar jag också snett på men det är mer för att det verkar vara ett idiotekipage och inte för att det är en staffe i kopplet. Jag tittar lika snett om det är en labrador också (!).
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Jag har inga fördomar om "kamphundar" men om "kamphundsägare".:devil:

De kan grovindelas i tre grupper:

#1 Uppumpade killar med rakat huvud, militärklädsel och nithalsband på hunden. Klarar att hålla sin ouppfostrade hund med ren råstyrka

#2 Späda tjejer som släpar som drivankare efter sina ouppfostrade hundar. (Ofta flickvän till #1)

# HUndmänniskor som fastnat för rasen/typen och lägger ner en massa jobb på sin hund. Dessa hundar går oftast fint i koppel
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

*KL*

Hejsan hoppsan! :)

Tankte bara infora lite information om hur man har tagit sig an problemet med "kamphundar" har overseas... de flesta stader, iaf smastaderna, har en "farlig hund klausul" i sina stadsregler som reglerar Vilka hundar som ar valkomna in i stan. Pitbulls, Amstaffs och Rottweilers t.ex. ar inte valkomna in i stan - inte pga. hundrasen i sig utan pga. vilken typ av person det ar som har dom... har, precis som dar, ar det manga som skaffar de har hundraserna av Helt Fel anledning! :cool:

Det ar manga hundar som hamnar i fel hander pga. deras rykte eller utseende.. men det gar aven pa andra hallet.. se t.ex. Lassie-syndromet eller 101dalmatians-syndromet... Problemet finns pa alla hall, fran "kamphundar" till "gulliga hushundar". Helt enkelt folk som inte a) inser vad de har i kopplet b) tror hundar fods uppfostrade c) helt enkelt borde salja hunden och kopa en.. bok istallet.

Vi har sjalva en pbkorsning har, den goaste, mysigaste, sotaste Gubben jag nagonsin mott. (Nej, jag ar inte for blandrasavel! Varlden har nog med mutts - men han ar fortfarande en mktmkt go hund) Han ar en superb varmsparare, kampar igenom vad som och visar klart o tydligt nar han snappat upp nagot... Han ar en sjukt go hund och valdigt, valdigt fa manniskor lyckas se pbn i honom... MEN... det finns en anledning till att PB's inte ar valkomna i staden, och det far vi glatt acceptera.

Sa som agare till en hundras som folk ar radda for/har fordommar om far man ibland ta ett Mycket djupt andetag och inse att man far agera lite "diplomat for rasen". Jag motte pa en hel del fordommar och fanerier gallande min schafer hemma i sverige. Allt ifran att han skulle vanda sig mot mig och forsoka slita strupen av mig, till att han garanterat var en catkiller till att han "kanske inte var det nu" men han Skulle bli aggressiv och valdsam nar han fyllde ett.. sen tva... sen.. eh ja.. Fordommar finns overallt, om ALLA hundraser. Det ar inte bara "kamphundar" som far sin skeppa skit... jag personligen har forutfattade meningar om folk med chihuahua, smuggelhundar o parishiltonkomplex!!

Jag ska erkanna, jag har forutfattade meningar om folk med "hiphopkladsel" och en "kamphund" i snoret. Nar en hund verkar vara en accessoar och inte en van - ja.. da har jag fordommar gentemot manniskan som haller i kopplet. Det ar sallan Sk*ten ar langst ner pa kopplet, oftast ar det den oversta delen av kopplet...

Har du, TS, en go o mysig "kamphund" - A) Sta ditt kast, du skaffade en ras dar Valdigt manga har forutfattade meningar om din hund - vand det till nagot positivt! Visa dom att DIN hund minsann kan uppfora sig och ar trevlig och go! B) Gnall inte om fordommarna... for fordommar moter vi alla pa ett eller annat satt oavsett vilken hund vi har.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Det är aldrig hundens fel, de är ägarens. Om det inte är så att hunden har någon skada i psyket från början. En hund blir som ägaren gör den.
Jag har många kompisar som just har pittbull. Och jag tycker att det är en jätte fin ras. Men tyvärr är det oftast "tuffa" killar i 20-25 års åldern som har pittbull. Och eftersom det är en väldigt mäktig ras så måste man verkligen ha kontroll till 100%. Killarna i 20-25 års åldern har oftast inte det eftersom dom tycker det är coolt med en farlig hund och använder den som en förlängare. Nu menar jag inte att alla killar i den åldern är så, men dom flesta har faktiskt hunden i fel syfte. Jag själv har en schäfer och en rottweiler, och den rasen har tyvärr inte heller det bästa ryktet, men det enda man kan göra då som ansvarsfull ägare är att bevisa motsatsen. Att det faktiskt går att ha en underbart go och tillgiven mäktig ras. Jag själv tycker oftast att det är dom små hundarna som är aggressivast. Men pga av att dom är så små så tar man det inte på allvar eftersom det är "sött". Och det blir orättvist mot dom stora hundarna. För står en pappilon och morrar och gör utfall mot en rottweiler så skrattar man. Står en rottweiler och skäller och gör utfall mot en pappillon så blir man genast arg. Och det är väldigt fel. Nu säger jag verkligen inte att alla är så. Men jag tycker att varje sig ras eller kraft så måste hundarna behandlas likadant psykist. Fysikst blir det ju lite svårt eftersom man inte kan använda samma kraft mot en tax som en grand danois. Har människan kontrollen över sin hund så kan vilken ras som helst bli en underbar familjehund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Läs gamla trådar, och lite genetik, det är inte alls så att hundar inte kan vara "knäppa" från början... Och sen tror jag inte ett enda dugg på att de har APBT, för det är inte särskilt lätt att hitta renrasiga APBT i Sverige.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Atminstone har i USA ar det vanligt att pitbulls ar hundagresiva... dom ar avlade for att vara det. Dom ar ocksa avlade for att vara manniskovanliga och med "normala" agare blir dom det for det mesta.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Yeah right. Tror du på tomten också?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 852
Senast: skuggan_
·
Övr. Hund Jag undrar om det är någon här på Bukes som har en amstaff eller pittbull? -vi har en ammis tik som är 10 månader,helt underbar...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 286
Senast: Modig_Korn
·
W
Övr. Hund nu kommer säkerligen många spotta å fräsa på mig med de bryr ja mej inte så mycket om! men ja tänkta JAG personligen har inget emot...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: iresha
·
Z
Övr. Hund Jag är så jävla trött, förbannad, lessen och jag vill skälla ut varenda jävel jag ser här med lös hund... Som jag skrivit tidigare så är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 016
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp