Bukefalos 28 år!

Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Varför då inte köpa en renrasig Amstaff?


Aaaaaabsolut!! Ger du bara mig en uppfödare med valpar till salu (som inte bor 100 mil härifrån, skellefteå), som inte bryr sig om att jag fyller 20 i mars, och som inte kräver att man ska ha GOD erfarenhet av dessa familjehundar;), för så jätte jätte bra erfarenhet har jag inte, jag har tyvärr inte haft möjlighet att äga fem st amstaff under mitt liv......... och en uppfödare som känns trevlig, Så visst, då ska jag ringa på en gång :banana:
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Nu har ju jag Eng Staff och är inte så pass insatt i Amstaff-uppfödning att jag känner att jag kan ge tips om en uppfödare till dig...

Och att leta uppfödare får du nog göra själv, för mig tog det lång tid innan jag hittade en uppfödare som uppfyllde mina krav ..
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Nu har ju jag eng staff och är inte så pass insatt i Amstaffuppfödning att jag känner att jag kan tips om en uppfödare till dig...

Och att leta uppfödare får du nog göra själv.....

Absolut, jag tänkte bara eftersom du "föreslog" att köpa en renrasig, så kanske du kände till någon uppfödare också. För helt lätt är det inte.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Här finns uppfödarlista.

http://www.amstaffklubben.se/

Jag hade aldrig köpt grisen i säcken och köpt en hund som är en korsning av två så olika slags hundar. Den kan bli hur som helst. Visst kan det bli en bra hund, men varför chansa?

Generellt tycker jag det är vettigare att köpa hund från en seriös uppfödare. Då vet man att denne har ett syfte med uppfödningen, man kan få information om föräldradjuren, vilka linjer, temperament, eventuella sjukdomar etc som ligger bakom den hund man köper.

Men det är ju upp till var och en. Man kan ju inte tvinga någon.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

På en del recept står det kategoriserat "för nybörjaren" "lättlagat" "medel" "avancerat" "proffsnivå".

Jag önskar att alla som skaffade hund tog reda på vilken nivå varje ras kräver av sin ägare.

Ts

Du vet själv vilken nivå ditt kunnande ligger på.
Sedan ska du bestämma dig för vilken relation du vill ha till din hund och vad du vill ha ut av ert umgänge.

Vill du ha en lydig och trygg hund så krävs det sannolikt att ditt kunnande är på nivå "proffsnivå" om du ska köpa en amstaff/schäfer.

Amstaff räcker det nog med "avancerad".
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Diskurs: Tack för hjälpen, ska kika in på dom där, men enda nackdelen är att det är så hiimla långt bort från mig.. Jag bor ändå uppe i tjottahejti...:( Men, hittar man något som verkar intressant får man väl helt enkelt packa matsäcken och låta bilen rulla..;)

No1: Jag förstår precis vad du menar.. Och visst är jag mer intresserad av en renrasig än en blandning, men det är som jag skrev tidigare.. Allt ligger så oändligt långt bort.. Man har ju som ingen möjlighet att åka och besöka uppfödaren några gånger innan köpet, om den bor 100 mil bort..:/
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Bara för att jag föreslår för dig att du ska köpa dig en renrasig hund innebär inte att jag är så pass inläst på rasens olika uppfödare att jag kan ge dig tips..

Men gå igenom ALLA uppfödare som är inom ditt rimliga avstånd och börja beta av listan, vissa kan man stryka direkt andra ringer man till, åker och träffar ..

Min uppfödare bor 120 mil ifrån mig & det gick ju det med, åkte upp och hälsade på henne när valparna var 4 veckor och då hade hon inte bestämt sig för om vi fick köpa valp än, hon sålde INGA valpar över telefon..
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jaa, precis! Det är ju ändå en engångsgrej.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Bara för att jag föreslår för dig att du ska köpa dig en renrasig hund innebär inte att jag är så pass inläst på rasens olika uppfödare att jag kan ge dig tips..

Men gå igenom ALLA uppfödare som är inom ditt rimliga avstånd och börja beta av listan, vissa kan man stryka direkt andra ringer man till, åker och träffar ..


Yees, i understand. Jag var bara lite mer ironisk när jag skrev mitt svar till dig första gången, jag menade bara på att det är väldigt svårt när man bor här uppe att ha lika stora möjligheter att hitta en bra uppfödare.. Hade nog varit lite annorlunda om jag bott i sthlm.. men men, man får göra det bästa av saken!;)

Jag får nog ta och göra det:)
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Calazirya skrev:
Min uppfödare bor 120 mil ifrån mig & det gick ju det med, åkte upp till norr och hälsade på henne när valparna var 4 veckor och då hade hon inte bestämt sig för om vi fick köpa valp än, hon sålde INGA valpar över telefon..


...........
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jaa, precis! Det är ju ändå en engångsgrej.

Jo, fast jag skulle gärna ha åkt kanske två ggr och träffat valpen innan jag bestämmer mig, men .. man är väl kasnke inte så sugen att åka ner till skåne och tillbaka två gånger för att kika på en valp två ggr.. ;P
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jag håller helt med radon.
Ska man prompt "blandrasavla" så ska man hålla sig till raser ur samma grupp.
(Jag har själv en 75%amstaff 25% apbt-tik)

En korsning mellan kamphund/vakthund skulle jag aldrig ge mig på.
Man kan ju fundera över vad fasen uppfödaren tänkte på (såvida det inte var en tjuvparning vill säga...)
Ta en titt bland annonser på omplaceringshundar, de allra flesta av dessa är blandraser mellan hundraser ur olika grupper
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Vad man än skaffar sig för hund kommer det finnas folk som har fördomar om den rasen. :smirk:

Jag struntar fullständigt vad folk tycker och tänker om mitt val av hund.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jag håller helt med radon.
Ska man prompt "blandrasavla" så ska man hålla sig till raser ur samma grupp.
(Jag har själv en 75%amstaff 25% apbt-tik)

En korsning mellan kamphund/vakthund skulle jag aldrig ge mig på.
Man kan ju fundera över vad fasen uppfödaren tänkte på (såvida det inte var en tjuvparning vill säga...)
Ta en titt bland annonser på omplaceringshundar, de allra flesta av dessa är blandraser mellan hundraser ur olika grupper

Det var en tjuvparning. Ja, det är nog många som tycker så.. Men.. vad anser ni då att man ska göra? Avliva hunden, bara för att det finns en RISK?

Nänä, Jag förstår precis vad ni menar, och håller med till viss del.. trots att jag anser att det finns undantag..
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Man ger abortspruta om ens tik har tjuvparat sig, as simple as that!
 

Liknande trådar

O
Hundavel & Ras Vi som har kamphund får stå ut med mycket fördommar mot raserna. Räcker med att man visar sig ute med sin hund så får man blickar eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 194
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp