Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Ok... Så om man vill så kan man fostra bort vallen i en BC?
Schysst, då ska jag ha en sån som nästa hund för jag tycker de är så söta. Jag kan inte erbjuda den mängd fysisk och psykisk stímulans som alla tjatar om att den rasen behöver men det gör ju inget om jag bara uppfostrar den rätt.... eller?
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Yeah right. Tror du på tomten också?


I vilket fall? Att pit bulls ar avlade for "fight" har i USA eller att de ocksa ar avlade manniskovanliga sa manniskor kan bryta upp 'fighter' i "pitten"? Jag har en god van som ar chef pa en USPCA avdelning i GA, de tar hand om pit bulls som avlas for 'fight' hela tiden. Pit bulls har smeknamnet "The babysitter dog".
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Om du tittar längst upp i högra hörnet på mitt inlägg så står det vem jag svarat. I det här fallet svarade jag ssssssssara, inte dig. Vill du svara en viss person så trycker du på någon av svara-knapparna under dennes inlägg, vill du svara mer allmänt i tråden skriver du KL (=knapplån).
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

*KL*
Undras varfför det alltid är dessa ägare som går i försvar o uttrycker extrem offermentalitet?

Personligen har jag aldrig träffat någon renrasig APBT med stammtavla, de är ganska sällsynta här i landet, däremot så har jag en god vän som föder upp Amstaffs, en småbarnsfamilj vars hundar går bra på brukstävlingar o på utställningar, o en god vän, en ung tjej som lyckats ta upp sin Staffe i Elit Spår.
Ingen av dessa eller andra jag möter på BK upplever dessa fördomar mot sig själv eller sina hundar.

Ytterligare *KL*
Om hunden blir vad man gör den till så torde man kunna valla med Borzoier o idka grytjakt med Rottisar?
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Om hunden blir vad man gör den till så torde man kunna valla med Borzoier o idka grytjakt med Rottisar?

Absolut. Och varför hålla på med MH? Eller avla på rasegenskaper?
 
Reflektioner (Långt som vanligt!)

Fast vad gäller devisen "Din hund blir vad du gör den till" ställer jag mej delvis bakom!

Inte så tillvida att vi kanske kan göra exakt ALLT med alla hundar, men i min lilla värld så är en hund HUND först och därefter kommer dess rastillhörighet! Dvs hunden har mer gemensamt med sina artgelikar än det är som skiljer de olika raserna från varandra!

Sedan har vi tackvare vår avelsplanering genom åren förändrat/riktat in de olika raserna så att vissa är bättre/mera lämpade för en viss aktivitet än andra!Inget snack om det!

Med detta dock inte sagt att en bc tex bara kan valla, vilket vi ser ett tydligt bevis på på våra lydnadstävlingar idag. Eller att en borderterrier alltid gör sej bäst i ett gryt eller att en Pitbull alltid är som mest "hemma" i en fighting ring osv.

Ovan nämnda devis märks inte minst för oss som haft förmånen att få ha flera hundar som hunnit bli lite äldre... Dessa individer har ofta en hel del gemensamma drag oavsett om de varit av olika ras, kön, tränats med olika målsättningar osv. "Våra hundar blir vad vi gör dem till" så till vida att vi med våra regler, rutiner, medvetna och omedvetna "styrningar" formar hunden till så mycket av det vi vill ha som möjligt.

Sedan finns det så klart begränsningar vad gäller både det rent fysiologiska och det "mentala" även för våra hundar!

Vad sedan gäller olika ras-ivrares önskan att basunera ut hur snälla, "o-farliga", barnvänliga osv deras hundar är får detta tyvärr ofta motsatt effekt hos mej och många andra!
Det är som när man passerar en pågående torghandel och alla med frukt-stånd står och skriker att deras jordgubbar minsan är sötare, större, godare än ALLA andras! Varför inte erbjuda smakprov istället? För att överbevisa skeptiker som mej?! Där jag själv kan smaka och känna de ENORMA skillnaden?

/Swat
 
Sv: Reflektioner (Långt som vanligt!)

Ovan nämnda devis märks inte minst för oss som haft förmånen att få ha flera hundar som hunnit bli lite äldre... Dessa individer har ofta en hel del gemensamma drag oavsett om de varit av olika ras, kön, tränats med olika målsättningar osv. "Våra hundar blir vad vi gör dem till" så till vida att vi med våra regler, rutiner, medvetna och omedvetna "styrningar" formar hunden till så mycket av det vi vill ha som möjligt.


/Swat
Nu vet jag inte vad du är ute efter?
Jag är ungefär 50 + o har haft 6 BCs, en Collie, en Lancashire Heeler, en Finnstövare o en dito hamilton, samt diverse blandisar, alla använda så gått det gick för det de var avlade till, eller för att de behövde ett hem.

Nuvarande är en Berger, som inte skall användas till gryt!
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Om du tittar längst upp i högra hörnet på mitt inlägg så står det vem jag svarat. I det här fallet svarade jag ssssssssara, inte dig. Vill du svara en viss person så trycker du på någon av svara-knapparna under dennes inlägg, vill du svara mer allmänt i tråden skriver du KL (=knapplån).

Ahhh... Tack, det hade jag ingen aning om... men ditt svar "makes sense" nu. :)

Jag haller med Vallhund... Det skulle, minst sagt, vara intressant att anvanda min rottis som grythund:rofl: Men hon AR en rottis och har darfor vissa genetiska tendenser som min kompis tax inte har, trots att de bada ar hundar.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Det jag är "ute efter" är det faktum att vi formar våra hundar vare sej vi inser det eller ej!

Mina äldre hundar har alla - oavsett ras och oavsett var de "kommit ifrån" (dvs om jag format dem från valpar eller tagit dem som omplaceringar) - varit coola, hund-vänliga, miljöstabila och smått ogillande av barn!
Detta trots att de haft olika förutsättningar och olika egenskaper som kunnat resultera i att de varit varandras motsatser!

Sedan att jag är "för" att vi använder våra hundar till aktiviteter som ger dem utlopp för sina individuella behov och "drifter" är knappast någon nyhet!

/Swat
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Jag håller med dig om att en BC inte bara kan valla liksom en pitbull inte bara duger åt kamp. Däremot måste man ta i beaktande vad rasen är avlad för.
En BC måste inte valla men den måste ha en uppgift som är fysiskt och inte minst mentalt utmanade.
En Pitbull behöver inte kampa men när man köper en kamphundsras får man inte glömma vad de är avlade för, för inte så länge sedan.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Det finns en mängd olika kamphundraser och vissa har inte avlats för kamp på över hundra år :/
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

*KL*

Jag har "kamphunds/ägare" fördommar. Ser jag en kamphund så går jag omvägar. MEN ser jag en schäfer eller en rottis så går jag oxå omvägar om jag ser att ägaren har problem med en tex dragande hund. Eller ens om jag ser en ägare som har uppenbara problem med att gå med sin hund i koppel oavsett ras. Detta har inget att göra med att har fördommar. Det har att göra med att jag inte vill ha mina hundar slaktade av en hund överhuvud taget. Vill inte ens ha den över mej även om den bara vill leka. Kommer det en människa med en lös hund så ropar jag koppla hunden. Eller går åt ett annat håll. Just för att jag inte vill ha hunden hos mej. Går alltid med 3 hundar o det är lite jobbigt att hålla reda på dom om det kommer fram en hund till mina.

Mina hundar får inte heller leka med tex schäfer eller rottis. Mår dåligt varje gång vi ska lägga plats med någon träningskompis som har ras av denna sort även fast jag VET att det är snälla hundar.

Sen är det ju så att det är ägarna som har sett till att kamphundarna fått dåligt rykte. för 20 år sen var det schäfern nu är det kamphundarna.

Jag har respekt för alla raser men för en del mer respekt.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Mina hundar får inte heller leka med tex schäfer eller rottis. Mår dåligt varje gång vi ska lägga plats med någon träningskompis som har ras av denna sort även fast jag VET att det är snälla hundar.

Är det på BHK du tränar kan det ju vara svårt att undkomma schäfer och rottisar? Jag är skeptiskt till hundar där jag märker att ägaren har noll koll, det spelar ingen roll om det är en golden eller nån annan ras som är ansedd som snäll.

Vad gäller lösa hundar som kommer framrusande så har jag genom åren haft störst problem med "golvmoppar", spaniel och retrievers (oberoende av vilken stad/by jag varit i). Inte rena bruksraser.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Det finns en mängd olika kamphundraser och vissa har inte avlats för kamp på över hundra år :/


Där måste jag hålla med, man måste försöka hålla isär begreppen och komma ihåg att det faktiskt rör sig om ett antal olika hundraser som går under kamphundsdefintionen. Bc-liknelsen håller enligt mig endast om man jämför den med en gameavlad APBT. Tar du sedan ex. staff och amstaff så bör man rimligtvis jämföra det med någon slags vallhund där man slutade meritera hundarna i vallning på 1930-talet och som sedan dess endast avlats för sällskap.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Japp och det finns de som är avlade för det för inte så länge sedan. Men jag förstår vad du menar och förstår såklart att det innebär en skillnad.
 
Sv: Fördommar mot pittbull, amstaff osv

Vill förtydliga att jag generellt har en positiv inställning till pitbull, staff och liknande. De hundar av dessa raser som jag har träffat har varit trevliga hundar, särskilt staffarna tycker jag är jättefina.
Det jag argumenterar emot är påståendet att hunden blir vad man gör den till oavsett gener och att man därför kan bortse från vad hunden är/var avlad för.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 852
Senast: skuggan_
·
Övr. Hund Jag undrar om det är någon här på Bukes som har en amstaff eller pittbull? -vi har en ammis tik som är 10 månader,helt underbar...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 286
Senast: Modig_Korn
·
W
Övr. Hund nu kommer säkerligen många spotta å fräsa på mig med de bryr ja mej inte så mycket om! men ja tänkta JAG personligen har inget emot...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: iresha
·
Z
Övr. Hund Jag är så jävla trött, förbannad, lessen och jag vill skälla ut varenda jävel jag ser här med lös hund... Som jag skrivit tidigare så är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 016
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp