Bukefalos 28 år!

Analys hjälp!!

lille skutt

Trådstartare
Fick med en kopia av analysen på det nya grovfodret vilket visade sig ha rejält med klös i...
Vilka värden ska jag använda mig av när jag gör foderstaten?

Värdena är följande
Torrsubstans 86%
smrp, råprotein 115g/kg foder
energi,foder 9,8 MJ/kg foder

råprotein 175g/kg torrsubstans
smrp 133g/kg torrsubstans
energi 11,3MJ/kg torrsubstans

Ska jag använda mig av g/kg i foder eller g/kg torrsubstans när jag lägger in de i foderstatsprogrammet?

Är det ngn. som är kunnig på detta området så får ni gärna hjälpa mig med uträkninen med!;)
 
Sv: Analys hjälp!!

uträkningen får du göra själv
(det är inte ens tillåtet att be om hjäl med det här, se den nålade tråden!)

Det enklaste är väl att du använder värdena /kg foder så slipper du räkna om det sen.
 
Sv: Analys hjälp!!

Du använder siffrorna per kg foder.
Har du en uträknad foderstat sedan tidigare så lägg hästen på samma siffror. Att proteinvärdet kommer att bli för högt gör inget.
Du lär inte behöva något kraftfoder om det är en "normal häst".
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 656
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 984
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 963
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp