Analys på hö... hur ska jag dra nytta av den åt min gamling?

G

gusfri

Jag har för första gången gjort en höanalys, detta på 2011 års skörd. Saken är den att jag inte vet hur jag ska hantera siffrorna och använda dem när jag ska göra en foderstat. Jag har en väldigt pigg, nätt fjording på 24 år som rids ca 5 dagar i veckan och går långpromenad 1 dag i veckan. Annars brukar jag gå på vad ögat ser men saken är den att hon fick en fångkänning i september, hon blev dock snart symptomfri tack och lov. Ber om tips från foderkunniga på hur jag ska tänka i förhållande till siffrorna. Det märks att hon har svårare att behålla musklerna jämfört med gräsperioden och hon blir lätt bukig. Här kommer värdena iaf:

-Torrsubstans 77 %

-Energi 7,7MJ per kg foder, 10MJ per kg torrsubstans

-Råprotein 55 g per kg foder, 72 g per kg torrsubstans

-Smältbart råprot 28 g per kg foder, 36 g per kg torrsubstans

-Socker 139 g per kg foder, 180 g per kg torrsubstans

Tack på förhand!
 
Sv: Analys på hö... hur ska jag dra nytta av den åt min gamling?

För lite protein. Och för mycket socker tror jag för en fånghäst. Läs fång/sockertrådarna, där står det mycket.
 
Sv: Analys på hö... hur ska jag dra nytta av den åt min gamling?

Instämmer förgående, sockret ska helst ligga runt 80 g/kg foder. Proteinet är alldeles för lågt, så att ge tillskott i form av lusernpellets eller Krafft Muskel är att rekommendera.
 
Sv: Analys på hö... hur ska jag dra nytta av den åt min gamling?

Du det där var inget roligt foder till en fånghäst. Alldeles för mycket socker och för lite protein.
Är hästen smal, lagom eller överviktig?

Jag hade blötlagt alla givor hö samt gett den något proteinkoncentrat med så lite energi som möjligt. Tex lucern, soja eller potatisprotein.
 
Sv: Analys på hö... hur ska jag dra nytta av den åt min gamling?

Jag är rädd för att jag inte har något val än att fortsätta ge henne det här höet då det är egen skörd och finns gott om på skullen. Vad jag har förstått så får man inte be om uträknade foderstater, är det någon som t.ex. via pm skulle kunna hjälpa mig att beräkna en passande foderstat? Hon skulle behöva sätta mer muskler (beror förmodligen på proteinbristen som ni säger) och slimmas till lite, men hon är nästintill i gott hull.
 
Sv: Analys på hö... hur ska jag dra nytta av den åt min gamling?

En liten uppdatering: jag ska idag få hjälp av en väninna som är hippolog att kolla på analysen och se om vi kan få ihop en vettig foderstat, men jag har samtidigt börjat leta efter ett bättre hö så att både jag och hästarna får en chans att må bättre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp