Analys på hösilage

Elisha

Trådstartare
Någon som har nått att säga om den här analysen på hösilage?

Ts 67 %
smältbart råprotein 36 g/kg foder
energi 6.3 mj/kg foder
kalcium 2.8 g/kg foder
fosfor 1.4 g/kg foder
magnesium 0.7 g/kg foder
kalium 12.4 g/kg foder

---

råprotein 91 g/kg foder
smältbart råprotein 54 g/kg foder
energi 9.4 mj
kalcium 4.2
magnesium 1.1
kalium 18.7
 
Sv: Analys på hösilage

Är det alltså TVÅ olika grovfoder och deras analyser? Du skriver bara "om denna analys" som om det handlade bara om en...
Jag funderar på om de nedanstående värdena bara är värdena per kg torrsubstans - för samma foder?
 
Sv: Analys på hösilage

Nej, det är ett enda silage.
Jag skrev bara av vad som stod på analysen :p Det var alltså ett sånt här mellan "de två olika delarna":

----------------------------------------------------------------
Har ingen aning om vad det är?
 
Sv: Analys på hösilage

Hihi okej, då vet jag vad det betyder. :D
De översta värdena är de man använder vid uträkning av foderstat - dvs per kg foder. De nedre är per kg torrsubstans (om man vill jämföra med andra grovfoder som har annan ts-halt).

Okej. Det man först o främst brukar kolla är om det är tillräckligt med protein per MJ (balansen mellan energi och protein alltså). Det gör man genom att dela den smältbara råproteinmängden med energi (MJ) -mängden . I ditt fall blir det alltså 36 delat på 6.3 = 5.7. Det är helt okej! (man vill att svaret ska bli minst 5.5 där, helst över 6)

I övrigt ser värdena normala ut. Kan dock vara låga värden om man har en svårfödd häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 533
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 686
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp