Bukefalos 28 år!

Anatomiskt nackstycke

Santoxen

Trådstartare
Finns det körhuvudlag med anatomiska nackstycken? Vill testa på grabbarna och se om de trivs bättre med det.
 
Enklast är väl kanske att be sadelmakaren att göra ett nackstycke till dina huvudlag (om du har några som du gillar, och eg vill ha kvar). Jag har tänkt i ett år att jag ska beställa ett huvudlag till Tuffa hästen, men jag har inte kommit loss, för a)måste bestämma mig för färg b) ska jag beställa så måste jag ju mäta så att det blir rätt (hoppades på att jag skulle ha sammanfört selmakare och häst för att slippa mäta själv i höstas, men det blev inte av).

Ideal har svängda nackstycken kom jag på, men svängen sitter inte där Tuffa hästen har öronen tyvärr, så det fungerar inte på honom.
 
@Mli : Finns det på DOs egna? Har deras startselar och det är vanliga raka, men det kanske är på de i ngt högre prisklass?
Köpte mig faktiskt en anatomisk nackpadd, tänkte testa den först och se om de gillar den typen av nackstycke överhuvudtaget.. Billigare så om det visar sig att det inte passar herrarna alls...
Skulle helst vilja ha ett micklem, men då går det inte att använda skygglappar.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
@Mli : Finns det på DOs egna? Har deras startselar och det är vanliga raka, men det kanske är på de i ngt högre prisklass?
Köpte mig faktiskt en anatomisk nackpadd, tänkte testa den först och se om de gillar den typen av nackstycke överhuvudtaget.. Billigare så om det visar sig att det inte passar herrarna alls...
Skulle helst vilja ha ett micklem, men då går det inte att använda skygglappar.

Jag köpte det separata huvudlaget, det som säljs utan skygglappar. Tror att det är deras eget märke. Diplomat har också anatomisk nackstycke.

Jag har aldrig haft en tanke på att hästarna skulle reagera på nackstycke förut, hur märker du att de inte trivs med vanligt?
 
.

Jag har aldrig haft en tanke på att hästarna skulle reagera på nackstycke förut, hur märker du att de inte trivs med vanligt?

Det jag har reagerat på är att ffa den ena är rejält tryckkänslig och öm bakom öronen och vid öronbasen, som går bort efter en längre tids vila från huvudlaget. Därför tänkte jag testa och se om det blir någon skillnad med lite tryckavlastning och ett längre pannband. Speciellt trång verkar det vara med körhuvudlaget, det är ju så breda remmar på det, så det verkar inte riktigt få plats...
 
  • Gilla
Reactions: Mli

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte prata lite om anatomiska träns? På senare år har ju det här med anatomiska träns fullkomligen exploderat känns det som och...
2
Svar
35
· Visningar
2 938
Senast: Piaff
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 128
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 184
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Finns det någon/några här inne som håller på med/har hållt på med detta? Min otroligt snälle, bruna valack har blivit testad och...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp