Andra prioriteringar efter barn!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

chilling

Trådstartare
Hej!
Har fått mitt första barn som är några månader gammal nu. Har en egen häst installad i ett kollektivstall med x antal fodringar per vecka som ska göras. Hästen är en tävlingshäst (hoppning) som måste ridas varje dag, man kan inte rida ut själv utan måste ha sällskap och den måste ridas igenom ordentligt i ridhuset minst 2 gånger per vecka.

Allt detta ovan har inte vart något som helst problem innan jag fick barn men nu känns det tungt. Jag känner mig låst eftersom jag MÅSTE ha dessa fodringar och hästen måste ridas osv. Helst av allt skulle jag vilja flytta hästen till ett annat stall där det inte var kollektiv men det finns inget annat stall som ligger nära ridhus vilket detta kollektivstall gör. Och ridhus behöver jag för att hästen ska kunna ridas ordentligt. Har en medryttare som rider en gång i veckan, hon kan inte fler dagar i veckan och jag har letat med ljus och lykta efter någon annan men ingen vill. *suck*

Det blev en lång utläggning detta men jag får allt oftare funderingar i mitt huvud om det är värt det? Många gånger önskar jag att jag bara skulle var mamma, inte hästägare med allt vad det hör till.
Att slippa lämna famlijen på helgen för att åka ut och rida och fodra fast man inte har lust. I princip alla gånger tycker jag att det är kul i stallet bara jag kommer dit, men jag vill aldrig åka dit när jag är hemma. Tänk om jag skulle sälja ochså ångrar jag ihjäl mig? Jag får perioder ibland när jag lessnar ur och vill inte ha kvar hästen för att jag inte tycker att det är nått kul men lusten kommer alltid tillbaka till slut. Men hur vet man när det är nog?

Har jag en cookoning period nu och ser inte klart? Har ni andra mammor ändrat prioriteringar/livsstil efter barn? Hur har ert hästintresse vart efter att barnet kom?
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Nu är jag inte mamma och är verkligen inte ens nära att bli det. :)

Kan du inte låna ut hästen på foder till någon duktig ryttare som vill satsa på hoppningen? Kanske en junior som vill gå över till storhäst? Bara en fundering.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Mitt hästintresse eller livsstil har inte förändrats sedan barnen kom, men det verkar som om jag hör lite till ovanligheterna. Jag har det nästan som dig, kollektivstall med fodringar och måste åka iväg och träna. Vi har dock ridbana så nu på sommarhalvåret går det bra att rida ordentligt hemma.

Det verkar som du har en lite knepig häst. Jag kan tänka mig att det är svårt att få någon att rida hästen om den inte kan ridas ut utan sällskap och alltid är beroende av ridhus.

Jag kan ärligt säga att en del dagar när jag är trött och stressad så har jag ingen överväldigande lust att åka till stallet. Men ofta så är det en kort, begränsad period. Efter ett par dar eller en vecka så känns det alltid kul igen och värt allt slit. Men känns det alltid jobbigt och du inte ser någon ljusning så bör du helt klart göra något åt situationen.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Hej!!
Jo, den tanken har slagit mig också men det känns inte riktigt rätt. Antingen har jag hästen kvar eller säljer, det känns så iaf. Jag vet att om jag lånar ut på foder så kommer jag inte att kunna släppa tankarna på hästen efterom det fortfarande är jag som äger den. Jag kommer att fundera och nojja över om hästen blir bra riden, får den rätt mat och jag kommer nojja över att de vill byta kontraktet och då står jag där med en häst utan stallplats.

Nu låter jag negativ men jag tror inte att det är ett alternativ för mig;) Men det tål att funderas över igen:smirk:
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Har du kollat om någon i stallet kan tänka sig att ta fodringar mot betalning? Man fick betala 150 för ett utsläpp/insläpp (20 hästar) i medryttarhästens stall. Det kan det vara värt ibland, det hade ju ändå kostat att stå i fullservicestall.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Om det är värt det vet ju bara du själv egentligen.

För min del har det varit det. Men jag har också så bra att jag har en häst som inte måste ridas x antal dagar i veckan och sen har jag stor hjälp av min syster som har häst i samma stall.

Det är oftast tyngst i början när barnet är riktigt liten. Sen har i alla fall jag upplevt det som väldigt skönt att få komma iväg helt själv ett tag. Har man häst är man ju tvungen till det, och ibland kan man behöva det som en spark i baken för att vara lite mer självständig från barnet. Plus att jag ser det som ett stort plus att pappan får lite helt egen tid med barnet.

Men det kanske går att som Mino skriver få någon att ta fodring mot lite betalning? Eller kanske ta din häst mot betalning någon/några dagar i veckan mot betalning med?
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Om du kommer fram till att du vill låna ut din häst så vet jag en kanonduktig och ambitiös tjej! Pm:a om du vill veta mer :D
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Svarar alla i samma: Jag har en knepig häst och jag tror att det gör att jag tycker det är extra jobbigt, det kräver planering att se till att man har någon att rida ut med och att försöka rida när det är ledigt i ridhuset vilket det inte är så ofta. det tar lite extra energi i jämförelse om jag haft en lite lugnare häst som kanske vem som helst hade kunnat rida ut på.

Att få iväg fodringarna är också svårt för det finns nästan ingen som har tid att köpa fodringar, vissa helger får jag iväg men veckorna har alla lika fullt upp på så då är det kört och det är ju oftast då jag behöver hjälp.

Jag får harva vidare och se om jag kommer fram till någon slutsats någon gång. Tack för alla svar:bump:
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Jag hade salt min lite svara hast och kopt en mer okomplicerad! Da far man det basta ut bada varldar.
Eller sa hade jag valt att lata hasten ga pa bete hela sommaren och inte gora nagonting alls. Nar man varit inaktiv ett tag kanner man att man har energin och motivationen till att ta nya tag i tavling och traning.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

De frösta månaderna kände jag att jag inte hade så mkt ork för att sköta hästen. Nästa gång jag får barn kanske jag försöker hitta en fodervärd under sista tre månaderna i graviditeten och under de första tre efter födelsen.

Nu är Elvira 8 månader och jag har verkligen massor av tid för hästen! Vi har gått flera kurser den senaste tiden, varit med på uppvisningar och jag är i full gång med att lära oss nya saker. Allt känns jätteroligt!
Fast vi hinner inte gå på öppna förskolan så ofta eller städa hemma:angel: Man får ju prioritera!
Elvira är glad som bara en Elvira kan vara och gillar att följa med på alla mina hästaktiviteter.

MÅSTE verkligen din häst ridas som du brukar? Vad händer annars? Kan ni inte ta det lite soft och sluta satsa på tävlingshoppning, kanske göra nåt helt annat som gå en trickträningskurs eller lära dig tömköra?
Når som inte kräver att man håller på varje dag.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Ja när barnen är jättesmå och man ammar osv så känns det tungt, alltid en tidspress, kan bara vara borta visst länge osv (klarar ej att pumpa ur, så det är bara jag som gäller när det är mat än så länge).
Men bara barnen blir lite större är det skönt, ja det är skönt att komma ut nu också, men intresset är inte på topp direkt...

Men jag har ju också sådana hästar att om jag inte hinner med dem (eller har lust :smirk: ) så räcker det att de går nån dag i veckan, behöver inte rida visst mycket, de är nöjda och glada bara man klappar lite på dem :bow: .

Kan förstå att det känns tungt med en så "besvärlig" häst.
Kan du inte låna ut den på fodervärd ett år eller så då?
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Jag har en dotter som är 5½ år, och jag har alltid haft lika stort hästintresse. Givetvis får man MER som skall tas hänsyn till och prioriteras när man får barn, men jag kan inte säga att ridningen blivit mindre viktig sedan jag fått barn. Snarare ännu viktigare än förut, faktiskt. Under mammaledigheten var stallet min "säkerhetsventil", det som var kvar av mitt gamla liv och det som fortfarande var mitt eget. Men jag har hela tiden väldigt starkt känt att jag INTE bara vill vara mamma, utan vara något mer också.

Nu är hästen ett gemensamt intresse för mig och min dotter. Jag har islandshäst så det funkar någorlunda att låta dottern rida också, och hon älskar att vara med i stallet och på tävlingar.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

När sonen närmade sig året bytte jag från fina hästen till en äkta skogsmullehäst som funkar att ridas av de flesta och som är snäll alla dagar, även om han inte är riden på några dagar. Och så är han ingen arbetsnarkoman utan tycker livet är jätteskoj fastän bara jag och barnet kommer förbi hagen en sväng och gosar.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

hmmm vad är det med er sörlänningar igentligen :rofl: låter som det är värsta problemet när ni skaffat barn och har häst

JAG har alltid haft med mig astrid 9 månader idag till stallet
hon sover 3-5 timmar i vagnen på stallbacken
jag har hunnit mocka och rida och fylla mat mm till och med fått det tråkigt oxå när ungen har dragit fem timmar i stöten och brösten höll på att sprängas.
och ungen har varit med från det hon varit 1 månad gammal
oftas så sover ungarna bättre ute i vagnen

i och försig vågar jag ju inte säga hur trådskaprens bebis är
men min dotter har varit otroligt snäll:rofl:

visst har jag varit tvungen att omprioritera livet
städer INTE länge en gång i veckan eller går på öppnaförskolan
men jag trivs med livet

och sedan är jag lite av den typen att
Den dagen jag INTE längre har tid eller ork eller lust för min häst eller hund
då säljer jag hästen och skickar hunden till himmelen

rådet till trådskapren är att ta med barnet till stallet och kolla om det funkar och se till att någon i din närhet har telefonjouren i falla barnet skulle vakna när du sitter på kusen.

tack för mig
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Det är nog inte bara för sörlänningar det kan bli problem med barn och häst! :smirk: Jag är i högsta grad norrlänning och det har inte fungerat att ha med barnen till stallet då de sovit kortare perioder var 3:e timme istället för längre sovperioder och inte alltid helt synkat med varandra. Jag har ALDRIG haft några 3 h sovstunder men å andra sidan har mina barn sovit hela nätter ända sedan 1,5 månader.
Skulle heller aldrig rida medan barnen sov och jag var ensam i stallet, vem skulle ta hand om dem om jag skulle åka av och skada mig så att jag inte tar mig upp eller blir medvetslös?

Jag kan känna igen mig i en del av dina problem chilling, jag har också en mycket aktiv häst med mycket framåtanda som kräver sin ryttare. Har man inte ridit på två dagar så märks det, ordentligt!
Jag har löst det så att jag har honom på lösdrift vilket har lösgjort mycket tid. Den tid jag är i stallet ägnar jag nu helhjärtat åt hans skötsel och ridning istället för en massa in- och utsläpp. Han gör dessutom av med en hel del energi i hagen.
Vi har också byggt en bana vilket gör att jag inte längre behöver skjutsa lika mycket upp till ridhuset (behöver också rida hårdare pass 1-2 ggr per vecka för att han ska fungera optimalt).
Sedan ställer jag av honom helt en vecka eller två om jag kommer in i en period där det inte kan bli nog mycket ridning kontinueligt (snorhalt, superkallt el. dyl).
Ibland kan tanken på en ren skogsmullehäst där det inte märks om hästen har stått i några dagar föresväva mig. Men bättre häst än så här får jag aldrig igen och han är ju så UNDERBAR att rida:love: !

Det blir en definitiv omförskjutning i prioriteringarna när man får barn och det är naturligt med en "cocooningperiod". Men ska det här fungera för dig i framtiden (när du börjar jobba igen etc) så rekommenderar jag dig antingen att sälja eller att byta stallplats till något ställe med lösdrift eller helinackordering (risk för att det är dyrt!). Jag hoppas du hittar en lösning, det ska vara roligt att ha häst!
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

He he, problmet är inte när barnen är små och man är barnledig och man kan ta med de små till stallet... Men när man jobbar och barnen är borta hela dagarna och trötta och vill vara hemma på kvällen... DÅ blir det lite mera komplicerat :)

*egen erfarenhet*
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

tgd skrev:
He he, problmet är inte när barnen är små och man är barnledig och man kan ta med de små till stallet... Men när man jobbar och barnen är borta hela dagarna och trötta och vill vara hemma på kvällen... DÅ blir det lite mera komplicerat :)

*egen erfarenhet*


jo men då är det bara att njuta:idea: :idea: för jag har nämligen stora ungar oxå 7 och 6 år gammal som jätte gäran följer med men vill vara hemma oxå och är gubben hemma då lämnar jag astrid hemma och åker till stallet
och NJUTER
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

sar: "rådet till trådskapren är att ta med barnet till stallet och kolla om det funkar och se till att någon i din närhet har telefonjouren i falla barnet skulle vakna när du sitter på kusen."
så skrev jag som råd till trådskapren. och jag FÖRSTÅR att alla ungar är olika.

i alla fall där jag har min häst uppstallad så finns det personal under dagtid och det känns tryggt att veta om det nu skulle hämnda något med mig under ridturen så finns det någon där. och oftast när jag har astrid med mig till stallet så håller jag mig till ridhuset eller ute ridbanan. det långa skogsturerna gör jag när jag är själv.

sedan vet jag inte om jag skulle fortsätta rida eller hålla på med djur om jag hela tiden oroar mig för att det ska hända mig något under ridturen.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Jaa, du! Inte trodde jag att man skulle känna så här när man fått barn! Även om någon hade talat om det för mig innan så skulle jag nog inte kunnat förstå, man måste nog uppleva det själv för att inse vad det innebär att få barn. Mycket har blivit omprioriterat! Sen om det bara kommer att vara nu i början när han är så liten (fyllde 7 veckor igår) eller om det kommer att hålla i sig får vi se. Men just nu känns han som det absolut viktigaste och han går före allt annat.
 
Sv: Andra prioriteringar efter barn!?

Hej!
Hinner inte svara på alla inlägg och ditt var så träffande så jag svarar på ditt:smirk:
Ja, hästen måste ju liksom ridas ordenltigt för att det ska funka och jag vill ju liksom inte ha någon skogsmullehäst för då känns det som att jag lika gärna kan låna någon kompis häst att luffa runt på. Jag vill kunna rida vissa pass ordentligt och kunna planera träning m.m.

Det var ju en smart ide med lösdrift, för hästen dämpar sig rejält sommartid då den går ute dygnet runt, då är det inte lika stort behov av att jag absolut måste rida varje dag och då blir ju allt lite lättare. Ja, nu är det ju den lätta årstiden att ha häst så vi får väl se till hösten hur det blir!

Det är i vilket fall som helst skönt att veta att man inte är ensam;)

vickis-pajala: Hahaha!! jodu, en sån unge beställde jag med, som skulle sova på stallplan när jag red men en sån fick jag inte serru;)
Nä, min unge sover baa så länge vagnen rullar, vaknar direkt när vagnen står stilla:smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp