Ändra registreringsvikt på släp?

Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Jag tror inte du får problem. Jag vägde nyss upp mitt Umesläp A60 -03.
Då fick de sätta på någon extra förstärkning under vagnen. Och sedan gjordes en vanlig registreringsbesiktning.
Vad jag förstod på dem så behövs det oftast göras någon sorts förändring på för att det ska vara möjligt att ändra vikten. Detta torde gälla oavsett om det är fråga om upp- eller nedtypning.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Det är rätt angående påskjutsbromsen beroende på vilken typ det är, där bestämmer man vad som skall göras.

Men att det skulle krävas mer än en besiktning för att typa om släpet köper inte jag, har de senaste åren typat om många släp o åt folk, och jag har ALDRIG behövt besiktiga släpet mer än en gång.

Det låter inte klokt i mina öron, att det krävs mer än en, ring bilprovningen själv och kolla.

Jo då - jag fick besikta mitt släp 2 ggr! Så här var det: Mitt släp var ursprungligen satt till en vikt (1500 kg) men det kunde i den första registereringen ha registrerats på ända upp till 2000 kg, dvs. den befintliga utrustningen var godkänd för upp till 2000 kg. Nu gjordes INGEN ändring av släpet vid registreringen, utan det vikten sattes till 1500 kg. För att sedan kunna väga upp släpet - så behövdes en väsentlig förändring göras, ja. Och för att jag då inte skulle behöva hålla på och krångla och lägga MYCKET pengar på utrustning som jag inte behövde, eftersom släpet i sitt nuvarande skick egentligen kunde ha vägts in till 2000 kg från början, så satte åf på en sämre påskjutsbroms och vägde ned släpet=besiktades (-då hade ju en väsentlig förändring gjorts). Sedan byttes det tillbaka till den ursprungliga bromsen och då kunde släpet vägas upp igen vid ytterligare en besiktning, eftersom då hade en förändring skett igen. Släpet vägdes upp till 1990 kg. Så 2 besiktningar blev det och en liten kostnad till åf som fixade med bromsbytena. Men klart mycket billigare än att göra en permanent förändring, som ändå inte behövdes, eftersom släpet ursprungligen var utrustat för en maximal totalvikt om 2000 kg. Släpet är från 2006.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

det är en krånglig väg att gå, finns enklare sätt att göra det på.
Där man ändå gör en avsevärd teknisk förändring av ett släputan att det kostar en massa.

Alla vägar bär ju som sagt var till Rom.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

KL

puttar upp en gammal tråd.

Har ett bojsläp från 2005 som har en totalvikt på 1500 kg. Har köpt nyare bil som inte får dra så mkt som den gamla och måste bestämma mig för om jag ska typa ner släpet eller ta E-kort.

Pratade mde BOJ och fick besked på att påskjutsbroms och intyg från dem gick på 4000 kr ungefär (om vi gör arbetet själva) och på det tillkommer registreringsbesiktning.

Trodde i min enfald inte att det var riktigt så dyrt med en påskjutsbroms men överväger ändå att väga ner istf att ta E-kort eftersom det landar på närmre 7000 om allt går som det ska inkl några lektioner, uppkörning, hyra av ekipage osv från bilskolan.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Det var en dyr beräkning på BE måste jag säga.

Jag tycker inte du ska väga ner släpet, det kostar ju att väga upp det igen sedan, och 1370 kg är ju anorektisk-get-varning på vikt för ett dubbelaxlat.

Vi åkte på att byta däck och påskjutsbroms samt handske när vi vägde upp vårt Boj, och det kostade en rejäl slant till, så jag tycker 4000 kr verkar rena fyndet - men onödigt.

Fixa lämpet den här veckan, boka tid för uppskrivningen. Innan dess tar de ändå inte emot dig på körskolan...
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

En lastvikt på 650 kg tycker jag inte är så snålt. Och ang beräkningen för BE så är det helt färska uppgifter från en kompis som precis skrivit in sig på körskolan här i Malmö.

Inskrivning + nån övnings-cd = 1200
4 lektioner a drygt 700 = närmre 3000 kr
Hyra av riggat släp och bil till uppkörningen = 1000
Uppgörningsavgift/teori = 1300
Nytt körkort 300?

totalt närmre 7000 kr.



Det var en dyr beräkning på BE måste jag säga.

Jag tycker inte du ska väga ner släpet, det kostar ju att väga upp det igen sedan, och 1370 kg är ju anorektisk-get-varning på vikt för ett dubbelaxlat.

Vi åkte på att byta däck och påskjutsbroms samt handske när vi vägde upp vårt Boj, och det kostade en rejäl slant till, så jag tycker 4000 kr verkar rena fyndet - men onödigt.

Fixa lämpet den här veckan, boka tid för uppskrivningen. Innan dess tar de ändå inte emot dig på körskolan...
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Skit i att hyra bil, hyr släpet. En genomgång (dubbellektion) räcker gott om man kör släp "till vardags". BE-häftet köper man begagnat för några tior, CD-Rom (Bonniers trafiklexicon) går inte loss på många hundralappar.

Men som sagt, teorin klar innan körskola är mycket vunnet. Du behöver inte körskola för att skriva upp, du behöver lämpet och plugg. SEDAN kommer körskolan. Jag pluggade in teorin på fyra dagar och skrev upp med två fel, och jag har verkligen INGEN teknik på plugg.

Nä, låt inte körskolan dra av dig pengar i onödan. Det kommer att bli betydligt billigare och faktiskt bättre att ta BE hellre än att mixtra med släpet. 650 kg är ju en rätt låg lastvikt (det räcker ju t ex inte ens till fullblodet), så länge man inte uteslutande håller på med ponny, särskilt om man har ett släp som får ta mer egentligen...

Edit: vill man ta på spenderbyxorna och köpa BE-boken ny kostar den 178 kr på STR. Nya skivor på B-teorin går på 399 kr, fraktfritt. Uppskrivningen 220 kr. Tillkommer lämpet som också går lös på 220 kr. Och det är kostnaderna innan du börjar köra eller ska skrivas in på körskola. Under tusenlappen alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Men behöver du verkligen ta fyra lektioner? Kolla med ridklubbar i närheten om de har kurser för E-kort-det har mina gamla klubbar haft och de har inte kostat mycket men alla som gått har varit nöjda och enkelt klarat teorin:).

Nu har jag inte stenkoll alls. Men när jag köpte mitt släp för tre år sen så kollade jag på ett annat med mer utrustn ing men som var invägt på för hög vikt. Enl ÅF (Trailerimport) var det helt omöjligt att väga ner släpet. Detta besked var inget ÅF tjänade på eftersom jag köpte ett nyy släp av en annan ÅF ist.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Det är inget problem att väga ner eller upp ett Boj, om släpet är gjort för vikten (väga upp alltså).
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Lämpet är iallafall beställt, eller åtminstone beställt hem inbetalningslapp och blankett för synundersökning. Bara dom inte börjar tjafsa om min epilepsi (som jag friskförklarades från för 20 år sen) Får ta och kolla över alternativen med nån som över en kopp kaffe.....


Skit i att hyra bil, hyr släpet. En genomgång (dubbellektion) räcker gott om man kör släp "till vardags". BE-häftet köper man begagnat för några tior, CD-Rom (Bonniers trafiklexicon) går inte loss på många hundralappar.

Men som sagt, teorin klar innan körskola är mycket vunnet. Du behöver inte körskola för att skriva upp, du behöver lämpet och plugg. SEDAN kommer körskolan. Jag pluggade in teorin på fyra dagar och skrev upp med två fel, och jag har verkligen INGEN teknik på plugg.

Nä, låt inte körskolan dra av dig pengar i onödan. Det kommer att bli betydligt billigare och faktiskt bättre att ta BE hellre än att mixtra med släpet. 650 kg är ju en rätt låg lastvikt (det räcker ju t ex inte ens till fullblodet), så länge man inte uteslutande håller på med ponny, särskilt om man har ett släp som får ta mer egentligen...

Edit: vill man ta på spenderbyxorna och köpa BE-boken ny kostar den 178 kr på STR. Nya skivor på B-teorin går på 399 kr, fraktfritt. Uppskrivningen 220 kr. Tillkommer lämpet som också går lös på 220 kr. Och det är kostnaderna innan du börjar köra eller ska skrivas in på körskola. Under tusenlappen alltså.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

det är en krånglig väg att gå, finns enklare sätt att göra det på.
Där man ändå gör en avsevärd teknisk förändring av ett släputan att det kostar en massa.

Alla vägar bär ju som sagt var till Rom.

Eftersom ni har hållt liv i den här tråden i mer än ett år så är det onekligen ett svårt ämne. Som återförsäljare har jag hjälpt fler kunder med nyare vagnar att både sänka och höja totalvikter. Och har då gått tillväga precis som Holsteiner beskriver, i de fall den nya vikten ligger inom samma viktklass som befintligt påskjut har. Efter samråd med Bilprovningen har vi kommit fram till att det är i stort sett det enda sättet då det behövs göras en större teknisk förändring.

Men eftersom du anser att det är en krånglig väg att gå så är jag nyfiken på vilken förändring du gör, om det inte är så att du har mycket goda och frikostiga vänner på bilprovningen.

Sitter det däremot ett påskjut som är godkänt för 1600kg och totalvikt ska ändras från tex.1450Kg till 1990Kg, ja då måste påskjut bytas och det räcker med en besiktning.Förutsatt att vagnen är godkänd för 2000Kg.
Vid dessa förändringar skall det även medfölja Tillverkarintyg samt Bromsintyg från generalagent.

På vagnar som är registrerade före 20041231 räcker det oftast med att byta kulhandske samt ett bromsintyg från Generalagent.

Kanske bäst att tillägga att det här gäller för regbesiktning i Sthlm. (Bör vara lika i hela landet men man vet aldrig)
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Det är ju makalöst att man inte bedömmer släpet utifrån hur det verkligen är utan att man måste lägga tid och pengar på att göra helt meningslösa förändringar. Snacka om Grönköping....

Det enda rimliga hade ju varit att man fick ett intyg från tillverkaren med vad släpet skulle typas till och så ny registreringsbesiktning på det.


Jo då - jag fick besikta mitt släp 2 ggr! Så här var det: Mitt släp var ursprungligen satt till en vikt (1500 kg) men det kunde i den första registereringen ha registrerats på ända upp till 2000 kg, dvs. den befintliga utrustningen var godkänd för upp till 2000 kg. Nu gjordes INGEN ändring av släpet vid registreringen, utan det vikten sattes till 1500 kg. För att sedan kunna väga upp släpet - så behövdes en väsentlig förändring göras, ja. Och för att jag då inte skulle behöva hålla på och krångla och lägga MYCKET pengar på utrustning som jag inte behövde, eftersom släpet i sitt nuvarande skick egentligen kunde ha vägts in till 2000 kg från början, så satte åf på en sämre påskjutsbroms och vägde ned släpet=besiktades (-då hade ju en väsentlig förändring gjorts). Sedan byttes det tillbaka till den ursprungliga bromsen och då kunde släpet vägas upp igen vid ytterligare en besiktning, eftersom då hade en förändring skett igen. Släpet vägdes upp till 1990 kg. Så 2 besiktningar blev det och en liten kostnad till åf som fixade med bromsbytena. Men klart mycket billigare än att göra en permanent förändring, som ändå inte behövdes, eftersom släpet ursprungligen var utrustat för en maximal totalvikt om 2000 kg. Släpet är från 2006.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Det är ju makalöst att man inte bedömmer släpet utifrån hur det verkligen är utan att man måste lägga tid och pengar på att göra helt meningslösa förändringar. Snacka om Grönköping....

Det enda rimliga hade ju varit att man fick ett intyg från tillverkaren med vad släpet skulle typas till och så ny registreringsbesiktning på det.

Eller hur, det enklaste vore att när vagnen registeras in så anges den totalvikten som den är godkänd för tex.2000kg. Sen får man hålla reda på själv hur mycket bilen som man använder får dra med B-kort resp. BE-kort samt hur mycket man då kan lasta i vagnen. Det öppnar för att kunna använda olika dragbilar till samma vagn.
Nu blir det betydligt bättre från och med 2013 då bruttovikten för bil och släp höjs till 4250kg förutsatt att man har en bil som är godkänd för en högre dragvikt och att släpet är godkänt för åtminstone 2000Kg. Något att tänka på om man är i färd med att köpa nytt släp nu och som man har tänkt att ha ett antal år framåt.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Som det ser ut nu kommer det att krävas kompetensbevis för alla totalvikter över 750 kg, så det blir ju hårdare regler men lättare att anpassa.

Det negativa för BE-behörihgeten är att släpvikten begränsas till 3500 kg.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Som det ser ut nu kommer det att krävas kompetensbevis för alla totalvikter över 750 kg, så det blir ju hårdare regler men lättare att anpassa.

Det negativa för BE-behörihgeten är att släpvikten begränsas till 3500 kg.

Ja för min del blir det att ta BE-kort ändå verkar det som. Lika bra att passa på när hästen ändå ska iväg på inridning och jag inte behöver köra släp under hösten.
 
Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

Eller hur, det enklaste vore att när vagnen registeras in så anges den totalvikten som den är godkänd för tex.2000kg. Sen får man hålla reda på själv hur mycket bilen som man använder får dra med B-kort resp. BE-kort samt hur mycket man då kan lasta i vagnen. Det öppnar för att kunna använda olika dragbilar till samma vagn.
Nu blir det betydligt bättre från och med 2013 då bruttovikten för bil och släp höjs till 4250kg förutsatt att man har en bil som är godkänd för en högre dragvikt och att släpet är godkänt för åtminstone 2000Kg. Något att tänka på om man är i färd med att köpa nytt släp nu och som man har tänkt att ha ett antal år framåt.

Om det nu blir en ändring då, dom har skjutit på det innan, så man vet inte om det blir så, det återstår att se. Jag tar inte ut något än i alla fall. Man sitter säkrare med ett E-kort.
 

Liknande trådar

Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 583
Senast: illusion
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 891
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp