Sv: Ändra registreringsvikt på släp?
Hör direkt med ÅF, det tar inte många minuter det samtalet.
Hör direkt med ÅF, det tar inte många minuter det samtalet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är rätt angående påskjutsbromsen beroende på vilken typ det är, där bestämmer man vad som skall göras.
Men att det skulle krävas mer än en besiktning för att typa om släpet köper inte jag, har de senaste åren typat om många släp o åt folk, och jag har ALDRIG behövt besiktiga släpet mer än en gång.
Det låter inte klokt i mina öron, att det krävs mer än en, ring bilprovningen själv och kolla.
Det var en dyr beräkning på BE måste jag säga.
Jag tycker inte du ska väga ner släpet, det kostar ju att väga upp det igen sedan, och 1370 kg är ju anorektisk-get-varning på vikt för ett dubbelaxlat.
Vi åkte på att byta däck och påskjutsbroms samt handske när vi vägde upp vårt Boj, och det kostade en rejäl slant till, så jag tycker 4000 kr verkar rena fyndet - men onödigt.
Fixa lämpet den här veckan, boka tid för uppskrivningen. Innan dess tar de ändå inte emot dig på körskolan...
Skit i att hyra bil, hyr släpet. En genomgång (dubbellektion) räcker gott om man kör släp "till vardags". BE-häftet köper man begagnat för några tior, CD-Rom (Bonniers trafiklexicon) går inte loss på många hundralappar.
Men som sagt, teorin klar innan körskola är mycket vunnet. Du behöver inte körskola för att skriva upp, du behöver lämpet och plugg. SEDAN kommer körskolan. Jag pluggade in teorin på fyra dagar och skrev upp med två fel, och jag har verkligen INGEN teknik på plugg.
Nä, låt inte körskolan dra av dig pengar i onödan. Det kommer att bli betydligt billigare och faktiskt bättre att ta BE hellre än att mixtra med släpet. 650 kg är ju en rätt låg lastvikt (det räcker ju t ex inte ens till fullblodet), så länge man inte uteslutande håller på med ponny, särskilt om man har ett släp som får ta mer egentligen...
Edit: vill man ta på spenderbyxorna och köpa BE-boken ny kostar den 178 kr på STR. Nya skivor på B-teorin går på 399 kr, fraktfritt. Uppskrivningen 220 kr. Tillkommer lämpet som också går lös på 220 kr. Och det är kostnaderna innan du börjar köra eller ska skrivas in på körskola. Under tusenlappen alltså.
Den kollen lär bli spännande - du dricker inte kaffe!!![]()
det är en krånglig väg att gå, finns enklare sätt att göra det på.
Där man ändå gör en avsevärd teknisk förändring av ett släputan att det kostar en massa.
Alla vägar bär ju som sagt var till Rom.
Jo då - jag fick besikta mitt släp 2 ggr! Så här var det: Mitt släp var ursprungligen satt till en vikt (1500 kg) men det kunde i den första registereringen ha registrerats på ända upp till 2000 kg, dvs. den befintliga utrustningen var godkänd för upp till 2000 kg. Nu gjordes INGEN ändring av släpet vid registreringen, utan det vikten sattes till 1500 kg. För att sedan kunna väga upp släpet - så behövdes en väsentlig förändring göras, ja. Och för att jag då inte skulle behöva hålla på och krångla och lägga MYCKET pengar på utrustning som jag inte behövde, eftersom släpet i sitt nuvarande skick egentligen kunde ha vägts in till 2000 kg från början, så satte åf på en sämre påskjutsbroms och vägde ned släpet=besiktades (-då hade ju en väsentlig förändring gjorts). Sedan byttes det tillbaka till den ursprungliga bromsen och då kunde släpet vägas upp igen vid ytterligare en besiktning, eftersom då hade en förändring skett igen. Släpet vägdes upp till 1990 kg. Så 2 besiktningar blev det och en liten kostnad till åf som fixade med bromsbytena. Men klart mycket billigare än att göra en permanent förändring, som ändå inte behövdes, eftersom släpet ursprungligen var utrustat för en maximal totalvikt om 2000 kg. Släpet är från 2006.
Det är ju makalöst att man inte bedömmer släpet utifrån hur det verkligen är utan att man måste lägga tid och pengar på att göra helt meningslösa förändringar. Snacka om Grönköping....
Det enda rimliga hade ju varit att man fick ett intyg från tillverkaren med vad släpet skulle typas till och så ny registreringsbesiktning på det.
Som det ser ut nu kommer det att krävas kompetensbevis för alla totalvikter över 750 kg, så det blir ju hårdare regler men lättare att anpassa.
Det negativa för BE-behörihgeten är att släpvikten begränsas till 3500 kg.
Eller hur, det enklaste vore att när vagnen registeras in så anges den totalvikten som den är godkänd för tex.2000kg. Sen får man hålla reda på själv hur mycket bilen som man använder får dra med B-kort resp. BE-kort samt hur mycket man då kan lasta i vagnen. Det öppnar för att kunna använda olika dragbilar till samma vagn.
Nu blir det betydligt bättre från och med 2013 då bruttovikten för bil och släp höjs till 4250kg förutsatt att man har en bil som är godkänd för en högre dragvikt och att släpet är godkänt för åtminstone 2000Kg. Något att tänka på om man är i färd med att köpa nytt släp nu och som man har tänkt att ha ett antal år framåt.