Ändra registreringsvikt på släp?

Sv: Ändra registreringsvikt på släp?

När man ska ändra vikten så säger bilprovningen att man ska ha med sig en anpassningsberäkning till bromsarna, vad är det för något och hur gör man för att få det?

När man ska ändra vikten så säger bilprovningen att man ska ha med sig en anpassningsberäkning till bromsarna, vad är det för något och hur gör man för att få det?

skall du ändra vikten på ett släp så måste du ha med dig till besiktningen ett tillverkningsintyg från tillverkaren som säger att släpet håller för avsedd totalvikt i det utförandet som det är. Eller att efter denna ändring så klarar släpet av den nya vikten.
Samtidigt så får du detta bromsberäkningsintyg av tillverkaren, ta kontakt med en ÅF för släpet eller liknande så fixar dom alla papper till dig.

vad är det för ett släp du har?

Det är en Star Trailer, jag ska sänka från 1400kg till 1390kg. Alltså bara 10kg.

KL

Ang att ändra vikten på släp. Jag har en Star Trailer årsmodell -97 som haft 1600 i totalvikt och tidigare ägare har typat ner till 1300. Jag skulle nu vilja höja igen. Mailat bilprovningen, de sa att jag skulle kolla med min lokala station. Så var där alldeles nyss.

Nu mer för de inte in orsaken till ändrad vikt, men på min transport är det ändrat på för så pass länge sedan, att de fortfarande förde in anledningen till ändringen i informationen man får upp om man söker på reg nr.

Så i mitt fall ser man att det är kulhandsken som är bytt. Personen jagh pratade med på bilprovningen idag sa att då behöver jag inget intyg utan jag kan bara byta kulhandske och åka in och reg besikta.

Jag hoppas att det är så lätt som det låter!

Eller hur, det enklaste vore att när vagnen registeras in så anges den totalvikten som den är godkänd för tex.2000kg. Sen får man hålla reda på själv hur mycket bilen som man använder får dra med B-kort resp. BE-kort samt hur mycket man då kan lasta i vagnen.

Fast det här är väl inte riktigt sant, eller så missförstår jag ditt inlägg. Ett släp med totalvikt 2 ton får aldrig köras av en person med B-kort, inte ens om det är tomt. Totalvikten på släpet får inte överstiga bilens tjänstevikt. Vi har tom ett 1700 kg släp här som vi så att säga "slipper" låna ut.
Det är ju totalvikten som räknas, oavsett om släpet är tomt eller inte. Om bilen får dra t.ex. 1500 kg så kan man då heller inte lasta upp till 1500 kg i ett 2 tons-släp och tro att det är OK. Eftersom totalvikten enligt reg.beviset ändå är för hög.

Fast det här är väl inte riktigt sant, eller så missförstår jag ditt inlägg. Ett släp med totalvikt 2 ton får aldrig köras av en person med B-kort, inte ens om det är tomt. Totalvikten på släpet får inte överstiga bilens tjänstevikt. Vi har tom ett 1700 kg släp här som vi så att säga "slipper" låna ut.
Det är ju totalvikten som räknas, oavsett om släpet är tomt eller inte. Om bilen får dra t.ex. 1500 kg så kan man då heller inte lasta upp till 1500 kg i ett 2 tons-släp och tro att det är OK. Eftersom totalvikten enligt reg.beviset ändå är för hög.

Så här är det:

Har du en bil till exempel en volvo 745, den får dra på b-kort 1440kg och max släpvagnsvikt på 1600 kg. Sätter man dit förstärkningen som finns att köpa till dessa bilar får den dra max 1800kg.

Har man B-kort får man på inga som helst villkor dra ett släp med högre totalvikt än 1440kg, kör man ett släp med högre totalvikt så riskerar man sitt körkort.

Har du BE-kort får du hänga på ett släp med vilken totalvikt som helst, tillexempel som vi har ett släp på 1990kg i totalvikt, har man BE-kort får man dra detta släp men man får inte lasta i mer än att du kommer upp till en totalvikt av 1600kg, alltså kan man inte nyttja hela släpets lastvikt med man kör i alla fall inte olagligt.

KL

Ang att ändra vikten på släp. Jag har en Star Trailer årsmodell -97 som haft 1600 i totalvikt och tidigare ägare har typat ner till 1300. Jag skulle nu vilja höja igen. Mailat bilprovningen, de sa att jag skulle kolla med min lokala station. Så var där alldeles nyss.

Nu mer för de inte in orsaken till ändrad vikt, men på min transport är det ändrat på för så pass länge sedan, att de fortfarande förde in anledningen till ändringen i informationen man får upp om man söker på reg nr.

Så i mitt fall ser man att det är kulhandsken som är bytt. Personen jagh pratade med på bilprovningen idag sa att då behöver jag inget intyg utan jag kan bara byta kulhandske och åka in och reg besikta.

Jag hoppas att det är så lätt som det låter!

Det tycker jag låter konstigt för här behöver man ett nytt intyg från tillverkaren. Kontakat din närmaste THULE åf så hjälper de dig att kolla upp så det blir riktigt.
Men som sagt så är jag inte lika övertygad om att det är så enkelt som de säger, för att vara bilprovningen så skulle det vara alldeles för enkelt.

Du missförstod inlägget, som du ser så skrev jag "enklaste vore", alltså som det skulle kunna vara med lite vidlyftigare tankar hos de personer som en gång tänkte till om detta med släp och vikter. Då skulle totalvikten kunna vara den som vagnen är godkänd för tex. 2 ton. Har du sen en bil som får dra 1450kg på B-kort och vagnen har en tjänstevikt på 750kg, ja då får man lasta 700Kg. Samma bil kanske får dra 1800kg på BE-kort och du bestämmer dig för att ta det, då skulle du få lasta 1050Kg i samma vagn utan att behöva besiktiga om den. Men som sagt, det var som jag tyckte att det borde fungera när vi diskuterade idiotin i allt detta. Hur det verkligen är fick du en förklaring på såg jag och som du dessutom hade koll på.

Jag tycker inte nuvarande bestämmelser är ett dugg idiotiska! När man ser vilka som är ute med släp och tunga ekipage så anser jag tvärtom att ALLT över 750 kg ska kräva BE med de regler och den utbildning som hör till.

Bilprovningen säger att jag ska byta handske eller däck, men eftersom den redan är sänkt en gång genom handsken så skulle jag byta däck, det har jag nu gjort, till de däck som de ville ha. samt att jag skulle ha med mig en anpassningsberäkning till bromsarna.

Förra gången jag kontaktade åf så ville de att jag skulle ha ett intyg från dem för några 1000-lappar och anpassningsberäkning till bromsarna, men bilfrovningen säger att jag inte behöver ha något intyg när jag ska sänka vikten, bara om jag skulle höja.

Bilprovningen säger att jag ska byta handske eller däck, men eftersom den redan är sänkt en gång genom handsken så skulle jag byta däck, det har jag nu gjort, till de däck som de ville ha. samt att jag skulle ha med mig en anpassningsberäkning till bromsarna.

Förra gången jag kontaktade åf så ville de att jag skulle ha ett intyg från dem för några 1000-lappar och anpassningsberäkning till bromsarna, men bilfrovningen säger att jag inte behöver ha något intyg när jag ska sänka vikten, bara om jag skulle höja.

Det låter underligt i mina öron, för vi har alltid behövt det här, men hoppas det är så. Det är jättebra om så vore fallet, det kan man dra nytta av i framtiden.

Jag tycker inte nuvarande bestämmelser är ett dugg idiotiska! När man ser vilka som är ute med släp och tunga ekipage så anser jag tvärtom att ALLT över 750 kg ska kräva BE med de regler och den utbildning som hör till.

Om du läser ordentligt så är det inte körkortsreglerna som jag syftar på utan krånglet med vagnarna. Det var väl det den här tråden handlade om? Jag förordar också ett BE-kort.

Vad jag kan läsa så förordar du bruttovikt under eget ansvar också för b-kort?

Egentligen ingen skillnad mot idag, det är alltid förarens ansvar att det inte är överlast. Det ansvaret bör man väl kunna lägga på en vuxen människa som som trots allt har behörighet att framföra en personbil ute i trafiken. Eller?
Nu var det här något som jag tyckte och inte något som är eller kommer att bli. Troligaste är väl att det blir enligt EU-direktivet som är klubbat och ligger på transportstyrelsens hemsida.

Det var alltså vad du förordade? Det är jag bestämt emot eftersom sådan stor andel av de som är ute med släp inte har en susning om vad de gör. Många har en susning om vad de gör, och drar på tok för tungt. Att få dra tunga ekipage, upp till bilens begränsning, när man inte en enda timme fått någon utbildning vad gäller släp tycker jag är helt huvudlöst och inget jag tycker är god idé.

Tvärtom, begränsa till 750 kg på b-kort, allt över borde vara utbildningskrav. För det förändrar bilens köregenskaper att sätta 2 ton bakom. Särskilt om man har levande last.

Det var alltså vad du förordade? Det är jag bestämt emot eftersom sådan stor andel av de som är ute med släp inte har en susning om vad de gör. Många har en susning om vad de gör, och drar på tok för tungt. Att få dra tunga ekipage, upp till bilens begränsning, när man inte en enda timme fått någon utbildning vad gäller släp tycker jag är helt huvudlöst och inget jag tycker är god idé.

Tvärtom, begränsa till 750 kg på b-kort, allt över borde vara utbildningskrav. För det förändrar bilens köregenskaper att sätta 2 ton bakom. Särskilt om man har levande last.

Så,du tycker det är bättre att dra ett enhästars släp med tex en liten Golf?
Har svårt att förstå säkerheten i det!
Tror inte ett dugg på att jag skulle bli en bättre bilförare med ett BE-kort.Har kört prickfritt(både med och utan släp) i snart 30år,så de pengarna känns bara bortkastade.
Däremot är jag starkt emot att de som har ett sprillans nytt körkort får lov att sätta sig och dra hästtransport.

Jag sa inte att man skulle få hänga på 2 ton bakom bilen utan E-kort utan jag skrev så här "Samma bil kanske får dra 1800kg på BE-kort och du bestämmer dig för att ta det, då skulle du få lasta 1050Kg i samma vagn utan att behöva besiktiga om den." Alltså bara ett förenklande gällande vagnarna. Och om du bara har ett B-kort att du ska veta hur mycket du lastar i vagnen utan att överskrida totalvikten för godkänd dragvikt för B.behörighet. Och det är det jag menar inte är någon skillnad mot idag, du måste alltid veta vilken vikt du får lasta i din vagn.
Här är en länk till körkortsportalen där direktivet ligger numer. Hoppas den funkar. http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2007/Nytt-direktiv-ger-andrade-korkortsregler-pa-sikt/

Jag säger inte att du blir en bättre bilförare med BE. MEN du får i alla fall göra ett körprov med släp. Åk till närmsta återvinningsstation en lördag eller söndag och det är lätt att konstatera att det går att ställa till mycket skada när man inte vet vad man sysslar med. Bättre med 750 kg än det dubbla!

Klarar man inte att backa med släp anser jag att man inte ska koppla på ett släp. Och det är väl i koncentration vad man får bevisa när man gör körprovet för BE.

Liknande trådar

Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 583
Senast: illusion
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 891
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Akvarietråden V