Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man ska ändra vikten så säger bilprovningen att man ska ha med sig en anpassningsberäkning till bromsarna, vad är det för något och hur gör man för att få det?
Eller hur, det enklaste vore att när vagnen registeras in så anges den totalvikten som den är godkänd för tex.2000kg. Sen får man hålla reda på själv hur mycket bilen som man använder får dra med B-kort resp. BE-kort samt hur mycket man då kan lasta i vagnen.
Fast det här är väl inte riktigt sant, eller så missförstår jag ditt inlägg. Ett släp med totalvikt 2 ton får aldrig köras av en person med B-kort, inte ens om det är tomt. Totalvikten på släpet får inte överstiga bilens tjänstevikt. Vi har tom ett 1700 kg släp här som vi så att säga "slipper" låna ut.
Det är ju totalvikten som räknas, oavsett om släpet är tomt eller inte. Om bilen får dra t.ex. 1500 kg så kan man då heller inte lasta upp till 1500 kg i ett 2 tons-släp och tro att det är OK. Eftersom totalvikten enligt reg.beviset ändå är för hög.
KL
Ang att ändra vikten på släp. Jag har en Star Trailer årsmodell -97 som haft 1600 i totalvikt och tidigare ägare har typat ner till 1300. Jag skulle nu vilja höja igen. Mailat bilprovningen, de sa att jag skulle kolla med min lokala station. Så var där alldeles nyss.
Nu mer för de inte in orsaken till ändrad vikt, men på min transport är det ändrat på för så pass länge sedan, att de fortfarande förde in anledningen till ändringen i informationen man får upp om man söker på reg nr.
Så i mitt fall ser man att det är kulhandsken som är bytt. Personen jagh pratade med på bilprovningen idag sa att då behöver jag inget intyg utan jag kan bara byta kulhandske och åka in och reg besikta.
Jag hoppas att det är så lätt som det låter!
Det är en Star Trailer, jag ska sänka från 1400kg till 1390kg. Alltså bara 10kg.
Fast det här är väl inte riktigt sant, eller så missförstår jag ditt inlägg. Ett släp med totalvikt 2 ton får aldrig köras av en person med B-kort, inte ens om det är tomt. Totalvikten på släpet får inte överstiga bilens tjänstevikt. Vi har tom ett 1700 kg släp här som vi så att säga "slipper" låna ut.
Det är ju totalvikten som räknas, oavsett om släpet är tomt eller inte. Om bilen får dra t.ex. 1500 kg så kan man då heller inte lasta upp till 1500 kg i ett 2 tons-släp och tro att det är OK. Eftersom totalvikten enligt reg.beviset ändå är för hög.
Jag tycker inte nuvarande bestämmelser är ett dugg idiotiska! När man ser vilka som är ute med släp och tunga ekipage så anser jag tvärtom att ALLT över 750 kg ska kräva BE med de regler och den utbildning som hör till.
Bilprovningen säger att jag ska byta handske eller däck, men eftersom den redan är sänkt en gång genom handsken så skulle jag byta däck, det har jag nu gjort, till de däck som de ville ha. samt att jag skulle ha med mig en anpassningsberäkning till bromsarna.
Förra gången jag kontaktade åf så ville de att jag skulle ha ett intyg från dem för några 1000-lappar och anpassningsberäkning till bromsarna, men bilfrovningen säger att jag inte behöver ha något intyg när jag ska sänka vikten, bara om jag skulle höja.
Jag tycker inte nuvarande bestämmelser är ett dugg idiotiska! När man ser vilka som är ute med släp och tunga ekipage så anser jag tvärtom att ALLT över 750 kg ska kräva BE med de regler och den utbildning som hör till.
Vad jag kan läsa så förordar du bruttovikt under eget ansvar också för b-kort?
Det var alltså vad du förordade? Det är jag bestämt emot eftersom sådan stor andel av de som är ute med släp inte har en susning om vad de gör. Många har en susning om vad de gör, och drar på tok för tungt. Att få dra tunga ekipage, upp till bilens begränsning, när man inte en enda timme fått någon utbildning vad gäller släp tycker jag är helt huvudlöst och inget jag tycker är god idé.
Tvärtom, begränsa till 750 kg på b-kort, allt över borde vara utbildningskrav. För det förändrar bilens köregenskaper att sätta 2 ton bakom. Särskilt om man har levande last.