Bukefalos 28 år!

Ang bygga stall - regler

K

Krabban

Okej, nu börjar ni nog bli lite trötta på mig, min tredje tråd idag om olika saker i det här forumet :o.

Iallafall. I min älskade Djurskyddsbestämmelser av Jordbruksverket så står det att man bör följa Lantbrukets Brandskyddskommittés rekommendationer när man ska bygga stall.

Var hittar man dessa rekommendationer eller vad innebär de? Främst tänker jag om det är tvunget med t.ex. två olika ingångar eller liknande. Är det ngn som vet=?
 
Ta kontakt med en elektriker INNAN du gjuter, för det är lag på att armering + alla utsatta metall-föremål ska potentialutjämnas!
 
Vardagligt uttryck, det ska jordas...

Finns en bra bok om stallbygge om du inte sett det: Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek. Tar upp många tips och tänkvärdheter.
 
Att allt ledande mtrl i stallet har samma jord-potential.
Dvs, att det inte är någon spänningsskillnad mellan olika delar som kan generera krypströmmar.
Speciellt djur är mycket känsliga för detta.
Om golvet och t.ex. vattenkoppen inte har samma potential kan det vara mycket obehagligt att dricka.
Elsäkerheten höjs sammtidigt genom potentialutjämning.

Praktiskt görs detta genom att allt ansluts till en huvudpotential-skena, sk PUS
 
Nej utan Lantbrukets Brandskyddskommittés rekommendationer. Var hittar man dessa?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 478
Senast: Gullan86
·
M
Hästmänniskan Kära i bukefalister. Jag är kluven. Jag har en häst, ett sto på 11 år, Hannoveranare, som jag älskar mest av allt på denna jord. Men...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 925
Senast: Ponny-ryttare
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 206
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp