Ang sadlar och hur man sitter!

Jag håller med om ryttarens sits på sidan, MEN det som är intressant är onekligen det faktum att HUR ryttaren sitter tydligt kan registreras i deras test. Är så att säga ett vetenskapligt sätt att visa det vi kan se med blotta ögat när en ryttare rider.
 
Va bra att alla sett sidan förr....
Det som syns är hur mycket en liten förändring påverkar./T_B
 
Jag menade inte att låta "sån" :)

Det som vore intressant är att se hur ryttaren verkligen sitter i bild och inte bara i text. Men det kanske de kommer ha med i den slutgiltiga artikeln. För vi vet ju inte hur mycket eller hur lite ryttaren förändrar sig mer än att instrumentet ger utslag.
I en intervju med Karl Mikolka så beskrivs det hur en häst fattar galopp. Instruktören frågar varför ryttaren bad hästen fatta galopp. Ryttaren säger att det har han inte gjort. Men det hade han visst, han hade lagt huvudet på sned. Skulle vara kul att se hur mycket viktskillnad det blir av en sådan rörelse.
 
Det är ju också intressant när man tänker på att sadeln skyddar hästens rygg genom att fördela vikten. Den som har suttit med ett (större) barn i knäet en stund märker ju rätt snabbt att det blir ett jobbigt tryck under sittbenen. Jag är inte alls hemma på bomlösa sadlar, men nog måste det vara en svår uppgift att designa en sån så att det inte blir för mycket tryck på känsliga punkter!!!mvh/T_B
 
Var det inte fitform som hade gjort en undersökning om hur trycket blir i en bomlös och det hade nästan varit som en med bom?
 
Problemet med att en tillverkare av en bomlös sadel gör en undersökning är att dess objektivitet nog kan diskuteras...
 
Jo, så är det ju alltid, men är man medveten om att det kan vinklas så kan man få ut lite av det.
Började fundera, om man lägger ett vitt schabrak under (bomfria) sadeln så skulle man kunna se hur avtrycken blir och få ett hum om hur den ligger an under ett ridpass.
 
Kan du beskriva "oppna hoftvinkeln" lite mer?

Lanken du hanvisade till ar, som namnts av bla jegra, en bra vetenskaplig borjan pa att forklara hur tyngden fordelar sig i olika positioner och illustrerar det pa ett bra satt.

Ett tillagg till min tidigare kommentar, aven en manskapssadel tycker jag funkar bra, aven om den kan vara lite hard (men man vanjer sig).
 
Jag kan ta och köra det testet! Har ju en fitform som jag lätt kan låna och en portuguesa. Nu fattas bara Bent sadeln. ;)

Nej, men seriöst jag kan köra ett pass i dem och se hur det blir. Kanske lite tankar om vad man ska observera mer än hurdant lakanet ser ut sedan. Svea kanske kan göra detsamma hon har väl både och hemma (fast en Bent sadel) också tror jag.
 
Har ingen Bent-sadel längre.

Vad gäller vitt lakan så kan jag säga redan nu att det kommer att bli smutsigare i framkant och bakkant på sadeln. Men det beror på att hästen rör sig, inte på tryck. Alltså, bakvalvet ligger an obelastat mot länden som rör sig mycket, samma sak så ligger sadeln över bogbladen men utan att klämma. Och då blir det lortigare än om den ligger still.
 
Okej.

Fast det borde man ju se...eller?
Alltså skillnad på skitet där det bara rört sig och där det tryckt och rört sig. Eller överskattar jag mig själv? :D
 
Ska ta med mig en digital kamera ut och ta kort på både häst, sadel och lakan tror jag...

Om det nu är någon som är nyfiken på resultatet så kan jag försöka mig på det i helgen.
 
Något hum borde man ju få, lite om skillnad mellan skavrörelse och tryck. Går kanske att hitta något skavkänsligt material annars. :)

Vilken lyx att ha digitalkamera!!

Kan säga att jag är otroligt nyfiken! :D
 
Intressant sida du hanvisade till. Jag tror att jag ar med pa vad du menar (och just nu onskade jag att jag inte hade lanat ut min bok "The Classical Seat"...).

Stretching ar mycket bra tycker jag, kruxet ar ju att man oftast har fullt upp med att ta hand om hasten bade fore och efter traning (och givetvis ar det hasten som far stretchingen och inte en sjalv :angel:). Jag har dock okat min felxibilitet och koordination enormt genom att utova yoga och pilates pa separata pass. Rekommenderas varmt!
 
Det finns många sätt att stretcha på, det viktiga är att faktiskt komma åt höften så att man kan "öppna sitsen" och verkligen komma ner i sadeln. Annars har du inte en suck på lodrät sits, och kommer alltid hopplöst efter så snart hästen börjar trava. / :) T_B
 
Mycket intressant tråd. Själv hade jag inte funderat så mycket på de här sakerna förrän jag av nödtvång började rida mycket barbacka, och till slut skaffade en bomlös.

För en tid sedan lånade jag en dressyrsadel, och tyckte det var hemskt, främst pga att den ledde till så dålig ridning. Om jag satt i korrekt sits eller inte vet jag inte, men jag märkte att jag spände mig något enormt. Skänklar, hand, alltihop spände sig och jag hamnade i något slags "driva-hela-tiden"-läge.

Det jag framför allt reklekterade över efteråt var om det kanske var så jag hade ridit hela tiden förut. Och alla andra också för den delen. Det kan helt enkelt inte vara bra. En pållen tyckte det var mycket obehagligt, men om de berodde på bomsadeln eller min dåliga ridning vet jag inte.

Barnen som rider ponnyerna på ridskolan hemmavid sitter i en förfärlig, onaturlig sits, och jag tycker det ser ut som om de inte kan annat pga hur sadlarna är konstruerade.

Därför funderar jag nu på att skaffa en spansk sadel, just för att de leder till större möjlighet att slappna av i höften. Hoppas jag i alla fall.
 
Barbacka och bomlös har inte kommit åt det grundläggande problemet. Du måste tänja dig! Ett sätt är att rida lätt i skritt, bara resa sig lite på ena eller andra frambenet. Om du skaffar en spansk sadel kommer du fortfarande att ha problemet, men det märks inte lika mycket. :) T_B
 
Förlåt, men om en vanlig dressyrsadel ger dig så stora problem, tror jag att du har sitsproblem som inte ens en spansk sadel kan hjälpa dig med.
Du skriver: "För en tid sedan lånade jag en dressyrsadel, och tyckte det var hemskt, främst pga att den ledde till så dålig ridning. Om jag satt i korrekt sits eller inte vet jag inte, men jag märkte att jag spände mig något enormt. Skänklar, hand, alltihop spände sig och jag hamnade i något slags "driva-hela-tiden"-läge." Ingen sadel gör att man driver hela tiden - det är instabilitet i benen som gör att man driver oupphörligt. Och visst, det kanske finns genvägar - bygga upp putor som håller fast benen, binda fast stigbyglarna i sadelgjord eller liknande, men en god ryttare SKA kunna rida bra i vilken sadel som helst. Allt annat är genvägar, och det brukar ju ni barockfantaster avsky. Varför är ni då så snabba att acceptera genvägar då det gäller sitsen?!
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 386
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 831
Senast: Luff
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 005
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp