Ang sadlar och hur man sitter!

Jag rekommenderar ett par år på BRED fjording, sen har man superapspinala ligament som man kan göra linbana från jorden till månen med :D
 
Problemet med breda hästar är att de öppnar upp benen utåt, och det är ju inte det man vill ha i en lodrät sits. Du vill ha långa ben som kan falla bakåt och intill hästen. Ben som stretar är ju bara till nackdel. Tvärtom får man kämpa med sina Charlie Chaplin-ben om man "förstört" sig på breda hästar...
 
Jag kan ju inte alltid hålla med dig så nu tänker jag låta bli med det, till hälften. En ryttare med en bra sits kan faktiskt sitta illa/rida illa i en dålig sadel. En mindre duktig ryttare kanske sitter och rider ännu mer illa. Men sadeln gör faktiskt en hel del. Sedan tycker jag självklart inte att man ska ha en sadel som är uppbyggd på allsköns vis för att placera ryttaren i en korrekt sits.

Sedan tänker jag hålla med om det här med att stretcha benen. Det är bara att gå ner i spagat så långt man kan och jämföra med att stödja sig på golvet = framåtlutad eller att stödja sig på något mer framför en som kan hjälpa en att hålla sig mer upprätt. Det tar på två helt olika sätt och det vi som ryttare är ute efter är ju det sitsnämnda.
Att sitta på en bred häst kan leda till att man stretchar ungefär samma muskler som när man lutar sig framåt i spagat.
 
Jag håller med dig till en viss del. Självklart ska man köpa en sadel som passar en så bra som möjligt, men nog sören har det gått inflation bland Akademiska ryttare i prylar?! Är det inte sadlar som ska specialbeställas så är det specialbett. Genvägar, säger petimetern.
 
Jo, men jag tror det sitter i generna, hästfolket är nog lite pryltokigt. :)
Fast jag skulle gärna vilja ha stången som säljs på "skolan i Danmark"'s hemsida...5000 dkr(!). Hörde att det var en kopia ev ett bett som Bent har, rätt snyggt.
Det enda jag kommer specialbeställa ordentligt är nog framtida stångbettet till min pålle, om vi kommer så långt i utbildningen. Vill då ha ordentlig mått-tagning av munnen och sedan tillverka ett bett hos en smed. Inga krusiduller, bara ett som passar honom.
 
Själv skulle jag vilja specialbeställa en häst som passar MIG. Min vikt, min kroppsform, min status, min koordination, min kondition och mina drömmar. Kan man beställa det hos herr B? :)
Varför nöja sig med ett bett?!
 
Ah, då kanske man slipper köpa sadel. :D
Fast jag tror det skulle vara en väldigt dyr häst. Satt och surfade runt på en pre-försäljningssida igår. Svart, relativt högt utbildad korsning utan papper 40.000 €.
En specialbeställd häst skulle kosta multum med andra ord. :)
 
Jag tror inte barockarna är särskillt mycket mer pryltokiga än andra, vem köper bara en sadel?
Vilken hästsportsbutik som helst har ju ett flertal olika dressyr sadlar av olika märken och sorter. Albion har ju tilloch med tagit fram en sadel speciellt för kvinnor. Anledningen till att många "specialbeställer" är väll att dessa sadlar inte finns på lager i sverige, ingen har dem hemma. Då kan man inte provrida dem och måttbeställning blir ett måste för att få en sadel som passar (förhoppningsvis).
Själv har jag en hectorsadel, för hästen skull den är utprovad på henne (tanthästen), den är hård och plan och man vet precis var sittbenen är (det är de som det är blåmärken på...). Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Mest rider jag barbacka för hon har sadeltvång och minihästen har inte fått någon sadel ännu. Men troligen blir det någon av dessa engelska med utbytbara koppjärn eftersom jag förväntar mig att hon skall svälla ut.

Sen hör jag till dessa som tycker att sadeln inverkar, att sitta i bakåt lut eller framåt lut i en sadel som inte passar vare sig häst eller ryttare gynnar ju ingen.
 
Menade inte att "ni" är mer pryltokiga än andra, men ofta hör man "er" göra uttalanden om hur ni avskyr genvägar. Ändå tycks många tro att en spansk sadel kan hjälpa en till en bättre sits. Det kan den säkert, om man redan har sitskunskap...
 
När jag fönstershoppar på hue-hott ibland så kan man undra om det verkligen säljs allting av alla olika märken, sadlar, bett, grimmor, benskydd....
 
Men jag förstår faktiskt inte hur du kan tycka att en sadel eller ett bett kan vara en genväg.

Genväg är ju när man hoppar över en sak eller liknande. Bara för att man får tag i en sadel där sitsen blir bättre så betyder ju inte det att man sedan skiter i sitsen. Även så med bettet.

Ju bättre utgångs punkt man kan ha desto mer kan man ju utvecklas.

Hm...vad var det nu CE eller KW roade sig med att säga (något liknande): med bra utrustning kan man utbilda sin häst, med dålig kan med det inte.
M.a.o man måste ha en utrustning som tillåter att man gör det man vill.

Själv tycker jag inte att det är genvägar, även om vissa kanske använder det så. Den utrustning jag har tillåter mig att kunna sitta rätt och min häst att jobba rätt och från det har jag en bra utgångspunkt som jag kan utvecklas från och så även min häst.

Sätt på henne t.ex. en engelsk dressyr sadel, med mig i sadeln och ett tränsbett och jag har en vedervärdig utgångspunkt för HENNE och även för mig med min sits.

Man får ju försöka hitta den bästa möjliga för att göra det så bra som möjligt.

OBS exemplet gällde bara mig och min häst. På andra kan den utrustning funka bättre än den jag har på min.
 
Jag förstår vad Carmenzita menar - tror jag i alla fall - med genväg. Så här följer min syn på detta med utrustning och dess eventuella genvägars varande...

Det är dessvärre ganska vanligt bland ryttare inom den här inriktningen att man använder stången för att få hästen att söka framåt-nedåt. Men det är inte stångens funktion... Stångens funktion är att - på en häst som redan kan - hjälpa hästen att bibehålla formen samt ev. ytterligare sträcka ut överlinjen. Jag tycker att jag ganska ofta ser de som tar genvägen med stångbettet.

Att utbilda en häst på tränsbett är svårt, det kräver en mycket skicklig hand. Om hästen har svårt för tränsbettet kan det mycket väl bero på att ryttarens hand inte är av sådan kvalitet att hästen får förtroende för ryttarhanden. Det finns två lösningar på det problemet; utveckla en bättre han eller använda ett bett som döljer problemet.

Att en sadel skulle vara en genväg är jag dock mer osäker på. En bra sadel ger dig som ryttare en förutsättning för en god sits, men det innebär nu inte att du automatiskt sitter bra i den utan det som ger en bra sits måste ändå fungera. Jag tänker sällan på vinklar och supraspinala ligament i mitt sitsarbete, utan jag strävar efter en följsam, balanserad, lodrät sits där benen fungerar som balansarmar som också i hela sin längd kan föra dialog med hästen. Rätt eller fel? Ingen aning, det funkar för mig.

Ibland kan det också vara så att det skiljer mellan vad man kan och vad man gör, till exempel kan vi ta mig: Jag har tidigare haft en dålig tränsbetts-hand, vilket gör att Samurai har svårt för tränset och jag rider idag nästan uteslutande på stång.

Varför gör jag då det, borde jag nu inte se till att Rajen lär sig att gå bra på tränset? Jo, det borde jag väl egentligen. Här har jag alltså en brist, och vad jag borde göra och vad jag de facto gör skiljer sig åt. Jag väljer alltså att inte reda ut det på just Samurai, däremot ämnar jag säkerställa att Campero utbilds korrekt på ett tränsbett - från början.
 
Jo jag håller med om att stången har en tendens till att fel användas och jag gör det med all säkerhet till och från också dock försöker jag ju att alltid tänka mig för.

Just när det gäller tränsbett för mig så kan jag rida andra hästar på det så bra som det nu går att sitta upp på en helt främmande häst.

Aminette har dock varit med om för mycket "skit" i samband med bett som är rörliga och kan inte slappna av och får lite panik blick i ögonen. Så för henne har stången inneburit något helt nytt som ingen har "skadat" henne med och därför kan man få en "slät" sida att börja på.

Dock är ju planen att så småningom sätta på henne tränsbett igen för att se vad som händer, men inte än på långa vägar. Då håller jag mig till kapsonen för att få hjälp med böjning m.m.

Dock tappar jag ju en del genom att inte använda tränsbett och har fått kämpa mot det, men när inget annat funkar så är det inte lätt. :crazy:


Dock så gillar jag kapsonen mer än ett tränsbett när det gäller att välja "bett" för att utbilda på, men den uppfattningen kanske ändras så småningom...
 
Jag vet inte. Min häst funkar det inte lika bra på, men andra (har jag för) mig har sagt att det funkat bättre. Så det är nog upp till hästen att välja vad som funkar bäst.

Men om man har någon man kan låna av, båda kapson och side-pull, så är det ju bara att prova.
 
Intressant diskussion här. Jag har några saker jag reflekterar över:
1) Engelsk sadel - vad är det?
Vi tar ju idag en engelsk sadelmodell som given i nästan samma form. Ser man på det Gueriniere ritade upp som en engelsk sadel (början av 1700-talet) ser man att den hade en sits som var identisk med skolsadeln (den sk poruguesan eller bentsadeln) men saknade det främre och bakre stödet. Skålformen för rumpan, som ju gör att man hamnar i baksits saknades helt! Så vad är engelsk sadel?
2) Stretching
Om kravet för att kunna nå rätt sits är att man ska kunna gå ner i spagat så är det lika bra jag ger upp direkt - jag och säkert minst 80% av alla andra män som rider! Men delvis har Ni rätt. Om sadeln är platt i sätet måste man mer eller mindre bräsa till spagat för att få rätt sits. Men det är orsaken till att skolsadlarna inte har denna platta sits utan är uppbyggda som en "limpa". Glöm inte att den akademiska ridkonsten under sin höjdpunkt utövades av nästan enbart män (och troligen enbart män som satt gränsle över hästen) och de flesta män är precis som jag viga som en sågbock. Så det inta bara är möjligt utan det måste även vara möjligt sitta i barocksits utan att vara alltför bredbent. Däremot är det mycket svårt på en bredryggad häst och närmast omöjligt på den typen av häst om man rider barbacka eller i bomlös icke uppbyggd sadel.
 
Jo, men det är ju så med ord. Om man gräver lite kan man få det till nästan vad som helst. I princip alla hänger ju med på vad man menar med engelsk sadel i alla fall i det här sammanhanget så det är bara för att göra det lätt för sig.

Sen kan man ju givetvis rida utan att stretcha och få en bra sits, men ju mer mjuk och avslappnad, kanske inte direkt vig, man blir desto bättre kan man inverka.
 
Förstå mig rätt. Vad jag menar är att sadelns säte anpassats efter modet hur en "bra" sits ska se ut. Jag inbillade mig tidigare att en engelsk sadel var en engelsk sadel :o, men jag har insett att det enda som är sammanhållande i begreppet "engelsk sadel" är att man saknar främre och bakre gallerier. De flesta moderna engelska sadlar främjar dock en sits där man belastar på sittbenen, dvs relativt långt bak men i gengäld har fördelen att vid hoppning kunna lyfta upp sig och förlägga vikten långt framför sadeln för att vara med i rörelsen. Man bör komma ihåg att det som idag är självklart vid hoppning eller snabb gallopp var en revolutionerande uppfinning på 1800 talet. I klassisk akademisk ridning skulle man aldrig förlägga vikten framför sadeln som man gör i hoppning, och det är även omöjligt att med tyglarna i ena handen följa med så långt framåt med tyglarna som man gör när man hoppar.

Så jag förstår att det som beskrivs hur olika fabrikat av engelsk sadel kan främja olika sits stämmer bra!
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 386
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 831
Senast: Luff
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 005
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp