Ang sadlar och hur man sitter!

men bara för att få klarhet i en grej, det borde väl vara rätt ok att ha en flatback hoppsadel?

då är väl det enda negativa att fästanordningen för stigläderna sitter som de flesta sadlar lite längre fram och att det kanske inte är så bra att sadeln ligger "på bogarna"(pga knästöden och sadelns utformning) och därav kanske låser lite?
 
Jaha okej då är jag med.

Men hur menar du med hoppning. Jag antar att det inte är enhands fattning som du syftar på är problemet att hoppa med, eller?
Om det är det så kan jag säga att det går alldeles utmärkt. Både tränar och tävlar på stång och enhandsfattning i hoppning. ;)


beagle

Oj. Just på det sättet har hag inte koll på sadlar. Och framförallt då flatback som jag själv inte klarar av att hoppa i. I alla fall inte på mitt sto. Hon drar oftast i så mycket att jag glider av baklänges (hamnar bakom sadeln) om jag har en flatback...något som visserligen ligger hos mig.

Själv så använder jag bara hoppsadeln när jag rider ut och när jag tränar/tävlar hoppning just för att jag inte är riktigt säker på hur den påverkar min häst. Så då vill jag inte ha in det i passen för utbildningen.
 
Hur vill du klassa bentsadeln, som är byggd på "Engelsk bom", men har gallerier både bak och fram?
Den är ju iaf ingen bladsadel i mitt tycke.

Jag tror gränsen mellan vad som är vad blir allt svårare att avgöra.
Kanske går det vid vad man får tävla i?

Jag har följt utvecklingen på dressyrsadlar under ca 25 år och visst har det ändrats en hel del, från de nästan flata sätena med tunn stoppning till dagens djupa säten och kilbossor.
Så visst du har helt rätt i att den moderna trenden styr. Just nu verkar det vara att flytta bak stigläderinfästningen för att få en lite mer "stående" sits.
Detta beror kanske på att de iberiska sadlarna blir allt vanligare?


/Malin
 
Jag menar att många ryttare är för lata för att lära sig en lodrät sits. Det är inte gjort över några dagar och inte heller med hjälp av en viss sadel. Det tar TID. Vad jag menar är att många tror att köper man bara en viss sadel så förbättras sitsen så fantastiskt att det inte går att jämföra med en engelsk osv. Missförstå mig inte, självklart ska man köpa en sadel som hjälper en (och hästen) så mkt som möjligt.
 
Visst kan olika engelska sadlar vara olika bra. Men jag tycker ändå att de i sin grundkonstruktion inte främjar en lodrät sits speciellt bra. Det är helt enkelt inte det de är skapade för.

Och angående det där med genvägar. Visst ska man jobba med sin ridning och sin sits. Men jag har aldrig förstått vitsen med att använda rent olämplig utrustning. Varför ska jag rida i en sadel som jag inte sitter bra i? På vilket sätt gör det mig till en bättre ryttare?

Alltför många verkar ha helt snöat in sig på "hur det ska vara". Man SKA rida i en engelsk dressyrsadel, man SKA rida enbart på ledat tränsbett, annars är man en dålig ryttare. Men om jag sitter bättre och rider bättre i en bomlös, och min häst går bättre och trivs bättre på hackamore, vad är det för fel på det? Varför är det förkastliga genvägar?

Man ska väl använda grejorna till det de är avsedda för, och använda de grejor som finns för att få hjälp i sin ridning. På korrekt sätt och med kunskap, givetvis!

Jag tror felet ofta är att man provar för lite. Jag hade exempelvis aldrig börjat ifrågasätta engelska sadlar eller min sits i dem, om jag inte hade hamnat i ett nödläge med en sadel som passade så illa på hästen att jag helt enkelt inte förmådde lägga på den.
 
Menar du att de iberiska sadlarna är bladsadlar?

Inte vad jag vet iaf. De är uppbyggda med ett fram- och bakvalv i trä, dessa är sedan förbundna med metall/halm/läder. Så är Camarguesadeln uppbyggd och vad jag förstått även de iberiska sadlarna. Det är de stoppade bossorna som är tryckfördelande.

En bladsadel har två "blad" som sedan är förbundna med ett fram- och bakvalv. De har inga stoppade bossor och man måste använda en pad till dom.

En engelsk bom är ju i ett stycke, eller vad man ska säga.

Hur de olika bomarna påverkar sitsen vet jag inte riktigt, men på något sätt borde du ju rimligtvis göra det.

Men det är ett intressant spår du är inne på, vad som klassificeras som vad.

Vad är tex det här ? Engelsk bom? Fram- och bakvalv är ju förbundna med trä, kan den verkligen räknas som iberisk då? Eller ännu svårare, den här ?
 
De 2 exempel du hänvisar till är enligt vad jag lärt mig bladsadlar. De har båda två "utskott" på bakvalvet som är till för att fästa bossorna på. Den engelska sadeln har aldrig dessa "utskott" utan ger möjlighet till en bossa som rundar sig uppåt för maximal rörelsefrihet för bakre delen av ryggen på hästen. En bladsadel får aldrig riktigt denna funktion och kommer alltid att belasta - eller om man föredrar att säga fördela över mer yta än en engelsk sadel.
En engelsk sadel med kilbossa är en variant lite mitt emellan.
Gast
 
men bara för att få klarhet i en grej, det borde väl vara rätt ok att ha en flatback hoppsadel?

då är väl det enda negativa att fästanordningen för stigläderna sitter som de flesta sadlar lite längre fram och att det kanske inte är så bra att sadeln ligger "på bogarna"(pga knästöden och sadelns utformning) och därav kanske låser lite?

NÅN???!!! :bump: :confused: :bump:
 
Nä jag menade att man har en mer stående sits i de iberiska sadlarna.

Det blev kanske lite rörigt för jag blandade bommar med modetrenden för hur man sitter? :)

Det skulle vara hemskt kul att prova någon av de sadelbommarna som du länkade till.

Den första verkar ju kunna bli en sadel där man sitter som på en limpa!! Det ger ju en lodrät sits.

Den andra är ju väldigt lite men dock skålad och ja då tror jag personligen att det är svårare att sitta lodrät. Nu verkar den ju inte vara speciellt bred och då påverkar ju skålningen inte så mycket.

/Malin
 
Engelsk sadel är bomsadel med främre metallbåge (glömt namnet) och bommen i ett stycke som ett 'U'.
Iberiska sadlar (förutom vacqueron) bygger på skolsadelbom med en främre och en bakre metallbåge och bommen i form av två avlånga delar som förbinder dessa två bågar med varandra.

Vilken bom 1700-talets engelska sadel byggde på vet jag inte. Engelsk sadel var dock bara en modell för att underlätta vid jaktridning (när man ska i och ur sadeln ofta). Andra modellen var den sk jaktsadeln där det bakre stödet var borttaget men fö en skolsadelsits. Idag finns Relvas-sadeln där det främre stödet är borttaget av samma anledning.

Hoppa med enhands fattning? Ja, mindre hinder går det nog bra. Men hoppar man en svårare bana kommer hästen att växla mellan att i språnget vara maximalt utsträckt framåt och direkt efter nedslaget vara maximalt samlad på bakdelen inför nästa språng eller riktningsändring. Då kan man aldrig följa med i rörelsen på det sätt man behöver om bägge tyglar hålls i en hand.

Varje utveckling inom ridning och hästens användning har haft ett syfte och har varit logiskt. Ibland har syftet varit att snabbare kunna få en häst utbildad och man har accepterat sämre slutprodukt, vad gäller tvåhandsfattningen var syftet just att kunna följa med i rörelsen vid hoppning enligt italiensk stil när det uppfanns på 1800 talet. Målet med AR var inte att hoppa över hinder och inte heller att man skulle kliva i och ur sadeln ofta. Man behövde även en hand fri för att hålla i värja, pistol eller liknande.
 

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 386
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 831
Senast: Luff
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 005
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp